• fluu

Kan man "vägra" näringsdryck?

Hej!

Idag var vi till barnläkaren för att prata vidare om hur det går att försöka introducera ägg som min tvååring är allergisk mot(går dåligt). Läkaren var för sjuttioåttonde gången bekymrad över att dottern är liten och inte gått upp i vikt sedan han senast träffade henne för två månader sedan.
    Hon har alltid varit väldigt liten och låg länge 3-4 kurvor under normalkurvan på både längd och vikt. Nu har hon växt på sig lite sedan i höstas och ligger bara en kurva under och består av lite fett i alla fall;) Nu sedan senaste läkarbesöket hade hon som sagt inte gått upp(och inte heller ner som hon ofta gör) ett gram, men istället växt fyra cm på längden. Läkaren är bekymrad och vill sätta in näringsdrycker och skicka oss till dietisten för tredje gången. De andra gångerna vi varit där förstod varken vi eller dietisten vad det var bra för.

Vi har haft problem med press kring mat innan och vill inte sätta in näringsdrycker och hålla på och räkna kalorier. Vi blir stressade hela familjen då. Dottern äter som en häst, men går bara inte upp speciellt mycket i vikt. Precis som sin pappa och hans familj.
    Så kan man "vägra" att ta emot näringsdryck och bli skickad till dietisten igen utan att ses som en dålig förälder som vill svälta sitt barn?
    I höstas när vi var hos dietist senast tyckte hon ändå att dottern åt balanserat och bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?
  • Idefixx

Tycker inte din dotter verkar onormalt liten! Min dotter var 73 cm och vägde 8,8 när hon va 1 vid 2,5 kontrollen var hon 86 och vägde 11!

Du vet bäst hur ditt barn mår! Är hon pigg å glad och inga andra konstigheter så tycker jag absolut inte du ska behöva oroa dig. Stå på dig!

• fluu
    Idefixx skrev 2014-05-29 09:57:38 följande:
    Tycker inte din dotter verkar onormalt liten! Min dotter var 73 cm och vägde 8,8 när hon va 1 vid 2,5 kontrollen var hon 86 och vägde 11!

Du vet bäst hur ditt barn mår! Är hon pigg å glad och inga andra konstigheter så tycker jag absolut inte du ska behöva oroa dig. Stå på dig!
    Nej, hon är inte överdrivet liten. Bara liten. Jag oroar mig inte, inte bvc heller, bara läkaren. Vi har själva ringt till dietistmottagningen nu och sagt att vi inte vill ha fler kallelser. Läkaren i fråga ska gå i pension inom kort så vi ignorerar med just nu och väntar på pensionen ;)
    Har också begärt att alltid få träffa bvc-sköterskan INNAN läkaren vill träffa oss så att sköterskan kan bedöma om det är nödvändigt. Det känns bra då dottern nu gått ner i vik efter en infektion och väger knapp 10 kg.... Läkaren skulle gå i taket ;)
  • Sweet Sofia
    fluu skrev 2014-05-29 19:05:01 följande:
    Nej, hon är inte överdrivet liten. Bara liten. Jag oroar mig inte, inte bvc heller, bara läkaren. Vi har själva ringt till dietistmottagningen nu och sagt att vi inte vill ha fler kallelser. Läkaren i fråga ska gå i pension inom kort så vi ignorerar med just nu och väntar på pensionen ;)

Har också begärt att alltid få träffa bvc-sköterskan INNAN läkaren vill träffa oss så att sköterskan kan bedöma om det är nödvändigt. Det känns bra då dottern nu gått ner i vik efter en infektion och väger knapp 10 kg.... Läkaren skulle gå i taket ;)

Du tycker det är bra att din dotter, som sedan innan är underviktigt, går ner 10kg i vikt av en infektiob?! Är du seriös? Pågränsen till barnmisshandel!
  • Idefixx

Äh du läser ju inte ordentligt :P sweet Sofia! Läs igen innan du yttrar dig så dumt!

