• Anonym (argmamma)

Pappan vill inte samarbeta - kan jag få ensam vårdnad?

Hej,

Lite bakgrundsfakta...

Pappan som kommer från annat EU-land bodde i Sverige när vi fick vår dotter som nu är 10 månader. Han var dock inte särskilt intresserad varken under graviditet eller de första månaderna. Vi bodde tillsammans och han hade inget jobb, men spenderade väldigt lite tid med henne iaf.
    Eftersom han inte hade jobb så försörjde jag oss alla och har köpt allt till barnet.

När hon var 4,5 månad så flyttade han tillbaks till sitt hemland. De följande 3 månaderna var han här halva tiden. Han spenderade då mer tid med henne, men det var ändå primärt jag som bytte blöja, bada, osv. Det har alltid varit jag som tagit henne på natten.

De senaste 3 månaderna har han varit i sitt hemland 3 veckor och sedan kommit hit i 1-1,5 vecka. Då har han tagit hand om henne hela dagarna eftersom jag jobbar. När han inte är här så får han prata med henne över skype flera gånger i veckan.

Han har aldrig betalat underhåll, ett paket blöjor eller liknande. Han köpte en nalle och en julklapp till henne. När han är här så hämtar jag från flygplatsen, ger honom husrum och mat.
    Jag fixar allt med försäkring, dagis osv och får ge honom tydliga instruktioner i hur han godkänner t.ex. val av dagis osv.

MEN - nu har han bestämt sig för att han inte trivs med att bo här när han träffar henne. Men han har inga pengar och känner ingen annan i Sverige. Han föreslog att komma mer sällan - varannan månad - och bo på billigt hotell med dottern. Det sade jag nej till, då jag inte tycker det är en bra miljö samt att hon är för liten att vara ifrån mig flera dagar. Han har nu sagt att han vill ta det till rätten (trots att vi går till samtal hos familjerätten) och han har flera gånger indikerat att han vill ta henne till sitt hemland. Han har kontakt med en advokat i sitt hemland.

Han är inte den mest kompetenta pappan, men skadar inte henne eller liknande. Men har jag ändå en chans att få ensam vårdnad?

• Svar på tråden Pappan vill inte samarbeta - kan jag få ensam vårdnad?
  • Kjell2

För att gå från GV till EV krävs vanligtvis att ni inte kan samarbeta kring ert barn.

Då ni redan är på samtal hos familjerätten kan det vara ett bra ställe att börja diskutera vårdnadsfrågan och ett regelerat umgänge.

• Anonym (IQ)

Självklart kommer han att få rätt till umgänge på egen hand. Det umgänget får han utöva var han vill.

På vilket sätt menar du att pappan inte kan samarbeta, bara för att han inte vill låta dig bestämma allt?

• Anonym (argmamma)
    Kjell2 skrev 2014-03-27 13:18:17 följande:
    För att gå från GV till EV krävs vanligtvis att ni inte kan samarbeta kring ert barn.

Då ni redan är på samtal hos familjerätten kan det vara ett bra ställe att börja diskutera vårdnadsfrågan och ett regelerat umgänge.
    Vi har ett möte idag igen, men det är efter vi började gå dit som han kontaktade advokat och inte vill ha umgänge med henne här. Hans uppfattning är att eftersom familjerätten är svenskt och det är två kvinnor där, så är de inte objektiva. Därför vill han ta det till domstol.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (argmamma) skrev 2014-03-27 13:53:45 följande:
    Vi har ett möte idag igen, men det är efter vi började gå dit som han kontaktade advokat och inte vill ha umgänge med henne här. Hans uppfattning är att eftersom familjerätten är svenskt och det är två kvinnor där, så är de inte objektiva. Därför vill han ta det till domstol.
    Det har han rätt i. Varför inte be om två manliga samtalsledare istället?
  • Anonym (argmamma)
    Anonym (IQ) skrev 2014-03-27 13:45:20 följande:

Självklart kommer han att få rätt till umgänge på egen hand. Det umgänget får han utöva var han vill.

