• Arbetsvegan

Dagens exempel på anonymas slag under bältet

Vi har alla mött det - elakheter, påhopp och spydigheter från anonyma för det finns knappt en tråd i KR utan att det förekommer diverse elakheter. "Märkligt" nog är det nästan utan undantag anonyma som står för det mesta och grövsta. Skulle det mot förmodan finnas ett nick är det alltid nyreggade det handlar om...

Varför är det så? att man inte vågar stå för sina elakheter. För att man blir lite bättre, lite mer perfekt om man kan sparka på någon och helst på den som redan ligger?

Vad har ni för exempel på påhopp från anonyma?
    Observera! att syftet inte är att hänga ut enskilda medlemmar inte heller är syftet att diskutera inlägg som anmälts och tagits bort eftersom vi inte får diskutera enskilda ärenden.

Syftet är att visa generellt hur det diskuteras på familjeliv och om det är ok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 12:33
    Vad som skiljer ett nick från att vara anonym klaras ut i inlägg 6.
    Läs det om du som funderar över skillnaderna mellan anonymitet och nätidentitet.

• Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet
  • Vector
    Cluttentutt skrev 2014-05-19 19:47:41 följande:
    Det dåliga med censuren över att plocka bort inlägg är i och för sig att de som kläcker ur sig superduperdumheter aldrig behöver stå till svars eftersom bevisbördan
    raderats. Det kallas extrem anonymitets utövning FörvånadTungan ute och är den värsta formen.
    Jag är ganska säker på att inget raderas på FL egentligen så om det behövs bevis för något så går det nog plocka fram. 
  • Esma Sultan
    Vector skrev 2014-05-19 18:18:50 följande:
    Du har helt rätt och jag gissar den enda idén bakom detta är att göra det så enkelt som möjligt för nya besökare att komma in på forumet. 
    Tanken var nog inte att en skara skulle missbruka det, precis som anonymiteten blir missbrukad. 

Men det som jag verkligen inte kan greppa är varför FL när de trots allt måste vara väl medvetna om att detta inte bara är en av sveriges största familjesajter så är det också en av de mest uppenbara"näthat"-siterna jag någonsin varit i närheten av. 
    Det saknas nog både intresse, kompetens och resurser för att hålla den här sajten i schack. Det finns mycket man behöver göra här men som sagt...

Ges det möjlighet att missbruka så gör folk det. Gör de det utan större motstånd så är det ju fritt fram att härja. Så har det blivit här och i och med det så har slagget hittat hit och det håller ner ryktet ännu mer.

På andra sajter som Facebook så behöver man registrera sig för att få tillgång till den sajten. Varför kan man inte göra så här? Eller varför görs det inte? Äsch...det spelar väl ingen roll vad det är för folk som rör sig här, bara besökarsiffrorna hålls uppe så är man nöjd.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Vector skrev 2014-05-19 20:40:28 följande:
    Jag är ganska säker på att inget raderas på FL egentligen så om det behövs bevis för något så går det nog plocka fram. 
    Klart att det inte raderas. Vad raderas på internet egentligen?
  • Vector
    Esma Sultan skrev 2014-05-19 22:36:33 följande:
    Klart att det inte raderas. Vad raderas på internet egentligen?
    Förtroendet för folk.
  • Esma Sultan
    Vector skrev 2014-05-19 22:47:28 följande:
    Förtroendet för folk.
    Förtroende har väl aldrig funnits på nätet vad jag kan minnas. Man behöver vara smått paranoid och väldigt egoistisk om man ska klara sig på nätet. Lita inte ens på dig själv för plötsligt kan du råka skriva lite för mycket så oops.....
  • Vector
    Esma Sultan skrev 2014-05-19 22:52:18 följande:
    Förtroende har väl aldrig funnits på nätet vad jag kan minnas. Man behöver vara smått paranoid och väldigt egoistisk om man ska klara sig på nätet. Lita inte ens på dig själv för plötsligt kan du råka skriva lite för mycket så oops.....
    Näe då. jag är inte speciellt orolig. 
  • Rikard

Jag får ofta kommentaren att jag är elak och jag är aldrig anonym när jag är elak.
    Anonymiteten använder jag bara när jag skriver så specifik och personligt att det finns risk att någon kan räkna ut vem jag är.
    Men trots mina infama sarkasmer har jag aldrig fått ett inlägg bortplockat eller ens en varning.
    Jag känner mig kränkt!

• EnAnonumius

Skriver under mitt reggade nick.

Två eller tre gånger har jag skrivit under det där andra "anonyma" och det var i samma tråd, dock kändes så fel, så jag gick ut i tråden och erkände att jag var "Anonym ("nick alias")"..

Jag vågar att stå för den jag är oavsett om det är "känsligt" eller inte. 

Många har gjort påhopp på mig och det har alltid varit under "Anonym-alias" i ställer för det reggade "FL-Nicket".
    Haft många intressanta konversationer med dessa Anonyma om att de inte vågar använda sitt reggade nick när de gör diverse personpåhopp. De blir alltid tysta när man använder just deras "egna logik" emot dem.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • UniqueSnowflake
    Rikard skrev 2014-05-20 09:23:57 följande:
    Jag får ofta kommentaren att jag är elak och jag är aldrig anonym när jag är elak.
    Anonymiteten använder jag bara när jag skriver så specifik och personligt att det finns risk att någon kan räkna ut vem jag är.
    Men trots mina infama sarkasmer har jag aldrig fått ett inlägg bortplockat eller ens en varning.
    Jag känner mig kränkt!
    Äh du har helt enkelt varit här så länge så du vet att beräkna exakt hur lågt du kan lägga dig men samtidigt vara ovanför gränsen för tillsägelse/varning/bann
  • Rikard
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-20 13:27:44 följande:
    Äh du har helt enkelt varit här så länge så du vet att beräkna exakt hur lågt du kan lägga dig men samtidigt vara ovanför gränsen för tillsägelse/varning/bann
    Du menar att jag är elakhetsekvilibrist. Tack.
    Jag blev oroliga att jag kanske hade gått och blivit snäll.
  • catgirl

Något som jag tycker är lite märkligt är att om en person skriver kränkande saker i ett citat inlägg döms inte det lika hårt jämfört med om personen istället hade skrivit kränkande saker i ett vanligt inlägg.Dessa kränkande citat inlägg tas oftast bort utan någon åtgärd.

Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet