• PetraO

    Människohandeln i Sverige

    Det är alltså inte bara utomlands detta sker, det sker även inom våra egna gränser här i Sverige. På nyheterna imorse så berättades det att de tas hit och tvingas arbeta, begå brott och tigga under slavliknande förhållanden utan hjälp från myndigheterna. Nu kritiserar Europarådet Sverige att sakna kunskap och handlingskraft. Sverige är slutdestination för många av människohandelns offer men endast en bråkdel upptäcks.

    Mellan 2009 och 2013 så hittades 223 misstänkta offer, de allra flesta unga kvinnor som tvingats in i prostitution. Men kritiken riktas mot den människohandel med män som tvingas arbeta och tigga under slavliknande förhållanden. Det sker alltså alldeles för få utredningar och Europarådet vill att Sverige börjar utbilda rättväsendet i människohandelns konsekvenser.

    Detta är ju inte direkt någon nyhet, alla ni som har läst och följt Staffan Nordstrands facebooksida, hemsida och även läst hans böcker vet att problemet har funnits länge. Men det är SÅ himla bra att det äntligen tas upp på nyhetssändningarna, nu är det dags att agera och hjälpa dessa människor!

    På tal om Staffan så tycker jag att ni som inte har hunnit kolla in hans böcker och hemsida så gör det. Han skriver om människohandeln och är som Sveriges egna James Bond som åker runt i världen och försöker rädda människor från deras slavhandlare. En gubbe med rejält skinn på näsan och handlingskraft som många av våra politiker idag skulle behöva.

    Har ni stött på människohandeln i Sverige? Diskutera och dela med er av era tankar kring detta!

  • Svar på tråden Människohandeln i Sverige
  • Bellissa

    Otroligt bra skrivet! Jag såg nyhetsinslaget tidigt idag och blev chockad över hur lite jag vet om detta. Speciellt att det även händer här i Sverige också, utlandet visste jag ju men jag är dåligt påläst. Vad heter han Staffan´s hemsida? 

  • PetraO
    Bellissa skrev 2014-05-27 11:40:47 följande:
    Otroligt bra skrivet! Jag såg nyhetsinslaget tidigt idag och blev chockad över hur lite jag vet om detta. Speciellt att det även händer här i Sverige också, utlandet visste jag ju men jag är dåligt påläst. Vad heter han Staffan´s hemsida? 



    Hemsidan han har är www.beewithus.com 

    Sök på samma namn (beewithus) på facebook så kommer hans sida upp där också! Jag vet att många i Sverige är dåligt pålästa om detta, men det är bra att det tas upp så att fler lär sig mer om hur det ser ut i världen. Nu är det ju en dålig tid kanske att ta upp detta (om det nu finns en sådan) men jag tänker på att det pratas så mycket politik nu överallt. 

    Men detta kanske är den bästa tiden som finns för att detta tas upp, vi måste alla hjälpa till så gott vi kan. Vi kan inte bara sitta hemma i våra soffor och låtsas som att det inte berör oss. 
  • Litet My

    Första vettiga och tänkvärda tråden på länge här. Återkommer dock ikväll då jag är lite upptagen nu.

  • PetraO
    Litet My skrev 2014-05-27 12:00:37 följande:
    Första vettiga och tänkvärda tråden på länge här. Återkommer dock ikväll då jag är lite upptagen nu.
    Vad kul att du tycker det! Det behövs lite mer vettiga trådar här och det här ämnet behöver verkligen diskuteras mer.
  • Örontrumpet

    En annan typ av människohandel ser man ofta på SFI.
    Den som gubbar står för och importerar sig en fru för att sen sparka ut henne och tipsa Migrationsverket precis innan hon ska få PUT. Sen återkommer han några månader därpå med en ny ung fru.
    Kvinnorna befinner sig verkligen i limbo, hur mycket de än blir misshandlade kan de inte söka hjälp eftersom de då åker ut ur landet. Migrationsverket vet om det här, personal på SFI ser det dagligen.

    Och gubbarna importerar fru på fru på fru. Och det tigs om det.
    Vad är värst, riktig människohandel eller den här som sker med lagens skydd som verkligen lämnar kvinnor åt sitt eget öde? Jag är inte så säker på att man fokuserar på rätt saker när man tittar på 223 misstänkta offer.

