• Anonym (23åringen)

Varför har jag oförmågan att lämna destruktiv relation? :(

åååh vad jag blir så trött på mig själv :(
    Inne på mitt femte år i en destruktiv relation med min man.
    Vi träffades när jag var 17 år, han 17 år äldre än mej.
    Jag var upp över ögonen förälskad.
    Livet lekte och vi hade det så bra, gifte oss när jag fyllde 18.
    men sakta men säkert började det urarta, det började med "puttar" in i väggen vid bråk, mina kompisar var dåliga för mig, min mamma psykisk störd, utekvällar var uteslutet och em bikini minns jag inte sist jag använde :(
    Slag har hänt innan , verbalt våld händer fortfarande. Fan..
    Jag är ju inte så här, varför har han makten över mej?
    Jag lämnade han i november förra året, men "han fick tillbaka mig".
    Sen dess har jag tappat orken totalt.
    Vi har en 2åring ihop.
    Det var på BB jag insåg att jag är där jag är och att jag måste ta mig ur detta, men vet inte hur.. Åren går

• Svar på tråden Varför har jag oförmågan att lämna destruktiv relation? :(
  • Anonym (mamma)

Du skriver att du vet att du måste göra det för barnens skull men att det inte går. Men det gör det!!! Gå till kvinnojour och läkare så hjälper de dig!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Lilja) skrev 2014-07-07 02:11:20 följande:

Levt i ett destruktivt förhållande i 9 år. Vi har 2 barn (8 & 1 år)

Psykisk och fysisk misshandel. Flera dagar i veckan om inte varje dag.

Det psykiska är iallafall varje dag. Får höra vilken hora jag är, hur äcklig jag är, störd, sjuk, dålig mamma osv osv osv... Till att när vi pratar ingen sen ska ha myskväll och allt är bra igen.. Som att det han sagt/gjort aldrig ägt rum..

Det psykiska händer också. Kan va allt från en örfil och spottande på mig till knytnävsslag över hela huvet, kroppen och sparkar i magen osv osv (Kan tillägga att han är stor och rätt så vältränad).

Det är inte ofta det syns att jag blivit slagen. Kan va nån läpp eller blåmärke, men det skyller jag om nån frågar över på lek med barnen eller så..

En dag bröt jag näsan, och det syntes självklart mycket då jag var blå i halva ansiktet.. Det sa vi blev när vi busa och jag skulle hoppa upp på hans rygg och han slängde bak huvet...

Sen svartsjukan, kontrollbehovet, spioneriet osv självklart med.

Allt jag inte får göra, alla jag inte får träffa... Anklagelser, hot, förnedring....

Det värsta är att 8åringen ser och hör. Gör så ont i mig.

Han är uppvuxen med detta. Han försöker skydda mig och tröstar mig även efter.

Nu även en till....

Bra dagar har vi självklart. Jättebra dagar där allt är perfekt och vi planerar framtiden. Också dagligen.. Bergochdalbana nästan varje dag.

Det är så sjukt detta. Jag vet vad jag MÅSTE göra för mina barns skull. Men det går inte..

Jag älskar ju honom. Jag vill ju vara en familj. Det är ju vi och blabla..

Vad fan ska man göra. Får panik på allt detta.

Panik över mina barns barndom. Gråter bara jag tänker på det. Allt jag förstör för dom.

Alla saker som vi planerat som skiter sig för att pappa är arg, eller att mamma är ledsen och pappa sticker mitt i all kaos

Såå mycket jag kan skriva, tar aldrig slut. men att bara skriva detta gör att jag skäms ihjäl och bara vill sudda ut allt för det är så sjukt stört!!!!!!!!!

