• Anonym (ks)

    Mitt i förlossningen, bli galen och kräva snitt? Vad händer?

    Jag är rätt tidig i min graviditet (v.12) och har inte riktigt tänkt på förlossningen än, men på inskrivningen kom min förra upp på tal och det blev väldigt mycket tårar och det kändes jobbigt.
    I vecka 22 ska jag få tid att "prata med någon" sa bm.

    Kan inte sluta tänka på det nu. Har panik. Tror inte att jag kommer få ett beviljat snitt.
    Är även för mesig att säga något, kommer att ta upp det alternativet men jag vet ju att de kommer att leda in på vaginal förlossning hela tiden.

    Tänkte på vad som hade hänt under min första förlossning, om jag hade ballat ur och skrikit att jag ville ha ett snitt? Det gick jäkligt snabbt och jag fick inte veta vad som hände och plötsligt springer det in flera personer in i rummet och ska ha ut barnet. Håller dom en med våld då, och tvingar en? Antar det.. 

  • Svar på tråden Mitt i förlossningen, bli galen och kräva snitt? Vad händer?
  • vargaa

    Jag låg inne i 36 h och krystade i 3h. Förlossningar kan ta lång tid utan att för den delen behöva sluta i snitt. Det ska ta lång tid för att kroppen ska kunna klara av att tränga ut 3-4kg bebis.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Phalaenopsis
    Emmalinnéa skrev 2014-03-27 12:50:42 följande:
    det är nog väldigt vanligt att kvinnor får total panik under förlossningen och skriker "skär ut den bara!!"
    dom kan ju inte snitta alla som säger så.
    Om det är vanligt att kvinnor får total panik av smärtan så är barnmorskorna verkligt usla på att ge kvinnorna den smärtlindring de behöver. Jag vet ingen annan verksamhet inom vården där man tycker att det är ok att folk har så ont att de skriker rakt ut.
  • Wira
    Phalaenopsis skrev 2014-04-12 09:00:00 följande:
    Om det är vanligt att kvinnor får total panik av smärtan så är barnmorskorna verkligt usla på att ge kvinnorna den smärtlindring de behöver. Jag vet ingen annan verksamhet inom vården där man tycker att det är ok att folk har så ont att de skriker rakt ut.

    Precis.
  • LillGris

    Jag vet ingen som inte bett om ett snitt nån gång under förlossningen, de kan liksom inte "tro" på det för det är rätt vanligt att man tröttnar på smärtan och det jobbiga och bara "ta ut den, TA UT DEN!!!" De kan inte snitta alla som säger så. Om man är mitt i en vaginal förlossning snittar de bara om ungen måste ut lite pronto.

  • Anonym (såhär)

    Du kan inte få snitt bara för du vill det.   För att få snitt krävs att det uppstår kompilkationer mitt i förlossningen, inte annars.  Det skulle vara helt absurt att alla som skriker "snitta mig" beviljas snitt. Så funkar det inte. 

  • Phalaenopsis
    Anonym (såhär) skrev 2014-04-27 15:27:52 följande:
    Du kan inte få snitt bara för du vill det.   För att få snitt krävs att det uppstår kompilkationer mitt i förlossningen, inte annars.  Det skulle vara helt absurt att alla som skriker "snitta mig" beviljas snitt. Så funkar det inte. 
    Det är absurt att låta kvinnor ha så ont att de skriker "snitta mig!"
  • Anonym (såhär)
    Phalaenopsis skrev 2014-04-27 21:25:49 följande:
    Det är absurt att låta kvinnor ha så ont att de skriker "snitta mig!"
    Nej det är det inte. Det finns smärtlindring att få.  Och det gör ont att föda visst men så är det ju och man ska komma ihåg att bara för att det gör ont så innebär inte det att det är farligt.  Smärta tyder på värkar vilket är bra.  Skulle man inte ha ont och värkar vore det värre, då skulle aldrig barnet komma ut den vanliga vägen.
  • Phalaenopsis

    Förr födde man barn med smärta och amputerade fingrar utan bedövning. Likvärdigt ur smärthänseende enligt forskning, förresten.

    Den som tycker att smärta är bra kan ju avstå från att begära snitt när krystvärkarna kommer. {#emotions_dlg.djavulsk} För oss andra verkar problemet oftast vara att den smärtlindring som finns att få inte ges som den ska.

    En mycket vanlig variant verkar vara:
    "Det är för tidigt för EDA" (skitsnack, forskningen visar motsatt) 
    "Nu är det dags. Hoppsan, narkosläkaren var visst upptagen. Det blir visst tortyr för din del, trots att vi lovade."

    www.aftonbladet.se/wendela/article10185625.ab
    Det där är inte så nytt som de försöker ge sken av. Man visade redan 2006 i Gävle att det går utmärkt att lägga EDA så fort värkarna börjat.

    Och som slutkläm: Om man inte ska ta bort  smärtor som inte är farliga så kan vi väl skippa all forskning om migrän på en gång, eller hur?

  • Phalaenopsis

    Hoppsan, jag såg fel på datumet. De var tydligen ute redan 2000. Synd att landets förlossningskliniker ligger så efter.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (såhär) skrev 2014-04-28 09:18:43 följande:
    Nej det är det inte. Det finns smärtlindring att få.  Och det gör ont att föda visst men så är det ju och man ska komma ihåg att bara för att det gör ont så innebär inte det att det är farligt.  Smärta tyder på värkar vilket är bra.  Skulle man inte ha ont och värkar vore det värre, då skulle aldrig barnet komma ut den vanliga vägen.



    Nej smärta är inte alltid svaret. Vid min första förslossning vart jag så extremt bra bedövad att jag inte kände smärta " the ring on fire" eller något ont. Jag kände svagt att jag skulle trycka på när krystvärkarna kom, ut kom barnet utan smärta. Ingen bristning ingenting. En positiv upplevelse!

    Andra barnet vart jag dåligt bedövad, krystade i timmar kände " the ring on fire" skrek som en galning och hade total panik. Vart klippt och yttre press och ut kom barnet. Men jag är däremot skadad för livet i underlivet.

    Så jag tror 100% på att man kan få helt smärtfria förlossningar och det är det vi borde sträva efter!
Svar på tråden Mitt i förlossningen, bli galen och kräva snitt? Vad händer?