På vilket sätt menar du att pappan inte kan samarbeta, bara för att han inte vill låta dig bestämma allt

Där är väl ingen domstol med någorlunda sunt förnuft och lite kunskap om barnpsykologi som skulle godkänna att ta en 10-månaders ifrån sin mamma i flera dagar?? Eller är det verkligen så lite fokus på barnets bästa i vårt rättssystem?

Han är med henne ensam mycket idag, men då i hennes hemmiljö och där hon ser mig från och till under dagen och på natten.

Jag anser inte att han vill samarbeta när jag har erbjudit honom;
    1) att träffa henne 10 dagar i månaden
    2) att jag försörjer henne fullt ut så han har pengar till resor
    3) att jag försörjer honom de 10 dagarna här (så att han har pengar till resorna)
    4) att jag åker med henne 1-2 gånger om året till hans hemland så hans familj kan träffa henne också (även om de är välkomna att komma hit också.

och han har valt att ta det till rätten. Han vill inte säga vad det egentligen är han vill uppnå förutom at han inte vill vara här, men flera gånger antytt att han vill ta henne till sitt hemland (notera att han inte brydde sig alls om henne de första månaderna och han spenderade 30 000 kr på sitt husdjur men inte ens köpt ett paket blöjor till henne). Så min uppfattning är att han inte vill samarbeta utan bara vill skapa en tvist.
  • Kjell2
    Anonym (argmamma) skrev 2014-03-27 13:53:45 följande:

Du kan inte hindra honom att  öppna en tvist om vårdnad och umgänge i domstol.

Det ska mycket till för att domstolen ska ge honom noll umgänge. Troligtvis kommer han få en del redan från början. Funkar det så kan det bli mer senare. Till en början med några timmar då och då och senare dagar i sträck.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (argmamma) skrev 2014-03-27 13:59:07 följande:

Där är väl ingen domstol med någorlunda sunt förnuft och lite kunskap om barnpsykologi som skulle godkänna att ta en 10-månaders ifrån sin mamma i flera dagar?? Eller är det verkligen så lite fokus på barnets bästa i vårt rättssystem?

Han är med henne ensam mycket idag, men då i hennes hemmiljö och där hon ser mig från och till under dagen och på natten.

Jag anser inte att han vill samarbeta när jag har erbjudit honom;
    1) att träffa henne 10 dagar i månaden
    2) att jag försörjer henne fullt ut så han har pengar till resor
    3) att jag försörjer honom de 10 dagarna här (så att han har pengar till resorna)
    4) att jag åker med henne 1-2 gånger om året till hans hemland så hans familj kan träffa henne också (även om de är välkomna att komma hit också.

och han har valt att ta det till rätten. Han vill inte säga vad det egentligen är han vill uppnå förutom at han inte vill vara här, men flera gånger antytt att han vill ta henne till sitt hemland (notera att han inte brydde sig alls om henne de första månaderna och han spenderade 30 000 kr på sitt husdjur men inte ens köpt ett paket blöjor till henne). Så min uppfattning är att han inte vill samarbeta utan bara vill skapa en tvist.
    Hur länge tror du att hon kommer att vara 10 månader?
    Han vill inte bo hos dig och ha umgänge med barnet. Hur svårt kan det vara att förstå det?
    Han vill kanske inte ha besök av dig en-två månader per år?

• Tow2Mater

Umgänge och vårdnad är skilda saker. Aven utan vårdnad har man umgänge. Men att bo i olika länder kan vara en orsak du kan få ensam vårdnad. Han har fortfarande rätt till umgänge.

• Anonym (argmamma)
    Kjell2 skrev 2014-03-27 14:05:56 följande:

Du kan inte hindra honom att  öppna en tvist om vårdnad och umgänge i domstol.

