• ronaldino

Vad gäller i den situation då detta brev har mottagits?

Avser en fordran för mobilräkning

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad gäller i den situation då detta brev har mottagits?
  • zZzZz
    ronaldino skrev 2014-06-04 16:43:45 följande:
    du får läsa lite nogrannare eller så skriver jag det igen. Det är räkningar för sånt jag inte ska ha.
    Kan inte läsa noggrannare, frågan är bara varför du tydligen får 
    räkningar för sånt just du inte ska ha så du får några ärenden per år hos kfm? 
  • ronaldino
    zZzZz skrev 2014-06-04 17:12:24 följande:
    Kan inte läsa noggrannare, frågan är bara varför du tydligen får 
    räkningar för sånt just du inte ska ha så du får några ärenden per år hos kfm? 
    Så du menar att det bara är jag som får felaktiga räkningar, bluffakturor och annat trams. Jaja mycket möjligt om jag finns i något register där det står att det finns möjligheter att plocka mig på pengar.
  • zZzZz
    ronaldino skrev 2014-06-04 19:40:35 följande:
    Så du menar att det bara är jag som får felaktiga räkningar, bluffakturor och annat trams. Jaja mycket möjligt om jag finns i något register där det står att det finns möjligheter att plocka mig på pengar.
    Det sa jag inte, bara frågade för du verkar ha så mycket problem.. 

Jag har aldrig fått en faktura på något jag inte ska, aldrig en bluff faktura eller annat trams, ingen jag känner heller, och har något blivit knasigt som när jag för ett halvår sen ringde Telia support för att få hjälp med en sak som ej stod på deras sida, och dom sa jag var tvungen att ringa premium support för 19,50samtal, och sen fick faktura på 5min x 19,50min, så ringde jag Telia och 60 sekunder senare så var räkningen korrigerad och en ny med korrekt belopp på väg till mig, så allt går att lösa bara man kontaktar företaget, låta det gå till KFM är bara onödigt... Och som du märkt, kan ge betalningsanmärkning och hindra ens liv i tre år... 

:) 
  • ronaldino
    zZzZz skrev 2014-06-04 19:53:55 följande:
    Det sa jag inte, bara frågade för du verkar ha så mycket problem.. 

Jag har aldrig fått en faktura på något jag inte ska, aldrig en bluff faktura eller annat trams, ingen jag känner heller, och har något blivit knasigt som när jag för ett halvår sen ringde Telia support för att få hjälp med en sak som ej stod på deras sida, och dom sa jag var tvungen att ringa premium support för 19,50samtal, och sen fick faktura på 5min x 19,50min, så ringde jag Telia och 60 sekunder senare så var räkningen korrigerad och en ny med korrekt belopp på väg till mig, så allt går att lösa bara man kontaktar företaget, låta det gå till KFM är bara onödigt... Och som du märkt, kan ge betalningsanmärkning och hindra ens liv i tre år... 

:) 
    Mm telefonerna går varma här. Tro inget annat. Jag är inte rädd för att ta kontakt. Alla kan ju inte drabbas av samma flöde och det kan ju bero på allt möjligt. Jag hade en kompis som aldrig gjorde något annat än att 
    åka t banan till jobbet
    jobba
    äta lunch
    jobba
    åka t banan hem
    vara hemma
    gå på gymmet
    vara hemma

på helgen blev det en stadspromenad och lite öl på kvällen

vecka ut och vecka in.

Han ändrade aldrig på något och köpte i stort sett inget, och i så fall kontant, och ingick i princip inga avtal med någon.

Nästan alla mina ärenden har ursprung i sånt där jag gjort något han aldrig gjorde. Hyrt bil, sålt ett hus, köp mot faktura, IP telefoni, Rörmokare, Mobilt bredband, bilförsäkring, SAS eurobonus hotellnatt borta, SJ bonus 10 000 poäng borta, Bolagsverket fel debitering 500 kr, CDON felleverans, Click OK köp av högtalare Konkurs, Comviq ändrat från 20GB till 10 GB mobilsurf bunden, CSN sagt jag inte skulle betala áconto sen 2 bet anm, E-Trade 30 mail om skattesats på utbetalning, Elfynd defekt köksfläkt + 4 kreditupplysningar på 1 v, Europark fel på p bot 600 kr. o.s.v.

Nu tog jag bara A-E lite snabbt de jag kom på direkt.

Två gånger på flera års tid hörde jag talas om ärenden hos honom. Det ena var med internetabonnemang inkoppling och strul i två månaders tid och det andra var vid resa, flygbolag som gick i konkurs.
  • Hejhoppsan

Det låter som om din kompis är som dom flesta av oss andra, dvs. hamnar inte i trassel med alla och envar utan har koll på sina avtal och ekonomi...

Det var någon som i nån av alla dina trådar frågade hur du ser på att den enda gemensamma nämnaren i allt ditt trassel är du själv, svarade du på det nån gång?

