• Åppleträd

Gör jag rätt hittills? (NY LCHF:are)

Har nyss börjat med LCHF och känner att jag har fått en bra bild över vad jag ska undvika och vad jag ska/bör äta. Men ändå har jag så svårt för att sätta ihop någon bra meny över dagen tycker jag.
    Tycker även det är svårt att få en bild över om jag får i mig tillräckligt av allt jag ska.
    Så här åt jag idag, vad tycker ni, är jag rätt på det?

Frukost: Äggröra på tre ägg med en skvätt grädde, stektes upp i lite smör.
    Lunch: Sallad på kycklingbitar, tonfisk, mozarella, fetaost, bönor, paprika mm.
    Mellanmål: En bit brieost, en näve valnötter
    Kvällsmat: Hade inget planerat så blev en liten skål handskalade räkor, en burk makrillfilé med lite majonnäs i. Två ägg.
    Kvällsgott: Ett litet glas med turkisk yoghurt, en skvätt grädde, hallon och blåbär.

Är så rädd för att gå UPP i vikt istället för ner, hur vet man om man äter en lagom mängd??

Här verkar finnas många experter på LCHF, snälla ge mig era bästa råd. Jag vill verkligen lyckas med detta.

• Svar på tråden Gör jag rätt hittills? (NY LCHF:are)
  • Fantasilös

Tror du äter för mycket kolhydrater och för många gånger om dagen. Ladda ner lifesumappen och räkna hur mycket du får i dig. Mjölkprodukter, nötter, paprika, bär och bönor innehåller mycket kolhydrater. Jag äter 2 ggr om dagen. Tex. Kaffe med grädde till frukost, bacon och ägg till lunch och kött/fisk/kyckling med beasås, smör eller liknande till middag. Ibland någon ölkorv som mellanmål.

• Åppleträd

Oj, två ggr om dagen lät lite......Nu blev jag ännu mer osäker.
    Är det bra att äta så sällan? Står du dig på bara en kopp kaffe fram till lunch alltid?

• Fantasilös

I början var det lite jobbigt men nu har jag vant mig. Äter vid halv 12-12 så fram till dess blir det kaffe o vatten sen äter jag sista målet vid 18 ungefär. Får man i sig energi genom munnen hela tiden så behöver inte kroppen ta från det som redan finns. Dvs fett o så. Har jag iallafall läst på flera sidor:p

• iceball

Du kommer säkert att reda upp det där själv efter ett tag. Jag körde så att jag åt inte mat med över 5% kolhydrater, det funkade utmärkt. Grejen är ju att tillslut blir du inte hungrig och då kan du äta mindre. Jag åt frukost, lunch, middag och säkert nåt mellanmål (kommer inte ihåg, var så länge sedan)

• Clanica

Ät dig mätt och håll dig till saker som innehåller under 5gram kolisar/100 gr
    Du kommer med tiden märka att du inte "behöver" mellanmål. När kroppen kommer in i fettdrift så kommer hungern att minska

Noja inte så mycket nu utan ät och njut tills du är mätt. Kör på ett par ceckor innan du börjar experimentera så mycket.

Svar på tråden Gör jag rätt hittills? (NY LCHF:are)