• Carutt

Hur nattar ni era barn?

Jag är nyfiken på hur andra nattar sina barn, hur gamla är dom? Min dotter har nyligen fyllt ett. Mitt mål är att sjunga eller läsa lite, lägga ner min dotter i sängen, säga godnatt och Kunna gå ut och hon somnar ändå. Jag tycker det går rätt ok just nu och det går åt rätt håll. Här myser vi lite efter kvällsmat på hennes rum vid ca kl 8, sätter på pjamas. Vaggar henne i famnen några minuter tills jag märker att hon börjar bli trött och sen lägger henne i sängen. Där snurrar hon rundor och ställer sig upp då och då. Ibland gnäller lite men lägger sig igen när jag klappar henne på kinden. Lugnast är hon om jag har handen i sängen så hon kan hålla den. Sen somnar hon efter allt mellan 10 minuter ca 50 minuter efter massa snurr i sängen. Så hur gör ni? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 10:12
    Ett par funderingar till. Ni som har barn som somnar själva i sitt rum. Har det varit jobbigt att få det så? Och någon annan som har problem med att barnen vaknar fler gånger på natten? Här gör hon det minst en gång per natt och tyvärr brukar det sluta med att hon sover mellan mig och min sambo. Och då vaknar hon inte förrens morgonen.

• Svar på tråden Hur nattar ni era barn?
  • sizzy

2 å 4åringen 1900 kolla barnprogram på svt play Läsa bok i soffan Borsta tänderna Skutt i säng Jag ligger kvar där inne tills dom somnat *thank god för paddan* Lillgrabben 1år 1900 leker Lyssnar/demolerar bok Borsta tänderna In i sovrummet med pappa, somnar i hans famn sen ner i sängen Så vid 2000/2030 sover dom små Skoldagar 11 åringen i säng vid sju och 15 åringen 2100 men dom nattar vi inte.

• Venom

1,5 år, somnar själv i eget rum sen hen var 4 månader, inga problem. Går in, tänder nattlampan, kramas vid sängen, lägger ner hen, drar igår en speldosa vid sängen, stryker i pannan och säger att jag älskar hen.

Sambon har två äldre barn. 12åringen lärde sig somna själv för ett år sedan, 9åringen får fortfarande min sambo ligga bredvid i minst en timme för att hen ska somna...

• Carutt

Idag tog det 20 min. La ner henne utan att vagga henne och trodde inte att de skulle gå. Satt bredvid sängen hela tiden . Hon gnällde lite bara men det räckte att klappa henne och ge henne en kram sen var det lugnt. Klappade henne på rumpan sista minuten så slocknade hon 😊. Hoppas hon vaknar glad och utvilad i morrn men med största sannolikhet så vaknar hon vid ett och vill sova hos oss, då får hon göra det. Förmodligen vaknar hon om 2 timmar igen men då somnar hon när jag klappar henne igen.

• lall

jag har aldrig haft problem med att få den lilla att sova i sin säng och somna själv.

la henne där redan första dagen efter bb :) gäller att göra det enkelt för sig.

• La Lola
    lall skrev 2014-04-16 21:09:05 följande:

jag har aldrig haft problem med att få den lilla att sova i sin säng och somna själv.

Jättebra om man har bebisar som accepterar det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det handlar väl snarare om bebisens personlighet. Vissa bebisar sover helst själva. Andra föredrar sällskap. Alla är olika. Glad
  • hannis

4-åringen:

19.15 Badar, tar på pyjamas, äter kvällsmat om han vill. Borstar tänder. En sista kvällskiss.
    19.45 Läser saga i sängen. Sen sitter en av oss bredvid honom tills han somnar. Tar max 5 minuter.

1-åringen:

19.15 Badar med storebror, pyjamas och läsa bok i soffan. Därefter välling och tandborstning.
    19.45 Läggs i sin spjälsäng eller i vår säng och vi ligger eller sitter bredvid beroende på vad som funkar för dagen. Somnar på 10-15 minuter.

• Carutt

Jag var jättenoga med det när vi kom hem från bb. Var så rädd för plötslig spädbarns död och det var så varm den våren och sommaren som hon kom. Men hon bara skrek när hon lades i sin säng. Det funkade enbart att sova på mig och efterhand bredvid mig. Var sjukt rädd för psd som sagt. Hon tog halva vår säng och jag sambon trängdes andra halvan för att hon inte skulle "överhettas" i sömnen.

jag har aldrig haft problem med att få den lilla att sova i sin säng och somna själv. la henne där redan första dagen efter bb :) gäller att göra det enkelt för sig.

• MissEofc

Kl 8 sätter maken på pyjamas och byter blöja medans jag gör välling och gör ordning (fixar i sängen, letar fram snutte, tutte och en bok)
    Sätter mig i soffan med dottern i famnen och medans jag läser bok så dricker hon välling. När boken och vällingen är slut går jag in med henne i hennes rum, pussar godnatt, lägger ner henne och går ut.
    Det funkar jämt :)

• jenniferjenifer

Jag har 3 barn. 6 och 4,5 åringen delar rum. Dom får byta om till nattkläder och borsta tänderna och sen lägger dom sig i sina sängar (dom delar rum) men dom har också haft egna rum sen 3 och 4 månaders åldern. Sen har jag en 8 månaders bebis som får välling och sover hela natten, han har också eget rum. Jag har alltid haft det lätt när det gäller att lägga barnen, jag kan läsa en bok ibland. Men dom två äldsta har fått en radio på rummet nu, så dom lyssnar på lugna favoriter. Som jag stänger av efter ett tag. Alla sover i ca 12h, skönt för mig ☺

• fluu

Ungen är två bast. Bad, läsning, vaggvisa puss och godnatt. Ofta får vi gå in en eller två gånger och klappa om lite innan hon somnat ordentligt. Hon sover i vår säng nu sedan 1,5 år. Första sju månaderna i hennes liv sov hon i vår säng och i sele och sjal. Aldrig själv tyvärr. Mellan 7 månader och 1,5 år sov hon i egen säng i vårt rum.
    Nattningen har sett ungefär likadan ut sedan hon var 7 månader.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Linnil

Vi läser saga, sjunger en sång och sedan sitter jag kvar vid sängen och läser min egen bok tills hon somnar. Jag önskar att vi etablerat andra sovvanor tidigare. Det hade varit skönt att kunna lägga, säga godnatt och gå ut från rummet...

• Tilda78

Har tre barn. 6,4 och 1 år. Alla har vi tagit på pyjamasen, gett välling/ammat och lagt ner i sängen. Sagt godnatt och gått ut. Ibland har de inte velat somna och då har vi gått in, stoppat in nappen, stoppat om dem igen och gått ut. Aldrig stannat kvar tills de sover. 1-åringen har velat sova själv sen han bara var 1 mån. Märkte tydligt att han inte kom till ro i min famn. Nu sover han (och de andra) i stort sett hela natten utan att vakna.

• lördagsgodis

Har en unge på varsin arm i stora sängen och så läser vi två böcker och sen sjunger vi tills de somnat. Älskar att få ha dom nära och snusandes på varsin axel<3 sen bär vi över dom till deras sängar där de sover hela natten.

Svar på tråden Hur nattar ni era barn?