• Anonym (Orolig)

Enorma blödningar

För ca. 4 veckor sedan fick jag veta att jag fått ett ma, jag fick med mig tabletter hem som skulle hjälpa till att få ut allt som jag gått med i 6 veckor... Allt med tabletterna gick bra och jag gick på återbesök till Gun en vecka efter detta och allt såg bra ut. Han sa att jag skulle blöda i någon vecka till. Har inte blött sådär super mycket sedan dess. I tisdags natt tror jag att min första mens efter hela denna rundan kom igång. (Senaste mens i februari) vaknade kl. 6 onsdag morgon och hade såna sinnessjuka mens smärtor som jag kan jämföra med de smärtor man har när man gör en abort eller nu som när jag fick ta tabletter för att stöta ut de som fanns kvar. Tryckte i mig 2 Ipren och värmde vetekudden och gick och la mig igen. Lyckades somna efter en liten stund när smärtorna började lugna sig. Vaknade 3,5 timme senare med blod i sängen... Jag blödde något enormt! Efter detta kom de också en stor klump när jag gick på toa. Men sen slutade de blöda... Plötsligt igår (torsdag) eftermiddag börjar jag känna mens värk igen och efter ca 30 minuter forsade de återigen blod ur mig, satt på toa i 2 timmar och blödde konstant. De fanns inget stopp på de, satt där som en rinnande kran... Kom 2 stora klumpar och efter den sista klumpen avtog blödningarna. Samma sak nu ikväll, plötslig mens värk och sen som en rinnande kran.... De har dock lugnat sig lite nu. Vad är detta? En mens i kombination med att rensa ut allt efter missfallet?? Bör jag uppsöka läkare eftersom jag blöder så mycket? Har ju ändå förlorat en del blod de senaste 3 dagarna. (Tänk er en rinnande kran i 2 timmar, hur mycket vatten blir inte de?! + de som kom i onsdagsmorse och detta nu ikväll) Vad ska jag göra? Någon som råkat ut för samma sak??

• Svar på tråden Enorma blödningar
  • Anonym (:O)

Sorry om jag stal din tråd ts! Blev så orolig nu bara

• Anonym (Orolig)
    Anonym (:O) skrev 2014-06-08 22:36:30 följande:
    Det låter precis som när jag gjorde abort. Gjorde en skrapning och blödde inget nästan första dagen för att sen börja forsa. Jag fick sova med plastade underlakanen i sängen och gå på toa en gång i timmen minst för att "kissa" blod och byta binda. Jag har blött i snart 2 månader fast mer sparsamt efter första veckan. Jag trodde det var normalt? Borde jag kolla upp det här?

Du stal absolut inte min tråd... Bara skriv du! Frågan är väl hur mycket du blöder idag? Och om du gjort en skrapning bör de väl sett om de fått med allt?! Fast jag vet inte... Blev själv inte skrapad så vet inte..?!
  • Anonym (:O)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-08 22:50:14 följande:
    Du stal absolut inte min tråd... Bara skriv du! Frågan är väl hur mycket du blöder idag? Och om du gjort en skrapning bör de väl sett om de fått med allt?! Fast jag vet inte... Blev själv inte skrapad så vet inte..?!

Jo, de sa att allt är ute så de borde ju ha kollat det. Det varierar från att vara sparsamt till att blöda mycket och komma stora koagel och som blodigt slem
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-08 21:43:38 följande:

Jag kan inte stå för att du blir svartmålad pga av din fråga och jag sitter inte och kollar familjeliv 24/7 så att jag ser alla kommentarer som kommer in. Att åka in själv med bil eller taxi vart inget alternativ för mig som du uppenbart fortfarande inte förstått. Och som sagt så hade jag förlorat oerhört mycket blod, jag höll på att svimma på toastolen. Och jag har väl såklart tänk mig för när jag väntat i 2,5 timme på att ringa sjukvårdsupplysningen och sen åter 30 minuter innan de ringdes en ambulans. Jag tycker det är att tänka sig för innan man använder nummer som 112... Jag valde inte ambulans för att "slippa" bloda ner eller "slippa" gå själv. Vi valde ambulans EFTER 3 TIMMAR på TOASTOLEN!!!!!!
    Nä, nu förstod inte du! Läs mitt inlägg igen och inse att jag inte anklagade dig för nånting. Jag ställde en fråga TILL DIG! Andra la sig i och sen har jag fått stå där och bli svartmålad! Läs igen, har jag sagt åt dig att du gjort fel? Du lär få leta...
    Men, du blev uppenbart hastigt MYCKET sämre...eller?
  • Anonym (ssk)

2 påsar räcker inte för att bota ett livshotande tillstånd. 
    2 påsar får man för att må bättre fortare. Kroppen hade löst det själv, utan blod. Men det är trist att må tjyvens längre än man måste, eller hur?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (:O) skrev 2014-06-08 22:58:29 följande:
    Jo, de sa att allt är ute så de borde ju ha kollat det. Det varierar från att vara sparsamt till att blöda mycket och komma stora koagel och som blodigt slem

Om de nu gått 2 månader och du blir orolig hade jag nog bett att få kolla upp de.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-08 23:04:13 följande:
    2 påsar räcker inte för att bota ett livshotande tillstånd.  2 påsar får man för att må bättre fortare. Kroppen hade löst det själv, utan blod. Men det är trist att må tjyvens längre än man måste, eller hur?

