• Madmoiselle

Vad jag gör fel med mina katter

Eftersom man verkar göra fel vad man än gör när det gäller katterna här på FL så vill jag gärna veta vad jag gör för fel. Alla som vill får fråga vad just de gör fel i tråden också. Ha glimten i ögat.

Jag har en utekatt och två innekatter, jag bor i lägenhet på markplan med nätad balkong. Utekatten försökte jag konvertera till innekatt i två månader.

Jag ger Royal canin torrfoder för kastrater.

De får 1/3 av sin dagliga kost av blötmat, jag kör Gourmet Gold.

De är inte vaccinerade.

De är försäkrade i Agria.

Två är chippade, den tredje är öronmärkt.

De har toa- lätt (pappers pellets) istället för sand för miljön skull.

De är alla kastrerade.

Tror inte jag har glömt något, men har jag det så fråga på.

• Svar på tråden Vad jag gör fel med mina katter
  • Madmoiselle
    polisen fra trondelag skrev 2014-03-27 22:22:14 följande:
    Ursäkta mig men det finns ingenting som heter "inne-och utekatter". De är djur som lever utomhus. Jag har en katt, och han går in och ut när han vill i princip, förutom när jag inte släpper ut honom för att jag ligger och sover. Jag förstår om du inte vill släppa ut katterna om de t.ex. skulle bli överkörda men då ska du inte ha katterna heller, ge bort dem istället, till någon som bor säkert till.

Mina katter som är inne har aldrig visat tecken på att vilja gå ut. De har aldrig försökt smita då jag har öppnat dörren eller stått och jamat vid fönstren/dörren.
  • Zuzanne

Ja folk har mycket tokigt för sig när det gäller vad som är rätt och fel vid djur :P Jag tycker inte du gör några fel ^^

• Birmafröken
    Madmoiselle skrev 2014-03-28 00:04:28 följande:

Jag vet att försäkringen inte täcker, men jag har sparat pengar just för det syftet. Katterna kommer alltså få behandling om de blir sjuka.
    Bra att du har sparade pengar, men eftersom kattpest och kattsnuva beror på virus finns det ingen botande "medicin". Katten måste (om den kan) läka ut det av sig själv  och det enda man kan göra är att ge katten understödjande vård och förebygga att det uppkommer sekundära bakteriella infektioner. Både kattpest och kattsnuva är sjukdomar som kan vara dödliga. Kattpest är det definitivt, men även kattsnuva skördar många kattliv.

Jag har själv haft en underbar katt som råkade bli smittad av kattsnuvevirus av en symtomfri virusutsöndrare innan han hann få sin första vaccination hos uppfödaren. Hela kullen blev sjuk och min katt fick lov att avlivas akut p.g.a. andnöd när han var inlagd på djursjukhus vid nyss fyllda 2 år.

Hans kattsnuva (och följderna av den) kostade Agria ca 50.000 kronor och jag själv betalade självrisken och det som översteg försäkringstaket, men det hjälpte inte...
  • Mon bébé 81

Vad man än gör så är det fel i någons ögon. Jag ger mig inte ens in på att förklara mitt djurägarskap för jag struntar i vad andra tycker om det. Mina djur är nöjda och det är viktigare för mig Flört

Det enda jag reagerar på är att du inte har vaccinerat dem, men samtidigt har du förklarat det och jag respekterar ditt ställningstagande. 

• Greta22
    nemo1 skrev 2014-03-27 22:22:06 följande:
    Ja grattis om du har rumsrena katter med toa-lätt. Oansvarigt att inte vaccinera katterna och försäkringen gäller inte när man inte har vaccinerat katterna om det blir komplikationer vid en sådan smitta.
    Att ge RC sterilized är nästan som att ge Friskis, lika dåligt. Bor man i lägenhet är det oansvarigt att ha utekatt.då det inte är kattsäkert.
    Jag hade katt och bodde i lägenhet. Men jag bodde nära massor utav skog och natur. 
    Jag bodde även på bottenplan och min katt gick ut och in. Så det går att ha katt i lägenhet. Så länge du inte bor i stan. Men väldigt få personer bor mitt i stan. Många lägenheter ligger ju också nära natur och sådant. 

Min katt gick ut varje dag från vår lägenhet, han levde i 16 år. Och kom hem skadad två gg efter bråk med en annan katt. Han vart aldrig skadad någonsin på något annat sätt. 

Stor fin katt, bra skick och fin päls. Bra hälsa. Dog av ålderdom. 

