• Tess1985

Är min hund för liten eller tjock?

Min Hund är enligt förra ägaren 95%Amstaff och 5%Rottweiler hon väger drygt 23kg och är 1år Mankhöjd har jag ej mätt men jag undrar om ni tycker hon är för smal eller för tjock själv tycker jag bara att hon behöver muskla sig lite mer vi har börjat cykla med henne nu varje dag men är det varmt så får hon simma vilket hon älskar.

Vad  tycker ni av vad ni ser på bilden??

hittade ingen bättre bild än denna just nu

• Svar på tråden Är min hund för liten eller tjock?
  • Solrosens

Söt hund. Men hur kunde fd ägaren räkna ut hur många procent av en viss ras din vovve är?

• realisten
    Dexter dot com skrev 2014-06-09 05:10:37 följande:

Din hund ser helt normal ut, varken under eller överviktig.

VGWselen det enda hjälpmedel som är ergonomiskt och inte snedbelastar hundens kropp + att den är supereffektiv mot dragiga hundar.

www.qurts.se/produkter/vgwbalte/vgwbalte-selar/vgwbalte-extension.html

Fast är vgwn verkligen så bra som det sägs? En kompis köpte ett nytt och fick hjälp att ställa in det efter sin hund det kostade runt 500 spän och hennes hund fick skavsår av det trotrs att det satt precis som det skulle så hon skippade det ett tag för att senare prova igen men hunden lärde sig andra gången att dra rätt ordentligt i det också och när hundrn lärt sig det kom också skavsåren tillbaka.

Hon bytte till en nosgrimma istället med någon vadd insytt på nosremen och det verkadae funka mycket bättre för både henne och hunden. Det finns ju iof risk att nacken tar skada av grimman men eftersom hon är så förnufig att hon inte drar och sliter och hunden inte heller gör det så verkade det fungera bättre för dom.

Kan det vara så kanske att vgwn trots högt pris ändå inte är bra för vissa hundar?
  • Aniiee
    realisten skrev 2014-06-19 01:10:37 följande:
    Fast är vgwn verkligen så bra som det sägs? En kompis köpte ett nytt och fick hjälp att ställa in det efter sin hund det kostade runt 500 spän och hennes hund fick skavsår av det trotrs att det satt precis som det skulle så hon skippade det ett tag för att senare prova igen men hunden lärde sig andra gången att dra rätt ordentligt i det också och när hundrn lärt sig det kom också skavsåren tillbaka.

Hon bytte till en nosgrimma istället med någon vadd insytt på nosremen och det verkadae funka mycket bättre för både henne och hunden. Det finns ju iof risk att nacken tar skada av grimman men eftersom hon är så förnufig att hon inte drar och sliter och hunden inte heller gör det så verkade det fungera bättre för dom.

Kan det vara så kanske att vgwn trots högt pris ändå inte är bra för vissa hundar?
    Hundar är naturligtvis individer, men när man ska tipsa om saker så måste man ändå ta till ett mått av generalisering. RENT GENERELLT är selen bra. Då ska man testa det, om man har problem. Funkar det inte för just "din" hund, så får man se om man hittar något annat, generellt tips som kan funka.

Det som INTE NÅGONSIN funkar är att nypa hundar i skinnet med en järnkedja när de drar. Visst, hunden slutar dra, men inte för att den lärt sig något annat än dra=ont i halsen......
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • realisten

Jag tror också selen är bra. Men förstår dock att min vännina blev rätt besviken efter att ha lagt utt 500 spänn på ett sele som enligt reklamen skulle vara så ergonomiskt och bra. Men självklart får man se till det stora hela men tror man ska vara medveten om att selet inte lämnar några garantier att det inte utsätter hunden för obehag.

Stryphalsband avskyr jag i alla des former både kedjestrypet och vanligt stryp är värdelöst tycker jag och jag tror att de utsätter hunden för bra mycket mer smärta och obehag och skador en något annat hjälpmedel.

• Dexter dot com
    realisten skrev 2014-06-19 01:10:37 följande:

Jag har aldrig hört att någon varken fått skavsår trots att selen ska sitta rätt löst eller lärt sig dra i den men naturligtvis finns det undantag.
    Jag hade Halti på min lagotto innan vgwn fanns och rätt använd tycker jag det också funkar men skaderisken är ju mycket större om hunden gör ett ryck.

Fick din kompis inte lämna tillbaka selen?
  • jamieblue
    Dexter dot com skrev 2014-06-19 07:06:09 följande:
    Jag har aldrig hört att någon varken fått skavsår trots att selen ska sitta rätt löst eller lärt sig dra i den men naturligtvis finns det undantag.
    Jag hade Halti på min lagotto innan vgwn fanns och rätt använd tycker jag det också funkar men skaderisken är ju mycket större om hunden gör ett ryck.

Min hund har inga problem med att dra i VGW-selen. Den är absolut ingen garanti för att hunden inte drar. 

VI använder selen när någon ska passa honom, för om han gör något hastigt ryck (t.ex. om han får syn på en katt...) så blir inte rycket lika häftigt. Det är bra att ha om det t.ex. är sambons mamma som ska gå ut med honom, och som inte är lika van vid honom som vi är. 

I övrigt har vi ett mjukt brett halsband och övar fortfarande varje promenad på att gå fint. Personligen tror jag att träning är enda sättet att lära hunden att inte dra.

