• Elena1982

Grannhunden

Kanske inte är rätt tråd, men jag provar.

Jag och min pojkvän har sagt åt grannen att koppla sin rottweiler hund 2 gånger, men ingenting händer. Vi får gå en omväg med våra hundar för att inte den hunden ska springa fram till oss..visserligen gör det väl ingenting att vi måste gå en omväg, men det kan ju hända att den hunden rusar fram ändå fast vi går en omväg.

Det är även fler grannar + vaktmästaren/hyresvärden har sagt åt dom att koppla hunden, men ingenting händer.

Vart ska man vända sig när grannen inte lyssnar, nån som vet?

• Svar på tråden Grannhunden
  • Dexter dot com

Tyvärr brukar inget hända från polisens eller länsstyrelsens sida förren ett brott begåtts dvs hunden skadar er eller era hundar eller att rottisen är vanvårdad eller blir misshandlad.

Det är ju även så att om era hundar skadar den lösa hunden om den kommer fram får ni stå för veterinärkostnaderna pga sk strikt ägaransvar dvs ni ska kunna kontrollera era hundar.

Gå en omväg är mitt råd om ni inte känner att ett samtal till med ägaren skulle ge något.

• Pelin

Hej. det jag tror vore det bästa är att du går som vanligt och om den kommer fram eller i närheten så ryter du bara gå hem med dig!!! är du med hundarna så är det ovanligt att den kommer fram aggresivt då ni är en flock och den står ensam. hundar är flockdjur o går dällan till attack ensam mot fler oavsett om hundarna är små eller inte. troligtvis vill rottisen bara vakta så ni inte går in på hans tomt. går ni omvägar då kan hunden ta större yta o vakta vilket inte är okej så gå er vanliga väg och säg nej gå hem. det känns alltid läskigt första gången men detta har räddat mina hundar från hundbråk med grannarnas lösa hundar genom alla år. har även kommit fram en stor schäfer och morrat och varit aggresiv när jag var runt 10 års åldern o jag gick med mammas lilla hund och det funkade att vi var 2 och den ensam och jag inte visa rädsla utan blev arg... lycka till!!!

• Pelin

När du gör detta så var bestämd och inte rädd. ryt ordentligt nej gå hem med dig o peka in på dens trädgård precis som du skulle göra mot dina egna om dem var olydiga o lösa. Gör dock inte detta om det är flera hundar :)

• slutatsnusa
    Swadilfare skrev 2014-04-05 00:27:06 följande:
    Finns ingen koppeltvång i sverige. Bara under en viss tid för brunst så mellan 1 mars till 20 augusti måste du ha din hund kopplad för att inte störa brunsten. Men annars måste du inte ha din hund kopplad :) 

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Sven...:1150

fast brunsten är oftast avklarad vid denna tid och det är resultatet av brunsten som lösspringande hundar inte ska kunna störa
  • Swadilfare
    slutatsnusa skrev 2014-04-09 08:37:01 följande:

fast brunsten är oftast avklarad vid denna tid och det är resultatet av brunsten som lösspringande hundar inte ska kunna störa
    Fast de finns ju djur som har brunst nu och under sommaren :) De är ju inte bara älgen som inte vill bli störd ^^ Tex Rådjur som har sin brunst i början av sommaren
  • slutatsnusa
    Swadilfare skrev 2014-04-09 17:39:55 följande:
    Fast de finns ju djur som har brunst nu och under sommaren :) De är ju inte bara älgen som inte vill bli störd ^^ Tex Rådjur som har sin brunst i början av sommaren
    helt ot här
    men rådjuren föder sina kid i början av sommaren
    de har alltså brunstat mycket tidigare
    brunst är samma sak som när en kvinna har ägglossning
  • SnurriggirrunS

Det kanske vore en ide att lämna era hundar hemma och gå över och prata med hundägaren om det.i lugn samtalston?
    Berätta att era hundar inte är så snälla och att du inte vill att det ska bli något bråk eller att någon av hundarna, vaken grannens eller era, kommer till skada pga slagsmål. Om ni är trevliga så kanske grannen också är trevlig och förstående.

• Pelin

Ja i första hand är det alltid bäst att prata i lugn o ro om det går! mina grannar har börjat koppla sina hundar sen jag skaffa min amstaff. haha innan sprang dem alltid här i våran trädgård... jag tala om för dem att min hund är snäll så länge inte deras hundar kommer i närheten av henne.

• Swadilfare
    slutatsnusa skrev 2014-04-09 21:02:49 följande:
    helt ot här
    men rådjuren föder sina kid i början av sommaren
    de har alltså brunstat mycket tidigare
    brunst är samma sak som när en kvinna har ägglossning
    Dom föder i maj och juni och man ska ha hunden kopplad ifrån 1 mars.
    Så man ska ha koppel på dom även under deras brunst.
    Och jag vet vad brunst är -_- jagar själv och har ett oerhört stort intresse för djur i allmänhet.
  • SnurriggirrunS

Ni som hänvisar till koppeltvånget, glöm inte läsa vad det faktiskt står:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-20071150-om-tillsyn-ove_sfs-2007-1150/

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Det beror helt och hållet på vart man bor. Bor man i ett tätbebeyggt område tex storstan så räknas inte detta som "marker där det finns vilt", utan det är skog och mark som det gäller så ska ni hänvisa till lagarna, gör det på rätt sätt.
    Bor man däremot i ett område där det finns mycket vilt, så ja, då gäller lagen och i så fall kan man hänvisa till det.

Om det råder koppeltvång i en kommun så ska det gå att kontakta kommunen för att få en hänvisning till det. Koppeltvång är inte alltid detsamma som att hunden har ett fysiskt koppel på sig utan kan också innebära att ägaren ska ha samma kontroll på hunden som om det vore kopplad. Detta skiljer sig från kommun till kommun.

Det bästa är dock alltid, att försöka i på ett sansat och trevligt sätt prata med den andra ägaren i första hand. Är det inte möjligt så får man ta ärendet vidare.

Svar på tråden Grannhunden