Jag tänker inte stå till svar längre för vårt val! Men är de inte dumt av sjukvården då att ge mig blod som jag "egentligen"kunde varit utan och istället sparat de påsarna till någon annan? Precis som de kunde sparat ambulansen till någon döende?
  • Anonym (Också ssk)

Om man har en pågående blödning och på det får påverkat allmäntillstånd så är det helt rätt att ringa 112.
    Sen är det upp till dem att skicka eller inte skicka ambulans. De gör en bedömning, de är ingen taxi som skickar en ambulans för att nån ringer utan allvarliga symtom.

Sjukhus brukar inte ge blod frivilligt om man inte ligger mkt lågt och verkligen behöver det.
    Att du dessutom fick stanna en natt är också ett tecken på att du gjorde rätt.

Finns de som åker ambulans i onödan det vet jag, men det gäller inte dig.
    Lyssna inte på dem som säger annat.

• Anonym (ssk)
    Anonym (Också ssk) skrev 2014-06-08 23:12:57 följande:
    Om man har en pågående blödning och på det får påverkat allmäntillstånd så är det helt rätt att ringa 112.
    Sen är det upp till dem att skicka eller inte skicka ambulans. De gör en bedömning, de är ingen taxi som skickar en ambulans för att nån ringer utan allvarliga symtom.

Sjukhus brukar inte ge blod frivilligt om man inte ligger mkt lågt och verkligen behöver det.
    Att du dessutom fick stanna en natt är också ett tecken på att du gjorde rätt.

Finns de som åker ambulans i onödan det vet jag, men det gäller inte dig.
    Lyssna inte på dem som säger annat.
    Det handlar inte om man behövde komma till sjukhus eller inte. Det handlar om sättet att ta sig dit!!!!

Men för att JAG öht ska säga till TS om det var en befogad transport eller inte, så behöver jag veta puls, BT, andningsfrekvens, saturation! Ja vi kan ju börja där.

Och jo, SOS skickar ambulanser till höger och vänster, för vad är påverkat allmäntillstånd? Om du frågar patienten, anhörig och om du frågar en SOS ssk...det som står på utlarmningen stämmer inte spec ofta med det man möts av.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Också ssk) skrev 2014-06-08 23:12:57 följande:
    Om man har en pågående blödning och på det får påverkat allmäntillstånd så är det helt rätt att ringa 112. Sen är det upp till dem att skicka eller inte skicka ambulans. De gör en bedömning, de är ingen taxi som skickar en ambulans för att nån ringer utan allvarliga symtom. Sjukhus brukar inte ge blod frivilligt om man inte ligger mkt lågt och verkligen behöver det. Att du dessutom fick stanna en natt är också ett tecken på att du gjorde rätt. Finns de som åker ambulans i onödan det vet jag, men det gäller inte dig. Lyssna inte på dem som säger annat.

TACK!!!!!! =D
  • Påven Johanna
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-08 23:17:31 följande:
    Det handlar inte om man behövde komma till sjukhus eller inte. Det handlar om sättet att ta sig dit!!!!

Men för att JAG öht ska säga till TS om det var en befogad transport eller inte, så behöver jag veta puls, BT, andningsfrekvens, saturation! Ja vi kan ju börja där.

Och jo, SOS skickar ambulanser till höger och vänster, för vad är påverkat allmäntillstånd? Om du frågar patienten, anhörig och om du frågar en SOS ssk...det som står på utlarmningen stämmer inte spec ofta med det man möts av.
    Folk skiter väldigt hårt i om DU tycker att det var en befogad transport eller inte. Och den som ringer efter ambulans behöver inte uppge blodtryck, puls, andningsfrekvens och saturation för att den som tar emot samtalet ska skicka en heller. 

Det är uppenbart att det är inte hälsosamt för dig att arbeta inom vården. 
  • Långbenopluto
    Anonym (:O) skrev 2014-06-08 22:36:30 följande:
    Det låter precis som när jag gjorde abort. Gjorde en skrapning och blödde inget nästan första dagen för att sen börja forsa. Jag fick sova med plastade underlakanen i sängen och gå på toa en gång i timmen minst för att "kissa" blod och byta binda. Jag har blött i snart 2 månader fast mer sparsamt efter första veckan. Jag trodde det var normalt? Borde jag kolla upp det här?

