• Anonym (livrädd)

    Är livrädd för risken att behöva snittas

    Vet inte hur vanligt det är men hur ska man tackla rädslan över att behöva snittas akut? Har fött 3 barn och väntar det fjärde och denna rädslan har blivit värre och värre. Var nära att bli snitt med barn nr 2 men tror jag fick ut honom av rena skräcken då över akutsnitt.

    Föder hellre 10 barn vaginalt än snittas faktiskt

    Nån annan som har eller haft denna skräcken? Har ni fått nån hjälp? Hur blir ni bemötta av bm eller förlossningsvården?

  • Svar på tråden Är livrädd för risken att behöva snittas
  • Anonym (skräck)

    Vad med snittet är det du har sådan skräck över?

  • Anonym (livrädd)
    Anonym (skräck) skrev 2014-04-18 00:17:05 följande:
    Vad med snittet är det du har sådan skräck över?
    Operationen, inte ha nån kontroll, komplikationer, att bli för beroende av andras hjälp efter snittet, att barnet ska må dåligt.
  • elyse
    Anonym (livrädd) skrev 2014-04-18 00:19:11 följande:
    Operationen, inte ha nån kontroll, komplikationer, att bli för beroende av andras hjälp efter snittet, att barnet ska må dåligt.
    Men allt det där, förutom själva operationen, kan ju vara komplikationer av en vaginal förlossning också. 
  • Anonym (..)

    Men du behöver inte bli beroende av andra bara pga operationen? Vid en operation har du ju istället många andra fördelar, tex att de faktiskt är tvingade till att rutinmässigt ge dig vård de annars slipper. Du är garanterad personal på plats, steril sal och personal, bedövning, en välutbildad kirurg som syr ihop osv.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag är också operations rädd. Jag har aldrig velat bli snittad och efter min sista förlossning fick jag gallsten och den operationen gick helt galet. Så nä ingen kniv i mig tack!

  • Anonym (lycka till)

    Jag förstår dig TS. Kände lite samma men inte lika starkt som dig tror jag. Men tänk såhär: Du vill inte ha snitt och vården vill inte ge dig snitt. Ett snitt kommer ju alltså bara att ske i yttersta nödfall och då vill du ju ha det. Då vill du ju rädda livet på din lille krabat i magen. Du gör ju allt för den lille, eller hur? Så du gör ditt bästa, du tar hand om krabaten nu när den är i magen, när den ska ut och sedan resten av livet. Troligtvis kommer det inte innnebära ett snitt men om det gör det så är det något du kan hantera, du gör det för din krabat. Men det är då och nu är nu. Med risk för att låta helt puckad, men ta inte ut dina rädslor och besvikelser i förväg. Varför ska du göra det. Njut av det som är nu. Ta besvikelsen och rädslan sen om du måste.

  • Helly
    Anonym (livrädd) skrev 2014-04-18 00:19:11 följande:
    Operationen, inte ha nån kontroll, komplikationer, att bli för beroende av andras hjälp efter snittet, att barnet ska må dåligt.
    Det är många gånger för att barnet mår dåligt som man gör snittet, och man gör det för att barnet ska må bättre. Kejsarsnitt är utan tvivel det säkraste sättet att födas på. Så även om det känns läskigt för dig, försök fokusera på att du minskar riskerna med att födas för ditt lilla barn om det skulle bli snitt.

    Du riskerar inte fler komplikationer med kejsarsnitt, de är bara lite annorlunda. Vissa risker ökar men många andra risker minskar om man föder på det sättet. Försök se till det positiva i utväxlingen. Om det blir kejsarsnitt ökar risken för infektion lite grann, men å andra sidan minskar risken för att du ska bli inkontinent. 

    Komplikationer, brist på kontroll och att bli beroende av andras hjälp efteråt är saker som är problem även under en VF, så det är ingenting man behöver oroa sig särskilt för vid just kejsarsnitt. Normalt behöver man ju lite hjälp de närmaste dagarna oavsett hur man har fött. 
  • Erizajo

    Känner likadant som du TS, väntar min tredje och vill absolut inte bli snittad, inga problem med att bli opererad men tror inte det skulle kännas på riktigt att inte lixom känna mitt barn födas, bara helt plötsligt få honom överlämnad här är ditt barn lixom, jag känner mig dock ganska lugn med tanke på att jag fött de andra utan problem vaginalt, skulle det bli snitt får jag helt enkelt försöka tackla det då, varför må dåligt över ngt som ev kan hända? Bättre att ställa sig in på att allt går bra tycker jag!

Svar på tråden Är livrädd för risken att behöva snittas