• fluu
    Sweet Sofia skrev 2014-05-29 19:13:10 följande:

Du tycker det är bra att din dotter, som sedan innan är underviktigt, går ner 10kg i vikt av en infektiob?! Är du seriös? Pågränsen till barnmisshandel!
    Går ner 10 kg? Då skulle hon försvinna. Hon väger alltså strax över 10 kg nu..
  • Sweet Sofia
    Idefixx skrev 2014-05-29 19:14:35 följande:
    Äh du läser ju inte ordentligt :P sweet Sofia! Läs igen innan du yttrar dig så dumt!

fluu skrev 2014-05-29 19:14:36 följande:
    Går ner 10 kg? Då skulle hon försvinna. Hon väger alltså strax över 10 kg nu..

Oavsett
  • fluu
    Sweet Sofia skrev 2014-05-29 19:38:41 följande:

Oavsett
    Hur är det barnmisshandel att hon gått ner cirkus 200-300 gram efter en infektion?
  • Sweet Sofia
    fluu skrev 2014-05-29 19:59:32 följande:
    Hur är det barnmisshandel att hon gått ner cirkus 200-300 gram efter en infektion?

Speciellt när hon sedan innan har svårt att gå upp i vikt och är underviktig
  • fluu
    Sweet Sofia skrev 2014-05-29 20:06:39 följande:

Speciellt när hon sedan innan har svårt att gå upp i vikt och är underviktig
    Och du har missat den delen med att det troligen är generna som ligger bakom. Hela hennes pappas släkt är så. Min sambo är 25 år, är 184 cm och väger 59 kg. Och äter för tre. Är dottern som dem kommer hon alltid vara liten, men vad är meningen med näringsdryck när hon får i sig vad hon behöver, växer i sin takt och mår bra?
  • Biffus
    Sweet Sofia skrev 2014-05-29 09:42:57 följande:

Är du överviktig?
    Nej, lite underviktig. Vissa läkare skriver inte ut sköldkörtelhormon trots att mina värden ofta är riktigt dåliga. 
  • kaffetunnan

Varför diskuterar du inte med läkaren? Du måste säga någonting när du är där, här kan du ju inte få läkaren att förstå att det är onödigt med dietist en tredje gång.

Förstår inte varför du inte säger något där, om du har svårt att få fram det du vill ha sagt eller känner dig överkörd av läkaren så ha med någon som kan hjälpa dig diskutera eller byt läkare.

• fluu
    kaffetunnan skrev 2014-06-02 20:54:07 följande:
    Varför diskuterar du inte med läkaren? Du måste säga någonting när du är där, här kan du ju inte få läkaren att förstå att det är onödigt med dietist en tredje gång.

Förstår inte varför du inte säger något där, om du har svårt att få fram det du vill ha sagt eller känner dig överkörd av läkaren så ha med någon som kan hjälpa dig diskutera eller byt läkare.
    Det är inte så mycket att diskutera där. Han stirrar sig blind på vikt och kurvor. Dietisten pratade vi med själv och vi tyckte alla att det var totalt onödigt med ett besök till helt i onödan.
    Som sagt, vi pratar, det går bara inte in. Men nu går han ändå snart i pension och vi får en ny läkare.
  • kaffetunnan

Jag hade bytt på en gång istället för att träffa samma korkade läkare så många gånger.... eller vänta nu det var det jag gjorde när läkaren stirrade mer på mina bröst än i ögonen. på grabbarnas tvåmånaderskontroll.

Hoppas nästa läkare är bättre annars får du väl byta bvc så du inte behöver ha det så här.

• fluu
    kaffetunnan skrev 2014-06-02 21:03:11 följande:
    Jag hade bytt på en gång istället för att träffa samma korkade läkare så många gånger.... eller vänta nu det var det jag gjorde när läkaren stirrade mer på mina bröst än i ögonen. på grabbarnas tvåmånaderskontroll.

Hoppas nästa läkare är bättre annars får du väl byta bvc så du inte behöver ha det så här.
    Äsch, vi ignorerar läkaren istället. Vårt BVC och sköterskan är toppen och henne vill vi inte byta bort för allt i världen.
  • kaffetunnan
    fluu skrev 2014-06-02 21:04:27 följande:
    Äsch, vi ignorerar läkaren istället. Vårt BVC och sköterskan är toppen och henne vill vi inte byta bort för allt i världen.
    Glad
Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?