  • Denden
    Örontrumpet skrev 2014-05-28 09:49:09 följande:
    En annan typ av människohandel ser man ofta på SFI.
    Den som gubbar står för och importerar sig en fru för att sen sparka ut henne och tipsa Migrationsverket precis innan hon ska få PUT. Sen återkommer han några månader därpå med en ny ung fru.
    Kvinnorna befinner sig verkligen i limbo, hur mycket de än blir misshandlade kan de inte söka hjälp eftersom de då åker ut ur landet. Migrationsverket vet om det här, personal på SFI ser det dagligen.

    Och gubbarna importerar fru på fru på fru. Och det tigs om det.
    Vad är värst, riktig människohandel eller den här som sker med lagens skydd som verkligen lämnar kvinnor åt sitt eget öde? Jag är inte så säker på att man fokuserar på rätt saker när man tittar på 223 misstänkta offer.
    Måste man välja vad som är värst!? De är ju båda ett helvete att det får ske. 

    Det ska bli intressant att få läsa Staffans nya bok som kommer att heta Byggfirman. Fick ett utskick om den på mailen och den verkar onekligen spännande. 
    jag är inte den som är den
  • Örontrumpet
    Denden skrev 2014-06-12 11:08:51 följande:
    Måste man välja vad som är värst!? De är ju båda ett helvete att det får ske. 

    Det ska bli intressant att få läsa Staffans nya bok som kommer att heta Byggfirman. Fick ett utskick om den på mailen och den verkar onekligen spännande. 
    Min poäng är att det finns en enormt stor grupp som helt glöms bort för att det är smaskigare, mer socialporr, att skriva om "riktig" människohandel. grejen är att man i det förstnämnda har ett socialt problem som växer sig mycket större än att sträcka sig till 223 offer. Då är det enklare att göra som man gjorde i evigheter med hustrumisshandel - man blundar så finns det inte.
  • Bellissa
    PetraO skrev 2014-05-27 11:52:08 följande:



    Hemsidan han har är www.beewithus.com 

    Sök på samma namn (beewithus) på facebook så kommer hans sida upp där också! Jag vet att många i Sverige är dåligt pålästa om detta, men det är bra att det tas upp så att fler lär sig mer om hur det ser ut i världen. Nu är det ju en dålig tid kanske att ta upp detta (om det nu finns en sådan) men jag tänker på att det pratas så mycket politik nu överallt. 

    Men detta kanske är den bästa tiden som finns för att detta tas upp, vi måste alla hjälpa till så gott vi kan. Vi kan inte bara sitta hemma i våra soffor och låtsas som att det inte berör oss. 
    Tack Petra! Ska genast sätta mig in mer i detta nu. Fick denna av en vän som har läst floden trilogin som han har skrivit, ser fram emot hans nya bok. Spännande!! 

  • Johannajohanna
    Bellissa skrev 2014-06-17 11:05:31 följande:
    Tack Petra! Ska genast sätta mig in mer i detta nu. Fick denna av en vän som har läst floden trilogin som han har skrivit, ser fram emot hans nya bok. Spännande!! 

     


    Åh tack för att du delade med dig! Verkar väldigt spännande!
  • Amelisas

    Mycket bra och spännande tråd att följa detta. 

    Det här hittade jag på Amnestys hemsida: 


    Trafficking i Sverige
    Rikskriminalpolisen beräknar att ca. 400-600 kvinnor varje år kommer till Sverige som offer för trafficking, de allra flesta från Östeuropa, Baltikum och Ryssland. Kvinnorna är som regel mycket unga, vanligtvis i 20-årsåldern. Många är barn, i vissa fall så unga som 14-17 år.
    En undersökning gjord av Folkhälsoinstitutet 1996 visade att nära 14 procent av männen i Sverige någon gång köpt sex. De representerar män i alla åldrar och samhällsgrupper. En majoritet av männen är gifta eller sammanboende och har barn. I vilken utsträckning de köpt sex av kvinnor som mot sin vilja hålls som sexslavar är naturligtvis omöjligt att säga, men att trafficking förekommer i Sverige är ställt utom alla tvivel, liksom att svenska män medverkar till övergreppen både som kidnappare/hallickar och som ?kunder?. Sannolikt har många svenskar en far, bror, släkting, vän eller kollega som någon gång köpt sex av traffickerade kvinnor.

