• karamello

Köpa hund trots allergi?

Hej! Jag har länge tänkt på att köpa hund, problemet är bara att jag har pälsdjursallergi. Trots min allergi har jag haft både häst och katt under flera år och det har ibland varit ett problem i form av röda ögon, kliande och rinnande näsa. Sambon har tidigare haft hund och är lite smått sugen på att köpa hund igen, därav frågan.

Ni som har hund och pälsdjursallergi, hur har ni löst det? Vilken hundras har ni? Hur fungerar det för er med pälsdjursallergi?

När det kommer till val av hund vill jag inte ha en stor hund utan något åt knähundshållet. Vilka raser är att rekommendera? Vilka raser bör jag undvika?

Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Köpa hund trots allergi?
  • Långbenopluto
    karamello skrev 2014-04-14 10:29:34 följande:
    Vet du vilka receptbelagda tabletter han tar och vad de innehåller? Tänker mest eftersom dessa verkar bra så kan jag rådfråga min läkare om de är något alternativ för mig.

Vilken ras har hunden? Märker han av några begränsningar med sin allergi?

Härligt att det fungerar bra för er med djuren trots allergi :)

Den heter Desloratadin
  • Swadilfare

Vi har en tibetansk terrier och vet 3 st som är väldigt väldigt allergisk mot pälsdjur så pass att dom får svårt att andas. Men dom klarar av våran och tibetanska terrier utan några problem alls :)

• Litet My

Vi hade Dvärgshnauzer och min mamma var hysteriskt allergisk, dock fungerade det med denna hund om den trimmades dvs underullen togs bort samt lite extra städning och ingen hund i sovrummet/sängen. Tänker också att det är bra om du får testa hos uppfödaren att gosa ordentligt med en hund och se hur du reagerar.

• Apopan

Min sambo har pälsdjursallergi, och jag var supersugen på att ha hund igen. Eller jag kände mig tvungen snarare. Så då blev det till att göra efterforskningar.

Min sambo tål som tur är hund relativt bra jämfört med katt t.ex. Han gjorde ett pricktest för att få reda på detta. Sedan så känner vi folk med lite olika typer av hundar, där alla med kort päls och som fäller mycket alltid fick honom att reagera massor, medan hundar som inte fäller/fäller lite inte gav lika starka reaktioner. Det är långt ifrån alltid det är så om en är allergisk, men om en har en mild allergi så är det väl antagligen lättare att klara av djuret om en inte blir utsatt för pälsen i samma utsträckning som om det är en fällande ras.

Vi började kolla runt på olika raser som inte fällde/nästan inte fäller, och så valde vi en av dem utefter vad vi ville göra med hunden, och hur den passade oss annars rent allmänt. Så då blev det en bouvier des flandres.

Besökte därefter uppfödare där sambon gosade in sig ordentligt i några timmar. Såhär i efterhand så skulle vi tagit med oss något hårigt föremål hem, en filt eller något, och haft i sängen för att se om han skulle reagera efter ett tag på det. Men nu gick det ju vägen ändå. Tål vår hund jättebra och är till och med förste hundfrisör.

Nu hade vi säkert lite tur också då vi kunde fått en individ med mer allergener, då hade nog iaf klippandet och ligga nära i sängen gått helt bort. Men nu behövs inga begränsningar eller mediciner :)

• marla333

Bichon havanais. En familjemedlem är allergisk mot typ allt, häst, katt, hund, gräs, allt möjligt. Men våran hund är det inga problem med. Det är en bra och härlig ras. Finns även bichon frise, lite annan päls, men också allergivänlig.

• patriciaaah

Det är ju som sagt hur allergisk du är och vad du är allergiskt mot. Jag är uppväxt med chinese crested då min mamma och storebror är allergiska, mamma för pälsen och min bror för både päls och saliven, ingen av dom har känt av hundarna. Min bror bor inte hemma längre och i september skaffade jag en storpudel och mamma känner inte av henne alls medan min bror varenda gång han ska hit och hälsa på måste ta en allergi tablett då han annars får massa utslag och röda ögon. Så av min erfarenhet är chinese crested mer allergivänlig än pudel iallafall.

