• Jackie85

Åka till Egypten?

Jag och mannen har suttit och kollat lite på resor och vi fastnar hela tiden för hotellen som ligger i Egypten. De känns roligast med mycket vattenland för barnen och bekväma och lite lyxigare rum etc. 

Vi har framförallt kollat på Hurghada området och var väldigt nära på att boka när plötsligt folk sa att man inte skulle resa till Egypten för att det var farligt. Vart inne och kollat och UD avråder från resor till Sharm El sheik etc, men så länge man åker till "charter" områden på andra ställen än just det så skall det inte vara någon fara. 

Arrangörerna skriver inget om några oroligheter och annonserar dessa resor minst lika hårt som dom till Turkiet/Grekland. Hade ni vågat åka till Hurghada eller är det bara idioti att ens fundera på det?

• Svar på tråden Åka till Egypten?
  • Jackie85
    kiki skrev 2014-05-07 14:29:31 följande:
    Åh så kul :) Servicen på hotellet va helt fantastisk, jätte trevligt område och trevlig personal. Vattenparken ligger ca 5min promenadavstånd med en 2 åring som gick hela vägen själv :) Finns solstolar på både hotellet och vattenparken. Vår lilla 2 åring föredrog vattenparken då det fanns fler rutschkana att åka :) Barnpoolen på hotellet va helt underbar den oxå, vi trivdes. Finns ett shoppingcentrum precis intill, tog ca 10 minuter att gå dit, dom hade lite allt möjligt. 

Minus med hotellet va maten, det är ett All Inclusive, men maten va inte imponerande, det fanns 5 olika restauranger att välja mellan, JA, men alla serverade mer lr mindre samma sak, friterat va det som menyn va uppbyggd på. Kändes si sådär att ge äta de i stort sett varje dag.. Glassbaren va oxå en besvikelse då den först och främst bara va öppen vissa tider och sen att det inte fanns glass till alla..

Ännu ett minus är att det är massor av grönområden, så är man allergisk så ta med medicin :)

Undrar du något annat så hjälper jag gärna till :)
    Kanon :) Tack för infon.
  • Snartfrueriksson

Åh jag älskar Egypten. Åker gärna tillbaka :) vi har varit där 2 gånger o ingen av oss har blivit sjuk. Båda gångerna vi var där så har de varit oroligheter men inget vi märkt av.

• camhol87

Låter som folk vågar på att åka till Hurghada ?
    Jag har hittat en tokbillig resa över jul och nyår nu 2014.
    Hade ni vågat? Alla mina vänner avråder mig eftersom UD varnar.
    Dem pratar också om att "skjuta ned" charter plan osv.
    Allt för att skrämma mig men hade ni vågat ?
    eller är det bara ren idioti ?

Tacksam för alla svar!

MVH. Camilla

• Gladskit
    camhol87 skrev 2014-07-29 11:19:53 följande:

Låter som folk vågar på att åka till Hurghada ?
    Jag har hittat en tokbillig resa över jul och nyår nu 2014.
    Hade ni vågat? Alla mina vänner avråder mig eftersom UD varnar.
    Dem pratar också om att "skjuta ned" charter plan osv.
    Allt för att skrämma mig men hade ni vågat ?
    eller är det bara ren idioti ?

Tacksam för alla svar!

MVH. Camilla

Jag hade nog vågat. Om UD går ut och avråder specifikt från de områdena så betalar arrangörerna tillbaka pengarna. Det är väl i så fall om man får svårt att hitta en annan resa till bra pris på kort varsel?
    Hittills har det ju varit lugnt i turistområdena.
    Sen kommer vi dock inte att åka till Egypten mer kring december/januari då vi tyckte det var för kallt, men det är en annan fråga
  • OupaOupa

Hurghada är ett säkert område. Man ska i dagsläget undvika Sinai-halvön (Sharm el Sheik) pga ökad hotbild det senaste halvåret.

Jag ska själv till Egypten över jul och nyår med destination Hurghada/Kairo och känner mig trygg.

Hurghada är för mig en riktigt härlig stad men det tog mig några vändor innan jag lärde mig uppskatta den då det är så annorlunda mot här hemma. Sharm är byggt enbart för turism och saknar därför den genuina stadskänslan som jag personligen uppskattar.

Att skjuta ner charter har jag aldrig hört talas om men flyger du till Hurghada så går flygrutten långt från Sinai-halvön där det är som mest oroligt.

Tänk bara på att vädret vid jul och nyår är som en svensk sommar. Cirka 25 grader dagtid, 10-15 grader på kvällen. Se till att poolen är tempererad om du vill bada mkt för annars är vattnet svinkallt, likaså havet (typ 18-20 grader).

Hoppas du får en trevlig resa!

• Snartfrueriksson

Vi har varit i hurghada 2 gånger när de var oroligt där i landet! Men inget vi märkte av. Ingen av oss vart magsjuk o då åt vi allt :) tycker ni ska åka

• Esoada

Bara du inte åker till norra Sinai-halvön
    Då kan du bli kidnappad av beduiner och end up i tortyrläger i öknen och de häller smält plast på dig

• camhol87

Tack snälla för alla svar. Det låter ju som att det är många som åker och att man inte skall ha så mycket att oroa sig för :)
    Trevlig resa till er som med tänkt att åka :)

MVH:
    Camilla

• Britoo

Från En Egyptenälskare.
    Har under år 2014 levt i Hurghada 5 månader och innan året slut blir det säkerligen 8 månader :)
    Har inte stött på några problem, just nu aug 2014 är det en massa poliser som checkar så att allt är ok. Tryggt 
    Hyr lägenhet i Hurghada ångrar absolut inte detta!!
    Det värsta är värmen under sommaren :)

Lycka till alla som åker

• Millin

Testa grannlandet Jordanien! Säkert, rent och jättetrevliga människor. Mycket att se och göra. Jag skulle nog inte åka till Egypten.

Svar på tråden Åka till Egypten?