• Sinni

Framfallsoperation någon?

Hej!

Skulle vilja veta om någon gjort en operation för framfall/ och/eller försnävringsoperation efter förlossning? 

Fick du hjälp via vanliga sjukvården?
    Hur gick operationen? Känner du dig normalt i underlivet igen?
    Fungerar sexlivet efter en sådan operation?
    Känner du dig normal eller känner du att du fortfarande har begränsningar?

Jag har ett mindre framfall/försvagad slidvägg fram. Det har inte gått så lång tid efter förlossningen ännu. Jag hoppas det kommer att gå tillbaka. Men är inställd på att operera det om det fortfarande är såhär efter 1 år. 

Är det någon som har haft dessa symtom, men där kroppen har återhämtat sig själv? Som blivit normal på egen hand så att säga? Hur lång tid tog det isåfall...?

Tack för svar!

• Svar på tråden Framfallsoperation någon?
  • Sinni

Tack för tipset. Jag såg den senare. En lång tråd tråkigt nog - många med samma problem. Jag skumläste lite men hittade inte riktigt någon som gått igenom operation än? Ska kolla lite mera i den tråden. 

• Cissan

Det är många där som opererats eller väntat på op. Hur längesedan var det du födde? Jag fick samma som dig o födde för 2 mån sen. Vilka symptom har du? Kram på dig o hoppas det går över!!

Sinni skrev 2014-05-12 22:43:52 följande:
    Tack för tipset. Jag såg den senare. En lång tråd tråkigt nog - många med samma problem. Jag skumläste lite men hittade inte riktigt någon som gått igenom operation än? Ska kolla lite mera i den tråden. 

• Sinni

Då ska jag lusläsa den tråden lite mer än jag gjorde sist . Jag födde för ca 4mån sen. Tycker inte det blir bättre. Jag har inga stora problem som inkontinens eller så. Men det känns hela tiden som om jag har en fel insatt tampong. Begränsar mig oerhört med tex träning. Mentalt jättejobbigt. Hoppas du blir bra du med! Kram (Skriver från mobil,därav kort och ihoptryckt text...)

• Cissan

Ja jag hoppas oxå det men är oxå beredd på att behöva opereras om det inte blir bättre. Du känner inte som att du har ett skav därnere, det har jag o det gör jätteont :(

Sinni skrev 2014-05-16 16:46:50 följande:
    Då ska jag lusläsa den tråden lite mer än jag gjorde sist . Jag födde för ca 4mån sen. Tycker inte det blir bättre. Jag har inga stora problem som inkontinens eller så. Men det känns hela tiden som om jag har en fel insatt tampong. Begränsar mig oerhört med tex träning. Mentalt jättejobbigt. Hoppas du blir bra du med! Kram (Skriver från mobil,därav kort och ihoptryckt text...)

• Sinni

Nej, ont har jag inte. Mer något som stör. Som om tampongen inte sitter på plats liksom....

Jag har läst i den andra tråden och letar  efter någon som är nöjd med sin operation. Men det verkar vara lite blandade resultat. Jag opererar mig också gärna om det inte går tillbaka. Får boka en tid hos en gynekolog så småningom och få en ordentlig bedömning. Tänker att det får gå lite tid först, för att ge det chans att läka själv.

Tråkigt att du har ont! Har du träffat gyn?

• Cissan

Nej har inte varit till Gyn. Ska på återkoll hos bm den 5/6 o hon skickar en remiss till Gyn efter det om hon tycker det ser illa ut vilket det gör! Hat du kikat hur du ser ut därnere?

Sinni skrev 2014-05-17 10:27:08 följande:
    Nej, ont har jag inte. Mer något som stör. Som om tampongen inte sitter på plats liksom.... Jag har läst i den andra tråden och letar  efter någon som är nöjd med sin operation. Men det verkar vara lite blandade resultat. Jag opererar mig också gärna om det inte går tillbaka. Får boka en tid hos en gynekolog så småningom och få en ordentlig bedömning. Tänker att det får gå lite tid först, för att ge det chans att läka själv. Tråkigt att du har ont! Har du träffat gyn?

• Cissan

Har du blivit ngt bättre ts?

