• Liinnaa97

Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?

Jag tycker att det är väldigt intressant och roligt med namn. Som rubriken lyder så vill jag veta vad era barn heter i tilltalsnamn och andranamn. Ni kan gärna skriva varför ni tog just de namnen, hur ni kom på de och om de är släktnamn eller inte, de är också intressant eftersom det blir mer vanligare att inte ta släktnamn längre.

Själv har jag inga barn, men vill gärna ha i framtiden. Så ni som inte har barn men som letar efter namn får gärna ge tips på namn här också, men skriv gärna det i inlägget.

Det får gärna vara unika eller ovanliga namn också eller vanliga namn med ovanlig stavning. Om ni hittat namnet från en Film, Tv-serie eller bok så skriv gärna det i inlägget också.

• Svar på tråden Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?
  • Kina79

Min farmor hette Tyra o när jag var 16 så insåg jag vilket fint namn det var o att min ev dotter skulle heta det.
    Så hon heter TYRA Margareta.

Andra dottern ville jag ha Ester, men mannen ville Ellen. Hans farmor hette Ellen.
    Det blev en ELLEN Kristina.

Tredje dottern ville jag ha Agnes. Mannen ville ha Alice eller Ebba.
    Det blev en AGNES Ebba.

• yellow88
    Äldsta barnet, 4 år. Carl Adrian Johannes .. Carl för att det är släktnamn. Adrian bestämde sambon eftersom hans idol Adrian Smith i Iron Maiden heter det, jag tyckte bara det var ett väldigt fint namn. Johannes valde jag för att jag tyckte det var fint.

Mellanbarnet 2,5 år. Carl Alfred Maximilian. Samma med Carl.. Alfred fick det bli för det var det enda vi kunde enas om, det tog ett tag innan han kändes som en "Alfred" men nu är det helt självklart. Maximilian tycker jag är jättefint, ville att han skulle heta det i tilltalsnamn men sambon ville inte att han skulle få Max i smeknamn, så han gick med på att det kunde bli ett andranamn.

Minstingen, 9 månader. Carl Silas Fabian. Samma med Carl, igen :) När vi berättade för storebröderna att de skulle få en lillebror så sa äldsta barnet direkt: "min lillebror ska heta Silas", han hade hört att en förskollärares pappa hette det, så vi hade det som "arbetsnamn" i magen och när han kom ut så fick han heta det. Fabian ville sambon att Alfred skulle hetat i tilltalsnamn så vi tog det här istället..
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • WSalma

Mina barn heter Julian LEANDER och TABEA Jasmin.

Vi valde de finaste namnen vi kunde enas om helt enkelt!

• Tittij
    Aniiee skrev 2014-04-21 14:58:13 följande:
    Alltså, ärligt, har ni barn över 16 så skriv inte ut alla deras namn om de inte heter något jättevanligt... Jag har en unges adress nu, det tog mig mindre än 2 sekunder att googla fram. 

Tänk er för lite!
    Jaha och vad skulle du kunna göra med den informationen menar du??

Mina barn heter:
    Nathalie Signe: Nathalie för att vi ville har ett internationellt namn, Signe efter min mormor

Alexander Gustav ove: Alexander pga det varit mitt favoritnamn sen jag var 7 år, Gustav efter min mans morfar och Ove efter min morfar
  • Aniiee
    Tittij skrev 2014-04-25 11:35:59 följande:
    Jaha och vad skulle du kunna göra med den informationen menar du??

Mina barn heter:
    Nathalie Signe: Nathalie för att vi ville har ett internationellt namn, Signe efter min mormor

Alexander Gustav ove: Alexander pga det varit mitt favoritnamn sen jag var 7 år, Gustav efter min mans morfar och Ove efter min morfar
    Vad sägs om att besöka ungen och ha lite kul........ 

SUCK! JAG skulle inte få ut något av det, men det finns faktiskt fler än jag som kan googla.....

Som sagt: Har ni barn över sexton så TÄNK ER FÖR!
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Erfdgt

Storasyster, 8år, Eva Tuva Katrin. Eva efter barnens mormor som heter Eva-Marie samt jag själv som också heter Eva i andranamn, Katrin efter barnens farmor.

Lillasyster, 3 månader, Mona Tilda Barbro. Mona efter barnens farmor som heter det i andranamn, Barbro efter min mormor samt barnens mormor som heter det i andranamn.