    Så himla sjukt att så många svenska män köper sex!? Hur är det ens möjligt. Undersökningen gjordes 1996 men är nog troligtvis högre procent nu. 
  • Bellissa
    Amelisas skrev 2014-06-23 14:47:17 följande:

    Mycket bra och spännande tråd att följa detta. 

    Det här hittade jag på Amnestys hemsida: 


    Trafficking i Sverige
    Rikskriminalpolisen beräknar att ca. 400-600 kvinnor varje år kommer till Sverige som offer för trafficking, de allra flesta från Östeuropa, Baltikum och Ryssland. Kvinnorna är som regel mycket unga, vanligtvis i 20-årsåldern. Många är barn, i vissa fall så unga som 14-17 år.
    En undersökning gjord av Folkhälsoinstitutet 1996 visade att nära 14 procent av männen i Sverige någon gång köpt sex. De representerar män i alla åldrar och samhällsgrupper. En majoritet av männen är gifta eller sammanboende och har barn. I vilken utsträckning de köpt sex av kvinnor som mot sin vilja hålls som sexslavar är naturligtvis omöjligt att säga, men att trafficking förekommer i Sverige är ställt utom alla tvivel, liksom att svenska män medverkar till övergreppen både som kidnappare/hallickar och som ?kunder?. Sannolikt har många svenskar en far, bror, släkting, vän eller kollega som någon gång köpt sex av traffickerade kvinnor.

    Så himla sjukt att så många svenska män köper sex!? Hur är det ens möjligt. Undersökningen gjordes 1996 men är nog troligtvis högre procent nu. 
    Det är så äckligt. Vidriga män! Många är mellan 14-17 år som blir sålda. DET är så sjukt att jag blir mörkrädd. Vad får de för straff egentligen? Känner ett sådant hat mot dessa män. 
  • Amelisas
    Bellissa skrev 2014-07-03 10:29:42 följande:
    Det är så äckligt. Vidriga män! Många är mellan 14-17 år som blir sålda. DET är så sjukt att jag blir mörkrädd. Vad får de för straff egentligen? Känner ett sådant hat mot dessa män. 
    Ja det är verkligen övervidrigt! Se till att köpa Staffans böcker på hans hemsida, då skänker man iallafall en tanke och en liten slant till hans svåra jobb. Önskar jag kunde sätta mig med honom och få lyssna på han historier. 

    Barn och människor överhuvudtaget ska inte behöva sälja sig! Det måste få ett stopp, det är 2014 och jag hoppas att politikerna kommer ta upp det här problemet nu så här i valtider!
  • Lessan
    Amelisas skrev 2014-07-11 10:07:37 följande:
    Ja det är verkligen övervidrigt! Se till att köpa Staffans böcker på hans hemsida, då skänker man iallafall en tanke och en liten slant till hans svåra jobb. Önskar jag kunde sätta mig med honom och få lyssna på han historier. 

    Barn och människor överhuvudtaget ska inte behöva sälja sig! Det måste få ett stopp, det är 2014 och jag hoppas att politikerna kommer ta upp det här problemet nu så här i valtider!
    Visst är det denna bok? www.adlibris.com/se/bok/byggfirman-9789186505486

    Såg att han var med i morgonsoffan och pratade om hans nya bok, lät väldigt bra!
  • Perrlan
    Örontrumpet skrev 2014-06-13 22:00:24 följande:
    Min poäng är att det finns en enormt stor grupp som helt glöms bort för att det är smaskigare, mer socialporr, att skriva om "riktig" människohandel. grejen är att man i det förstnämnda har ett socialt problem som växer sig mycket större än att sträcka sig till 223 offer. Då är det enklare att göra som man gjorde i evigheter med hustrumisshandel - man blundar så finns det inte.
    Håller med dig, finns så mycket som inte nämns eller tas upp alls. Politikerna borde verkligen ta upp denna fråga men jag har inte hört en enda göra det nu i valtider. Vem kan man skriva till?
  • Paulina P P
    Torrans skrev 2014-09-05 10:23:54 följande:
    Inte alla karlar! 
    Nej, om det är 14% som köper sex är det ju 86% som inte gjort det. Jag önskar att denna stora majoritet lite oftare sa att de inte tycker att det är OK.
Svar på tråden Människohandeln i Sverige