Det ska mycket till för att domstolen ska ge honom noll umgänge. Troligtvis kommer han få en del redan från början. Funkar det så kan det bli mer senare. Till en början med några timmar då och då och senare dagar i sträck.
    Missförstå mig inte - jag vill inte neka honom umgänge, eller rättare sagt neka vår dotter umgänge med sin far. Det är ju därför jag erbjudit honom att bo här och komma så ofta eftersom han annars inte skulle ha råd att träffa henne så ofta. Det är ju knappast för att jag gillar att ha mitt ex boendes här ;)
  • Nyfikna72

Fast det känns ändå som att du måste sluta försörja han och koncentrera dig på ditt. På nåt vis känns det som han utnyttjar dig.

• Locas

Eftersom det var han som flyttade hem till sitt land igen, och han är umgängesförälder är det faktiskt han som ska stå för kostnaderna för resan.
    Du har verkligen gjort allt å mycke mer än du behöver för att främja umgänge!

Hade jag varit du hade jag slutat betala och fixa saker åt han.
    Då får han bo på sitt billiga hotell men barnet får han träffa hos dig, med dig i närheten. Sen hur ofta han väljer att träffa sitt barn är ju upp till han.
    Låt han ta det till rätten då. Vad tror han att han kan vinna på det ? Mer umgänge ? Ja men han verkar ju redan få träffa barnet så ofta han vill, i BARNETS trygga hem.
    Fattar inte...

• Anonym (argmamma)
    Locas skrev 2014-03-27 19:31:49 följande:
    Eftersom det var han som flyttade hem till sitt land igen, och han är umgängesförälder är det faktiskt han som ska stå för kostnaderna för resan.
    Du har verkligen gjort allt å mycke mer än du behöver för att främja umgänge!

Hade jag varit du hade jag slutat betala och fixa saker åt han.
    Då får han bo på sitt billiga hotell men barnet får han träffa hos dig, med dig i närheten. Sen hur ofta han väljer att träffa sitt barn är ju upp till han.
    Låt han ta det till rätten då. Vad tror han att han kan vinna på det ? Mer umgänge ? Ja men han verkar ju redan få träffa barnet så ofta han vill, i BARNETS trygga hem.
    Fattar inte...
    Skönt att det inte bara är jag som inte fattar vad han är ute efter! :)

Men igår eftermiddags hade vi möte med familjerätten igen, och de mer eller mindre sade samma sak till honom, så nu har han dragit tillbaka att han vill ta det till rätten (med flertalet diverse ursäkter/förklaringar till varför han överhuvudtaget har börjat prata om det).
    Så han kommer fortsätta att bo här (så länge hon är så liten och det krävs frekvent umgänge för att etablera en relation), men vi har satt upp en del regler. Att inte hålla på med advokat, hota med att ta henne till sitt hemland o.dyl. är några av dem. Så får vi se hur det går framöver... kanske har han insett att han kan inte få en bättre deal än så här, för detta är det bästa för vår dotter.  

Tack alla för input och kommentarer (även om några var jag ganska skeptiskt till ;) )!
  • Anonym (IQ)
    Anonym (argmamma) skrev 2014-03-28 07:19:10 följande:

Men igår eftermiddags hade vi möte med familjerätten igen, och de mer eller mindre sade samma sak till honom, så nu har han dragit tillbaka att han vill ta det till rätten (med flertalet diverse ursäkter/förklaringar till varför han överhuvudtaget har börjat prata om det).
    Så han kommer fortsätta att bo här (så länge hon är så liten och det krävs frekvent umgänge för att etablera en relation), men vi har satt upp en del regler. Att inte hålla på med advokat, hota med att ta henne till sitt hemland o.dyl. är några av dem. Så får vi se hur det går framöver... kanske har han insett att han kan inte få en bättre deal än så här, för detta är det bästa för vår dotter.  

