• QueenBeee

Är det okej att fråga ens barn om dess sexuella läggning?

Som rubriken lyder...
    Jag har läst många komma ut-historier där ungdomarna har sett det som en lättnad att föräldrarna frågade om h*n är homosexuell eller vad det nu må vara, men sedan verkar många också tycka att man tränger sig in på barnets privatliv om man frågade. Vad tycker du? Någon som har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Är det okej att fråga ens barn om dess sexuella läggning?
  • P30

Såklart man skall fråga det - om man är säker på att barnet förstår att det är hens eget val om hen vill svara eller inte. I många fall är man ju inte ens säker i den åldern, så min strategi är nog mer att berätta att personen får vara precis så som den vill och att jag älskar hen ändå.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • La Lola

Jag frågade o fick svar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stårschan

Nej, jag tycker inte att det är någon idé att fråga. Tycker väl inte att jag har med deras kärleksliv att göra egentligen, så  länge de inte själva har något de vill berätta eller diskutera. Tids nog upptäcker jag det (även om mina döttrar hittills ger sken av att vara hetero). Däremot tänker jag på att inte uttrycka mig så kategoriskt när vi pratar om vad som händer i framtiden, så att de förstår att det är OK att komma hem och presentera sin kärlek för oss när de blir stora, oavsett om kärleken är kille eller tjej.

• CalleA

Nej, jag skulle inte fråga. Har inte frågat, barnen är vuxna nu och alla har partner av motsatt kön.
    Men OM nån av dom skulle visa tendenser till homosexualitet så kanske jag iaf skulle ta upp frågan för att öppna upp för dom och försöka göra det lättare för dom att diskutera saken.

• Jemp

Det beror nog på situation. Överlag tycker jag nej. Min mamma har dock frågat mig i vuxen ålder (hade haft sambo av motsatt kön men var då singel) utan att jag tog illa upp. Hon hade då diskuterat det med sina kollegor, heteronorm etc, och insett att tanken på nåt annat aldrig slagit henne.

• Anonym (bi)

Ja, det är mycket enklare att komma ut då. Fast man ska tänka på att barnet förmodligen inte kommer säga sanningen. Mamma frågade mig vid två tillfällen och förklarade att hon inte skulle ha något emot det och att det är helt naturligt. Men jag sa nej ändå. Nu har jag sagt att jag tycker om tjejer mer än killar men jag "vågar" fortfarande inte definiera mig som bi när jag pratar med någon.

• Madmoiselle

Jag tycker det är helt okej.

Svar på tråden Är det okej att fråga ens barn om dess sexuella läggning?