annzah skrev 2014-04-25 17:56:32 följande:
Just det här med att andra ungar i klassen kan ha samma namn och sådär är ju mycket slump. Jag heter Anna, är född -82 och har därmed det näst vanligaste flicknamnet under det året, efter Maria. Jag var ensam i min klass om att heta Anna i min årskull i skolan ända upp till sexan och i min klass hela grundskolan (och det var faktiskt Maria också). Ganska otippat. I parallellklassen fanns det tre Tobias och det vet jag inte om det är ett supervanligt namn i min årsgrupp, jag har aldrig träffat någon mer än dem.
Hur som helst, jag halkade lite OT - sorry, TS!
Svarar nu, eftersom jag nämnde det där om samma namn på skolan och i klassen. Det säger vi ju självklart med glimten i ögat. Givetvis är det slumpen som avgör!, men om man väljer ett namn på topp 10-20 under året före och/eller samma år, så ökar ju chansen för att det ska finnas många barn med samma namn i samma årskull.
Och det är ju inte en katastrof om det är flera barn med samma namn i samma klass heller, men jag vet av flera som under mina skolår hette Johan.K, Johan.J, Emelie.B, Emelie.S och liknande att det inte var så roligt. Vissa bryr sig inte alls. På samma sätt vet jag kompisar med väldigt ovanliga namn som också tycker att det ibland varit lite tråkigt att vara så pass ensam om ett namn, men även där finns det ju såklart dom som tycker det är jättekul.
Alla tycker och tänker och resonerar vi ju olika, och tur är väl det!
Förövrigt känner jag ett flertal Tobias som är födda mellan -80 och -85 ;) Och Annor också för den delen :) Båda är fina namn, så jag förstår det.