Det låter inte normalt! Ring gyn idag!!
  • Anonym (ssk)
    Påven Johanna skrev 2014-06-09 09:14:23 följande:
    Folk skiter väldigt hårt i om DU tycker att det var en befogad transport eller inte. Och den som ringer efter ambulans behöver inte uppge blodtryck, puls, andningsfrekvens och saturation för att den som tar emot samtalet ska skicka en heller. 

Det är uppenbart att det är inte hälsosamt för dig att arbeta inom vården. 
    Och jag skiter ju i vad du tycker, eller hur?

Har jag öht talat om, om jag tycker det var en nödvändig eller icke nödvändig transport? Som jag skrev, JAG ville ha mer uppgifter, jag utmärker mig på så vis att jag tänker till och analyserar innan jag sällar mig till FL maffian som gastar ring 112, åk in, osv utan att öht tänka till! Beklagligt att det ska vara så på ett forum där folk uppenbarligen gör som andra säger pga de blir oroliga, nåns kusins tremänning hade ju nåt likande 1973 och dog...herregud!
  • Anonym (?)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-09 11:45:03 följande:
    Och jag skiter ju i vad du tycker, eller hur?

Har jag öht talat om, om jag tycker det var en nödvändig eller icke nödvändig transport? Som jag skrev, JAG ville ha mer uppgifter, jag utmärker mig på så vis att jag tänker till och analyserar innan jag sällar mig till FL maffian som gastar ring 112, åk in, osv utan att öht tänka till! Beklagligt att det ska vara så på ett forum där folk uppenbarligen gör som andra säger pga de blir oroliga, nåns kusins tremänning hade ju nåt likande 1973 och dog...herregud!
    Den här tråden ligger i "känsliga rummet". Jag vet att du blir ifrågasatt och du svarar på det, men du har en väldigt aggressiv ton och den här diskussionen hör inte hemma i den här tråden. TS är en person som fått missfall och blödningar efter det och fått vara på sjukhus. Det är du som drog upp om hon hade rätt att ringa på ambulans, vilket var OT från början. När en människa just gått igenom det hon gjort så är det kanske fel tråd att börja diskutera om  hon bör ha skuldkänslor över hur hon agerade i hennes utsatta situation. Det finns ju redan en annan tråd angående detta så kan du inte släppa det i den här tråden? Det skapar inget gott.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (?) skrev 2014-06-09 12:24:43 följande:
    Den här tråden ligger i "känsliga rummet". Jag vet att du blir ifrågasatt och du svarar på det, men du har en väldigt aggressiv ton och den här diskussionen hör inte hemma i den här tråden. TS är en person som fått missfall och blödningar efter det och fått vara på sjukhus. Det är du som drog upp om hon hade rätt att ringa på ambulans, vilket var OT från början. När en människa just gått igenom det hon gjort så är det kanske fel tråd att börja diskutera om  hon bör ha skuldkänslor över hur hon agerade i hennes utsatta situation. Det finns ju redan en annan tråd angående detta så kan du inte släppa det i den här tråden? Det skapar inget gott.
    Jag drog inte upp om hon hade rätt att ringa ambualns, jag har öht inte gjort den bedömningen. Jag ställde bara en fråga till TS om varför det blev så. Jag fick inget svar innan hökarna var på mig! 

Men tack för dina vänliga ord....
  • Anonym (?)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-09 12:44:44 följande:
    Jag drog inte upp om hon hade rätt att ringa ambualns, jag har öht inte gjort den bedömningen. Jag ställde bara en fråga till TS om varför det blev så. Jag fick inget svar innan hökarna var på mig! 

Men tack för dina vänliga ord....
    Attityden i frågan var allt annat än tydlig om det var av omtänksamhet du frågade, du låter dömande. Du verkar bli väldigt provocerad över det här ämnet om när man ska ringa ambulans eller inte, och jag tycker inte den diskussionen hör hemma i den här tråden. Säkert har du många poänger i dina resonemang och jag håller med om att den debatten är viktig för hela samhällets skull, men tajmingen är inte okej i det här sammanhanget anser jag, det är inte rätt läge när någon är sårbar att belasta den med dåligt samvete. Oavsett dina avsikter är det så jag och många andra som hoppat på dig uppfattat din attityd.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (?) skrev 2014-06-09 13:07:20 följande:
    Attityden i frågan var allt annat än tydlig om det var av omtänksamhet du frågade, du låter dömande. Du verkar bli väldigt provocerad över det här ämnet om när man ska ringa ambulans eller inte, och jag tycker inte den diskussionen hör hemma i den här tråden. Säkert har du många poänger i dina resonemang och jag håller med om att den debatten är viktig för hela samhällets skull, men tajmingen är inte okej i det här sammanhanget anser jag, det är inte rätt läge när någon är sårbar att belasta den med dåligt samvete. Oavsett dina avsikter är det så jag och många andra som hoppat på dig uppfattat din attityd.
    Och ändå fortsätter du älta?
Svar på tråden Enorma blödningar