• Anonym (Lilla My)

    Om man vill ha snitt

    Hur går man till väga om man vill ha planerat snitt? Jag är inte gravid än, men vill verkligen ha planerat snitt och vägrar genomföra en vaginal förlossning. Går sådant att ordna redan innan man är gravid eller isåfall väldigt, väldigt tidigt i graviditeten? Hur många snitt kan man göra som mest? Jag har en dröm om 2-3 barn, kan man göra så många snitt? Som sagt, har ingen aning om hur sådant funkar.

  • Svar på tråden Om man vill ha snitt
  • Mli 014

    Jag har fått tre snitt och rekomendationen är att jag inte bör bära fler barn.

    Inte sagt att det är omöjligt.

    Mina två första snitt var akuta så jag har ingen personlig erfarenhet av att få till ett första planerat snitt.

    Som det verkar se ut idag är inte sjukvården så positivt inställd till ks utan grund (fysiskt/psykiskt) så du får nog kämpa lite.

    Jag bor i danmark och här får man i stort sett välja själv.

  • Anonym (vihb)

    Du kan få ks beviljat innan du blir gravid, men det beror på vilken anledning du har för attt vilja få ks. Kontakta dem redan nu så du vet om du kan få ett ks beviljat. Dessutom "ser" det bättre ut om du kommer innan, alltså om din rädsla är så stark att den hindrar dig från att skaffa barn.

  • Anonym (Gnutten)

    Jag tycker att du ska försöka bearbeta din irrationella skräck istället.
    Barn föds bäst på naturlig väg och ks borde inte utföras utan medicinsk orsak.

  • Anonym (vihb)
    Anonym (Gnutten) skrev 2014-04-27 11:30:51 följande:
    Jag tycker att du ska försöka bearbeta din irrationella skräck istället. Barn föds bäst på naturlig väg och ks borde inte utföras utan medicinsk orsak.

    Fast nu vet vi ju inte anledningen och det finns kanske en medicinsk grund för TS önskan. Om de är av psykologiska orsaker så kan det ju vara en god idé också. Planerade kejsarsnitt är inte vidare farligt i förlossningssammanhang men psykologiska problem bör man undvika för att ge barnet och föräldrarna en så god start som möjligt.
  • Anonym (Gnutten)
    Anonym (vihb) skrev 2014-04-27 11:35:08 följande:

    Fast nu vet vi ju inte anledningen och det finns kanske en medicinsk grund för TS önskan. Om de är av psykologiska orsaker så kan det ju vara en god idé också. Planerade kejsarsnitt är inte vidare farligt i förlossningssammanhang men psykologiska problem bör man undvika för att ge barnet och föräldrarna en så god start som möjligt.
    Nej, det vet vi såklart inte men jag fick känslan av att det var förlossningsskräck det handlar om.

    Jag har två nära väninnor som fick samtals- och annan hjälp och på så vis lyckades besegra den värsta rädslan.
    Båda födde vaginalt, den ena har fått tre barn på det sättet.

    Så det går att få hjälp vilket är att föredra framför en helt onödig operation.
  • Mli 014
    Anonym (Gnutten) skrev 2014-04-27 11:30:51 följande:
    Jag tycker att du ska försöka bearbeta din irrationella skräck istället.

    Barn föds bäst på naturlig väg och ks borde inte utföras utan medicinsk orsak.



    Varför borde inte ks utföras utan medicinsk orsak? Om man har tänkt sig två graviditeter tex. Och tycker att det är lättare att planera sin tillvaro och slippa för underlivsbesvär tex. Varför inte utföra ks?

    Jag vill inte starta en onödig diskussion men om du vet varför så hade jag i alla fall gärna velat veta för min egen del. Då jag inte kunnat föda vaginalt.

    :)
  • Anonym (Gnutten)
    Mli 014 skrev 2014-04-27 11:41:04 följande:



    Varför borde inte ks utföras utan medicinsk orsak? Om man har tänkt sig två graviditeter tex. Och tycker att det är lättare att planera sin tillvaro och slippa för underlivsbesvär tex. Varför inte utföra ks?

    Jag vill inte starta en onödig diskussion men om du vet varför så hade jag i alla fall gärna velat veta för min egen del. Då jag inte kunnat föda vaginalt.
    :)
    Om du inte kan föda vaginalt så har du ju en medicinsk orsak.
  • Mli 014
    Anonym (Gnutten) skrev 2014-04-27 11:46:13 följande:
    Om du inte kan föda vaginalt så har du ju en medicinsk orsak.



    Ja men om det inte var en faktor menar jag.

    Om kvinnor kunde välja mer. Som i usa eller här i dk.

    Jag hade gärna sluppit de 27 timmarna i födselvånda med nr 2 om jag vetat att jag inte kunde föda vaginalt (vilket jag inte visste förrän då)

    Jag personligen skulle tycka att det var häftigt att prova att föda vaginalt. Men om man inte har lust till det, vaför inte bara få ks?
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Gnutten) skrev 2014-04-27 11:30:51 följande:

    Jag tycker att du ska försöka bearbeta din irrationella skräck istället.
    Barn föds bäst på naturlig väg och ks borde inte utföras utan medicinsk orsak.


    Eftersom du inte vet varför jag vill ha ks tycker jag din kommentar var irrelevant, det är mer än bara skräck som ligger bakom även om tråden i sig ligger placerad under förlossningsrädsla. Det har även med fysiska faktorer att göra, samt saker jag fått varit med om. Jag vägrar föda vaginalt men drömmer om barn och har velat bli mamma sedan jag själv var tonåring, vilket jag tycker att jag borde få ha rätt till att bli trots att det blir med planerat ks. Sen huruvida barn föds bäst naturlig väg eller inte tänker jag inte ens diskutera. Det är inte så enkelt alla gånger och stämmer inte in på alla individer heller, tyvärr.
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Gnutten) skrev 2014-04-27 11:30:51 följande:
    Jag tycker att du ska försöka bearbeta din irrationella skräck istället.
    Barn föds bäst på naturlig väg och ks borde inte utföras utan medicinsk orsak.
    Det finns inget irrationellt med att vara rädd för en procedur som ger 50% av kvinnorna bestående underlivsproblem och som utlöser PTS i ca 2%. Det är enormt höga siffror! För att hitta motsvarande frekvens med PTS, då får man leta i länder som befinner sig i krig eller bland våldtäktsoffer. De flesta av oss gör inget farligare i vår livstid än att föda barn. 
Svar på tråden Om man vill ha snitt