• Anonym (kläder)

Hur vanligt är det att sambos/gifta har varsin tvättkorg och bara tvättar sina egna kläder?

Hur vanligt är det att sambos/gifta har varsin tvättkorg och bara tvättar sina egna kläder?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att sambos/gifta har varsin tvättkorg och bara tvättar sina egna kläder?
  • Anonym (förr)

När jag var sambo förr hade vi varsin eftersom han antingen förstörde mina kläder (visste inte hur man tvättade) eller struntade i det även om det "rann över" ner runtomkring tvättkorgen. En varsin löste rätt mycket måste jag erkänna.

• Fia Maria

Fan vad skönt om mannen kunde tvätta sin egen tvätt! Är detta verkligen ett problem? Jag skulle jubla om mannen sa att han ville ha en egen tvättkorg.

• Anonym (Hmm)

Min mamma tvättade och strök min tvätt ända tills jag blev sambo med min man. Han tyckte att det var helt bisarrt jag var 24 då.... Nu har vi samma tvättkorg men nu tvättar min man all tvätt istället för min mamma

Soltussen skrev 2014-04-12 16:37:54 följande:
    Glömde! Våra första två år ihop tvättade sambons mamma åt honom...det var sjukt konstigt tyckte jag! Så separata tvättkorgar har nog hängt kvar sen dess.

• Anonym (Gemensamt)

Vi har gemensam tvätt samt delar upp tvättningen också dvs vem som tvättar. Oftast varannan gång men likaså vem som är hemma eller är borta, spelar ju roll. Tar ja tvätten kanske han gör nå annat som att städa eller fixa maten om båda är hemma.

• hallontroll

Känner inga som har så. Men skulle jag haft en lat man som inte deltog i hushållsarbetet skulle nog ha provat separata tvättkorgar innan jag dumpade. Annars verkar det enklare för mig att man har samma tvättkorg och turas om att tvätta. Man alla vet själv vad funkar bäst för sin familj.

• Vickisen

Nellys mamma skrev 2014-04-12 19:53:25 följande:
    Vikisen

För mig är det inte samma sak att använda varandras kläder som att hjälpas åt med hushållssysslorna.

Såhär tänker jag. Idag t ex slänge jag in en maskin tvätt, när den var klar hängde vi upp den tillsammans. När jag skulle iväg så slängde jag in nästa. Sambon var hemma och tumlade samt satte på nästa maskin. Han tog ut kläderna ur tumlaren och när jag kom hem så var det tvättat så nu har jag lagt in det sista i tumlaren. Jag slapp vara hemma och vakta maskinen och vi har alla rena kläder imorgon.
    Jag trivs med att samarbeta med hushållssysslor. Men det är väl tur att vi alla är olika och trivs med olika rutiner! Det som fungerar för oss fungerar såklart inte för alla :)

Vi delar också på hushållssysslorna som städning, disk m.m. Men sådant "använder" vi ju gemensamt också :) Men just kläder är lite känsligt tycker jag. Många ömtåliga plagg i olika temperaturer, vissa ska vara i tvättpåse och sen vet jag ung. vilka kläder jag behöver ha rent till en viss tid vilket kanske gör att jag skjuter upp en vittvätt några dagar för att fylla maskinen. Annars står man där och får tvätta x antal plagg var för sig för att man kanske behövde dem till ett visst tillfälle men att den andra redan har tvättat allt "vitt" eller "grå luddig handtvätt". Känns så himla onödigt då :)
    Jag förstår att man kan tvätta kläder tillsammans, men tycker inte att det är märkligt på något sätt mer än praktiskt att tvätta sina egna och alla får göra precis som de vill så länge jag slipper tvätta era kläder
  • 1978
    Rainbow gg skrev 2014-04-12 23:35:38 följande:

Vi har gemensamma tvättkorgar och vi, eller snarare jag, tvättar alla kläder samtidigt. Jag vet att jag har några ömtåliga plagg så de tvättar jag alltid separat, om sambon har något sådant så får han tvätta själv för jag orkar inte bry mig om han ändå inte bryr sig Oskyldig
    Hänger upp tvätt gör vi oftast tillsammans.