• ronaldino
    Hejhoppsan skrev 2014-06-04 21:43:45 följande:
    Det låter som om din kompis är som dom flesta av oss andra, dvs. hamnar inte i trassel med alla och envar utan har koll på sina avtal och ekonomi...

Det var någon som i nån av alla dina trådar frågade hur du ser på att den enda gemensamma nämnaren i allt ditt trassel är du själv, svarade du på det nån gång?
    Nej jag tror inte jag gjorde det.

Jag kan ju bara gissa men en tanke är kanske att de flesta vill inte lägga mer än nån timme i månaden på att sköta sin ekonomi är sköta eventuella ärenden.
    När man då som jag, om man får tro dig, är en betydligt mer aktiv konsument, handlar mycket på faktura och över internet och gör så mycket mer olika saker, flyttar etc och drar på sig mer avtal och missförstånd och ärenden så kan man hamna på 10 tim i månaden en månad i alla fall.
    Då inträffar det att man börjar tycka det tar för mycket tid och blir snorkig och kort i mail och telefon och skapar ovilja hos motparten. Det leder till ännu mer komplicerade ärenden och ännu mer tidsåtgång och tid att lägga på att reda upp saker bli mindre och mindre på vardera motpart. Till slut blir man mer eller mindre automatiskt "ovän" med alla där det är minste lilla frågetecken om vad som gäller.

Personligen är jag s.k. projektmännsiska, vilket innebär att jag har olika saker på gång. Det kan vara en badrumsrenovering samtidigt som att anlägga trädgård i sommarstugan, åker på någon resa, byter bil och innan det nyss ha flyttat. När man kommer hem från resan är det ännu mer post och ärenden att ta itu med och ännu mindre tid att lägga på varje. 

Samtidigt som det lönar sig att "ta strid" också i många fall. Bara i år har det varit något dussin ärenden på några tusen st och det är pengar det med. Senast Elbolaget som debiterat tillsvidare pris istället för rörligt pris. Det blev efter 4 mail och 2 samtal en kreditnota på 1800 kr. Ta det ggr 20 på ett år = 36000 om året i skattade pengar. 
  • ronaldino

Jag skulle kunna ge ännu fler exempel men jag har inte fått något medhåll alls i något ärende så det känns rätt meningslöst att förklara ytterligare.

Sist jag var och vände 3 år hos KFM hade jag skaffat en extrabil med dragkrok eftersom min vanliga saknade det. Det bar sig inte bättre än att jag ställde den på en parkering där det stod "P". Inget mera. Tydligen fanns det lokala föreskrifter i denna stad (ny stad) som betydde att man fick stå där 24 tim.

Jag hittade sedan bilen efter ett par veckor när jag behövde den nästa gång med rutan full av böter, 4 st. Jag betalade in dem med nästa månads räkningar och åkte på semester.
    När jag kom hem var jag hos KFM då det visade sig funnits 6 böter totalt, vilket jag inte uppmärksammat. Så jag fick två KFM ärenden som låg och hindrade mig från att flytta i 3 år. En slags UC/KFM-husarrestDrömmer

• ronaldino

Det kan mycket väl vara så att jag är väl nitisk och borde backa mer och slippa vissa ärenden och gå miste om pengar och ändå ha det bättre totalt sett. Det är svårt för mig att veta när jag ska backa och det är ju inte det heller att jag inte behöver pengarna.

• Hejhoppsan
    ronaldino skrev 2014-06-04 22:17:56 följande:
    När man då som jag, om man får tro dig, är en betydligt mer aktiv konsument, handlar mycket på faktura och över internet och gör så mycket mer olika saker, flyttar etc och drar på sig mer avtal och missförstånd och ärenden så kan man hamna på 10 tim i månaden en månad i alla fall.
    Om man får tro mig? Jag har ingen uppfattning om huruvida du är en betydligt mer aktiv konsument, jag tycker bara att det är konstigt att du drar på dig så mycket trassel! Jag tror att dom flesta av oss andra också är aktiva konsumenter, men skillnaden är att vi inte hamnar i tvist med allt som rör sig...
  • ronaldino
    Hejhoppsan skrev 2014-06-04 22:56:02 följande:
    Om man får tro mig? Jag har ingen uppfattning om huruvida du är en betydligt mer aktiv konsument, jag tycker bara att det är konstigt att du drar på dig så mycket trassel! Jag tror att dom flesta av oss andra också är aktiva konsumenter, men skillnaden är att vi inte hamnar i tvist med allt som rör sig...
    exakt. jag börjar tro det. ingen har skrivit något om att de håller med mig någonstans jag diskuterat detta.
    Hjälp!Förvånad
  • ronaldino

Det kan också vara att jag tycker det är en big deal varje gång jag blir lurad eller någon försöker lura mig. Jag ser det lite som ett bedrägeriförsök. Jag lurar aldrig någon och har aldrig gjort och har svårt att bara låta vadsomhelst bero.

