• Anonym (rädd)

    ensam vid förlossning???

    Jag är helt förkrossad! jag är nu i vecka 30 och har redan ettbarn som kommer att vara 2 år när det är dags för mig att föda. Min mamma hade lovat att hjälpa till med barnet när vi blir tvugna att åka in. Nu har min mamma ändrat sig för hon kan inte få exakt tid för när jag ska föda???? Hon kan ju då inte planera för sitt jobb eller annat?? Jag blev så besviken idag att jag började gråta. Vad ska vi göra? Det är självklart att min man kan vara med vårt barn men ska jag som har en otrolig förlossningsrädsla föda helt själv? Snälla hur gör man? Jag är så rädd nu att jag vill försöka få till ett kejsarsnitt så att vi kan ha barnvakt och jag slipper vara själv, för det skulle verkligen vara min mardröm :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-29 12:28
    Nu har jag pratat med vården och kommer att få gå på samtal angående kejsarsnitt redan på tisdag. Jag hade en otroligt hemsk förlossning sist så de höll med mig om att jag inte kan vara själv ifall det skulle bli samma sak den här gången.

  • Svar på tråden ensam vid förlossning???
  • lovea01

    Har du ingen annan som kanske kan ställa upp för dig ? Eller så pratar du med din mamma och berättar hur du känner osv och att ni kan komma fram till någon lösning. Förstår den rädsla du känner av att vara där ensam men det är ju ett tag kvar och mycket hinner nog hända/ändras under tiden:)

    När vi fick första barnet va detta största problemet med och till slut åkte vi in mitt i natten med dottern. Som tur va kom min väninna senare och tog hand om dottern. Fick mycket klagomål för man får ju såklart inte göra så men allt blev inte som planerat. Menar nu såklart inte att du ska göra så men bara att det brukar lösa sig på ett eller annat sätt:)

  • Anonym (rädd)
    lovea01 skrev 2014-03-29 00:34:22 följande:
    Har du ingen annan som kanske kan ställa upp för dig ? Eller så pratar du med din mamma och berättar hur du känner osv och att ni kan komma fram till någon lösning. Förstår den rädsla du känner av att vara där ensam men det är ju ett tag kvar och mycket hinner nog hända/ändras under tiden:) När vi fick första barnet va detta största problemet med och till slut åkte vi in mitt i natten med dottern. Som tur va kom min väninna senare och tog hand om dottern. Fick mycket klagomål för man får ju såklart inte göra så men allt blev inte som planerat. Menar nu såklart inte att du ska göra så men bara att det brukar lösa sig på ett eller annat sätt:)

    Jag ska verkligen fråga runt men jag hade verkligen räknat med min mamma tills hon släppte bomben idag :(
  • Anonym (rädd)
    PetraD skrev 2014-03-29 00:39:22 följande:
    Jag var ensam på förlossningen när födde vårt fjärde barn

    Verkligen modigt av dig, men hur hjälper det mig med förlossnigsrädsla att du födde ditt fjärde barn ensam?
  • Nitor
    Anonym (rädd) skrev 2014-03-29 00:21:39 följande:
    Det är självklart att min man kan vara med vårt barn men ska jag som har en otrolig förlossningsrädsla föda helt själv?
    Hjälp mig förstå, ska din man vara hemma med er tvååring?

    Föda helt själv, alltså ingen personal närvarande?
  • Litet My

    Ta lite olika alternativ, tyvärr är det ju så när man föder barn att man inte vet exakt när och anhöriga inte har möjlighet att inte jobba under de veckorna det kan pendla mellan

  • Anonym (tveksam)

    kanske är farmor o farfar mer välvilligt inställda?

  • Anonym (rädd)
    Nitor skrev 2014-03-29 01:12:13 följande:
    Hjälp mig förstå, ska din man vara hemma med er tvååring? Föda helt själv, alltså ingen personal närvarande?

    Tror du på riktigt att personalen sitter med en patient hela tiden???
  • Anonym (rädd)
    LyckligaLina skrev 2014-03-29 01:54:31 följande:
    Doula?

    Det kostar väl många tusenlappar?
  • Anonym (rädd)
    Anonym (humm) skrev 2014-03-29 02:00:10 följande:
    Jag hadde med 3åring +sambo under fl

    Här i stockholm är det strikt barnförbud på förlossningarna. De skickar hem min man med barn isåfall :(
  • Anonym (rädd)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-03-29 02:14:48 följande:
    kanske är farmor o farfar mer välvilligt inställda?

    Farmor bor långt nere i södra svergie och är 85 år med en massa sjukdomar, annars skulle vi tagit hit henne.
  • PetraD
    Anonym (rädd) skrev 2014-03-29 00:43:21 följande:

    Verkligen modigt av dig, men hur hjälper det mig med förlossnigsrädsla att du födde ditt fjärde barn ensam?
    Menar självklart inte att det hjälper dig. Mer att det finns många som föder själva för kanske inte kan få barnvakt.

    Som andra sagt doula? Ingen kompis som kan vara barnvakt eller följa med dig?

    Säg till annars på nästa besök på mvc och berätta om din rädsla. Få någon att prata med om det. Tycker inte borde vara omöjligt att få kejsarsnitt om du har sån stor förlossningsrädsla.

    Lycka till!!
  • Nitor
    Anonym (rädd) skrev 2014-03-29 12:21:43 följande:

    Tror du på riktigt att personalen sitter med en patient hela tiden???
    Tack för trevligt svar
  • LyckligaLina

    Jag har ingen aning vad en doula kostar, men om ni inte kan få barnvakt på ett tillfredsställande sätt kanske det är väl investerade pengar, framförallt för din hälsas skull!

Svar på tråden ensam vid förlossning???