TIll TS fråga: jag tycker inte att din hund ser tjock ut. Vill bara tipsa om att jag hört att cykling kan vara ganska slitsamt för hundens leder eftersom man ofta cyklar på hård asfalt. Så jag skulle inte cykla varje dag med min hund, om det är på asfalt. 
  • Dexter dot com
    jamieblue skrev 2014-06-19 09:47:44 följande:
    Min hund har inga problem med att dra i VGW-selen. Den är absolut ingen garanti för att hunden inte drar. 

VI använder selen när någon ska passa honom, för om han gör något hastigt ryck (t.ex. om han får syn på en katt...) så blir inte rycket lika häftigt. Det är bra att ha om det t.ex. är sambons mamma som ska gå ut med honom, och som inte är lika van vid honom som vi är. 

I övrigt har vi ett mjukt brett halsband och övar fortfarande varje promenad på att gå fint. Personligen tror jag att träning är enda sättet att lära hunden att inte dra.

TIll TS fråga: jag tycker inte att din hund ser tjock ut. Vill bara tipsa om att jag hört att cykling kan vara ganska slitsamt för hundens leder eftersom man ofta cyklar på hård asfalt. Så jag skulle inte cykla varje dag med min hund, om det är på asfalt. 
    Självklart är träning lösningen på att få en hund att sluta dra men vgwn är ett bra hjälpmedel på vägen och målet är ju alltid att hjälpmedel skaanvändas en kortare period.
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-06-19 07:06:09 följande:

Jo de är klart. Nä hon fick svaret att zoofackhandeln inte tog det ansvaret eftersom dom själva inte marknadsförde produkten typ. Men hon sålde det på blocket
  • realisten

Jag tror också att träning är den enda vägen men det är nog många som ger upp. för vissa hundar kan det ta mycket lång tid innan hunden lärt sig gå i koppel. Det många missar är också att koppel träna på nya platser i nya miljöer. Då kan man lätt få en hund som går jättefint i sin hemmiljö men börjar dra så fort den kommer till ett nytt ställe.

Jag har själv kört nosgrima i övergångs period när jag tränade en hund som var orolig för ljud och när hunden blev skrämd ville den fly i panik och den va så stark att den knappt gick att hålla. Med grimman så kunde man i dom situationerna vara mycket lungnare och avslappnad själv istället för att spänna varje lem för att hålla i hunden och inte åka omkull. Det funkade kannon och idag äe hunden inte rädd alls faktiskt och går i vanligt hurta halsand igen.

• Tess1985
    Solrosens skrev 2014-06-17 20:15:41 följande:

Söt hund. Men hur kunde fd ägaren räkna ut hur många procent av en viss ras din vovve är?

Ja du det vet jag ej men han sa det å jag tar det med en nypa salt för jag tror ej att man kan räkna ut exakt % men men.

Hon är söt å fin min lilla dam och vi trivs med henne så det spelar egentligen ingen roll men hon har mest amstaff drag
  • GrodanHopp

Innan ni börjar träna med henne så se till att röntga henne, fram och bak. BPH tycker jag också att alla bör göra, eller MH :)

Kom också ihåg att det är dom små musklerna som håller ihop hunden, dom stora är mest snygga.

Om ni cyklar (efter att hon växt färdigt och är röntgad), se till att hon springer på mjukt underlag och att hon har sele på sig.

Lycka till.

• realisten
    Tess1985 skrev 2014-06-20 10:19:32 följande:
    tack för alla tips och så

En lite fråga jag har inte läst hela tråden. Men har du provat att låta hunden simma och bada? Om hunden gillar det så är det väldigt bra träning för att bygga upp en sund muskelatur:)
  • Tess1985
    realisten skrev 2014-06-20 12:06:46 följande:

En lite fråga jag har inte läst hela tråden. Men har du provat att låta hunden simma och bada? Om hunden gillar det så är det väldigt bra träning för att bygga upp en sund muskelatur:)
    Ja hon får simma å bada oxå om vi inte cyklat men det är varierat
  • realisten
    Tess1985 skrev 2014-06-23 10:57:01 följande:
    Ja hon får simma å bada oxå om vi inte cyklat men det är varierat

De är bra träning även långa skogspromenader i ren terräng är också ett utmärkt sätt att bygfa en sund muskulatur
  • realisten
    Tess1985 skrev 2014-06-23 20:25:20 följande:
    ja skogen blir det imorgon som första promenad

• Tess1985

Vad rekomenderas för foder till denna dam best in show lamb and rise? är det vi kör..

• realisten

taste of the wilde är ett riktigt bra torrfoder om man är ute efter torrfoder. Flera jag känner har bytt till det och är jätte nöjda. Själv kör jag färskfoder mush barf. Dels för att min hund funkar bäst på det och sen för att jag helt enkelt tycker att det berikar honom mer. Sen är han inte Heller speciellt förtjust i torrfoder. Fundera på om färskfoder kan vara något om du vill muskla på henne det finns ju mixat på viltkött vilket är väldigt när hunden bygger muskler.

• Tess1985
    realisten skrev 2014-06-23 23:12:38 följande:

taste of the wilde är ett riktigt bra torrfoder om man är ute efter torrfoder. Flera jag känner har bytt till det och är jätte nöjda. Själv kör jag färskfoder mush barf. Dels för att min hund funkar bäst på det och sen för att jag helt enkelt tycker att det berikar honom mer. Sen är han inte Heller speciellt förtjust i torrfoder. Fundera på om färskfoder kan vara något om du vill muskla på henne det finns ju mixat på viltkött vilket är väldigt när hunden bygger muskler.

oki ja jag får kolla det
Svar på tråden Är min hund för liten eller tjock?