Dexter dot com skrev 2014-06-19 07:06:09 följande:
Jag har aldrig hört att någon varken fått skavsår trots att selen ska sitta rätt löst eller lärt sig dra i den men naturligtvis finns det undantag.
Jag hade Halti på min lagotto innan vgwn fanns och rätt använd tycker jag det också funkar men skaderisken är ju mycket större om hunden gör ett ryck.
Fick din kompis inte lämna tillbaka selen?
Min hund har inga problem med att dra i VGW-selen. Den är absolut ingen garanti för att hunden inte drar.
VI använder selen när någon ska passa honom, för om han gör något hastigt ryck (t.ex. om han får syn på en katt...) så blir inte rycket lika häftigt. Det är bra att ha om det t.ex. är sambons mamma som ska gå ut med honom, och som inte är lika van vid honom som vi är.
I övrigt har vi ett mjukt brett halsband och övar fortfarande varje promenad på att gå fint. Personligen tror jag att träning är enda sättet att lära hunden att inte dra.
TIll TS fråga: jag tycker inte att din hund ser tjock ut. Vill bara tipsa om att jag hört att cykling kan vara ganska slitsamt för hundens leder eftersom man ofta cyklar på hård asfalt. Så jag skulle inte cykla varje dag med min hund, om det är på asfalt.