• Anonym (tröttsamt)

Min mamma tycker inte om dig!

Behöver råd. Bonusen på 4 år har börjat säga till mig (bonusmamma) att "min mamma tycker inte om dig". Tycker det är både ledsamt och tröttsamt att behöva höra.

Varför och hur ska jag hantera detta? 

• Svar på tråden Min mamma tycker inte om dig!
  • Anonym (tröttsamt)

MM håller med de två senaste ovanstående, tar nog detta rådet och försöker fokusera på vår egna relation istället. Förhoppningsvis avtar det. Tack <3

• Anonym (Pp)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2014-05-06 09:24:50 följande:
    Vi har en relation byggd på mycket kommunikation, så pratar gör vi hela tiden. Det kan vara ett sätt för barnet att testa mig då det har börjat komma nu de senaste gångerna. Barnet står och ser lite fundersam ut innan den säger något i stil med, "min mamma tycker inte om dig, min mamma är arg på dig, jättearg, hon kommer förvandlas till en arg varg...."

Fast relationen mellan mamman och mig är rätt spänd så att barnet får höra detta av mamman är TYVÄRR inget jag tvekar vidare mycket till. Har fått höra från säkra källor den senaste tiden att både jag och pappan blir illa talade om framför barnet.

Detta märks tydligt de gånger mamman bråkat med pappan om något, då barnet kommer till oss och är väldigt ledsen och förvirrad. Vi hanterar situationen rätt bra trots allt men det börjar bli tröttsamt för oss alla, inte minst barnet som såklart lider mest då den inte är mentalt utvecklat till att förstå konflikten och "man behöver inte gilla alla".... För barnet är vi alla viktiga vuxna.. :/

Usch, jag har sett en pappa prata skit om mamman inför sin son, kan ha varit fyra år ungefär. Sa det på ett sätt att han tvingade sonen att hålla med om att mamma var dum. Fy, nåt av det värsta jag sett ett barn utsättas för. Jag kände inte pappan så väl och jag skäms att jag inte fann mig att ha vett att säga ifrån, det hade nog kunnat hjälpa pojken att höra någon annan säga att det var fel.

Hoppas inte din bonus har en sån mamma och att de som ser kan reagera direkt.
  • Anonym (tröttsamt)
    Anonym (Pp) skrev 2014-05-06 10:26:12 följande:

Usch, jag har sett en pappa prata skit om mamman inför sin son, kan ha varit fyra år ungefär. Sa det på ett sätt att han tvingade sonen att hålla med om att mamma var dum. Fy, nåt av det värsta jag sett ett barn utsättas för. Jag kände inte pappan så väl och jag skäms att jag inte fann mig att ha vett att säga ifrån, det hade nog kunnat hjälpa pojken att höra någon annan säga att det var fel.
    Hoppas inte din bonus har en sån mamma och att de som ser kan reagera direkt.
    Ja håller med dig här är både hemskt och sorgligt. 

Jag och min sambo hade ett möte med FR förra veckan, då uttryckte de deras oro över hur mamman pratade illa om oss framför barnet. Men det verkar inte vara så mycket någon kan göra. Man får hoppas att mamman tar sitt förnuft till fånga och i slutändan ser att hennes beteende skadar barnet.

Jag ska försöka fokusera på vår relation som sagt. Man blir lite orolig dock. 
  • Fånga dagen
    Anonym (tröttsamt) skrev 2014-05-06 09:30:45 följande:
    Detta skulle vara den självklara lösningen såklart. Att bara fråga. Men tyvärr i detta fall är det inte så okomplicerat som det borde vara. Att fråga och konfrontera mamman med detta dilemma skulle med all sannolikhet bara förvärra situationen.

Barn känner av sinnesstämningar så vet inte om jag håller med om att det är en skillnad på om det är direkt uttalat till barnet eller om mamman springer omkring och snackar skit till sina vänner. Barnet är ändå närvarande och känner av mammans "känslor" och jag anser det vara lika oansvarigt i både fallen.
    Så du ser ingen skillnad på om mamman säger direkt till barnet "mamma tycker inte om XX", än om barnet skulle hört henne uttrycka det till någon annan, ovetande om att barnet snappat upp det? Du skriver ju att mamman och du har ett spänt förhållande, och då är det väl inte så konstigt om hon lättar sitt hjärta till någon väninna, fast du väljer att se det som att  hon "springer omkring och pratar skit".

Man behöver ju få prata av sig ibland. Det är ju också anledningen till att många startar trådar här - de menar att de behöver få skriva av sig sin frustration. En del kanske istället väljer att prata av sig till nån kompis.

• Fånga dagen
    Anonym (tröttsamt) skrev 2014-05-06 10:33:18 följande:
    Ja håller med dig här är både hemskt och sorgligt. 

Jag och min sambo hade ett möte med FR förra veckan, då uttryckte de deras oro över hur mamman pratade illa om oss framför barnet. Men det verkar inte vara så mycket någon kan göra. Man får hoppas att mamman tar sitt förnuft till fånga och i slutändan ser att hennes beteende skadar barnet.

