• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Workman

Jag är rätt så säker på att barnen pratar om honom som sin pappa och anser att han är det. Han verkar vilja få vara en del i deras liv, skulle inte förvåna mej om han tog störst ansvar för dem när ni fortfarande var ihop.

Med utgångspunkt ifrån vad som har skrivits ovan håller jag med dem om att du mest verkar egoistisk och att bytta telefonnummer för att inte behöva ha kontakt låter mest fegt tycker jag.

• Anonym (...2)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 08:26:24 följande:
    Jag tänker inte gå in på detaljer öht, det var inte egna åsikter jag frågade efter.
    Varför starta du tråden då? Om han är ett svin och behandlar barnen illa? Då finns det ju ingenting å diskutera och fundera över om det är "normalt" att ens ex som man bott ihop med men inte är barnens biopappa fortsätter ha umgänge med ens barn efter man separerade.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 07:22:29 följande:

Att ni kan döma någon ni inte ens känner, ni har ingen aning om varför vi separerade. Tala inte om honom som nån jävla förebild tack så mycket.

Om han var en dålig pappa till dina barn borde du kanske skrivit det i TS. Men det är väldigt vanligt att det kommer upp en hel massa hemska saker senare i trådarna när TS får motgång....

Har han svikit DIG har det - faktiskt - inget med dina barn att göra.
  • Brumma
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 07:34:51 följande:
    Jag kan också tycka att det är lite märkligt att det tas för givet att ditt ex är en positiv kraft i barnens liv enbart baserat på faktumet att han vill ha umgänge med dem. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Med tanke på att inget annat skrivs får man ju utgå från att människan är en vettig människa.

Hon skriver bara att han vill ha barnen vh för att han ser dem som sina egna barn. Men att hon inte vill ha kontakt med honom. Det tolkar jag som att han faktiskt varit bra för barnen men att det blivit en konflikt dem emellan pga separationen.

Vore han ngn som misskött barnen, tog droger, slog dem osv så skulle jag bli väldigt förvånad om det inte kommit upp i trådstarten direkt.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 08:26:24 följande:
    Jag tänker inte gå in på detaljer öht, det var inte egna åsikter jag frågade efter.
    Det får man liksom ta på ett diskussionsforum.

Hursomhelst så HAR du fått svar på din fråga. Han kan använda sig av lagen för att få umgänge med barnen. Med tanke på de uppgifter du lämnat hittills samt din attityd mot barnen så hoppas jag att han gör det.

Är han direkt olämplig för barnen så kommer det väl fram då?
  • Ann Cistrus
    Brumma skrev 2014-06-26 09:52:22 följande:
    Med tanke på att inget annat skrivs får man ju utgå från att människan är en vettig människa.

Hon skriver bara att han vill ha barnen vh för att han ser dem som sina egna barn. Men att hon inte vill ha kontakt med honom. Det tolkar jag som att han faktiskt varit bra för barnen men att det blivit en konflikt dem emellan pga separationen.

Vore han ngn som misskött barnen, tog droger, slog dem osv så skulle jag bli väldigt förvånad om det inte kommit upp i trådstarten direkt.
    Fast eftersom vi inte vet så kan man ju lika gärna tycka att man ska utgå från att ts är en vettig människa? En vettig människa har förhoppningsvis inget emot att en annan vettig människa är en del av barnens liv, precis som de flesta verkar tycka. 

Dock är det ju så när man har så lite informationsom vi har, att det faller tillbaka på att antingen ts eller hennes ex är ovettig... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Brumma
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 12:00:36 följande:
    Fast eftersom vi inte vet så kan man ju lika gärna tycka att man ska utgå från att ts är en vettig människa? En vettig människa har förhoppningsvis inget emot att en annan vettig människa är en del av barnens liv, precis som de flesta verkar tycka. 

Dock är det ju så när man har så lite informationsom vi har, att det faller tillbaka på att antingen ts eller hennes ex är ovettig... 
    Jo. Fast jag håller fast vid att jag tror att OM exet varit dåligt för barnen, och inte "bara" gjort TS illa i separationen, så hade det nämnts i trådstarten. Det är en helt annan situation om han misshandlar eller tar droger tex än den situation TS skriver om i trådstarten. Nämligen bara att hennes ex, som varit som en pappa åt barnen (iallafall ser han barnen som sina) vill ha umgänge.

Hon frågade om han har laglig rätt till det. Hade det funnits ngt som kunde tänkas påverka denna lagliga rätt borde inte det ha nämnts? För det hade ju ändrat saken, eller hur?
  • Ann Cistrus
    Brumma skrev 2014-06-26 12:16:31 följande:
    Jo. Fast jag håller fast vid att jag tror att OM exet varit dåligt för barnen, och inte "bara" gjort TS illa i separationen, så hade det nämnts i trådstarten. Det är en helt annan situation om han misshandlar eller tar droger tex än den situation TS skriver om i trådstarten. Nämligen bara att hennes ex, som varit som en pappa åt barnen (iallafall ser han barnen som sina) vill ha umgänge.