För oss var det viktigt med andranamn som har koppling till närmsta familjen, men det var inte så många eller spännande namn att välja mellan. Vi känner oss ändå nöjda med valen.

Tilltalsnamnen var svåra. Vi har gått igenom tusentals namn både gångerna, men dessa är dom enda två som vi fastnat för. Båda har haft sina namn bestämda långt före dom föddes och när dom väl föddes, så har det visat sig passa bra. Vi tycker om dom för att dom är korta, enkla och inte jättevanliga, men inte heller ovanliga. Som vi brukar säga - Chansen finns att någon annan på skolan har samma namn, men inte så stor chans att det är någon fler i klassen.

• annzah

Just det här med att andra ungar i klassen kan ha samma namn och sådär är ju mycket slump. Jag heter Anna, är född -82 och har därmed det näst vanligaste flicknamnet under det året, efter Maria. Jag var ensam i min klass om att heta Anna i min årskull i skolan ända upp till sexan och i min klass hela grundskolan (och det var faktiskt Maria också). Ganska otippat. I parallellklassen fanns det tre Tobias och det vet jag inte om det är ett supervanligt namn i min årsgrupp, jag har aldrig träffat någon mer än dem. 

Hur som helst, jag halkade lite OT - sorry, TS! 

• Erfdgt
    annzah skrev 2014-04-25 17:56:32 följande:
    Just det här med att andra ungar i klassen kan ha samma namn och sådär är ju mycket slump. Jag heter Anna, är född -82 och har därmed det näst vanligaste flicknamnet under det året, efter Maria. Jag var ensam i min klass om att heta Anna i min årskull i skolan ända upp till sexan och i min klass hela grundskolan (och det var faktiskt Maria också). Ganska otippat. I parallellklassen fanns det tre Tobias och det vet jag inte om det är ett supervanligt namn i min årsgrupp, jag har aldrig träffat någon mer än dem. 

Hur som helst, jag halkade lite OT - sorry, TS! 
    Svarar nu, eftersom jag nämnde det där om samma namn på skolan och i klassen. Det säger vi ju självklart med glimten i ögat. Givetvis är det slumpen som avgör!, men om man väljer ett namn på topp 10-20 under året före och/eller samma år, så ökar ju chansen för att det ska finnas många barn med samma namn i samma årskull.

Och det är ju inte en katastrof om det är flera barn med samma namn i samma klass heller, men jag vet av flera som under mina skolår hette Johan.K, Johan.J, Emelie.B, Emelie.S och liknande att det inte var så roligt. Vissa bryr sig inte alls. På samma sätt vet jag kompisar med väldigt ovanliga namn som också tycker att det ibland varit lite tråkigt att vara så pass ensam om ett namn, men även där finns det ju såklart dom som tycker det är jättekul.

Alla tycker och tänker och resonerar vi ju olika, och tur är väl det!

Förövrigt känner jag ett flertal Tobias som är födda mellan -80 och -85 ;) Och Annor också för den delen :) Båda är fina namn, så jag förstår det.
  • Natulcien

Min upplevelse är att det är väldigt vanligt att ta släktnamn, åtminstone som andranamn.
    Vår son har ett släktnamn som förstanamn, efter min farfar. Sen har han inga mer förnamn. Inget andranamn. Däremot har han ett mellannamn, eftersom jag och sambon har olika efternamn som båda är väldigt ovanliga och fina.

• Tess1990
    Aniiee skrev 2014-04-25 17:42:22 följande:
    Vad sägs om att besöka ungen och ha lite kul........ 

SUCK! JAG skulle inte få ut något av det, men det finns faktiskt fler än jag som kan googla.....

Som sagt: Har ni barn över sexton så TÄNK ER FÖR!
    är väl bara att gå till närmsta dagis och "besöka en unge och ha kul"?
    på vilket sätt blir det annorlunda för att du kan namnet? 
    såvida man inte har hemlig identitet så är det bara att googla eller kolla på skatteverket för att få fram både namn och adress och ja nästan allt man vill veta, men och? 
  • Tittij
    Tess1990 skrev 2014-04-25 18:33:06 följande:
    är väl bara att gå till närmsta dagis och "besöka en unge och ha kul"?
    på vilket sätt blir det annorlunda för att du kan namnet? 
    såvida man inte har hemlig identitet så är det bara att googla eller kolla på skatteverket för att få fram både namn och adress och ja nästan allt man vill veta, men och? 
    Exakt min tanke! Förstår verkligen inte vad namnet gör för skillnad...
Svar på tråden Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?