• Anonym (Frågandes)

Blivande modern sjukskriven - rättigheter som blivande pappa?

Hej!

Vi väntar barn runt 15/5 i år.
    Min fru är sjukskriven pga depression just nu 25% arbetsför och vi förväntar oss att hon kommer upp till 50% innan födseln.

Pga sjukskrivningens art kommer modern behöva avlastning 50% per dag.

Det är närmast omöjligt att sia om hur länge min fru komer att vara sjukskriven.

Vad gäller då för mig som pappa dels gällande föräldrarledighet och hur skall/kan jag optimera situationen för både privatliv och arbetsgivare?
    (Då det är oväldigt gynnsamt för min arbetssituation att jag jobbar 4h per dag men skulle riskera att förvärra situationen för min fru om jag gjorde så)

Rättigheter/skyldigheter?

Tacksam för guidning.

• Svar på tråden Blivande modern sjukskriven - rättigheter som blivande pappa?
  • Försäkringskassan

Hej!

Är din fru sjukskriven 50 % även efter barnets födelse så har du möjlighet att ansöka om föräldrapenning 50 % om du ansökt om föräldraledighet från ditt arbete.

Till att börja med så kan du i samband med barnets födelse ansöka om "tillfällig föräldrapenning vid barns födelse/adobtion". Det är då 10 arbetsdagar du kan ansöka om ersättning och du kan göra det även om din fru har föräldrapenning/sjukpenning.

Efter dessa 10 dagar kan du sen ansöka om föräldrapenning för den tid du är hemma och är föräldraledig från arbetet. Däremot så kan vi inte avgöra hur du ska lägga upp detta med föräldraledigheten utan det är något du behöver ta med din arbetsgivare.

Ni har även möjlighet att ta ut föräldrapenning för samma tid (dubbeldagar). Dubbeldagar kan utnyttjas fram till barnet blir 1 år och det är 30 dagar ni kan ta ut som dubbeldagar. Tänk dock¨på att det för varje dubbeldag som tas ut dras x 2 från era föräldradagar eftersom ni får ersättning båda för samma dag då.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Frågandes)

Hej

Tack för svaret!

Nu är min arbetsgivare som väl är förstående och rationell och vi hittar en lösning som passar oss.

Ponera att arbetsgivaren inte är förstående - vilket jag har sett exempel på.

Exempelvis - hade arbetsgivaren kunnat tvinga mig att jobba 2,5 dag per vecka i sträck trots att läkaren föreskrivit att min fru kan ta hand om barnet maximalt halva dagar?

Vilket i hennes situation hade med största sannolikhet resulterat i långvarig heltidssjukskrivning. Förutom en försämrad familjesituation - i princip en extra kostnad och produktivitetsförlust för samhället som skulle kunnat ha förhindrats.

Nyfiken.

Tack än en gång.

• Försäkringskassan

Hej!
    Vi kan tyvärr inte svara på din fråga då den lyder under föräldraledighetslagen och den tolkar inte Försäkringskassan utan man får då kontakta sitt fackliga ombud.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden Blivande modern sjukskriven - rättigheter som blivande pappa?