• Erica80

    Grannen vill att vi kapar träd

    Börjar med att be om ursäkt för ihoptryckt text, skriver från mobilen. Vi har precis köpt hus och trivs kanon. Träffade våra ena granne häromdagen och stod en bra stund och pratade om allt möjligt. Verkade vara jättetrevlig. Hur som helst så kom det fram att hon gärna ville att vi skulle ta ner några träd som blockerar solen för hela deras tomt. Hon hade tydligen frågat dom gamla grannarna i flera år men dom ville inte. För oss spelar det ingen roll, vi har inget emot att ta ner dom. Det är inget som förstör våra tomt. Hon började prata om nån som hon känner som har en typ lyftkran ( ingen aning om vad det heter, men som man står i och kan kapa trädet och grenar högt upp). Träden är ganska höga och hon är orolig för att dom ska falla åt fel håll. Hon sa att hon inte vet hur mycket denna killen tar betalt men hon nämnde honom flera gånger, vill verkligen att vi ringer honom.. Till min fråga då!! Vi bryr oss inte om träden står kvar eller inte, hon vill verkligen ha ner dom. Ska vi betala för något som vi egentligen inte hade tänkt göra innan hon påpekade det?

  • Svar på tråden Grannen vill att vi kapar träd
  • athanatos

    Hon får betala och ni tar veden men ni ska välja vem som ska göra det. Hon får betala er i förskott så anlitar ni någon sen. Att låta den hon vill ska göra det är som upplagt för framtida konflikter.

  • Fiona M
    athanatos skrev 2014-04-06 21:04:55 följande:
    Hon får betala och ni tar veden men ni ska välja vem som ska göra det. Hon får betala er i förskott så anlitar ni någon sen. Att låta den hon vill ska göra det är som upplagt för framtida konflikter.
    hur tänker du nu?
  • athanatos
    Fiona M skrev 2014-04-06 21:07:02 följande:
    hur tänker du nu?
    Hon verkade vara väldigt intresserad av att just en särskild person skulle göra jobbet, det kan finnas baktanke med det, hon är antagligen bekant med denne.
    T ex om de väljer honom och något går fel och de blir oense om betalningen så kan det bli spänt mellan grannen också, som upplagt för drama.
    Bättre att välja en erkänd firma från telefonkatalogen och inte blanda in fler personer.
  • Erica80

    Jag är bara jag: Ingen lyftkran, jag sa ju att jag inte visste vad maskinen heter.. Idiotförklara mig är jävligt onödigt. En maskinjävel som man kan stå på och kapa trädet i omgångar så att det inte är så högt/långt när det faller. Jag vet också hur man gör när man fäller träd MEN här är det små marginaler för att slippa förstöra andra saker eller fälla träden direkt på vägen. Jag frågade ang kostnaden, inte hur man gör. Vi bor i ett bondesamhälle så att få tag på någon som kan är inte så svårt om vi inte vill göra det själva. Tack alla för bra svar. Jag ska kolla upp om det bara är att fälla eller om kommunen har något att säga. Tänkte prata med några vi känner ang hjälp och sen prata med grannen. Att fälla träden är inte aktuellt precis just nu ändå.

  • Studentpappa
    Jag är bara jag skrev 2014-04-06 17:21:43 följande:
    Om ni inte bryr er varför skulle ni hugga ner dem för deras skull? F.ö behövs ingen lyftkran,aldrig hört nåt så dumt! En som är kunnig på att såga ner träd fäller lätt träden åt rätt håll. Vår granne tog ner några som var bara nån meter från häcken och vår tomt och vi fick inte en pinne på vår sida.



    Då kan du inte har hört mycket, eller sett stora träd heller för den delen. Vi är skogsbrukare sedan länge och använde ändå skylift när vi tog ner en tall som stod nära huset. Tallen var helt enkelt för stor och det stod hus i alla riktningar. Hur tycker du vi skulle löst det på ett kunnigt sätt utan "kran"?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Studentpappa
    Erica80 skrev 2014-04-06 21:22:20 följande:
    Jag är bara jag: Ingen lyftkran, jag sa ju att jag inte visste vad maskinen heter.. Idiotförklara mig är jävligt onödigt. En maskinjävel som man kan stå på och kapa trädet i omgångar så att det inte är så högt/långt när det faller. Jag vet också hur man gör när man fäller träd MEN här är det små marginaler för att slippa förstöra andra saker eller fälla träden direkt på vägen. Jag frågade ang kostnaden, inte hur man gör. Vi bor i ett bondesamhälle så att få tag på någon som kan är inte så svårt om vi inte vill göra det själva. Tack alla för bra svar. Jag ska kolla upp om det bara är att fälla eller om kommunen har något att säga. Tänkte prata med några vi känner ang hjälp och sen prata med grannen. Att fälla träden är inte aktuellt precis just nu ändå.



    Träd på din tomt är bara att fälla, speciellt om du bor på landet. Det är snarare en fråga om du inte fäller ett träd som kan falla på någon annans egendom du kan råka illa ut.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Jasminris

    Det ska hon bekosta. Om det är ädellövträd råder jag er att kontakta kommunen först.


    Vanja 3 december 2010
  • athanatos
    Jasminris skrev 2014-04-06 21:31:03 följande:
    Det ska hon bekosta. Om det är ädellövträd råder jag er att kontakta kommunen först.
    Varför?
  • Flash Gordon
    athanatos skrev 2014-04-06 21:45:58 följande:
    Varför?

    Vissa kommuner, i vissa lägen, sätter ett lagstadgat skydd på träden i detaljplan även om de står på privat mark.