Oj. Jag har ju ett toppenförhållande i jämförelse. Ta hjälp av nån. Gör som beskrivits här tidigare och "planera din flykt". 8 år... Rädda dina barn!
  • Anonym (Anna)
    Therese 016 skrev 2014-07-06 19:59:48 följande:
    Har du sett på möjligheterna att hyra ut huset? Alternativt skaffa en inneboende, hyra ut ett rum? (Kanske till och med hyra ut ett rum till en kvinna i samma situation så kan ni peppa varandra!)
    Tack! Nu har jag hittat energi och håller på att fixa allt. Så då kan jag sälja sen om det behövs. Har fått hjälp via psykolog också och de ska försöka ringa och prata med honom, få honom att förstå att det han gör är som våld. Varje dag. Mot mig och mot våra barn.
  • Anonym (Näe)

Det psykiska är iallafall varje dag. Får höra vilken hora jag är, hur äcklig jag är, störd, sjuk, dålig mamma osv osv osv... Till att när vi pratar ingen sen ska ha myskväll och allt är bra igen.. Som att det han sagt/gjort aldrig ägt rum..

Det psykiska händer också. Kan va allt från en örfil och spottande på mig till knytnävsslag över hela huvet, kroppen och sparkar i magen osv osv (Kan tillägga att han är stor och rätt så vältränad).

Det är inte ofta det syns att jag blivit slagen. Kan va nån läpp eller blåmärke, men det skyller jag om nån frågar över på lek med barnen eller så..

En dag bröt jag näsan, och det syntes självklart mycket då jag var blå i halva ansiktet.. Det sa vi blev när vi busa och jag skulle hoppa upp på hans rygg och han slängde bak huvet...

Allt jag inte får göra, alla jag inte får träffa... Anklagelser, hot, förnedring....

Nu även en till....

Bra dagar har vi självklart. Jättebra dagar där allt är perfekt och vi planerar framtiden. Också dagligen.. Bergochdalbana nästan varje dag.

Det är så sjukt detta. Jag vet vad jag MÅSTE göra för mina barns skull. Men det går inte..

Panik över mina barns barndom. Gråter bara jag tänker på det. Allt jag förstör för dom.

Alla saker som vi planerat som skiter sig för att pappa är arg, eller att mamma är ledsen och pappa sticker mitt i all kaos

Såå mycket jag kan skriva, tar aldrig slut. men att bara skriva detta gör att jag skäms ihjäl och bara vill sudda ut allt för det är så sjukt stört!!!!!!!!!

Håller med Mamma #70 ovan; hoppas verkligen dom tar barnen ifrån dig/er! För det verkar inte finnas nån vilja att gå här, bara gråt gråt gråt och har gett upp liksom ("det går inte").

Stackars, stackars 8-åringen som måste se o höra allt detta. Och 1-åringen, båda barnen kanske växer upp till blivande kvinnomisshandlare.

Vad fan man ska göra frågar du? Man söker stöd hos en kurator, kvinnojour eller psykolog. Börjar där helt enkelt. Du behöver ju inte säga till mannen att det är pga honom som du gör det, utan för att du är deppig i största allmänhet.

Men det är klart, du kanske bor i HANS hus, beroende av hans inkomst, är arbetslös o har gett upp med det mesta.

Nej du ska inte skämmas för att han är dum, däremot borde du skämmas om du aldrig tar tag i situationen. Men du vill väl inte detta för du tror väl att detta är kärlek, du ääälskar ju honom.
  • Anonym (Anna)

Han har sagt till mig att han tagit bort sin facebook men jag har upptäckt i dag att han i själva verket bara blockerat mig. Vad gör jag? Konfrontera? Jag är så arg så jag kokar! Han är iväg hos en kompis nu ikväll, jag har god lust att ringa och tala om att jag vet.

• Awake

Jag har vuxit upp med en pappa som misshandlat mamma och resten av familjen (inkl mig) psykiskt. Sedan gjorde jag själv samma misstag som min mor.

Både jag och min syster blev självmordsbenägna pga extremt låg självkänsla. Du har barn. Kan du inte finna din styrka i kärleken till ditt barn?

Har du några drömmar kvar? Ett liv i frihet, trygghet och glädje? Det är fullt möjligt även för dig hur overkligt det än känns just nu.

• Anonym (....)

Nu även en till....