Sinni skrev 2014-05-17 10:27:08 följande:
    Nej, ont har jag inte. Mer något som stör. Som om tampongen inte sitter på plats liksom.... Jag har läst i den andra tråden och letar  efter någon som är nöjd med sin operation. Men det verkar vara lite blandade resultat. Jag opererar mig också gärna om det inte går tillbaka. Får boka en tid hos en gynekolog så småningom och få en ordentlig bedömning. Tänker att det får gå lite tid först, för att ge det chans att läka själv. Tråkigt att du har ont! Har du träffat gyn?

• Sinni
    Cissan skrev 2014-06-05 22:26:54 följande:
    Har du blivit ngt bättre ts?
    Nja, egentligen - nej. Men jag har varit på lite fler kontroller. Bland annat har jag träffat en barnmorska som arbetar specifikt med dessa problem. Hon kollade muskulaturen med ultraljud. Inget var skadat. Hon gav mig massor av tips med knipövningar - som verkligen var bra. Hon gick igenom det från grunden och var otroligt fin.

Hon poängterade också att detta handlar inte om ett framfall. Utan försvagad bindväv. Hon sa att "detta är kanske något du får operera om 20 år". Jag fick veta att detta klassas om en "kosmetisk fråga", inte en "riktig skada". Jag är inte helt överens om den tolkningen. Eftersom jag inte kan använda tampong, eller träna obehindrat så anser jag att det är en "riktig skada".

Jag har även pratat med plastikakademin i Linköping via telefon. Där kan jag få opererat mig så att allt bli normalt igen. Dock är det nog en del risker med en sådan operation som jag ska överväga.

Jag känner lite av det hela tiden. Känner ett litet skav och något som stör. Men framförallt så ser jag skillnad och det stör mig. Om det inte blir bättre av sig självt så kommer jag att överväga operation.

Men - jag får poängterat om och om igen att tiden läker mer än man tror. Man måste ha tålamod och vänta ut det för att kunna göra en rättvis bedömning. Så jag jobbar på tålamodet.... =)

Hur går det för dig?
  • Cissan

Det låter positivt! Vad är det för risker du bör överväga? Jag hoppas Gyn här i min stad oxå kan kika med ul....tålamod har jag oxå förstått att man måste ha o jag tycker det blir lite bättre o bättre. Men när ngn frågar så blir det så missvisande att säga att der blir lite bättre för även om det är lite bättre är det ff illa i det stora hela. t

Sinni skrev 2014-06-06 23:39:38 följande:
    Nja, egentligen - nej. Men jag har varit på lite fler kontroller. Bland annat har jag träffat en barnmorska som arbetar specifikt med dessa problem. Hon kollade muskulaturen med ultraljud. Inget var skadat. Hon gav mig massor av tips med knipövningar - som verkligen var bra. Hon gick igenom det från grunden och var otroligt fin. Hon poängterade också att detta handlar inte om ett framfall. Utan försvagad bindväv. Hon sa att "detta är kanske något du får operera om 20 år". Jag fick veta att detta klassas om en "kosmetisk fråga", inte en "riktig skada". Jag är inte helt överens om den tolkningen. Eftersom jag inte kan använda tampong, eller träna obehindrat så anser jag att det är en "riktig skada". Jag har även pratat med plastikakademin i Linköping via telefon. Där kan jag få opererat mig så att allt bli normalt igen. Dock är det nog en del risker med en sådan operation som jag ska överväga. Jag känner lite av det hela tiden. Känner ett litet skav och något som stör. Men framförallt så ser jag skillnad och det stör mig. Om det inte blir bättre av sig självt så kommer jag att överväga operation. Men - jag får poängterat om och om igen att tiden läker mer än man tror. Man måste ha tålamod och vänta ut det för att kunna göra en rättvis bedömning. Så jag jobbar på tålamodet.... =) Hur går det för dig?

• Sinni
    Cissan skrev 2014-06-08 09:46:00 följande:
    Det låter positivt! Vad är det för risker du bör överväga? Jag hoppas Gyn här i min stad oxå kan kika med ul....tålamod har jag oxå förstått att man måste ha o jag tycker det blir lite bättre o bättre. Men när ngn frågar så blir det så missvisande att säga att der blir lite bättre för även om det är lite bättre är det ff illa i det stora hela. t
    Jag vet inte så mycket om själva operation och eventuella risker. Det ska kirurgen få berätta mera om. Barnmorskan pratade om att det fanns en risk för att man behövde göra om en sådan operation ibland. Det fanns risk för att problemen skulle komma tillbaka. Men som sagt - jag vet inte än.