Jag ska försöka fokusera på vår relation som sagt. Man blir lite orolig dock. 
    Hur visste de att mamman pratar illa om er framför barnet?
  • Anonym (tröttsamt)
    Fånga dagen skrev 2014-05-06 10:36:32 följande:
    Så du ser ingen skillnad på om mamman säger direkt till barnet "mamma tycker inte om XX", än om barnet skulle hört henne uttrycka det till någon annan, ovetande om att barnet snappat upp det? Du skriver ju att mamman och du har ett spänt förhållande, och då är det väl inte så konstigt om hon lättar sitt hjärta till någon väninna, fast du väljer att se det som att  hon "springer omkring och pratar skit".

Man behöver ju få prata av sig ibland. Det är ju också anledningen till att många startar trådar här - de menar att de behöver få skriva av sig sin frustration. En del kanske istället väljer att prata av sig till nån kompis.

Såklart det är en skillnad, sedan beror det på sättet man gör det på. Att ringa runt till sina kompisar och spy galla högt och tydligt eller att ha en konversation med en vän. Förstår du skillnaden?

Denna kvinna har sagt så mycket oförskämt till mig, min sambo och FR att jag tvivlar på det andra exemplet även om jag gärna hade sett att så var fallet.
  • Anonym (tröttsamt)
    Fånga dagen skrev 2014-05-06 10:40:57 följande:
    Hur visste de att mamman pratar illa om er framför barnet?
    För att hon hade detta beteende framför dem och barnet under utredningen.
  • Fånga dagen

I din trådstart ber du om råd, eftersom ditt bonusbarn börjat säga att "mamma tycker inte om dig. Men när man sedan läser vidare i dina inlägg så verkar ju det vara ert minsta problem.

" Har fått höra från säkra källor den senaste tiden att både jag och pappan blir illa talade om framför barnet." Sedan byggs det på med mer information om denna mamma och hennes dåliga beteende, och så blir det "det goda mot det onda", som är så vanligt i de här trådarna. I rest my case.

• Anonym (tröttsamt)
    Fånga dagen skrev 2014-05-06 12:07:41 följande:
    I din trådstart ber du om råd, eftersom ditt bonusbarn börjat säga att "mamma tycker inte om dig. Men när man sedan läser vidare i dina inlägg så verkar ju det vara ert minsta problem.

" Har fått höra från säkra källor den senaste tiden att både jag och pappan blir illa talade om framför barnet." Sedan byggs det på med mer information om denna mamma och hennes dåliga beteende, och så blir det "det goda mot det onda", som är så vanligt i de här trådarna. I rest my case.
    Håller med dig här men det var inte min intention att spy galla på mamman. Tar gärna tråden tillbaka till hur jag ska hantera situationen mig vs barnet emellan? Sedan är det naturliga följdfrågor läsarna har frågat och jag besvarat. Men håller med dig orkar inte själv en tråd med massa drama.

Summan av kardemumman är fortfarande att jag är lite kluven gällande hur jag ska hantera det rent praktiskt med barnet.?
  • Anonym (bara barnet)

Bemöt barnet på en anspråkslös nivå. Jag jobbar själv på Socialtjänsten (dock ej FR), FR uppgift är att hjälpa till med samarbetssamtal mellan mamman och pappan. De är även remissinstans för Tingsrätten för att utreda vårdnadsfrågeställningar. Att ge goda råd med barnets bästa i fokus.

Varför är ni aktuella på FR?
    Vad handlar mamman och pappans konflikt om?

• Anonym (L)
    Fånga dagen skrev 2014-05-06 12:07:41 följande:

Man behöver inte heller direkt rusa till biomammans försvar, då det ju faktiskt finns biomammor som beter sig illa, även om många här på FL inte tycks inse det.

Här diskuterades också skillnaden mellan att säga något direkt till barnet eller till sina vänner så att barnen hör. För ett barn är den skillnaden väldigt liten. Som vuxen måste man vara medveten om att barn snappar upp det de vuxna säger, även om det inte sägs direkt till barnet. Hos oss var det så att mamman med sina vänner hittade på ett smeknamn för pappan och sedan diskuterade allt väldigt öppet. Problemet var bara att dottern direkt förstod att det handlade om hennes pappa och därför fattade hon allt de sa. Mamman sa för övrigt också en hel del olämpliga saker direkt till barnen, och gör det fortfarande. Sambon har försökt säga till, men detta är en kvinna som inte kan ta kritik och varje gång svarar "Jag gör inget fel med mina barn".

Också jag fick under en lång tid höra "Mamma tycker inte om dig", "Mamma bryr sig inte om dig"... Personligen bryr jag mig inte det minsta i vad hon tycker om mig, men jag tyckte det var väldigt otrevligt att höra sådant ur barnamun. Jag svarade bara något i stil med "Det var tråkigt, men man behöver inte tycka om alla". Då de frågade om jag tyckte illa om deras mamma sa jag att jag inte känner henne och man kan inte tycka illa om någon man inte känner. Det avtog med tiden, även om barnen fortfarande är mycket medvetna om den spända stämningen.
Svar på tråden Min mamma tycker inte om dig!