• whitestar

Kalasfika/mat för allergiska..

Min son ska ha ett kalas snart och han vill bjuda alla killarna i klassen.Han har redan bestämt tema,sjörövartema med skattjakt härhemma(hade helst velat ha på lekland och slippa all planering själv men sonen ville ha hemmakalas).Nu vet jag att det går en väldigt allergisk kille i klassen och det hade varit kul få bjuda på nåt som även han kan äta så han inte slipper känna sig utanför.vet att han tål inte ägg,mjölk bland annat.Nån som har tips/recept på allergivänligt fika/mat?

• Svar på tråden Kalasfika/mat för allergiska..
  • lövet2

Hur allergisk är han? Blir han jättesjuk, så är det bästa om han har med sig eget. Hur noga du än är, så blir det spår av det han inte tål i det du lagar till.
    Om han klarar av "spår av", så finns det några ganska säkra kort. Scans 90-gramshamburgare har varken ägg, mjölk, vete eller soja i. Samma gäller Scans varmkorvar (Denniskorvarna). Falukorv är varumärkesskyddat och får bara innehålla vissa saker. Allt som heter Falukorv är alltså utan ägg, mjölk, vete och soja. Vad du kan servera till är en annan sak, och det bör du kolla med pojkens föräldrar.

Fikabröd då? Tja, negerbollar är lätta att få till. Mjölkfritt margarin och de speciella havregryn som inte är "smittade" av vete. Småkakor av alla de slag, om han tål vete/gluten. Då byter du bara ut smöret mot mjölkfritt margarin.

• Mamori
    whitestar skrev 2014-04-27 21:36:11 följande:
    Min son ska ha ett kalas snart och han vill bjuda alla killarna i klassen.Han har redan bestämt tema,sjörövartema med skattjakt härhemma(hade helst velat ha på lekland och slippa all planering själv men sonen ville ha hemmakalas).Nu vet jag att det går en väldigt allergisk kille i klassen och det hade varit kul få bjuda på nåt som även han kan äta så han inte slipper känna sig utanför.vet att han tål inte ägg,mjölk bland annat.Nån som har tips/recept på allergivänligt fika/mat?
    Det beror ju helt på vad han är allergisk emot, be om en lista Men chokladbollar brukar fungera oftast, om man använder mjölkfritt smör (tror att det finns sånt? i värsta fall olja), eller så kanske ischoklad om han kan äta kokos. Men kolla chokladen för spår av nötter om han är allergisk mot det.

Vegansockerkaka är också bra om man vill göra en tårta. Inget ägg eller mjölk i den.

Tofuglass kanske om han kan äta soja. Den som finns i svarta sexkantiga lådor är mycket godare än vanlig glass till och med, finns i flera smaker. Mjölk- och äggfri.
  • whitestar

ok.sonen gillar inte tårta så det ska vi nog skippa helt.Funderade på att göra muffins av nåt slag istället:men jag får nog fråga om allergilista, eller om dom vill skicka med eget för säkerhets skull.Vet att det bara får bjudas på isglassar i klassen så han är nog väldigt allergisk.

• Bling1975

Det är nog bäst att fråga föräldrarna, de brukar ha stenkoll och bra tips på saker som deras barn tål och tycker om.

Själv har jag helst med eget då det är lätt att missa om man inte är van. En vän hade t ex kollat jättenoga att korven var mjölkfri men stekte den sedan av bara farten i smör. Ägg och mjölk är också sådan som kan finnas i rätt oväntade saker om man köper hel- och halvfabrikat.

• fyrabarnsmor4

TS
    om du får en lista av föräldrar på vad deras son är allergi mot sen kan du gå in på te.x. ica.se eller recept.se (eller fråga farbror Google)
    Tex tårta: det finns en sockerkaka utan ägg. Med den kan du göra tårtbotten av eller rulltårta istället.

Önskar dig lycka till.

• Mrs Firren

Jag tycker att den här sajten är bra när jag letat alternativa recept. Speciellt gillar jag att man kan kryssa för de allergier som är aktuella och sen få ett urval av recept som funkar ändå.

Sen tycker jag det finns en poäng i att servera samma grejer till alla barnen på kalaset, så att barnet som är allergiskt inte ska få "eget" specialfika och känna sig utpekad. Så brukar vi göra iaf när vi har allergiker eller andra som äter specialkost på besök. Men jag uppfattade att det var så du tänkte?

Lycka till!

• cosinus

Ska man baka både ägg och mjölkfritt tycker jag att det enklaste är att ta sånt som är naturligt äggfritt och bara använda mjölkfritt margarin.

Hallongrottor går jättebra, iaf det recept jag har är äggfritt.
    Chokladsnittar är enligt mitt recept en äggula i och ska penslas med ägg men det är bara att ta lite mer vatten och pensla med vatten för att få pärlsockret att fastna så är det löst (man kan pensla med havre/rismjölk också men oftast har man inte det hemma om man inte själv undviker det)
    Smulpajer

Oatley har god glass och det finns ju även soja-glasser om soja går bra.

Mat är ju ett mindre problem, nästan all snabbmat som riktar sig mot barn (korv, köttbullar o s v) finns ägg, mjölk och glutenfritt. Tacos kan man ju med fördel också laga om man vill, bara undvika sånt som innehåller mjölk och ägg.

• Funderingar01
    Mrs Firren skrev 2014-05-09 09:46:06 följande:
    Sen tycker jag det finns en poäng i att servera samma grejer till alla barnen på kalaset, så att barnet som är allergiskt inte ska få "eget" specialfika och känna sig utpekad. Så brukar vi göra iaf när vi har allergiker eller andra som äter specialkost på besök. Men jag uppfattade att det var så du tänkte?

Lycka till!

Det är ju väldigt omtänksamt, men oftast så upplever jag att dessa barn är så vana vid sin intolerans att det inte är en stor grej för dem att ha med sig eget. Att det ofta är ett mer positivt "utpekande". Man är speciell på ett positivt sätt. Men det är ju såklart olika från barn till barn . Dessutom får de också något som de vet att de gillar, som redan är "prövat" så att säga. Men det är ju såklart olika som sagt, och säkert även lite beroende på ålder också.
  • whitestar

Tack för alla tipsen,jättesnällt!Vi kommer inte ha nån tårta då sonen inte är speciellt förtjust i tårta,inte heller varm frukt så banankakan går också bort.

Mrs Firren skrev 2014-05-09 09:46:06 följande:

Jag tycker att den här sajten är bra när jag letat alternativa recept. Speciellt gillar jag att man kan kryssa för de allergier som är aktuella och sen få ett urval av recept som funkar ändå.

Lycka till!

Jo,hade velat servera samma till alla får se om det går:)Ska snart ut med inbjudningarna så då får jag väl kolla på samma gång vad den allergiska kan äta och inte äta!
Svar på tråden Kalasfika/mat för allergiska..