Gyn kan absolut kolla dina muskler. 

Ja, det är komplicerat och blir missvisande när man säger att det känns bättre. Jag tycker det är riktigt jobbigt. Vissa dagar känns det mindre, men det syns ingen skillnad. Sen nästa dag känns det sämre igen.

Jag har mött många fina barnmorskor på resans gång. De är verkligen underbara. Men jag är ändå besviken och irriterad på hur systemet funkar. Att ribban är satt så högt innan det klassas som något fel. För mig blir det heltokigt om de säger som de gör nu - dvs "Det är ingen skada.....men du ska inte springa, hoppa eller träna med för tunga vikter".... Det rimmar väldigt dåligt. Om jag inte kan springa,hoppa eller träna med tunga vikter - då är jag väl för sjutton skadad.....

Är trött på rehabträning, återhämtning, tålamod och ovisshet......

Men jo - någon dag blir det kanske bra. Förmodligen med operation =)
  • che71

Hej!
    Skönt  att inte vara ensam om detta (men trist).. att se att fler har samma problem.
    Födde min dotter för 5½ vecka sedan (med sugklocka).
    Första veckorna var det inga problem trots perineumbristning grad 2.
    det började för ca 2 veckor sen
    en obehaglig känsla av att något ska "trilla ut"...en tyngd i underlivet...känns lite skav när jag promenar
    men mest obehagligt när jag ska resa mig eller böja mig eller nyser eller hostar.
    Kollade med spegel i förra veckan o upptäckte då något som inte ska vara där...blev så rädd o ledsen.
    Jag fick komma "akut" till min BM o hon kollade - främre slidväggsframfall.
    Usch jag som var så himla rädd för förlossningen o att spricka, hade velat ha KS o gick i samtal, men det var omöjligt att få KS sa de hela tiden...trots min ålder o alla missfall o en stark förlossningsrädsla sedan tonåren.
    Sen blev förlossningen en mardröm på slutet, bebisen mådde inte bra o det var pannbjudning så sugklocka sattes o det sprack o gjorde fruktansvärt ont...men jag överlevde ju pärsen o vår lilla flicka klarade sig trots en tuff start (fast hon fick ett läskigt stort blåmärke/blödning/svullnad/sår på pannan efter sugklockan men det har läkt nu)
    sen blir det så här..det har jag aldrig hört om någon som har fått efter FL...bara äldre tanter med framfall.
    usch hoppas verkligen BM har rätt att det kan gå tillbaka efter amning o med tiden
    hon sa att knipövningar med knipkulor var bra så såna har jag köpt...hoppas det hjälper bara.
    Är det något ni använder?
    Vilka tips har ni annars?
    Jag fick höra att det enda jag inte ska göra är att hoppa o att inte lyfta så tungt  o knipa mycket.

• Sinni
    che71 skrev 2014-06-09 20:32:08 följande:
    Hej!
    Skönt  att inte vara ensam om detta (men trist).. att se att fler har samma problem.
    Födde min dotter för 5½ vecka sedan (med sugklocka).
    Första veckorna var det inga problem trots perineumbristning grad 2.
    det började för ca 2 veckor sen
    en obehaglig känsla av att något ska "trilla ut"...en tyngd i underlivet...känns lite skav när jag promenar
    men mest obehagligt när jag ska resa mig eller böja mig eller nyser eller hostar.
    Kollade med spegel i förra veckan o upptäckte då något som inte ska vara där...blev så rädd o ledsen.
    Jag fick komma "akut" till min BM o hon kollade - främre slidväggsframfall.
    Usch jag som var så himla rädd för förlossningen o att spricka, hade velat ha KS o gick i samtal, men det var omöjligt att få KS sa de hela tiden...trots min ålder o alla missfall o en stark förlossningsrädsla sedan tonåren.
    Sen blev förlossningen en mardröm på slutet, bebisen mådde inte bra o det var pannbjudning så sugklocka sattes o det sprack o gjorde fruktansvärt ont...men jag överlevde ju pärsen o vår lilla flicka klarade sig trots en tuff start (fast hon fick ett läskigt stort blåmärke/blödning/svullnad/sår på pannan efter sugklockan men det har läkt nu)
    sen blir det så här..det har jag aldrig hört om någon som har fått efter FL...bara äldre tanter med framfall.
    usch hoppas verkligen BM har rätt att det kan gå tillbaka efter amning o med tiden
    hon sa att knipövningar med knipkulor var bra så såna har jag köpt...hoppas det hjälper bara.
    Är det något ni använder?
    Vilka tips har ni annars?
    Jag fick höra att det enda jag inte ska göra är att hoppa o att inte lyfta så tungt  o knipa mycket.
    Hej Che71! Grattis till dottern! 