    Dvs det KAN vara så att du inte får fälla ett träd på din egen tomt OM det i detaljplanen har fått ett skydd.
  • Flash Gordon

    Man behöver inte ens kontakta kommunen och prata med dem om saken. Det räcker med att få ut en detaljplan över sin egen tomt.

    Men fenomenet med att skydda enstaka träd, även på privat mark, är mycket ovanligt så jag skulle gissa att det bara är att hugga ned.

  • Dexter dot com
    Erica80 skrev 2014-04-06 21:22:20 följande:
    Jag är bara jag: Ingen lyftkran, jag sa ju att jag inte visste vad maskinen heter.. Idiotförklara mig är jävligt onödigt. En maskinjävel som man kan stå på och kapa trädet i omgångar så att det inte är så högt/långt när det faller. Jag vet också hur man gör när man fäller träd MEN här är det små marginaler för att slippa förstöra andra saker eller fälla träden direkt på vägen. Jag frågade ang kostnaden, inte hur man gör. Vi bor i ett bondesamhälle så att få tag på någon som kan är inte så svårt om vi inte vill göra det själva. Tack alla för bra svar. Jag ska kolla upp om det bara är att fälla eller om kommunen har något att säga. Tänkte prata med några vi känner ang hjälp och sen prata med grannen. Att fälla träden är inte aktuellt precis just nu ändå.
    Du menar en skylift och har helt rätt i att många använder skylift för att ta ner träd i etapper.

    Självklart ska grannen betala och be den som utför jobbet ge pris där bortforsling av riset ingår. Det blir enorma mängder grenar och ris som nån ska ta hand om. Se även till att du har allt skriftligt så det inte blir tjafs med grannen tex att grannen står för kostnaden att reparera sår och spår i er gräsmatta mm.
    Var även noga med att utföraren verkligen har försäkringar om något går galet.
  • Studentpappa
    Dexter dot com skrev 2014-04-07 18:29:02 följande:
    Du menar en skylift och har helt rätt i att många använder skylift för att ta ner träd i etapper.

    Självklart ska grannen betala och be den som utför jobbet ge pris där bortforsling av riset ingår. Det blir enorma mängder grenar och ris som nån ska ta hand om. Se även till att du har allt skriftligt så det inte blir tjafs med grannen tex att grannen står för kostnaden att reparera sår och spår i er gräsmatta mm.

    Var även noga med att utföraren verkligen har försäkringar om något går galet.



    Har precis varit med om en bekant som fällde ett träd på grannens tak. Där var problemet att grannens försäkring inte täckte skadan, så det gäller att fälla på rätt granne också

    Fällarens försäkring täckte men inte grannens, då tog det tydligen stopp ändå.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Sorbus

    Angående att fälla på sin egen tomt och tillstånd. Det finns områden där det faktiskt inte är tillåtet att fälla träd på sin egen tomt hur som helst, oavsett om det är någon form av ädelträd eller inte. Det är så på ett område i närheten där vi bor. Det är ett bostadsområde med skogig karaktär eller vad man ska kalla det. Det vill man bibehålla och därför får man inte heller fälla träd fritt. För folk som bor där vill ju gärna ha skogskänslan - fast inte ha träd på sin tomt- och skulle alla fälla sin träd skulle hela skogskänslan försvinna. Så det kan vara värt att kolla upp vad som gäller.

  • Jag är bara jag
    Studentpappa skrev 2014-04-06 21:23:54 följande:



    Då kan du inte har hört mycket, eller sett stora träd heller för den delen. Vi är skogsbrukare sedan länge och använde ändå skylift när vi tog ner en tall som stod nära huset. Tallen var helt enkelt för stor och det stod hus i alla riktningar. Hur tycker du vi skulle löst det på ett kunnigt sätt utan "kran"?

    Vi äger 64 hektar skog så lite vet jag faktiskt!! Det är ju själva fan att man ska bli idiotförklarad,jag vet före sjutton gubbar hur man fäller skog,vi har sålt för miljoner!! Men ursäkta att jag la mig i,jag ska baske mig sluta!! Grannens träd var skithögt och nej,han fällde det utan minst problem,det behövs inget mer än en kunnig som sågar!
  • Studentpappa
    Jag är bara jag skrev 2014-04-14 13:29:26 följande:
    Vi äger 64 hektar skog så lite vet jag faktiskt!! Det är ju själva fan att man ska bli idiotförklarad,jag vet före sjutton gubbar hur man fäller skog,vi har sålt för miljoner!! Men ursäkta att jag la mig i,jag ska baske mig sluta!! Grannens träd var skithögt och nej,han fällde det utan minst problem,det behövs inget mer än en kunnig som sågar!



    Det var ju faktiskt du som startade dumförklaringen av ts. Ja du verkar veta lite eller så brister det kanske någon annanstans, du förstår säkert att det finns olika scenarier när man fäller ett träd? Din granne fällde ETT träd utan problem, bara för att det gick bra är inte det en garanti för att det går bra för alla träd.

    Om trädet utgör radien av en cirkel, i alla väderstreck står det byggnader närmare än dess längd, trädet det gäller är en tall på femton meter (eller skithög som du skriver) stamklättrar din hårding till granne upp med sågen på ryggen och sedan kapar den bit för bit? Eller gör han som alla med lite förstånd och använder en skylift?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Nadda

    Säg till din granne att sluta störa dig! och att hen kan flytta där solen skiner eller nytt hus. 

Svar på tråden Grannen vill att vi kapar träd