Ont i smalben vid löpträning
Hejsan! Jag har ett problem när jag tränar. Jag gillar att vara ute och jogga som träningsmetod och jag joggar inte alls fort, tvärt om pga min ansträngningsastma och kondition. Jag har en runda jag brukar jogga som är ungefär 6km långt. Om jag joggar den rundan varje dag så får jag efter ca 3 dagar en fruktansvärd värk i smalbenen. Det var tidigare bara på ett ben men nu är det båda. Det sitter som en speciell punkt på insidan av smalbenen, alltså på de sidor benen pekar mot varandra om du förstår. Ju mer jag ignorerar detta och joggar ändå desto mer gör det ont och börjar stråla ut i hela smalbenet. Väntar man med att jogga i ca 3-4dagar eller ibland ännu längre så försvinner det. Men när man börjar jogga regelbundet igen så kommer det. Det känns lite som växtvärk men ändå inte, jag har tryckt på benen och känner att det inte är musklerna direkt, jag vet inte men när man trycker på benen så känner man att hela vadmuskeln på baksidan inte är smärtsam utan det sitter som sagt på sidan, väldigt centrerat på insidan och mitten av smalbenet och strålar svagt ut längs insidan på benet. Jag undrar förstås vad detta kan vara och varför det kommer så fort jag joggar och vad jag kan göra för att bli av med det. Jag är frisk och kry annars på "bara" 26 år. Tacksam för svar!