Har du berättat för någon? Om inte, så gör det! Det är i alla fall en början. Jag har levt i ett förhållande med psykiskt och fysiskt våld i ca tre år och kan tänka mig hur nedbruten du måste vara efter åtta år. Jag har lämnat min pojkvän för ungefär tre månader sedan och visst är det jobbigt, men hade jag stannat kvar så hade jag dött. Antingen hade han dödat mig eller så hade jag tagit mitt liv. Jag gjorde ett försök, som uppenbarligen misslyckades, eftersom att jag skriver här :P Vi har också ett barn tillsammans som under hela sitt 2-åriga liv har fått bevittna våld. Min och dotterns räddning blev att jag berättade för en psykolog och att socialen blev inblandade. Nu kan jag inte gå tillbaka. Då skulle soc starta utredning och kunna ta min dotter ifrån mig, kontaktförbudet skulle ju självklart försvinna osv. De där sakerna gör ju att man inte ens ringer personen i fråga, även om man är så svag att man vill. Jag är hur ensam och rädd som helst, men det hackar sig framåt och jag och min dotter har en så mycket bättre relation redan efter tre månader. Visst, jag gråter framför henne nu också, men inte för att jag har blivit slagen eller är rädd. Och den skillnaden känner ju hon också. Snälla berätta! Lev hellre i ett inre helvete, av saknad och sorg än att leva i ett sånt helvete med honom, för dina barn är värda så mycket mer! 
  • Gung Ho

Nu även en till....

Läser det du skriver har du ju svaret framför näsan. Du måste lämna! För både din men framför allt för dina barns skull... Du låter honom förstöra deras liv!! Du älskar inte honom, du är beroende!!
  • Anonym (hej)

Skrämmande att man känner igen sig i allt som skrivits i tråden, mer eller mindre.
    Blir själv utsatt för örfilar, stryptag, dragen i håret och en hel del verbalt.

Senast inatt fick jag höra att han skulle kväva mig här och nu, efter att ha dragit mig i håret. Han tog aldrig något stryptag men gav mig blåmärken runt bröstvårtorna, där han vet så väl att jag är känslig nu när vi väntar barn nr 2.

Han säger ofta att han vill att jag lämnar honom, men jag vågar inte. Tänker alltid på vad som kan hända om jag faktiskt lämnade. Kommer han att överfalla mig och faktiskt kväva mig en vacker dag då han hälsar på?
    Känner mig som en sjukt svag människa som inte vågar ta chansen att lämna, samt att jag inte har någon inkomst. Det känns extra svårt.

• Anonym (Elin)
    Anonym (hej) skrev 2014-07-24 07:13:06 följande:

Skrämmande att man känner igen sig i allt som skrivits i tråden, mer eller mindre.

Senast inatt fick jag höra att han skulle kväva mig här och nu, efter att ha dragit mig i håret. Han tog aldrig något stryptag men gav mig blåmärken runt bröstvårtorna, där han vet så väl att jag är känslig nu när vi väntar barn nr 2.

Han säger ofta att han vill att jag lämnar honom, men jag vågar inte. Tänker alltid på vad som kan hända om jag faktiskt lämnade. Kommer han att överfalla mig och faktiskt kväva mig en vacker dag då han hälsar på?
    Känner mig som en sjukt svag människa som inte vågar ta chansen att lämna, samt att jag inte har någon inkomst. Det känns extra svårt.

Det är inte acceptabelt! Ska barnen behöva växa upp med detta? Vad händer när han börjar ge sig på dem? Gå och prata med någon, ring vem som helst, våga ta dig ur detta!!!
  • Anonym (mamma)

Jag har själv levt under svåra förhållande så vet att det inte är lätt. Men kan inte låta bli att undra hur du kan skaffa ett till barn med honom??? Kontakta en kvinnojour eller kriscentrum!
  • Illusion
    Anonym (mamma) skrev 2014-08-08 08:49:57 följande:
    Jag har själv levt under svåra förhållande så vet att det inte är lätt. Men kan inte låta bli att undra hur du kan skaffa ett till barn med honom??? Kontakta en kvinnojour eller kriscentrum!
    Vad hjälper det att skuldbelägga? Mycket av det som görs under ett sådant här förhållande kan inte räknas som "fri vilja". Tvång, hjärntvättning, manipulation är en del av förhållandet. 
  • Anonym (mamma)
    Illusion skrev 2014-08-09 12:15:39 följande:

Vad hjälper det att skuldbelägga? Mycket av det som görs under ett sådant här förhållande kan inte räknas som "fri vilja". Tvång, hjärntvättning, manipulation är en del av förhållandet. 

