• SmokingHotBrownSugar

den absurda tråden om aggresiva hundar på allmänna platser

vad tkr ni om hundar som ni stöter på utomhus som är väldigt aggressiva?
    sådana hundar som morrar, skäller, fixerar sig på djur o människor i samhället och som ägaren måste kämpa med för att inte tappa koppeln, en sådan hund som alla vet om skulle göra mkt skada ifall ägaren snubblar o tappar greppet om koppeln o hunden skulle rusa mot sitt mål.
    aggressiva kopplade hundar med andra ord, har de egentligen i det civiliserade samhället o göra?
    borde inte dom tvingas bära munkorg så att hundmöten o möten med människor blir riskfritt,
    hur ser ni hundägare som äger ilsken farligt hund, vad i all världen gör er så respektlösa mot andras liv o hälsa att ni inte 1 löser problemet med utbildad hund coach eller 2 använder munkorg

• Svar på tråden den absurda tråden om aggresiva hundar på allmänna platser
  • Zalabau

De två gånger vi blivit påhoppade av hundar som varit aggressiva har de inte skällt, utan varit helt tysta. Skällande betyder många gånger att den andra hunden/människan ska hålla sig på avstånd. Är som sagt mer rädd för tysta hundar med stelt kroppsspråk. Hundar kan också skälla av frustration, glädje och för att göra omgivningen uppmärksam. Vissa hundar pratmorrar också.

• SmokingHotBrownSugar
    Zalabau skrev 2014-04-07 22:43:16 följande:
    De två gånger vi blivit påhoppade av hundar som varit aggressiva har de inte skällt, utan varit helt tysta. Skällande betyder många gånger att den andra hunden/människan ska hålla sig på avstånd. Är som sagt mer rädd för tysta hundar med stelt kroppsspråk. Hundar kan också skälla av frustration, glädje och för att göra omgivningen uppmärksam. Vissa hundar pratmorrar också.

tkr det e ägarens ansvar att tysta sin hund då det e störande o skrämmande för folk som inte känner hunden.
    respektlös e ägare som låter hunden hålla på.
  • Zalabau

Tja, de föds inte med en avstängningsknapp. Vissa raser är avlade till att skälla och det kan vara i princip omöjligt att träna bort helt. Sen får man tänka att det rar ett tag att träna sin hund. Min funkade super med andra till vi blev påhoppade av en lös hund. Sen dess har hon svårt för vissa hundar och skäller för att hon är osäker. Vi jobbar dagligen med detta, men det tar tid. Hon blir bättre och bättre men är inte helt bra. På vilket vis är just en skällande hund respektlöst?

• Zalabau
    Zalabau skrev 2014-04-07 22:59:06 följande:
    Tja, de föds inte med en avstängningsknapp. Vissa raser är avlade till att skälla och det kan vara i princip omöjligt att träna bort helt. Sen får man tänka att det rar ett tag att träna sin hund. Min funkade super med andra till vi blev påhoppade av en lös hund. Sen dess har hon svårt för vissa hundar och skäller för att hon är osäker. Vi jobbar dagligen med detta, men det tar tid. Hon blir bättre och bättre men är inte helt bra. På vilket vis är just en skällande hund respektlöst?

Kan förtydliga: gäller det alla skällande hundar alltid?
  • SmokingHotBrownSugar

respektlöst är det för det stör och skrämmer upp, har läst att de finns anti skall halsband o köpa ifall de e ett alternativ för din hund? 

• kanskedetdu
    SmokingHotBrownSugar skrev 2014-04-07 23:02:15 följande:
    respektlöst är det för det stör och skrämmer upp, har läst att de finns anti skall halsband o köpa ifall de e ett alternativ för din hund? 
    barn som skriker stör mig ska de förbjudas med då eller?går du utan för dörren får du räkna med saker som stör
  • realisten

Kenneth är tillbaka igen!

• Rainbow gg
    realisten skrev 2014-04-08 09:19:20 följande:
    Kenneth är tillbaka igen!
    Ja, han är både det ena och det andra i det här forumet. Gammal gubbe med 20-årig thai fru, självaste frun med sexberoende man och nu en manlig eskort i storlek XL med muskler.

