• kma

Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?

Hej! Som rubriken lyder. Hur ska han göra med den biten? Han är liksom 37 år så det känns som om det verkligen är läge att börja spara. Hur ska han gå tillväga? Ska han kontakta något pensionsbolag så att dom får hjälpa honom? Han har i och för sig inte kommit igång med firman ekonomiskt än så dom kanske inte har råd att betala pension helt enkelt? Men är inte det olagligt? Hjälp!

• Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?
  • Pajama
    CitronGul skrev 2014-05-06 20:19:44 följande:
    Det stämmer tyvärr inte.   Rynkar på näsan

"Finns det inget kollektivavtal har man ingen skyldighet att teckna försäkringar för de anställda."
    www.finfa.se/Fragor--Svar/Nar-maste-man-teckn.../

"En olycka kommer sällan ensam. När fönsterputsare xx xx skadade ryggen i en arbetsolycka framkom att han var dåligt försäkrad. Eftersom hans arbetsgivare inte hade tecknat kollektivavtal går han miste om försäkringsskyddet i avtalsförsäkringarna. "
    www.fastighets.se/home/fast2/tidn/home.nsf/un...
    Ush, nu hoppar jag baklänges!
    Jag har fått intrycket att det är lag på det, men har nu kollat upp det du säger och det stämmer!
    Förlåt att jag sa fel så tvärsäkert.
    Förfärligt, vad som helst kan ju hända och då täcker väl inte fritidsförsäkringen!
  • CitronGul
    Pajama skrev 2014-05-06 20:57:35 följande:
    Förlåt att jag sa fel så tvärsäkert.
    Absolut ingen fara.....

Tyvärr tror många så, och får ut 0 kr när olyckan är framme.
  • Gladskit

Det man måste skilja på är allmän pension och tjänstepensionen.
    Allmän pension tjänar man in genom att jobba vitt, då den som är arbetsgivare betalar in arbetsgivaravgifter där ålderspensionsavgiften ingår. Det är det du ser i ditt orangea kuvert.

Sen finns tjänstepension som ett tillskott. En förmån som ungefär 90% av dem som arbetar har.
    Den finns reglerad i kollektivavtalet men givetvis står det en arbetsgivare fritt att ordna liknande lösningar och skaffa försäkringar för sina anställda även om man inte har kollektivavtal.

• athanatos

Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in.
    Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer.

• Gladskit
    athanatos skrev 2014-05-07 19:53:24 följande:
    Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in.
    Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer.

Jag tror också att det kan finnas många som inte har råd. Men det viktigaste om man är egenföretagare, oavsett man är anställd eller ej, är att inte själv leva på avkastning från firman, utan att ta ut lön. För kapitalinkomster är inte pensionsgrundande. Har du mycket kapital i ditt företag spelar det kanske mindre roll för då har du ju möjlighet att placera pengarna för framtiden. Men jag tror att många egenföretagare missar detta helt.
  • CitronGul
    Gladskit skrev 2014-05-08 09:20:10 följande:

Jag tror också att det kan finnas många som inte har råd.
    Fast då är det väl en affärsidé som inte håller?

Förstår inte hur arbetsgivare utan kollektivavtal kan se de anställda i ögonen och veta att de kommer få en usel pension, något de anställda själva ofta inser först när de går i pension.  Obestämd
  • Gladskit
    CitronGul skrev 2014-05-08 13:32:10 följande:
    Fast då är det väl en affärsidé som inte håller?

Förstår inte hur arbetsgivare utan kollektivavtal kan se de anställda i ögonen och veta att de kommer få en usel pension, något de anställda själva ofta inser först när de går i pension.  Obestämd

Det har väl inget med affärsidé att göra riktigt? Det finns ingen lag som säger att man måste skriva kollektivavtal för sina anställda eller stå för försäkringar av olika slag. Och den allmänna pensionen har vi alla rätt till, på alla inkomster vi har haft när vi "jobbat vitt".

Det man bör trycka på är att man som anställd ska veta vad man har och inte har, så att man förstår vad det innebär. Har man bra lön så får man kanske själv spara motsvarande 4,5% (som många tjänstepensionsavtal ger idag) så att man inte hamnar efter. Har man inte det så kanske man ska ta upp frågan till diskussion alternativt söka jobb någon annanstans.