Tack alla för input och kommentarer (även om några var jag ganska skeptiskt till ;) )!
    Det du missar är att han absolut kan få umgänge utan att ha haft frekvent umgänge tidigare. Inte bara en gång har pappor fått till och med helgumgänge, och till och med växelvis boende för 2-3 åringar som de aldrig har träffat.
  • Anonym (acc)

Vad skönt att höra TS!
    Hoppas han lugnar sig och att ni kan få det här att fungera, för er dotters skull!
  • Anonym (Déja vu)
    Anonym (IQ) skrev 2014-03-27 13:57:12 följande:
    Det har han rätt i. Varför inte be om två manliga samtalsledare istället?
    Precis. Kvinnor kan ha en tendens att blint stå på kvinnornas sida i sådana här sammanhang (och jag är kvinna själv, jag säger alltså inte detta för att jag är en bitter kvinnohatare). Det kan ju tyvärr vara svårt att få två manliga samtalsledare, det jobbar sällan särskilt många män på socialtjänsten och de som gör det jobbar inte inom de delarna av soc Skulle ni kanske kunna ha en samtalsledare av varje kön? Det är ju viktigt att allt ska vara lika mellan könen   ?

Till TS:
    Varför måste du vara med hela tiden när han har umgänge med dottern, han har rätt att ha ensamt umgänge med henne såvida det inte är bestämt av soc att han ska ha övervakat umgänge.

Hur vet du att alla hotell i närheten är en olämplig miljö för din dotter, jag tvivlar på att du kollat upp samtliga!

Jag tycker det känns som att du, i likhet med majoriteten av alla separerade/frånskilda kvinnor, enbart är ute efter ensam vårdnad för att kunna styra och ställa som du vill. Du gör det ju redan, utan att ha enskild vårdnad, hur skulle det bli om du fick EV?

Tycker synd om separerade/frånskilda män, vilket helvete de/ni måste ha med ex som anser att barnen är deras och inte skyr några medel för att få dem för sig själva. Och naturligtvis tycker jag synd om barnen som inte får den rättighet till bägge föräldrarna uppfylld.

Usch för detta samhälle där man utan eftertanke gifter sig/flyttar ihop, skaffar barn, separerar/skiljer sig och sedan bara tänker på sig själva och/eller använder barnen som slagträn i sin egoistiska strid!

Ja, som så många andra tycker du väl bara att de svar som är på din sida (lite konstigt uttryckt kanske) är bra.

• Anonym (argmamma)
    Anonym (Déja vu) skrev 2014-04-08 08:59:37 följande:
    Precis. Kvinnor kan ha en tendens att blint stå på kvinnornas sida i sådana här sammanhang (och jag är kvinna själv, jag säger alltså inte detta för att jag är en bitter kvinnohatare). Det kan ju tyvärr vara svårt att få två manliga samtalsledare, det jobbar sällan särskilt många män på socialtjänsten och de som gör det jobbar inte inom de delarna av soc Skulle ni kanske kunna ha en samtalsledare av varje kön? Det är ju viktigt att allt ska vara lika mellan könen   ?

Till TS:
    Varför måste du vara med hela tiden när han har umgänge med dottern, han har rätt att ha ensamt umgänge med henne såvida det inte är bestämt av soc att han ska ha övervakat umgänge.

Hur vet du att alla hotell i närheten är en olämplig miljö för din dotter, jag tvivlar på att du kollat upp samtliga!

Jag tycker det känns som att du, i likhet med majoriteten av alla separerade/frånskilda kvinnor, enbart är ute efter ensam vårdnad för att kunna styra och ställa som du vill. Du gör det ju redan, utan att ha enskild vårdnad, hur skulle det bli om du fick EV?

Tycker synd om separerade/frånskilda män, vilket helvete de/ni måste ha med ex som anser att barnen är deras och inte skyr några medel för att få dem för sig själva. Och naturligtvis tycker jag synd om barnen som inte får den rättighet till bägge föräldrarna uppfylld.

Usch för detta samhälle där man utan eftertanke gifter sig/flyttar ihop, skaffar barn, separerar/skiljer sig och sedan bara tänker på sig själva och/eller använder barnen som slagträn i sin egoistiska strid!

Ja, som så många andra tycker du väl bara att de svar som är på din sida (lite konstigt uttryckt kanske) är bra.

Jag tror att du skulle ha läst inläggen lite mer noggrant innan du kommenterar. Ditt inlägg blev bara en obefogad provokation.
Svar på tråden Pappan vill inte samarbeta - kan jag få ensam vårdnad?