• Leonike

Ni som har två barn el fler: vilken månad var bäst att få i och varför?

En tråd bara för skojs skull! Vilken av era barns födelsemånader var bäst att få barn i enligt ert tycke? Jag har fått barn i maj och juli. Jag tyckte maj var bäst för att de var lagom mycket folk på förlossningen och bb, det var samtidigt rätt skönt ute och man behövde inte bylta på bebisen massa. Bebisen växte och blev rätt stor innan värsta rs-tiden kom. Juli var väl okej med men fy vad packat det var på förlossningen och bb, oron över att behöva åka till en annan stad och föda, pappan fick inte sova över på bb, det var lite meckigt med värmen och en precis nyfödd, bebisen var ganska liten när sjukdomarna kom och åkte på allt. (Det är väl dock orättvist för den första hade ju inga syskon som drog hem smittor) Fyll på med eran bästa månad och varför så jag vet vilken jag ska försöka pricka in om det skulle bli en trea!

• Svar på tråden Ni som har två barn el fler: vilken månad var bäst att få i och varför?
  • Apelsin

Jag födde i juli och var ENSAM på förlossningen. Jag fick all hjälp och väl det. Blev uppvaktad med pannkakor med glass.  

Fördelar med juli tycker jag är att pappan förhoppningsvis har semester då och att alla stökiga barnkalas går att ha utomhus, Helt underbart! Dessutom kunde man ha fina vanliga klänningar på sig istället för mammakläder att växa i. Jag slapp köpa ett endaste gravidplagg.

Nackdelar: Varmt att vara höggravid mitt i sommaren. 

• Leonike

Gud vad skönt att vara ensam! Det var man verkligen inte där jag var . Jag har faktiskt fortfarande lite ångest över att min sambo inte fick sova över trots det var mitt andra barn. Kände så konstigt, typ som man bara tryckte ut barnet, fick en stund på fl och sen upp till bb där det var typ puss och hej då. Där satt man med sin helt nya bebis, smärtor och blod mm. Själv. En del tycker ju det är ingenting men jag hade gärna haft med min sambo just den första natten.

• En blå giraff

Har fått i oktober och juli. Om jag tänker på själva förlossningen så var oktober bättre eftersom det var lugnare på sjukhuset. Då tvåan föddes i juli var det hysteriskt med folk på förlossningen och BB så det var jobbigt. Däremot är ju sommaren på annat vis jättebra att få barn på. Allt är enklare. Oktober skulle jag nog försöka att inte pricka igen. Bebisen fick kolik och skrek hela kvällarna/nätterna. Enda sättet att trösta var att gå med barnvagnen. Inte roligt mitt i vintern i snöstorm =( Blir väldigt trött av mörkret också den årstiden i okt/nov/dec och det var inte bättre av att ha en nyfödd som höll en uppe på nätterna. Får jag fler barn blir det gärna mellan mars-juli.

• FinnsIngetAnnatNamn

September och februaribarn.
    Tyckte september var perfekt,kunde vara ute på långa promenader hela hösten och vintern. Lägga på goa filtar i vagnen:)
    Sen när våren kom var det mängder av picknick och barnet satt nöjt på filt:) Gick att bada på sommaren och värmen var ok.
    Februari,varmt för bebisen på sommaren och på vintern av och på med kläder och inte lika "lätt".

• FinnsIngetAnnatNamn

Alltså när februaribarnet var ett år,den vintern menar jag var inte lika lätt.
    Få barn från mitten på augusti till slutet av oktober hade jag önskat om det blev en trea:)

• lövet2

Jag har testat februari, april, juli, september, november och december, och mitt val faller på

September!
    Graviditetsillamåendet kommer mitt i vintern när alla andra bantar och det dessutom går magsjuka överallt. Lätt att bortförklara illamående alltså!
    Höggravid under sommaren. Visserligen jobbigt med värmen, men å andra sidan kan man tillbringa varma dagar i skuggan med svala drycker och inte göra något alls. Läsa i hammocken kanske? Dessutom finns det både snygga och bekväma mammakläder för sommarbruk, och man slipper försöka klämma in sig in byxor, tröjor, jacka osv. Det är också mycket lättare att orka med en varm gravidkropp än en överhettad liten baby. Spädbarn som halvvägs får värmeslag är ingen höjdare!

