• Redaktör

Vad är viktigt för er för att skapa familjesammanhållning?

Nu skriver vi en artikeln om familjesammanhållning. Vilket är ditt bästa tips på att få till gemenskap i familjen? Pysslar ni, tittar på film eller gör utflykter tillsammans? Vad går hem bäst i din familj? Alla tips är välkomna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigt för er för att skapa familjesammanhållning?
  • lövet2

Det är i princip bara en sak vi gör alla tillsammans, och det är att äta. Annars delar vi alltid upp oss. Ett vanligt scenario på helgkvällar är att hälften sitter i köket och spelar spel, medan hälften sitter och ser en film.

• Mandel

Det handlar om att göra saker tillsammans. Saker där man är klistrade framför en skärm så tv-spel/dator eller biobesök går bort. Man ska kunna prata med varandra och se varandras kroppsspråk.
    Därför passar många av alternativen in. 

Det viktiga är att man tar sig tid för varandra, hjälps åt, tar ansvar och bekräftar varandra.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kofot

Det som är viktigast i min familj är att vi äter tillsammans. Det gör vi nästan varje dag. Enda undantaget är om någon arbetar eller är borta. Under middagen umgås vi och pratar igenom dagen och det har vi gjort sedan barnen var små.

En annan viktig bit hos oss är att ha "soffkvällar"
    Då ser vi på film, spelar spel eller grillar och umgås hela familjen.

Nu är mina barn rätt stora så jag njuter av varje stund jag får med familjen samlad.

Jag röstade annat

• sextiotalist

Vi är inte sådär noga med att skapa en familj.
    Vi har blivit en familj eftersom vi lever ihop i vardagen. För mig tog det säkert 3-4 år innan jag kände att jag var familj med min sambo (och då hade vi även hunnit att få ett barn ihop)

För oss är det just att vi lever ihop i vardagen, det är de små sakerna som gör att vi känner en vi-känsla. Det kan vara de små samtalen, promenaderna, även grälen.

Den här vi-känslan har vuxit fram under flera år och vi behöver inget organiserat för att underhålla den

• Aniiee

How about: All of the above?

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • P30

Jag är aktiv i en cykleklubb tillsammans med sambon. Där dyker det upp par emellanåt som gör saker tillsammans - och just att träna tillsammans är något som väldigt många med barn som kommit in i tonåren borde göra. Tid och möjlighet att träna tillsammans finns plötsligt - och skall man göra något som tar så mycket tid som att cykla runt Vättern, göra klassikern osv så är det en av rätt få möjligheter att ha ett starkare och mer välfungerande liv tillsammans.
    Kom ihåg att vi inte är födda att vara monogama och tillbringa hela livet tillsammans. Om det är något som är viktigt för dig så är det något ni båda behöver lägga mycket tid och energi på.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Radhuspinglan

Både jag och min son ÄLSKAR teater, så det blir mitt svar. :)

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad är viktigt för er för att skapa familjesammanhållning?