• SIN74

Katten väcker oss på nätterna - vad göra?

Hej alla kattmänniskor!
    Har ni något bra tips för följande problem?

Vid tre/fyra på natten kommer hon och krafsar på vår dörr. Dörren är öppen!!
    Då ska hon ha mat och gos. 
    Strax efter kommer hon igen, då har hon oftast velat gå ut men nu vet hon inte vad hon vill. Ibland hjälper det att ta upp henne i sängen och gosa så kan vi somna om.

Nu har detta eskalerat, hon kommer titt som tätt och skrapar på dörren och hon vet inte vad hon vill. 

Kan man lära om detta beteende?

• Svar på tråden Katten väcker oss på nätterna - vad göra?
  • Birmafröken

Belönar man ett oönskat beteende uppmuntrar man katten att fortsätta med det. När ni reagerar och ger henne uppmärksamhet får hon den belöning hon behöver för att befästa beteendet.

Se till att hon har mat i sin matskål som räcker hela natten och ren toalåda - och låtsas sova! Ställ något för den plats hon krafsar på så att det inte går att krafsa där.

• SIN74
    Birmafröken skrev 2014-05-07 07:38:56 följande:
    Belönar man ett oönskat beteende uppmuntrar man katten att fortsätta med det. När ni reagerar och ger henne uppmärksamhet får hon den belöning hon behöver för att befästa beteendet.

Se till att hon har mat i sin matskål som räcker hela natten och ren toalåda - och låtsas sova! Ställ något för den plats hon krafsar på så att det inte går att krafsa där.
    Så sant!

Hur många nätter tror du det krävs att jobba bort det? 
  • Birmafröken
    SIN74 skrev 2014-05-07 07:45:02 följande:
    Så sant!

Hur många nätter tror du det krävs att jobba bort det? 
    Katter är envisa och påhittiga, men väldigt individuella, så exakt hur lång tid det tar vågar jag mig inte på att gissa. Ignorera är dock det enda sättet. Den som är mest envis vinner!
  • SIN74
    Birmafröken skrev 2014-05-07 07:48:24 följande:
    Katter är envisa och påhittiga, men väldigt individuella, så exakt hur lång tid det tar vågar jag mig inte på att gissa. Ignorera är dock det enda sättet. Den som är mest envis vinner!
    Haha, hon är väldigt envis men jag får väl vara värre. 

Nu när sommaren kommer och det är skönt på nätterna skulle man kunna "slänga" ut henne istället?
    Ger det samma effekt, att vi inte uppskattar att bli väckta?

Hon är van utekatt alltså. 
  • slutatsnusa
    SIN74 skrev 2014-05-07 07:50:37 följande:

Nu när sommaren kommer och det är skönt på nätterna skulle man kunna "slänga" ut henne istället?

låt katten vara ute så ni får sova
  • Birmafröken
    SIN74 skrev 2014-05-07 07:50:37 följande:

När det gäller utevistelse är det bästa att införa fasta rutiner för detta och ha som regel att katten alltid är inomhus under natten och på så sätt hjälpa katten att få en fast dygnsrytm. Att hon har möjlighet att vara utomhus en stund under dagtid innebär att hon har fått tillräckligt med stimulans och aktivitet under dagen för att kunna ta det lugnt under en hel natt. Katter sover och vilar betydligt mer under ett dygn än vi människor gör. 
  • SIN74

Det lutar åt att låta katten vara ute mera. 

Förr räckte det med att hon  fick ligga på min arm och sova. Hon är väldigt gosig och närhetstörstande. Så söt!!

• Snuttan80

Tror det bästa är som nån skrev, att bara låtsas sova, sen ger hon sig efter ett tag, när hon fattar att det inte hjälper å krafsa.

• Birmafröken

Om du vänjer katten vid en oregelbunden dygnsrytm då hon då och då får vara vaken och aktiv utomhus på natten kommer det blir problem när det blir kallt ute igen, och ni kommer fortfarande störas då och då under de nätter hon valt att stanna inne (till att börja med)..

Genom att alltid hålla katten inomhus under natten har man som ägare också betydligt bättre koll på sin katt, hur den mår och vad den råkar ut för. Kommer inte katten hem vid den "avtalade tiden" får man börja leta eftersom det är tecken på att något kan ha hänt.

• SIN74
    Snuttan80 skrev 2014-05-07 08:16:08 följande:
    Tror det bästa är som nån skrev, att bara låtsas sova, sen ger hon sig efter ett tag, när hon fattar att det inte hjälper å krafsa.
    Jo, det där ett tag. 
    Birmafröken skrev 2014-05-07 08:18:17 följande:
    Om du vänjer katten vid en oregelbunden dygnsrytm då hon då och då får vara vaken och aktiv utomhus på natten kommer det blir problem när det blir kallt ute igen, och ni kommer fortfarande störas då och då under de nätter hon valt att stanna inne (till att börja med)..

Genom att alltid hålla katten inomhus under natten har man som ägare också betydligt bättre koll på sin katt, hur den mår och vad den råkar ut för. Kommer inte katten hem vid den "avtalade tiden" får man börja leta eftersom det är tecken på att något kan ha hänt.
    Klokt. I vinter vill hon ju såklart vara inne men nu ofta ute. 
    PUH!

Nä, vi får vara envisast alltså!
  • Majsan70

Busa som tusan med katten innan läggdags så hon är trött och har fått stimulans. Sen som andra redan har skrivit. Se till att det finns fri tillgång på mat och gå inte upp. Störs ni av krafsandet sov med öronproppar ett tag.

• Stårschan

Det där låter som mina föräldrars katt. När vi är kattvakt några veckor per år och katten bor hos oss så stänger vi helt enkelt sovrumsdörren. Nån natt kan den krafsa, men annars ligger den snällt utanför tills vi kliver upp vid halv sju-snåret. Är mina föräldrar hos oss samtidigt så väcker den dem vid halv fyra och ska ha mat och bli utsläppt.

Så stäng dörren och öppna den inte innan ni vill kliva upp.

• SIN74

Katten blir aktiverad och mycket uppmärksammad. 

Hon väcker oss fortfarande men hon ger sig när vi inte går upp. Hon kommer istället och lägger sig hos mig. Detta kommer vi att vända. PUH!

Tack för hjälp!

Svar på tråden Katten väcker oss på nätterna - vad göra?