När babyn kommer är det sval höst. Ingen jobbig värme för babyn, och inte miljoner med knott och mygg.
    3 månader kvar till jul, så man både hinner och orkar njuta av julen. Perfekt att döpa i mellandagarna också, när alla är lediga.
    När sommaren kommer kan både mamma och barn bada. Inga mjölkstockningar att frukta längre (även om man fortfarande ammar), och babyn är tillräckligt stor för att sitta och plaska i lite vatten.

• yellow88

Jag har fått barn i april, juli och augusti.

Tyckte att april var bäst för jag behövde inte vara höggravid på sommaren, och man kunde börja med att bebisen inte behövde ha så tjocka kläder på sig, blev ju bara varmare med månaderna :) Annars var väl alla månaderna okej egentligen.. Skulle jag fått önska helt med sista som föddes i juli så hade vi velat ha i mars/april/maj någon gång, men vi kom inte på det förrän det var försent, isåfall hade vi behövt börja försöka tidigare :)

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Flickan och kråkan

Jag har fått barn i slutet av december, i slutet av april och i slutet av juni. Vad som är bäst handlar nog lite om vilket barn i ordningen det är också. Jag hade inte velat få barn två och tre i december. Med första barnet var det ganska bra tycker jag. Jag och han förpuppade oss typ i soffan. Inga problem att hålla sig inne och borta från alla infektionsvirus. Hade varit jättejobbigt med äldre barn samtidigt. Jag tycker nog att slutet av april var väldigt bra. Fast med trean var slutet av juni bättre än april då jag är lärare och precis hann arbeta färdigt för terminen. När tvåan kom i april var jag redan föräldraledig med ettan. Många premisser helt enkelt som avgör tycker jag. 

• Edvina

Jag har fått barn i maj, juli och november. Bäst var nog juli och maj. Det för att det var varmt och skönt ute. Det var dessutom lite najs att vara fl över två somrar :) Dessutom är det mysigt att kunna ha kalas ute. November hade varit mysigt om det inte vore för att bebisen blev sjuk hela sitt första halvår :( Vi hade nog lite extra otur med virus, rs och förkylningsastma. Annars är det bra med lite firande i höstrusket (om vi är friska vill säga..).

• cosinus

Har fått barn i mars, maj och juli och av detta så absolut mars.

Juli tyckte jag var helt värdelöst på alla plan faktiskt. Förstörd sommar, först orkar man inte åka någonstans fast barnen är lediga och man inte får någon vila, sen vågar man inte för ungen kan komma när som helst, sen kommer bebis och innan man hunnit mer än vakna upp efter det är sommaren slut. Har man riktigt flyt så blir det snorvarmt för den stackars bebis också. Barnet i fråga är för litet för att börja dagis direkt i aug året innan och iaf hos oss så går det knappt få plats efter jul. Dåligt på alla sätt, fast barnet i sig är ju fantastiskt :)

Marsbarnen tycker jag iaf var nog stora första sommaren för att det skulle gå att både resa och njuta av sommaren, Dessutom var de i mitt tycke perfekt ålder att börja dagis på hösten.

Majbarnet är fött väldigt tidigt i maj och det var väl ok, men mars var bättre.

Enda nackdelen med mars var att det fortfarande var halt och vinterkläder som krävdes, men det var det lätt värt mot att föda i juli.

• mylittleponny

Jag har fått barn i februari och maj.

Jag tycker nog maj var bäst. Man var lagom gravid på jul och nyår och sen fick man barnet precis innan sommaren så man kunde gå ute och gå ner alla gamla graviditets kilon.

Februari tycker jag var otäckt med halkan till BB. Kallt ute och i bilen och svårt att ut och gå för det var kallt och halt.. Men på hösten vill jag inte få barn. Får jag välja säger jag våren april maj är perfekt.

Svar på tråden Ni som har två barn el fler: vilken månad var bäst att få i och varför?