Pensionsmyndigheten kommer ut helt gratis och informerar, vem som helst som kan få ihop ett gäng på 20 pers (där tror jag gränsen går) kan bjuda in dem så kommer de och informerar om den allmänna pensionen. Det kan vara en bra väg för folk att få upp ögonen för hur pensionssystemet fungerar. Och därefter kan man gå in på tjänstepensionen som är nästa naturliga steg.
  • athanatos
    Gladskit skrev 2014-05-08 09:20:10 följande:

Jag tror också att det kan finnas många som inte har råd. Men det viktigaste om man är egenföretagare, oavsett man är anställd eller ej, är att inte själv leva på avkastning från firman, utan att ta ut lön. För kapitalinkomster är inte pensionsgrundande. Har du mycket kapital i ditt företag spelar det kanske mindre roll för då har du ju möjlighet att placera pengarna för framtiden. Men jag tror att många egenföretagare missar detta helt.
    Men har de inte råd att betala så har de inte, inte många småföretagare som plockar ut stora kapitalinkomster direkt.
  • MachoCulture

"Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in. Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer."

Men då är det ju fullständigt meningslöst att vara företagare istället för att ha ett vanligt jobb med
    kollektivavtal som innefattar tjänstepension.

Eller lider många av MentalSjukdomen FramgångsRika FöretatgarIdéer
    dvs att till varje pris utåt framstå som framgångsrika företagare o de kan
    därför inte nedlåta sig till att ta en anställning?

• Bolaget
    MachoCulture skrev 2014-05-10 22:43:02 följande:

"Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in. Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer."

Men då är det ju fullständigt meningslöst att vara företagare istället för att ha ett vanligt jobb med
    kollektivavtal som innefattar tjänstepension.

Eller lider många av MentalSjukdomen FramgångsRika FöretatgarIdéer
    dvs att till varje pris utåt framstå som framgångsrika företagare o de kan
    därför inte nedlåta sig till att ta en anställning?

Och när alla småföretagare lagt ner sina verksamheter vem ska då anställa dem när nästan inga företag finns kvar. Betänk att det bara är ungefär 5% av alla företag i Sverige som inte räknas till småföretag. Och då handlar det ju inte bara om att de få stora företagen ska kunna anställa ägarna till företagen utan alla deras anställda måste också ut och leta jobb.
  • MachoCulture

Kolllektivavtal är inga garantier för att något är bra. Hur många timanställda
    med kollektivavtal har tjänstepensioner?

Och Kommunal sålde ut de personliga assistenterna som jobbar på Parias-
    Avtalet (formellt PAN) - o för dom gäller inte ens Lagen Om AnställningsSkydd
    som inte är tvingande om facket säljer ut sen till arbetsgivarna.

Till Bolaget - OM man inte tjänar mer som företagare än anställd varför skall man
    då ha ett företag - OM det inte är av Lättja eller Hobby - eller om man inte lider av
    MentalSjukdomen FramgångsRika FöretagarIdéer.

Man behöver ju inte jobba som annat än anställning - det accepterar både Arbets-
    Förnedringen och Sociala - så försörjning har man ändå - jfr somalierna - hur många
    % av somalierna här är företagare - 85% är arbetslösa men är ändå garanterarade
    försörjning - o ett antal socialbidragstagare har bilar - t o m  TiggeROM har bilar o
    de är ofta registrerade här - men de är ju företagare ibland små - ibland "anställda"
    av någon eller några - men de har inte samma rättigheter som här bosatta - inte än
    i alla fall

• CitronGul
    athanatos skrev 2014-05-07 19:53:24 följande:
    Aha, det förklarar varför många av dem verkar jobba till de är minst 70-75 år, om än i mindre omfattning än innan.
  • MachoCulture

GulaCitronen - det finns ett antal företagare som gjort hobbyn till sitt yrke
    Dom jobbar ofta väldigt länge men trappar ner vid pensionen - förutsatt
    att jobben inte är för tunga men det brukar inte denna typ av jobb vara

• Gladskit
    MachoCulture skrev 2014-05-13 16:14:44 följande:
    GulaCitronen - det finns ett antal företagare som gjort hobbyn till sitt yrke
    Dom jobbar ofta väldigt länge men trappar ner vid pensionen - förutsatt
    att jobben inte är för tunga men det brukar inte denna typ av jobb vara
Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?