Tråkigt att din förlossning blev en sådan pärs. Och att du nu dessutom har problem med underlivet. Men ja - som de så mycket riktigt säger hela tiden, så kan det bli bra med tiden. Ge det tid,tid,tid - och det är skitsvårt, jag vet =). Min egna tanke är att jag ska vänta i ett år innan jag eventuellt gör något på kirurgisk väg. Jag har hört om några kvinnor som har blivit helt "normala" allt eftersom tiden har gått. Så jobba på tålamodet, det gör jag.... =)

Jag fick tips om knipkulor. Men jag gjorde fel i början. Jag krystade tydligen när jag gjorde knipövningar och spände rumpan, lår osv. Så jag har verkligen fått jobba från början igen. Jag har varit flera gånger hos barnmorskan och hon har noga gått igenom knipet. Samt bokat in mig på återbesök för att kolla hur det går.

Jag hittade en bok på nätet som också är bra. Den heter "Knip för bättre hälsa" och är skriven av Karin Björkegren Jones. Där finns många bra tips på hur man kan träna sin bäckenbotten. 

Jag hittade även en blogg på nätet som berättar en positiv historia om återhämtningen efter förlossning/försvagade slidväggar. Titta lite på den. Jag blev glad när jag läste den, det gav mig lite hopp. =) elinsundstromaberg.wordpress.com/

Men tja - kort o gott så är det väl tålamod som gäller. Och inte försöka träna för hårt så att något blir ännu värre. För mig hjälper det att veta att det går att återställa om det inte blir bra av sig självt. Det är bara en fråga om tid.....o tålamod.......och tid......och tålamod....... suck.

Hoppas det blir bättre även för dig!
  • Cissan

Tråkigt att du behöver leta dig hit.....men skönt att veta att vi är flera som har samma problem. Jag håller med dig, varken jag eller ngn jag känner visste man kunde få framfall av en fl, men tyvärr ska det vara ganska vanligt. Jag har oxå framfall av främre slidväggen o min son är snart 3 månader. Har problem med skav, känslan av ngtinuti mig som gör ont, trängningar (hemska!!) o jag kniper som fan men anv inte kulor! Hoppas ditt blir bättre med tiden.

che71 skrev 2014-06-09 20:32:08 följande:
    Hej! Skönt  att inte vara ensam om detta (men trist).. att se att fler har samma problem. Födde min dotter för 5½ vecka sedan (med sugklocka). Första veckorna var det inga problem trots perineumbristning grad 2. det började för ca 2 veckor sen en obehaglig känsla av att något ska "trilla ut"...en tyngd i underlivet...känns lite skav när jag promenar men mest obehagligt när jag ska resa mig eller böja mig eller nyser eller hostar. Kollade med spegel i förra veckan o upptäckte då något som inte ska vara där...blev så rädd o ledsen. Jag fick komma "akut" till min BM o hon kollade - främre slidväggsframfall. Usch jag som var så himla rädd för förlossningen o att spricka, hade velat ha KS o gick i samtal, men det var omöjligt att få KS sa de hela tiden...trots min ålder o alla missfall o en stark förlossningsrädsla sedan tonåren. Sen blev förlossningen en mardröm på slutet, bebisen mådde inte bra o det var pannbjudning så sugklocka sattes o det sprack o gjorde fruktansvärt ont...men jag överlevde ju pärsen o vår lilla flicka klarade sig trots en tuff start (fast hon fick ett läskigt stort blåmärke/blödning/svullnad/sår på pannan efter sugklockan men det har läkt nu) sen blir det så här..det har jag aldrig hört om någon som har fått efter FL...bara äldre tanter med framfall. usch hoppas verkligen BM har rätt att det kan gå tillbaka efter amning o med tiden hon sa att knipövningar med knipkulor var bra så såna har jag köpt...hoppas det hjälper bara. Är det något ni använder? Vilka tips har ni annars? Jag fick höra att det enda jag inte ska göra är att hoppa o att inte lyfta så tungt  o knipa mycket.

