che71 skrev 2014-06-09 20:32:08 följande:
Hej!
Skönt att inte vara ensam om detta (men trist).. att se att fler har samma problem.
Födde min dotter för 5½ vecka sedan (med sugklocka).
Första veckorna var det inga problem trots perineumbristning grad 2.
det började för ca 2 veckor sen
en obehaglig känsla av att något ska "trilla ut"...en tyngd i underlivet...känns lite skav när jag promenar
men mest obehagligt när jag ska resa mig eller böja mig eller nyser eller hostar.
Kollade med spegel i förra veckan o upptäckte då något som inte ska vara där...blev så rädd o ledsen.
Jag fick komma "akut" till min BM o hon kollade - främre slidväggsframfall.
Usch jag som var så himla rädd för förlossningen o att spricka, hade velat ha KS o gick i samtal, men det var omöjligt att få KS sa de hela tiden...trots min ålder o alla missfall o en stark förlossningsrädsla sedan tonåren.
Sen blev förlossningen en mardröm på slutet, bebisen mådde inte bra o det var pannbjudning så sugklocka sattes o det sprack o gjorde fruktansvärt ont...men jag överlevde ju pärsen o vår lilla flicka klarade sig trots en tuff start (fast hon fick ett läskigt stort blåmärke/blödning/svullnad/sår på pannan efter sugklockan men det har läkt nu)
sen blir det så här..det har jag aldrig hört om någon som har fått efter FL...bara äldre tanter med framfall.
usch hoppas verkligen BM har rätt att det kan gå tillbaka efter amning o med tiden
hon sa att knipövningar med knipkulor var bra så såna har jag köpt...hoppas det hjälper bara.
Är det något ni använder?
Vilka tips har ni annars?
Jag fick höra att det enda jag inte ska göra är att hoppa o att inte lyfta så tungt o knipa mycket.
Hej Che71! Grattis till dottern!
Tråkigt att din förlossning blev en sådan pärs. Och att du nu dessutom har problem med underlivet. Men ja - som de så mycket riktigt säger hela tiden, så kan det bli bra med tiden. Ge det tid,tid,tid - och det är skitsvårt, jag vet =). Min egna tanke är att jag ska vänta i ett år innan jag eventuellt gör något på kirurgisk väg. Jag har hört om några kvinnor som har blivit helt "normala" allt eftersom tiden har gått. Så jobba på tålamodet, det gör jag.... =)
Jag fick tips om knipkulor. Men jag gjorde fel i början. Jag krystade tydligen när jag gjorde knipövningar och spände rumpan, lår osv. Så jag har verkligen fått jobba från början igen. Jag har varit flera gånger hos barnmorskan och hon har noga gått igenom knipet. Samt bokat in mig på återbesök för att kolla hur det går.
Jag hittade en bok på nätet som också är bra. Den heter "Knip för bättre hälsa" och är skriven av Karin Björkegren Jones. Där finns många bra tips på hur man kan träna sin bäckenbotten.
Jag hittade även en blogg på nätet som berättar en positiv historia om återhämtningen efter förlossning/försvagade slidväggar. Titta lite på den. Jag blev glad när jag läste den, det gav mig lite hopp. =)
elinsundstromaberg.wordpress.com/
Men tja - kort o gott så är det väl tålamod som gäller. Och inte försöka träna för hårt så att något blir ännu värre. För mig hjälper det att veta att det går att återställa om det inte blir bra av sig självt. Det är bara en fråga om tid.....o tålamod.......och tid......och tålamod....... suck.
Hoppas det blir bättre även för dig!