Men att det bara är jag som har problem stämmer ju inte. Bara en sån sak som att det tydligen på Willys och Coop just nu står honung till försäljning som innehåller en betydande del sockervatten. De har alltså tagit honung och spätt ut den med socker och vatten som de nu säljer. (Testfakta: 2014-06-05)

"På Livsmedelsverket ser man mycket allvarligt på den här typen matfusk.
    – Man lurar sina kunder."

Ni andra kanske uppskattar att bli bedragna på detta sätt. Jag gör det inte.

När jag ändå är inne på det området det finns inga butiker som överlag har så snuskig köttfärs och ägare som har så fina Ferraribilar m m som ICA handlarna. Det verkar inte störa någon heller. Man gillar kanske att bli lurad i Sverige.

Det är bara att köpa hem lite Nötfärs från olika butiker och använda näsan. Gärna de med kort datum så skillnaderna är ännu större. Skulle vara roligt att veta vad det är i den där nötfärsen för 59,90 kr/kg i bigpack med tanke på att inget nötkött kostar under 100 kr/kg annars i butiken.
  • giftgrodan
    ronaldino skrev 2014-06-04 22:26:29 följande:
    Jag skulle kunna ge ännu fler exempel men jag har inte fått något medhåll alls i något ärende så det känns rätt meningslöst att förklara ytterligare.

Sist jag var och vände 3 år hos KFM hade jag skaffat en extrabil med dragkrok eftersom min vanliga saknade det. Det bar sig inte bättre än att jag ställde den på en parkering där det stod "P". Inget mera. Tydligen fanns det lokala föreskrifter i denna stad (ny stad) som betydde att man fick stå där 24 tim.

Jag hittade sedan bilen efter ett par veckor när jag behövde den nästa gång med rutan full av böter, 4 st. Jag betalade in dem med nästa månads räkningar och åkte på semester.
    När jag kom hem var jag hos KFM då det visade sig funnits 6 böter totalt, vilket jag inte uppmärksammat. Så jag fick två KFM ärenden som låg och hindrade mig från att flytta i 3 år. En slags UC/KFM-husarrestDrömmer
    Lokala föreskrifter? Det är väl den allmänna regeln? "Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla."
  • ronaldino
    giftgrodan skrev 2014-06-05 00:48:33 följande:
    Lokala föreskrifter? Det är väl den allmänna regeln? "Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla."
    Usch då, det gör ju saken bara ännu värre. 

Jag klarade ju teoriprovet men jag måste erkänna att jag inte kunde detta. Jag hade missat den sista meningen i deras föreskrift om P-märket.

Så här står det hos Transportstyrelsen:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Parkering/

Märket anger att parkering är tillåten. 
    Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen. 
    Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd

• ronaldino

Tack för infon förresten. Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering Nu ser jag att det står:
    "Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering."

Och jag fick 6 st lappar. Synd jag inte pratade med dig tidigare när det begav sig. Drömmer

• zZzZz
    ronaldino skrev 2014-06-04 22:26:29 följande:

P betyder parkering i 24tim...

Samt p-böter ska man ALDRIG betala när dom sitter på rutan, man ska ALLTID vänta tills man får en "påminnelse" hemskickad, för ibland kan pvakten ha gjort fel, och då makuleras denne hos p-bolaget, eller så kanske någon har tagit lappen från rutan, så man ej vet om, så därför ska man vänta tills påminnelse kommer hem...

så att du betalade fyra, åkte på semester och "missade" att det var 6st, så du hamnade hos KFM köper jag inte, för du LÄR ha fått påminnelse om dessa två som du då EJ betalade...
  • ronaldino
    zZzZz skrev 2014-06-05 04:28:20 följande:
    P betyder parkering i 24tim...

Samt p-böter ska man ALDRIG betala när dom sitter på rutan, man ska ALLTID vänta tills man får en "påminnelse" hemskickad, för ibland kan pvakten ha gjort fel, och då makuleras denne hos p-bolaget, eller så kanske någon har tagit lappen från rutan, så man ej vet om, så därför ska man vänta tills påminnelse kommer hem...

så att du betalade fyra, åkte på semester och "missade" att det var 6st, så du hamnade hos KFM köper jag inte, för du LÄR ha fått påminnelse om dessa två som du då EJ betalade...
    Ja jag fick påminnelse men trodde att det var dem jag nyss betalat. Jag hade dragit iväg 4 st betalningar och kunde inte tänka mig att det fanns något mer att betala.

För säkerhetes skull mailade jag Transportstyrelsen och frågade på kvällen. Sen åkte jag på semester 10 dagar och de svarade men jag svarade inte tillbaka. När jag kom hem hade det hunnit gå till KFM.
Svar på tråden Vad gäller i den situation då detta brev har mottagits?