Jag undrar vem han är i verkligheten. En pojke på 13-15 år med någon slags personlighetsstörning kanske. En stackars pojke utan ett liv i verkligheten eller som bara har roligt när han provocerar?
    Eller rent av en tjock medelålders man som bara får mänsklig kontakt genom att låssas vara någon(flera) annan i hopp om att någon ska se hans verkliga jag och acceptera honom som han är.
    Sorgligt. Gråter
  • realisten
    SmokingHotBrownSugar skrev 2014-04-07 22:31:39 följande:
    vad tkr ni om hundar som ni stöter på utomhus som är väldigt aggressiva?

sådana hundar som morrar, skäller, fixerar sig på djur o människor i samhället och som ägaren måste kämpa med för att inte tappa koppeln, en sådan hund som alla vet om skulle göra mkt skada ifall ägaren snubblar o tappar greppet om koppeln o hunden skulle rusa mot sitt mål.

aggressiva kopplade hundar med andra ord, har de egentligen i det civiliserade samhället o göra?

borde inte dom tvingas bära munkorg så att hundmöten o möten med människor blir riskfritt,

hur ser ni hundägare som äger ilsken farligt hund, vad i all världen gör er så respektlösa mot andras liv o hälsa att ni inte 1 löser problemet med utbildad hund coach eller 2 använder munkorg

För det första finns det en lag om koppeltvång på allmäna platser. Sen är det långt ifrån alla hundar som skäller när dom är aggressiva så tror att du omöjligt kan göra en bedömning på hundens skärpa bara för att den skäller. du kanske möter flera aggressiva hundar om dagen du inte ens märker att dom är aggressiva. Skällandet är en del hundarnas sätt att kommunicera och om det stör dig så använ öronproppar. Jag tycker att farliga hunfrågan börjar bli allmänt överdriven. Det finns tusen saker i vårat samhälle som är bra mycket mer farligt en kopplade hundar. Märkligt att hundskall stör så förskräkligt men biltutande trimmade billar och bullriga motorcycklar är helt okej verkar folk tycka. Jag vet inte vad det är för civiliserat samhälle du menar att bara gå ut i stan är en risk och de är väldigt livat och kopplade hundar är absolut inte höggst upp på listan över sådant som är farligt tycker jag.

Sen håller jag med dig om att folk spm har svårt att kontrollera sina hundar borde ta kontakt med en duktig hundcoach för att få hjälp.
  • realisten
    Rainbow gg skrev 2014-04-08 09:26:26 följande:
    Ja, han är både det ena och det andra i det här forumet. Gammal gubbe med 20-årig thai fru, självaste frun med sexberoende man och nu en manlig eskort i storlek XL med muskler.

Jag undrar vem han är i verkligheten. En pojke på 13-15 år med någon slags personlighetsstörning kanske. En stackars pojke utan ett liv i verkligheten eller som bara har roligt när han provocerar?

Eller rent av en tjock medelålders man som bara får mänsklig kontakt genom att låssas vara någon(flera) annan i hopp om att någon ska se hans verkliga jag och acceptera honom som han är.

Sorgligt. 

• realisten
    SmokingHotBrownSugar skrev 2014-04-07 23:02:15 följande:

hoppas att man kan uppfinna anti prat och anti skriv medel som någon kan sätta på dig. Du stör folk genom att försöka göra din röst hörd!
  • realisten
    Swadilfare skrev 2014-04-08 11:48:08 följande:
    Finns inget koppeltvång i Sverige. Bara för brunst mellan 1 mars till 20 Augusti.

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-20071150-om-tillsyn-ove_sfs-2007-1150/

Det kanske kan vara upp från ort till ort så du kan nog har rätt i att det inte är lagstiftat. Men man tycker ju folk kan använda sunt förnuft.

Det jag menar är att risken att gå ut och bli hundmat är inte så stor som folk kan tro. risken att bli överkörd när man går över gatan är betydligt större men ändå är det ingen som vill förbjuda vissa bilmärken bara för att bilarna går fortare.
  • Swadilfare
    realisten skrev 2014-04-08 12:45:16 följande:

Det kanske kan vara upp från ort till ort så du kan nog har rätt i att det inte är lagstiftat. Men man tycker ju folk kan använda sunt förnuft.

Det jag menar är att risken att gå ut och bli hundmat är inte så stor som folk kan tro. risken att bli överkörd när man går över gatan är betydligt större men ändå är det ingen som vill förbjuda vissa bilmärken bara för att bilarna går fortare.
    Kan absolut vara så att de finns koppeltvång i vissa samhällen :) Man ska inte ha sin hund lös om man inte kan styra den tycker jag :) 

Har och har haft hund hela mitt liv och umgås mycket med olika hundar och har aldig blivit biten av nån annans hund än mina egena och de är 2ggr på 18 år sen jag fick min första hund. Och då har jag tagit hand om en omplacering som hade blivit misshandlad som va livrädd allt och hatade karlar. Tycker att ett stort problem är att folk kan inte se nån skillnad på en glad hund eller en rädd hund utan så fort den skäller eller hoppar är den aggressiv. Hade jätte problem med de min hund som va jätte rädd så rädd att han kissade på sig.
  • realisten
    Swadilfare skrev 2014-04-08 14:10:52 följande:
    Kan absolut vara så att de finns koppeltvång i vissa samhällen :) Man ska inte ha sin hund lös om man inte kan styra den tycker jag :) 

Har och har haft hund hela mitt liv och umgås mycket med olika hundar och har aldig blivit biten av nån annans hund än mina egena och de är 2ggr på 18 år sen jag fick min första hund. Och då har jag tagit hand om en omplacering som hade blivit misshandlad som va livrädd allt och hatade karlar. Tycker att ett stort problem är att folk kan inte se nån skillnad på en glad hund eller en rädd hund utan så fort den skäller eller hoppar är den aggressiv. Hade jätte problem med de min hund som va jätte rädd så rädd att han kissade på sig.

