• ungmamma32

letar hund

hej ja ska skaffa hund hade jag tänkt vill ha en liten hund som man kan gå långa promenader med gosa som gillar barn och allt nån tips på bra hund??

• Svar på tråden letar hund
  • JasonDamian

Amstaff? :) snällaste hundarna i världen. Söta, mysiga, älskar barn, inte dyra i drift men älskar långa promenader. Skyddar er om det behövs :)

• GrodanHopp

En amstaff är en krävande terrier som behöver jobba både mentalt och fysiskt för att må bra.
    Och troligen skyddar den inte om det skulle behövas, dom älskar människor. Visst kanske dom gör det, men det kan en labbe eller shit tsu också göra.

• Aniiee

Sheltie är en bra förstahund. Liten, lättlärd, med på allt från ligga i soffan hela dagen och bara gå utt för att göra behov till en hel dag med skogsvandring, agillity och vall på samma dag.... Lite pälsvård, men inte så mycket som man kan tro.... (min sheltie borstas en gång i veckan och badas vid behov...)

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee

Är för övrigt ungarna som borstar henne.......

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Jag kom inte på något bättre

Jag har bara haft amstaff och rottis.. men hur goa som helst och snälla mot barn (om hunden är mentalt frisk dvs)! Ja, de behöver mycket mental stimulans och mycket motion, men det är värt det! Blev påhoppad en gång när jag bara hade haft hand om hunden ca 2 veckor (var jourhem), hunden hoppade mot knäppgöken och började skälla, och vägrade släppa människan i närheten av mig. Så jo, de kan försvara- och gör det rent instinktivt. Det finns i deras tankesätt- det finns väldigt en väldigt kort linje mellan tanke och handling hos dem, får de en "order" så sker det direkt.

Ursäkta om jag skrivit slaffsigt nu, klockan är ändå 00:30! :)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • GrodanHopp
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-04-30 00:30:18 följande:
    Jag har bara haft amstaff och rottis.. men hur goa som helst och snälla mot barn (om hunden är mentalt frisk dvs)! Ja, de behöver mycket mental stimulans och mycket motion, men det är värt det! Blev påhoppad en gång när jag bara hade haft hand om hunden ca 2 veckor (var jourhem), hunden hoppade mot knäppgöken och började skälla, och vägrade släppa människan i närheten av mig. Så jo, de kan försvara- och gör det rent instinktivt. Det finns i deras tankesätt- det finns väldigt en väldigt kort linje mellan tanke och handling hos dem, får de en "order" så sker det direkt.

Ursäkta om jag skrivit slaffsigt nu, klockan är ändå 00:30! :)

Och det är en renrasig, rastypsisk Amstaff du har?

Troligen reagerade den mer på att personen bette sig instabilt, vilket inte är önskvärt, än att den försvarade dig.

Rottisen däremot försvarar och vaktar.
    GrodanHopp skrev 2014-04-30 06:11:59 följande:
    Och det är en renrasig, rastypsisk Amstaff du har?

Troligen reagerade den mer på att personen bette sig instabilt, vilket inte är önskvärt, än att den försvarade dig.

Rottisen däremot försvarar och vaktar.

Den jag var jourhem åt vid det laget, ja.
  • realisten
    JasonDamian skrev 2014-04-29 22:43:09 följande:
    Amstaff? :) snällaste hundarna i världen. Söta, mysiga, älskar barn, inte dyra i drift men älskar långa promenader. Skyddar er om det behövs :)

Hon sa liten hund vilket jag tolkar som en mindre resursstark hund men jag håller med amstaff är nog dom bästa familjehundarna man kan ha om ger dom den stimulans dom kräver
  • realisten
    JasonDamian skrev 2014-04-29 22:43:09 följande:

Sen är dessutom amstaffen så otroligt människovänlig så att troligtvis skyddar den inte. En amstaff är ingen vakthund eller skyddshund och ska Heller vara det då det är väldigt otypisk för rasen.
    realisten skrev 2014-04-30 23:49:05 följande:
    Sen är dessutom amstaffen så otroligt människovänlig så att troligtvis skyddar den inte. En amstaff är ingen vakthund eller skyddshund och ska Heller vara det då det är väldigt otypisk för rasen.

Har du läst på mycket om rasen? Detlåter inte som det. Visst, skk's rasinformation kan ju ha fel och brister, men 9/10 sidor om amstaff-rasen har en annan åsikt än det du framför.
  • realisten
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-05-01 00:29:16 följande:
    Har du läst på mycket om rasen? Detlåter inte som det. Visst, skk's rasinformation kan ju ha fel och brister, men 9/10 sidor om amstaff-rasen har en annan åsikt än det du framför.

Jag har läst skks rasiformation, Jag har läst svenska amstaffklubbens information. Jag har tränat hundarna och jag har varit fodervärd till hundarna och träffat en mängd olika indevider och nej jag har inte fått intrycket att dom lämpar sig som varken vakt eller skyddshundar. Rasen har senaste århundraden avlats för att vara väldigt undergiven människan och aggressivitet har man haft som mål att avla bort.

Viss av indeviderna jag har träffat har däremot kunnat göra utfall mot vissa människor som tillexempel om någon haltar eller sticker ut ur mängden men det är heller inte konstigt för det gör dom flesta uppmärksamma hundar och det har ofta med rädsla och osäkerhet att göra. Som sagt amstaffen är enligt min åsikt en värdelös vakt eller skyddshund.

Vill man ha en skyddshund så är en rottis, Doberman , schäfer väldigt lämpliga för det såvida dom inte har mentala brister.
  • Jemp

Eh ts vill ha en liten barnvänlig sällskapshund och får förslag på bruksraser och amstaff? Även sheltie riskerar att vara lite för krävande.

Ts: hur ser du på pälsvård? Kan du tänka dig att lägga ner lite tid där kan både bichonraserna (som sagt) och dvärgschnauzer passa in.

Gör det något om hunden skäller en del? Annars kan du kolla även på de små spetsarna.

Svar på tråden letar hund