• che71

Sinni o Cissan!
    Tack för tips o att få läsa hur ni har det!

Vågar man bada i havet i sommar eller kan det bli problem med tanke på framfallet?

Ibland när jag kollar med spegel på morgonen syns det nästan inte alls o sen blir det värre framåt dagen,
    är det så för er med?

Smörjer ni med ovesterinsalva (östrogen) som min BM rekommenderade?

Vad sa er BM/gynekolog om hur länge man kan ha besvären efter förlossningen om det nu kan gå bort av sig själv?

Ammar ni?

Idag är min flicka 6 veckor. Vågar man ens tänka på sex?(mina bristningar hade tydligen läkt fint sa BM)
    Hur har ni gjort?

• Cissan

Bada vågar du absolut!! Finns inget med framfall som gör att man inte kan bada, men en del tycker slidan tar in mer vatten än vanligt men det rinner ju ut igen, jag upplever dock inga sådana problem. Jag har inte provat salva men ska själv kanske prova på det mot mitt skav. Sex kan du absolut ha så länge det känns bra för dig, jag tycker själv mina trängningar o känslan av att ha ngt i vägen förbättras dagarna efter jag haft sex. Jag ammar inte o har inte gjort det heller, min som är ju 3 månader o vad jag förstår kan framfallet absolut gå tillbaka av sig självt, vad jag förstår gör det der för de allra flesta men tyvärr inte för alla. Bara hoppas o 6 v är ingenting så knip på o hoppas tiden gör dig gott! Kram

che71 skrev 2014-06-13 20:44:24 följande:
    Sinni o Cissan! Tack för tips o att få läsa hur ni har det! Vågar man bada i havet i sommar eller kan det bli problem med tanke på framfallet? Ibland när jag kollar med spegel på morgonen syns det nästan inte alls o sen blir det värre framåt dagen, är det så för er med? Smörjer ni med ovesterinsalva (östrogen) som min BM rekommenderade? Vad sa er BM/gynekolog om hur länge man kan ha besvären efter förlossningen om det nu kan gå bort av sig själv? Ammar ni? Idag är min flicka 6 veckor. Vågar man ens tänka på sex?(mina bristningar hade tydligen läkt fint sa BM) Hur har ni gjort?

• Lössi

Jag opererade framfall av slidans bakvägg för drygt 2 v sedan. Vill veta mer om hur D blir nu efteråt. Ja hade mest problem med att det var avföring på papperet efter ja kissat el bromsspår i trosorna ????

Första dagarna efter op hade ja riktig tyngdkänsla och stramande värk. Nu besväras ja mest av sveda vid ingången , även stygnen känns. Dom sticker mig då och då. Gjorde ont vid nysningar. Men D är bättre nu. Idag när ja var ute o gick kändes det som en liten boll var på väg ut ur snippsi... ???? blev fundersam och börja googla på att få framfall av framfallsoperation men såklart inga svar på den frågan. Ja har aldrig känt det tidigare så väldigt surt om D kommer nu. Men som sagt bara drygt 2 v sedan op. Är väl kanske ännu svullen. Sex blir det absolut att vänta med tills stygnen är borta, vilket ja hört kan ta 1-2 månader ???? läkaren sa att sexet blir som första gången igen, läskigt. Dom rättade även till ingången, sydde upp dom innre blygläpparna som tydligen hänge för långt ner så öppningen bestod av utspänd tunn hud endast, så jag hade mycket ont vid samlag innan denna op just i öppningen då huden sprack sönder, men det ska tydligen vara bättre nu sa dr. Så vi får väl se ???

• Lössi

trycker på o h spänner när ja sätter mig ner i soffan eller stol, sprecis när ja nästan är nere. Drar o spänner trycker när ja böjer mig framåt. Dammsög nyss svårt när man ska under soffor etc. ???? snart gått 4 v. Har ju ingen aning om hur det ska vara heller... Blir kanske ringa imorrn och fråga om D ska vara så.. ???? nån som känner igen sig...?

Svar på tråden Framfallsoperation någon?