• Anonym (länk?)

Videon om norska soc som tar barn från en sund familj sprids som en löpeld. Nån som har länk?

Jag har sett att en YouTube-video sprids som bara attan och går ut på att Norges svar på socialen eller liknande tar ett barn mot mammans vilja, även om hen verkar växa upp i ett hälsosamt hem.
    Jag hittar dock inte videon vad jag än söker på, är det någon som har länken och kan skicka den till mig?

• Svar på tråden Videon om norska soc som tar barn från en sund familj sprids som en löpeld. Nån som har länk?
  • QueenBeee
    J1983 skrev 2014-05-24 22:28:24 följande:
    Jag vill påpeka att bara för att en familj bor i villa, har arbete och rena kläder betyder det ej att allt nödvändigtvis är som det ska.
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (öö) skrev 2014-05-24 23:32:53 följande:
    Men fy så hemskt Någon som vet hur det gått?

Undrar också? Det var ju riktigt rättsvidrigt. STACKARS dessa barn
  • Anonym (anonym)

Inte kan man påstå att det var en sund familj, mamman verkar ha någon form av handikapp eller annan problematik.
    Att mormodern var vanlig och samlad är inte relevant eftersom det är föräldern till barnet som har ansvar för det.

• Anonym (Morföräldrar)
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-24 23:37:50 följande:
    Inte kan man påstå att det var en sund familj, mamman verkar ha någon form av handikapp eller annan problematik. Att mormodern var vanlig och samlad är inte relevant eftersom det är föräldern till barnet som har ansvar för det.

Tycker att mor eller farföräldrarna i första hand kunde ta hand om barnen då de redan är trygga med dem. Förutsatt att morföräldrarna är bra och ömma människor!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Morföräldrar) skrev 2014-05-24 23:42:02 följande:

Tycker att mor eller farföräldrarna i första hand kunde ta hand om barnen då de redan är trygga med dem. Förutsatt att morföräldrarna är bra och ömma människor!
    Det förutsätter att mor och farföräldrar är lämpliga, mormor visar inte på ett lämpligt beteende när hon låter en hysteriskt gråtande person filma en hysteriskt skrikande mamma med det lilla barnet närvarande.
    En lämplig person ser till att inte utsätta ett litet barn för ett sådant händelseförlopp.
  • pluvdo

Eftersom familjen förvarnats ett dygn tidigare så vet man ju aldrig hur deras hem eller de själva ser ut i vanliga fall. Och det hela har tydligen varit på gång i ett halvår, som jag förstod det, så jag förstår inte riktigt varför mormodern sitter och gnäller om att de velat ha en helg på sig för att kunna umgås allihop och förbereda sig och blablabla. Om jag nu inte missförstod henne, vill säga. Jag menar, det verkar ju som att de vetat redan tidigare att barnet skulle tas ifrån dem, så då kunde de väl ha förberett sig. Hur man nu gör det. Ytterligare en helg med flickan hade väl bara gjort separationen ännu svårare för både flickan och de andra.

• pluvdo
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-24 23:55:38 följande:
    Det förutsätter att mor och farföräldrar är lämpliga, mormor visar inte på ett lämpligt beteende när hon låter en hysteriskt gråtande person filma en hysteriskt skrikande mamma med det lilla barnet närvarande.
    En lämplig person ser till att inte utsätta ett litet barn för ett sådant händelseförlopp.
    Fast hon är ju så upprörd, så jag tycker knappast att man kan döma ut henne som olämplig på grund av hur hon beter sig i en sådan situation.
  • J1983

En anledning till att man inte placerar i nätverket kan ju vara att de har en helt annan uppfattning än soc och därmed inte kommer kunna utföra uppdraget och samarbeta med soc. Sen är det ju så ibland att man är rädd att föräldern ska abortera vården och då händer det ju att man beslutar om att hålla hemligt var barnet är en period. Och det funkar ju inte hos morföräldrar. Det kan ju även vara bra om morföräldrarna får finnas kvar som just föräldrar och morföräldrar.

• Anonym (öö)
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-24 23:37:50 följande:
    Inte kan man påstå att det var en sund familj, mamman verkar ha någon form av handikapp eller annan problematik.