Jag har som sagt själv levt under svåra förhållande och blev väldigt manipulerad. Men hon drar ju in barnen i det!!! Det är INTE ok. För deras skull måste man vakna upp, det handlar inte om att skuldbelägga. När man redan lever i det med ett barn känns det galet att dra in ett till i det destruktiva livet. Det kanske låter hårt men det är bara sanningen. Det hjälpte inte mig att folk tyckte synd om mig, sanningen av hur illa barnen for fick mig att bli mer handlingskraftig.
  • Anonym (23åringen)

Tråden lever vidare märker jag..! Hoppas det hjälper någon att komma till insikt...

Vi kan inte leva såhär, vi är inte satta till livet för att bli manipulerade, skadade av andra människor. Vi måste ta makten över våra egna liv.. Om inte för oss, så åtminstone för det vi värdesätter högst i våra liv. Våra barn..

Imorgon är det dags för mig (TS) att göra det jag borde gjort för många många år sedan. DRA!

Det får bära eller brista, bort härifrån ska jag i alla fall, och återigen bli den starka individen jag en gång var.

Tänker att detta kommer bli mitt helvete på jorden när jag lämnar, men så tänker jag en gång till. Att jag har redan mitt helvete, och har haft det i många år. Hans ord har blivit mina kedjor för både vad jag tycker och hur jag handlar.

Oavsett vad han säger eller vad han gör ska mitt svar bara va: jag vill inte mer, jag vill inte detta mer!

Detta mantra ska jag försöka bära med mig vid alla tillfällen (som jag vet kommer) när han försöker få mig på "bättre tankar" och när jag ska "sluta löjla mig" & gå tillbaka till honom.

Vore skönt och höra nån mer som vill ta tag i saken? Vi kan stötta varandra!

• Awake

TS - Det gläder mig att du funnit styrka att välja en mer sund väg i livet. Ditt nya liv kommer bli rena himmelriket i förhållande till den nuvarande situationen. Berätta gärna om dina framsteg. Jag hjälper dig gärna på vägen. Lycka till! 

• nath88

Vad hemskt att det e så många kvinnor som känner som jag och som går igenom samma sak som jag. Detta e hemskt! Jag blir också misshandlad fysiskt och psykiskt Man orkar inte. Ibland blir han snäll och då kommer mitt hopp tillbaka om att han är bra och har slutat vara aggressiv men sen BANG kommer det igen. Nu har han varit lugn i cirka tre månader men slagen kanske kommer tillbaka. Ni har väl som jag tappat hoppet, självkänslan och bara inte orkar mer. Jag hoppas att man en dag vaknar upp ur detta och inser att man är värd så mycket mer.Barn ska verkligen inte behöva bli ärrade för livet och se sin mamma bli kränkt och misshandlad
  • Awake

Nath88 - Finns det någon som är värd att bli behandlad på detta sätt?

• Anonym (Orolig för min mamma)

Min mamma lever i ett förhållande där hon nästan dagligen får höra hur värdelös hon är.

Värdelös mamma säger han. Nästan alltid arg.

Hang tvingade henne till abort för att jag blev så värdelös, hon kan inte uppfostra barn säger han.

Jag vet inte om han har slagit henne, jag vet inte alls men hon kom hem från stugan med ett nästan svart stort blåmärke på armen och förklaringen till det var att hon inte visste var det kom ifrån.

