• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Tjohalia

Vi har vant oss. Viska också skicka frukt med barnen varje dag, och det var en invänjningsperiod då det hände att vi glömde och fick slänga oss iväg sent på kvällen/tidigt på morgonen. Men efter en tid lär man sig ju att komma ihåg. Nu har vi skickat frukt i tre års tid snart, så nu sitter det i ryggmärgen. Vi köper hem ett ganska stort lass varje söndag. Och fördelen med att ha mycket frukt hemma är ju att även vi vuxna blivit bättre på att äta frukt.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Fjärilslarv

jag förstår fortfarande inte problemet, äter inte ni vuxna något på förmiddagen och något på eftermiddagen? Jag är vuxen och gör det i alla fall och är jag ute på språng så får jag ju ta med mig.
    Frukten blir inte mosig om man har den i ett fruktfodral.

• Alexi
    Fjärilslarv skrev 2014-05-30 14:32:53 följande:
    jag förstår fortfarande inte problemet, äter inte ni vuxna något på förmiddagen och något på eftermiddagen? Jag är vuxen och gör det i alla fall och är jag ute på språng så får jag ju ta med mig.
    Frukten blir inte mosig om man har den i ett fruktfodral.
    Nej, jag äter aldrig mellanmål på jobbet och sällan hemma heller, det är bara om lunchen på helgen råkar bli för klen.  
  • Fjärilslarv
    Alexi skrev 2014-05-30 14:46:23 följande:
    Nej, jag äter aldrig mellanmål på jobbet och sällan hemma heller, det är bara om lunchen på helgen råkar bli för klen.  
    jahapp.
    men många jag känner gör det, tar en kaffe och frukt på förmiddagen och någon smörgås och kaffe på eftermiddagen.
  • Tramptass
    Divahd skrev 2014-05-30 11:56:47 följande:
    Frukt, gympapåsar, läxböcker eller biblioteksböcker samma princip att det är flera liknande moment att komma ihåg stressiga morgnar. Sen om man även har ett äldre handikappat barn att få iväg och passa skolskjutstider utöver allt det andra. Ditt tips om billigare alternativ är ingen nyhet för mig vi gör även så här hemma, därför jag inte nämnde det i mitt inlägg. Sen kanske man ska starta en tråd om veckobrevets vara eller icke vara... En del lärare skriver hela romaner en gång i veckan och en del nöjer sig med ett par rader viktig info. De sistnämnda tycker jag är bäst. :)
    Eftersom du tog upp kostnaden med frukt för många barn så antog jag att du inte kände till att det finns billiga alternativ.

Ett tips för att undvika att glömma saker stressiga mornar: förbered alla skolväskor kvällen innan.
  • whitestar

Tips för att komma ihåg frukten: jag lägger alltid fruktburken bredvid kylen, då kommer jag ihåg packa den när jag tar fram frukosten

• saratjej

Köp hem 2 kg morötter att ha om frukten är slut. De håller sig länge o bra och brukar gillas av barnen. Även riskaka accepteras här och de blir ju typ aldrig för gamla. Jag har inte heller ork att kasta mig iväg o köpa frukt hela tiden. Vissa dagar bara gluffsar alla i sig så frukten är slut när det är skola...

• Naaw
    Alexi skrev 2014-05-30 10:24:00 följande:

Min dotter har gympa på förskolan men den påsen med de kläderna hänger där hela terminen. Så det är inget vi behöver komma särskilt än så länge.

Nu diskuteras iofs fsk-klass här dvs skolan. Där barnen har riktig gympa och måste duscha. Jävligt äckligt med den mögliga handduk man skulle ta hem i slutet på terminen då....
  • Carolina01

Packa skolväskan kvällen innan, att skicka med frukt varje dag blir rutin så ni kommer inte glömma! Hade det däremot varit varannan dag eller en dag i veckan hade det kanske varit svårare att komma ihåg... Skriv en lapp och klistra på ytterdörren "FRUKT!" Så glömmer ni inte:)! Barnet lär sig snart att ta ansvar själv och packa ner frukten om du uppmuntrar till det:)

Finns billig frukt och man köper efter säsong typ äpplen mm... Morot kan man ju alltid ha i kylen och skicka med om det krisar...

Finns frukfodral eller matlåda om frukten blir skadad i väskan!

• Alexi
    Naaw skrev 2014-05-30 18:45:40 följande:
    Nu diskuteras iofs fsk-klass här dvs skolan. Där barnen har riktig gympa och måste duscha. Jävligt äckligt med den mögliga handduk man skulle ta hem i slutet på terminen då....
    Ska man duscha själv och sköta allt runt det när man går i förskoleklass?
  • Mette

Lång tråd som jag inte läst hela så mitt tips kanske redan kommit fram. När vårt barn gick i förskoleklass la vi 5st äpplen i extrakläder-lådan varje måndag. Längre in i terminen fick barnet börja ta ansvar att lägga ner en frukt i väskan varje kväll, vi kollade alltid att det var gjort.

• Mercurialis
    Alexi skrev 2014-05-30 20:16:13 följande:
    Ja.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • glassen
    Ja, det är klart. Läraren duschar inte barnen i skolan. Men om du har ett barn med särskilda behov så kanske det har rätt till assistent som hjälper just det barnet.
  • Abby7601

Ja, det ska man. Men jag tror duschningen i förskoleklassen är ganska mycket till för att öva inför skolan. Min dotters handduk är inte direkt genomsur när hon kommer hem med den.
  • Alexi

De duschar ju inte efter gympan på dagis så jag har inte koll på när aktiviteterna blir så hårda och barnen svettiga nog för att behöva duscha. Då bör man uppenbarligen öva mer och mer på att låta barnen duscha helt ensamt nu då inför hösten.

• glassen
    Alexi skrev 2014-05-30 22:10:30 följande:
    De duschar ju inte efter gympan på dagis så jag har inte koll på när aktiviteterna blir så hårda och barnen svettiga nog för att behöva duscha. Då bör man uppenbarligen öva mer och mer på att låta barnen duscha helt ensamt nu då inför hösten.
    Barn är mer kompetenta än man tror. De gör som de andra barnen gör också. Bara ditt barn har en viss vana så är det säkert inga problem. De använder inte tvål/ schampo i förskoleklass heller (inte på vår skola i alla fall). Men det kan vara bra att barnet vet att det inte ska kissa i duschen (gör ju många små barn hemma).
  • Abby7601
    Alexi skrev 2014-05-30 22:10:30 följande:

Det jag menade var att barnen duschar efter egen förmåga efter gympan i förskoleklassen och att döma efter hur pass torr vår dotters handduk är, så är duschningen inte så omfattande.
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?