• Anonym (.)

    Kommer jag ärva sin mammas amningspsykos och förlossning?

    Längtar jättemycket efter barn. Är snart 28 år och börjar känna mig stressad. Men jag är så rädd för vad som komma skall. När min mamma fick mig hade hon först och främst en svår förlossning och sen fick hon en amningspsykos och var jättedålig. Hon låg inlagd på psyket i ett år! Kommer jag också drabbas av detta? Kan jag redan nu förebygga på något sätt? Dela gärna med er av era erfarenheter och tips! Tack och glad påsk :)

  • Svar på tråden Kommer jag ärva sin mammas amningspsykos och förlossning?
  • Anonym (.)
    Anonym (Emma) skrev 2014-04-20 03:00:39 följande:
    Nej, man ärver inte ammningspsykoser.

    Är du säker? :S
  • Anonym (Pi)

    Man måste inte amma om man inte vill. 

    Man kan också föda med KS istället.

  • Lindsey Egot the only one

    Nej man ärver inte sådant. Hade en kompis som stoltserade så över att hennes mamma minsann hade haft såååå lätta förlossningar så det skulle hon också minsann få. Hon låg i tre dygn på förlossningen med första och två dygn med andra barnet. Så hon fick lära sig en läxa.

  • Anonym (Wildrat)

    Det är inte alls säkert att du får samma problem som din mamma. Min mamma har tex en massa bristningar på magen, jag har inte en enda. Bristningar är ärftligt vad jag läst.

    Förebygga vet jag inte om man kan men blir du gravid så ta upp dina farhågor med mvc. De kan guida dig vidare till psykolog osv som kan hjälpa dig om det skulle bli problem.

  • Litet My

    Har för mig att en stor procent var bipolära innan och några hade Schizofreni i botten. Har du googlat och läst på TS?

  • Anonym (.)
    Anonym (Pi) skrev 2014-04-20 14:08:01 följande:
    Man måste inte amma om man inte vill.  Man kan också föda med KS istället.

    Men ska man inte försöka amma direkt på sjukhuset? Och av ks är väl större risk att drabbas av komplikationer?
  • Anonym (.)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-20 14:20:55 följande:
    Nej man ärver inte sådant. Hade en kompis som stoltserade så över att hennes mamma minsann hade haft såååå lätta förlossningar så det skulle hon också minsann få. Hon låg i tre dygn på förlossningen med första och två dygn med andra barnet. Så hon fick lära sig en läxa.

    Oj tji fick hon :)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-04-20 14:22:40 följande:
    Det är inte alls säkert att du får samma problem som din mamma. Min mamma har tex en massa bristningar på magen, jag har inte en enda. Bristningar är ärftligt vad jag läst. Förebygga vet jag inte om man kan men blir du gravid så ta upp dina farhågor med mvc. De kan guida dig vidare till psykolog osv som kan hjälpa dig om det skulle bli problem.

    Ja jag ska verkligen se till att få mycket stöd redan från början. Är så rädd att drabbas av vilken depression som helst efter födseln. Är liksom rädd att förlossningen ska vara så jobbig att den ger mig trauma.
  • Anonym (.)
    Litet My skrev 2014-04-20 15:14:31 följande:
    Har för mig att en stor procent var bipolära innan och några hade Schizofreni i botten. Har du googlat och läst på TS?

    Aha okej. Jag har läst på nu om bipolär och schizofreni men det är inget som jag lider av. Så jag hoppas jag slipper bli sjuk!
  • Litet My

    Anonym(.): Du behöver inte oroa dig, förutom dn förhöjda risken med vissa sjukdomar så ska det väldigt mycket mer till. Förvisso kan man aldrig garantera något men du verkar ju inte tillhöra någon riskgrupp.

  • Anonym (Pi)
    Anonym (.) skrev 2014-04-20 21:45:12 följande:

    Men ska man inte försöka amma direkt på sjukhuset? Och av ks är väl större risk att drabbas av komplikationer?

    Man måste inte amma en droppe om man inte vill. Det är DU som bestämmer och ingen annan. Du blir tillfrågad av din barnmorska om du vill amma. Vill du inte behöver du inte. Det är din kropp och ditt val.

    Riskerna med KS är inte högre än vid vaginal förlossning. De är annorlunda. Man minskar risken för alla sorters underlivsbesvär, såsom framfall, inkontinens, bristningar, samlagssmärtor, skador på klitoris, anus, bäckenbotten, svanskota osv. Ungefär 50% av de som föder vaginalt får bestående skador i underlivet. Man ökar främst risken för infektioner med KS, vilket är lättbehandlat, och så får man såklart ett ärr. Riskerna med KS består annars främst i att man ökar riskerna med framtida graviditeter.


    Överlag är riskerna för kvinnan mindre med kejsarsnitt, så länge hon vill ha få (1-3) barn. Vill kvinnan ha fler än 3 barn är vaginalt att föredra.

    För barnet är det säkrast att födas med snitt, då minskar man riskerna för hjärnskador och nervskador.

Svar på tråden Kommer jag ärva sin mammas amningspsykos och förlossning?