Han är jämt elak men han har ju sina fina stunder också och de har det bra säger mamma. Hon vet om situationen men stannar eftersom hon är rädd att bli en ensam gammal nucka i en lägenhet(hennes ord inte mina) och han har ju hus massor med pengar och mark, hon tror att lever sin dröm och står då ut med hur han behandlar henne för att få behålla drömmen. Han hotar att slänga ut henne titt som tätt om inte jag gör som han vill. Ta körkortet på en månad annars slänger han ut mig sa hon. Jag tog bussen ner till henne (40 mil) när jag var i 6 månaden men fick vända och åka hem eftersom han blev arg över att jag kom och ville fira henne på födelsedagen så jag satt i 2.5 timme på en tågstation där jag aldrig varit förr mitt i natten och utan middag för att han inte skulle slänga ut min mamma som inte kunde ta det just då eftersom hon ju hade gäster och inte kunde ställa till med en scen. Min mamma slänger i sin tur allt på mig och jag får utstå verbal misshandel ifrån henne. Många vill att jag säger upp kontakten och tar mig ur det men jag vill ju bara ha hennes kärlek jag längtar efter hennes kärlek och struntar i hur illa hon gör mig bara jag får vara nära henne. Jag kan förstå hur svårt det är att ta sig ur det. Det finns någon sorts ovilja samtidigt, man vill att det ska funka och lever på hoppet att idag kanske det vänder. Men jag har insett att det går inte. Jag hoppas det går bra för dig TS, och dina barn. Jag har dig i mina tankar!? för vet du, du är bäst i världen! Fråga dina barn så får du höra!

• nath88
    Awake skrev 2014-08-20 09:25:34 följande:

Nath88 - Finns det någon som är värd att bli behandlad på detta sätt?

Nej verkligen inte, det är verkligen hemskt
  • Anonym (Skrämmande)

Har inte läst alla sidor och kommentarer men det som skrämmer mig här är hur människor är så elaka och skuldbelägger den utsatta här. Ni som skriver detta har förmodligen inte en aning om vad det innebär att leva i en destruktiv relation. Ni säger att det bara är att gå, dra, jag hade aldrig stannat... jag hade aldrig. Ni gör precis det som den misshandlande partnern gör, ni skuldbelägger! Läs på och kom tillbaka och kommentera den dagen ni förstår vad det innebär att leva i denna typen av situation. 

Jag har levt 19 år i en destruktiv relation. Aldrig blivit misshandlad fysiskt, men den psykiska terrorn. Att bli kastad mellan himmel och helvete, värme och iskyla. Jag vet att jag inte förtjänar att leva såhär, men man är så otroligt nedbruten, låg på självkänsla. Samhället är inte vad det borde när det gäller att hjälpa till i denna typ av situationer. Vad hjälper en polisanmälan? Hur bevisar jag vilket liv jag lever och hur jag blir behandlad, det finns inga fysiska bevis att lägga fram. Kvinnojourer består av frivilliga som lägger sin tid. Vad gör socialtjänsten? Hur många barn varje år tvingas inte att att ha en umgänge med en misshandlade förälder efter? Jag tror inte att många här förstår vad dessa monster är kapabla till. Se bara på kommentarsfältet här också. 

Det som skrämmer mig mest för att lämna är den terror jag vet kommer att komma efteråt. Många som lämnar upplever att det var enklare att leva i relationen än att gå igenom det eftervåld som många gånger är värre. Att lämna och vara så utsatt som man är i denna situation är inte så bara. Det är också på grund av synen här i kommentarsfältet som gör att man inte heller vågar berätta. Inte jag iallafall. För att människor som inte vet vad det innebär ska kommentera att man är svag. Att man inte borde få hand om sina barn. Det är ditt egna fel om du inte lämnar utan stannar kvar. För att kunna lämna behövs ett väldigt stort stöd och att man verkligen har människor runt omkring en som finns där oavsett vad. Jag har inget av det! 

Förra veckan tog jag mitt första steg. Jag bokade en tid på vårdcentralen. För första gången på 19 år berättade jag för någon om hur jag lever. Jag tror inte någon som inte gått igenom det själv förstår hur svårt det är. Jag kan inte annat än hoppas att jag tar mig ur min situation.

Men ni som kommenterar här. De som går igenom det här behöver inte era påhopp också!!! 

Svar på tråden Varför har jag oförmågan att lämna destruktiv relation? :(