Det hade ju varit väldigt skönt om han tvättade sina jobb-kläder själv dock. För ibland om jag har mycket kläder kvar i garderoben så glömmer jag ju bort att tvätta, eftersom jag inte saknar några kläder, och då blir ju hans kläder bara liggandes. Kanske skulle införa varsin tvättkorg och att vi tvättar våra egna kläder? Jag menar om jag skulle bli påkörd av en buss imorgon så skulle han ju inte veta hur man tvättar, utan behöva åka hem till mamma och tvätta..

Men han måste väl veta hur man gör? Jag menar, han hade väl ett liv innan han träffade dig?

Kan fö rekommendera att tvätta var för sig. Det funkade väldigt bra för oss iaf.
  • Anonym (C)
    1978 skrev 2014-04-13 18:05:56 följande:
    Men han måste väl veta hur man gör? Jag menar, han hade väl ett liv innan han träffade dig?

Kan fö rekommendera att tvätta var för sig. Det funkade väldigt bra för oss iaf.

Min sambo hade aldrig tvättat innan vi flyttade ihop. Det gjorde hans mamma.
  • annawall

Aldrig haft olika. Men så tvättar jag allt, för jag vill inte att han "sorterar". En kommentar om "absolut bara 30 grader" kan man ju absolut inte lita på... Han får göra något annat, dammsuga eller så ;)

• Anonym (Strejk)

Har infört separata korgar då jag gått i strejk. Tvättar mina kläder, barnens samt handdukar och sängkläder. Sambon hjälper aldrig med varken slå igång, hänga eller vika då han inte "kan" (vill). Hans mamma gjorde allt sånt innan vi träffades. Absurt. Inne på tredje veckan utan att tvätta nu. Han undrade senast nyss om jag inte skulle tvätta hans kläder? Näe. Ska inte du lära dig att tvätta? Suck.

• Anonym (the man)

Inte vanligt skulle jag tro, tvätt är kvinnogöra

• Butterscotch

Jag vet inga par som har separata tvättkorgar. Städar man bara vissa rum då också, och lagar bara middag till sig själv?

• Anonym (separata)

Jag tvättar inte min sambos kläder och förklaringen är enkel: han tvättar a l d r i g.

Så jag tvättar alltså barnens kläder, alla lakan, alla handdukar och mina kläder.

Jag tvättar alltid fulla maskiner. Eftersom han vägrar hålla koll på att barnen har rena kläder när det är dags att gå till skolan, eller att alla handdukar vi har ligger i tvättkorgen etc, så måste jag ta hand om det.
    och jag vill gärna ha koll på mina kläder, vad jag vill ha tvättat, när jag vill ha det tvättat och hur det ska tvättas.

Så eftersom jag alltid fyller maskinerna oavsett, så slänger jag inte med hans. Det får han sköta själv.

Någon gång har han gnällt över att jag inte tvättar åt honom, men han tvättar ju aldrig åt mig, så då löser vi det såhär. Fast jag önskar att han kunde skärpa till sig för det är verkligen tråkigt att ha tvättansvaret över allt annat, men jag slipper hans åtminstone.

• Anonym (Strejk)
    Anonym (separata) skrev 2015-02-15 13:47:02 följande:

Jag tvättar inte min sambos kläder och förklaringen är enkel: han tvättar a l d r i g.

Så jag tvättar alltså barnens kläder, alla lakan, alla handdukar och mina kläder.

Jag tvättar alltid fulla maskiner. Eftersom han vägrar hålla koll på att barnen har rena kläder när det är dags att gå till skolan, eller att alla handdukar vi har ligger i tvättkorgen etc, så måste jag ta hand om det.

och jag vill gärna ha koll på mina kläder, vad jag vill ha tvättat, när jag vill ha det tvättat och hur det ska tvättas.

Så eftersom jag alltid fyller maskinerna oavsett, så slänger jag inte med hans. Det får han sköta själv.

Någon gång har han gnällt över att jag inte tvättar åt honom, men han tvättar ju aldrig åt mig, så då löser vi det såhär. Fast jag önskar att han kunde skärpa till sig för det är verkligen tråkigt att ha tvättansvaret över allt annat, men jag slipper hans åtminstone.

Svar på tråden Hur vanligt är det att sambos/gifta har varsin tvättkorg och bara tvättar sina egna kläder?