Att mormodern var vanlig och samlad är inte relevant eftersom det är föräldern till barnet som har ansvar för det.

Oavsett om jag blev förvarnad eller inte så hade jag nog reagerat lika dant om inte värre om någon tog mitt barn så. Utan att jag ens fick hålla det i min famn. Hur hade du reagerat?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (öö) skrev 2014-05-25 08:33:29 följande:

Oavsett om jag blev förvarnad eller inte så hade jag nog reagerat lika dant om inte värre om någon tog mitt barn så. Utan att jag ens fick hålla det i min famn. Hur hade du reagerat?
    Inte hålla i famnen den oklädda mamman hade väl kunnat hålla barnet i famnen innan polisen kom, när hon av något skäl ställde sig och klappa händerna i början på filmen och började skrika och gråta var det inte precis läge att hålla sitt barn medan en hysteriskt gråtande kvinna filmade hela tiden.
  • Ramborg

Jag hade hållit ihop för att inte traumatisera mitt barn. Det FINNS bara inte att jag skulle skrämma barnet ytterligare genom att tillåta min egentliga reaktion att komma fram medan barnet såg.
    42.
  • Anonym (anonym)

Det här omhändertagandet var bestämt sedan månader tillbaka, verkar som om mor och barn under tiden tillfälligt fick bo hos mormodern med tanke på att spjälsängen stod i vardagsrummet. Att det blev akut fanns det säkerligen skäl till, de kontaktade familjen eftermiddagen innan omhändertagandet och sa när de skulle komma.
  • Anonym (kkkkkk)

De verkar som att norrska soc har lika lite förmåga till att se till barnens bästa som de svenska. I motsats till vad de så gärna vill inbilla allmänheten så hör de "kompetenta och duktiga" till undantaget, de finns men de är skrämmande få.

• QueenBeee
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-25 08:43:49 följande:
    Inte hålla i famnen den oklädda mamman hade väl kunnat hålla barnet i famnen innan polisen kom, när hon av något skäl ställde sig och klappa händerna i början på filmen och började skrika och gråta var det inte precis läge att hålla sitt barn medan en hysteriskt gråtande kvinna filmade hela tiden.
    Hon började klappa och sa att de gjorde ett såååå bra jobb av ren sarkasm.
  • pluvdo
    Ramborg skrev 2014-05-25 09:11:35 följande:
    Jag hade hållit ihop för att inte traumatisera mitt barn. Det FINNS bara inte att jag skulle skrämma barnet ytterligare genom att tillåta min egentliga reaktion att komma fram medan barnet såg.

Har du befunnit dig i den situationen? Om inte så vet jag inte ifall du verkligen kan garantera att du varit helt sansad för barnets skull. Jag tycker att man nästan känner mammans enorma smärta när hon skriker efter sitt barn. Om någon kommit och tagit min son så hade det känts som allt hela jag vrängdes ut-och-in. Jag hade nog inte kunnat lägga band på mig i den situationen utan hade brutit ihop totalt.
  • pluvdo
    Ramborg skrev 2014-05-25 09:11:35 följande:

Har du befunnit dig i den situationen? Om inte så vet jag inte ifall du verkligen kan garantera att du varit helt sansad för barnets skull. Jag tycker att man nästan känner mammans enorma smärta när hon skriker efter sitt barn. Om någon kommit och tagit min son så hade det känts som allt hela jag vrängdes ut-och-in. Jag hade nog inte kunnat lägga band på mig i den situationen utan hade brutit ihop totalt.
  • EnGladPingvin

Känner mig aningen förbryllad över att en del tror sig veta bättre än norska myndigheter (som under lång tid arbetat med fallet), när det enda de har att utgå från är en aftonbladetartikel samt en youtubesnutt upplagd av en som är part i det hela. Att man har det städat hemma, har hus m.m. är inte på något sätt en garanti för att man är lämplig att ta hand om ett barn. Att situationen urartade var troligtvis inte vad myndigheterna var ute efter, men vi vet inte vad som egentligen låg bakom att situationen blev som den blev.  

Svar på tråden Videon om norska soc som tar barn från en sund familj sprids som en löpeld. Nån som har länk?