• Therese med 2 huliganer

Min son är allergisk och hela familjen ville verkligen ha en liten hund, så vi åkte runt till lite olika valpar och lät han gosa och bli slickad på ;) Den enda som han inte reagerade på med svullna, röda ögon och klåda var en tik av papillon/pomeranian på 13 veckor... Så hon fick följa med hem och nu efter 1 månad har han inte reagerat en ända gång. Min mamma som också är allergisk känner smått av henne, men inte i närheten av den reaktionen hon får av andra hundar... Så mitt råd är verkligen att åka runt till lite olika och se vilken ras just du känner av minst...

• karamello
    patriciaaah skrev 2014-04-21 21:23:08 följande:
    Det är ju som sagt hur allergisk du är och vad du är allergiskt mot. Jag är uppväxt med chinese crested då min mamma och storebror är allergiska, mamma för pälsen och min bror för både päls och saliven, ingen av dom har känt av hundarna. Min bror bor inte hemma längre och i september skaffade jag en storpudel och mamma känner inte av henne alls medan min bror varenda gång han ska hit och hälsa på måste ta en allergi tablett då han annars får massa utslag och röda ögon. Så av min erfarenhet är chinese crested mer allergivänlig än pudel iallafall.
    Jag är inte allergisk mot själva djuren utan har en besvärlig kvalsterallergi. Själv är jag uppväxt med en katt som fäller relativt mycket och alltid hållt på med hästar och ägt en egen. Det var först för ca två år sedan som jag började utveckla allergi mot kvalster, damm och mögel och det kändes som om livet vändes upp och ner. Min egna erfarenhet är att katten inte får vara för mycket i min säng om jag vill kunna sova på nätterna och gosandet med henne har minskat mycket sedan allergin bröt ut. Däremot har jag känt av att ögon och näsa reagerar mer på hund (amstaff).

Från början har jag satt ner foten mot sambon och sagt att det inte blir någon pudel för jag tror inte det blir bra med en hund åt det mer långhåriga hållet. Ska fundera på chinese crested, tack för tipset!
  • karamello
    Dexter dot com skrev 2014-04-14 12:14:19 följande:
    Om du är beredd att medicinera dagligen och må lite halvrisigt om allergin eskalerar tycker jag visst du kan skaffa hund. 
    Bichonraserna,malteser, dvärgschnauzer , griffon bruxellois och pudel sägs vara lite bättre för allergiker men det är ju oftast helt individuellt.
    Fundera på vad du ska ha hunden till, bestäm dig för en ras och kontakta uppfödare och fråga om du får komma och umgås en hel dag med ett gäng hundar, gärna valpar då allergiker brukar reagera värst på valpar.
    Medicinering tror jag inte kommer vara en jobbig del och kelar redan med katt och häst så ofta jag kan. Jag tror att jag själv vet och förstår vad jag ger mig in på om jag väljer att skaffa hund. Vill inte att det ska bli så att djur far fram och tillbaka mellan hem (okej, finns extrema förhållanden där det är nödvändigt) för jag ser hellre att djur får ett långt och varaktigt hem.

Vill helst ha en hund med mycket energi och ork till att gå långa promenader. Jag älskar att röra på mig och motionera så det känns som ett måste att ha en hund som tycker om att röra på sig, tror inte det kommer gå så bra annars.

Tack för tipsen! Ska ta mig en rejäl funderare.
  • karamello

Vill säga tusen tack till er alla som svarat och för alla värdefulla tips. Ni är guld värda! Ska ta mig en lång funderare och bestämma mig för en ras. Jag ska titta närmare på alla raser som har föreslagits av er och se om det kan vara något för mig.

Kommer uppdatera i framtiden om det blev någon hund och i så fall vilken ras osv. Tanken är att jag ska skaffa hund tidigast till hösten eftersom jag vill ha god tid på mig att försöka hitta den bäst lämpade rasen och hinna hitta ett bra läkemedel som kan hjälpa mot min allergi (om det nu finns något...).

Svar på tråden Köpa hund trots allergi?