Lägenhet är liksom inget hinder
  • vargaa

Jag har aldrig haft en vaccinerad katt i hela mitt liv och inte hört talas om en enda som drabbats av varken kattpest eller snuva. :p Har du inga utställningsdjur så finns det ingen anledning att vaccinera om du inte själv vill det förstås.

Skit i vad andra tycker, ta hand om dina djur efter bästa förmåga.

Det enda jag kunde invända på är att du ger RC för det är för det första ett amerikanskt företag som jag tror också äger kosmetikaföretag som utför djurförsök och det är ju ganska onödigt att stäötta ett sådant företag. Dessutom är det ju onödigt att kasta pengar på mat som inte är bättre än de flesta andra spannmålsbaserade foder för mycket lägre priser. Så byt foder, om du ids. ;) Innekatter kan ju gott få njuta av ett bättre foder.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Birmafröken
    vargaa skrev 2014-03-28 19:58:14 följande:
    Jag har aldrig haft en vaccinerad katt i hela mitt liv och inte hört talas om en enda som drabbats av varken kattpest eller snuva. :p Har du inga utställningsdjur så finns det ingen anledning att vaccinera om du inte själv vill det förstås.

Skit i vad andra tycker, ta hand om dina djur efter bästa förmåga.

Det enda jag kunde invända på är att du ger RC för det är för det första ett amerikanskt företag som jag tror också äger kosmetikaföretag som utför djurförsök och det är ju ganska onödigt att stäötta ett sådant företag. Dessutom är det ju onödigt att kasta pengar på mat som inte är bättre än de flesta andra spannmålsbaserade foder för mycket lägre priser. Så byt foder, om du ids. ;) Innekatter kan ju gott få njuta av ett bättre foder.

Har du aldrig hört talas om en enda katt som drabbats av kattsnuva eller kattpest har du inte hört talas om många katter över huvud taget ! Det är inte för nöjes skull som man kommit fram till att katter behöver vaccineras mot dessa sjukdomar, och är man (som du) mån om att djur inte ska behöva utsättas för lidande är det en mycket god idé att se till att effekterna av eventuell smitta blir så lindriga som möjligt - genom att vaccinera de katter man själv har ansvar för och självklart också råda andra att göra detsamma.

Tänk igenom dina åsikter och råd innan du yttrar dem..
  • vargaa
    Birmafröken skrev 2014-03-29 08:27:29 följande:

Har du aldrig hört talas om en enda katt som drabbats av kattsnuva eller kattpest har du inte hört talas om många katter över huvud taget ! Det är inte för nöjes skull som man kommit fram till att katter behöver vaccineras mot dessa sjukdomar, och är man (som du) mån om att djur inte ska behöva utsättas för lidande är det en mycket god idé att se till att effekterna av eventuell smitta blir så lindriga som möjligt - genom att vaccinera de katter man själv har ansvar för och självklart också råda andra att göra detsamma.

Tänk igenom dina åsikter och råd innan du yttrar dem..
    Nej du har nog rätt. Jag har nog inte hört talas om många katter över huvud taget då. ;) Inte en enda med kattsnuva eller kattpest i alla fall, det kan jag garantera dig. Och majoriteten av de katter jag har hört talas om har varit ovaccinerade.
  • ForReal
    vargaa skrev 2014-03-30 19:42:30 följande:
    Nej du har nog rätt. Jag har nog inte hört talas om många katter över huvud taget då. ;) Inte en enda med kattsnuva eller kattpest i alla fall, det kan jag garantera dig. Och majoriteten av de katter jag har hört talas om har varit ovaccinerade.
    Man får ju gå på statistik och fakta och inte på vad man själv har hört talas om. Vet att det är svårt att tänka så ibland, men kollar man upp siffrorna så är valet ganska enkelt egentligen. Vaccinerna hjälper ju i större utsträckning än de stjälper :) Sen om man ändå anser att man inte vill, så fine men att motivera det med sånt man hört känns lite löst...?
  • vargaa
    ForReal skrev 2014-04-04 00:01:01 följande:
    Man får ju gå på statistik och fakta och inte på vad man själv har hört talas om. Vet att det är svårt att tänka så ibland, men kollar man upp siffrorna så är valet ganska enkelt egentligen. Vaccinerna hjälper ju i större utsträckning än de stjälper :) Sen om man ändå anser att man inte vill, så fine men att motivera det med sånt man hört känns lite löst...?
    Vart kan jag hitta siffror som visar i hur stor utsträckning katter i Sverige drabbas av dessa sjukdomar? :)
  • Nellon

Dumt att inte vaccinera katterna. Ännu mer dumt att inte vaccinera sina barn.....

Svar på tråden Vad jag gör fel med mina katter