Det är nog mycket möjligt att det är så i kommunen där jag bor råder koppeltvång på allmäna platser och trots de har jag och min hund råkat ut för fyra lösspringande hundar när vi varit ute men ingen av dom har varit aggressiva bara nyfikna och lekfulla så ingen har blivit skadad. Men tyvärr så är de så att min hund gillar inte lösa hundar när han själv sitter i koppel så löspringande hundar kan ju sabba en lång tids träning.

Jag tycker också att du ska ha ett stort plus som tagit hand om en omplacerings hund för då gör man verkligen en god gärning. Jag vill själv ta en omplacerings hund i framtiden när jag har ett lite större boende:)

jag håller med om att de är synd att folk inte förstår att en hoppande skällande hund faktiskt sällan är aggressiv. Precis som folk tror att en hund alltid är arg när den morrar. ljuden är ju alltid bara en symtom av något annat det är hundens kroppsspråk man måste kolla på.
  • Swadilfare
    realisten skrev 2014-04-08 14:30:09 följande:

Det är nog mycket möjligt att det är så i kommunen där jag bor råder koppeltvång på allmäna platser och trots de har jag och min hund råkat ut för fyra lösspringande hundar när vi varit ute men ingen av dom har varit aggressiva bara nyfikna och lekfulla så ingen har blivit skadad. Men tyvärr så är de så att min hund gillar inte lösa hundar när han själv sitter i koppel så löspringande hundar kan ju sabba en lång tids träning.

Jag tycker också att du ska ha ett stort plus som tagit hand om en omplacerings hund för då gör man verkligen en god gärning. Jag vill själv ta en omplacerings hund i framtiden när jag har ett lite större boende:)

jag håller med om att de är synd att folk inte förstår att en hoppande skällande hund faktiskt sällan är aggressiv. Precis som folk tror att en hund alltid är arg när den morrar. ljuden är ju alltid bara en symtom av något annat det är hundens kroppsspråk man måste kolla på.
    Ja de är synd att folk inte kan ha sina hundar kopplade :( Man kanske har en hund som tränar är rädd eller de kanske är en valp. De brukar ju finnas angivna ställen att ha sin hund lös på :) 

Tack :) De va väldigt svårt att träna han i början :( Han va jätte osäker och rädd för allt vilket kunde göra att han morrde eller skällde men han va absolut inte aggressiv utan bara jätte rädd. Han fick tyvärr fel på hjärtat i somras och han fick somna in <3 Men han va en väldig snäll hund och hur go som hellst :) Tycker absolut att man ska ta en omplacerings hund om man kan (kanske inte ett extrem fall som mitt) Men de är jätte bra om man kan göra de :) Jag lärde mig jätte mycke under tiden jag tränade han :) 

De borde finnas informationsvideo på hund och hur övrigt folk ska veta vad som är vad ^^ haha. Hunden som jag har nu är väldigt vokabulär ^^ Och talar gärna om vad han tänker så att säga haha
    Många stör sig på att han låter och tycker att han ska vara tyst. Men mig stör de inte alls att han pratar (ylar,boffar,skäller eller gör andra ljud) när man kommer hem eller när han vill gå ut eller vill ha mat :) mysigt tycker jag :D 
  • UCharlotte
    Zalabau skrev 2014-04-07 22:59:06 följande:
    Nämn gärna en ras som är avlad för att skälla? Att det är deras huvudsyfte?
  • UCharlotte

Ouppfostrade aggressiva idiotiska individer (hundar, katter, karlar, kärringar) bör förbjudas på allmänna och icke allmänna platser. Fram för ett bättre samhälle.

Undra om TS skulle sitta tyst och vara följsam om jag kopplade honom och satte honom utanför en affär...och då är han ändå vuxen och vet hur man ska bete sig.

• riboflavin
    UCharlotte skrev 2014-04-08 15:11:26 följande:
    Nämn gärna en ras som är avlad för att skälla? Att det är deras huvudsyfte?

Beror ju på hur man menar med huvudsyfte? Trädskällare, ståndskällare och skallande drevhundar är ju jakthundar främst, men skallvillighet och ett bra skall är ju eftersträvat i de raserna eftersom jaktformerna bygger helt på att hunden skäller på vilt. Larmhundar och många vakt och gårdshundar är också, åtminstone fram till för inte så länge sen, avlade på skallvillighet och skalluthållughet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden den absurda tråden om aggresiva hundar på allmänna platser