realisten skrev 2014-04-08 14:30:09 följande:
Det är nog mycket möjligt att det är så i kommunen där jag bor råder koppeltvång på allmäna platser och trots de har jag och min hund råkat ut för fyra lösspringande hundar när vi varit ute men ingen av dom har varit aggressiva bara nyfikna och lekfulla så ingen har blivit skadad. Men tyvärr så är de så att min hund gillar inte lösa hundar när han själv sitter i koppel så löspringande hundar kan ju sabba en lång tids träning.
Jag tycker också att du ska ha ett stort plus som tagit hand om en omplacerings hund för då gör man verkligen en god gärning. Jag vill själv ta en omplacerings hund i framtiden när jag har ett lite större boende:)
jag håller med om att de är synd att folk inte förstår att en hoppande skällande hund faktiskt sällan är aggressiv. Precis som folk tror att en hund alltid är arg när den morrar. ljuden är ju alltid bara en symtom av något annat det är hundens kroppsspråk man måste kolla på.
Ja de är synd att folk inte kan ha sina hundar kopplade :( Man kanske har en hund som tränar är rädd eller de kanske är en valp. De brukar ju finnas angivna ställen att ha sin hund lös på :)
Tack :) De va väldigt svårt att träna han i början :( Han va jätte osäker och rädd för allt vilket kunde göra att han morrde eller skällde men han va absolut inte aggressiv utan bara jätte rädd. Han fick tyvärr fel på hjärtat i somras och han fick somna in <3 Men han va en väldig snäll hund och hur go som hellst :) Tycker absolut att man ska ta en omplacerings hund om man kan (kanske inte ett extrem fall som mitt) Men de är jätte bra om man kan göra de :) Jag lärde mig jätte mycke under tiden jag tränade han :)
De borde finnas informationsvideo på hund och hur övrigt folk ska veta vad som är vad ^^ haha. Hunden som jag har nu är väldigt vokabulär ^^ Och talar gärna om vad han tänker så att säga haha
Många stör sig på att han låter och tycker att han ska vara tyst. Men mig stör de inte alls att han pratar (ylar,boffar,skäller eller gör andra ljud) när man kommer hem eller när han vill gå ut eller vill ha mat :) mysigt tycker jag :D