Hon frågade om han har laglig rätt till det. Hade det funnits ngt som kunde tänkas påverka denna lagliga rätt borde inte det ha nämnts? För det hade ju ändrat saken, eller hur?
    Jao...jo... Jag vet inte, jag tycker att tanken på att någon som inte är släkt med barnen ska kunna kräva att ha barnen på umgänge känns lite fel. Ponera att ts träffar en ny man som barnen också knyter an till, ska denne man då kunna kräva att ha barnen var tredje helg? Osv. Det blir kladdigt. 

Jag tycker att det bästa hade varit om alla vuxna i barns liv hade betett sig som just vuxna och sett till barnens bästa utan att dra in myndigheter. Men, så ser ju inte verkligheten ut, tyvärr. 
  • Illusion

Jag har svårt att tänka mig att han skulle kunna vinna något lagligt stöd i att få umgänge med barnen. Dessvärre använder många män barn för att utöva makt. Jag antar att han egentligen inte har något intresse för barnen, utan för att ha kontroll över dig. I sådana fall är det nollkontakt som gäller, vilket jag förstår det som att du eftersträvar. Lycka till! 

• Brumma
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 12:23:13 följande:
    Jao...jo... Jag vet inte, jag tycker att tanken på att någon som inte är släkt med barnen ska kunna kräva att ha barnen på umgänge känns lite fel. Ponera att ts träffar en ny man som barnen också knyter an till, ska denne man då kunna kräva att ha barnen var tredje helg? Osv. Det blir kladdigt. 

Jag tycker att det bästa hade varit om alla vuxna i barns liv hade betett sig som just vuxna och sett till barnens bästa utan att dra in myndigheter. Men, så ser ju inte verkligheten ut, tyvärr. 
    Där håller jag fullständigt med dig - att vuxna borde bete sig som vuxna och kunna lägga undan sina egna förorättade egon... Tyvärr visar både den här delen av forumet men också verkligheten att så inte är fallet.

Det är sorgligt och ofta omöjligt att förstå....
  • Stårschan
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 12:00:36 följande:

Fast det enda vi vet är att TS är en mamma som vill neka sina barn umgänge med den man  som i praktiken är deras pappa, och som dessutom älskar dem. Och med det som enda information så framstår inte TS som någon särskilt trevlig person. Sen kan det förstås vara på ett helt annat sätt i praktiken, men det vet vi ju inget om. Man kunde bara önska i sådana här lägen att hänsyn kunde tas till barnens önskemål!
  • Ann Cistrus
    Stårschan skrev 2014-06-26 12:59:30 följande:
    Fast det enda vi vet är att TS är en mamma som vill neka sina barn umgänge med den man  som i praktiken är deras pappa, och som dessutom älskar dem. Och med det som enda information så framstår inte TS som någon särskilt trevlig person. Sen kan det förstås vara på ett helt annat sätt i praktiken, men det vet vi ju inget om. Man kunde bara önska i sådana här lägen att hänsyn kunde tas till barnens önskemål!
    Jo, det är svårt att veta hur jag ska ställa mig här. Någon av dem är ovettig och utan mer information än ts gett så känner iaf inte jag att jag kan dra några slutsatser om någon av dem. Det är ju tyvärr så att kärlek allena inte gör en förälder till en lämplig vårdnadshavare eller förebild. Att "pappan" älskar barnen och vill ha dem betyder ju inte att han är lämplig för det ansvaret.  Tyvärr. 

Men du har helt rätt i att barnens önskemål definitivt bör tas med i beräkningen!
  • Illusion
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 13:06:43 följande:
    Jo, det är svårt att veta hur jag ska ställa mig här. Någon av dem är ovettig och utan mer information än ts gett så känner iaf inte jag att jag kan dra några slutsatser om någon av dem. Det är ju tyvärr så att kärlek allena inte gör en förälder till en lämplig vårdnadshavare eller förebild. Att "pappan" älskar barnen och vill ha dem betyder ju inte att han är lämplig för det ansvaret.  Tyvärr. 

Men du har helt rätt i att barnens önskemål definitivt bör tas med i beräkningen!
    Måste du ta ställning. Det är lätt. Är han en skitstövel där nollkontakt är ett måste, gör ts rätt. Är han en snäll kille, ja då agerar ts fel.

Varför har hon bytt nr? Varför anser hon att hon inte vill ha kontakt? Det går ju att spekulera i all evighet om ts inte vill kommenterar det. Hon har ingen skyldighet att redogöra i detalj varför hon anser att det inte är för barnens bästa att ha umgänge med sin tidigare sambo. Det hon efterfrågar är om han kan kräva umgänge.
  • Ann Cistrus
    Illusion skrev 2014-06-26 13:16:36 följande:
    Måste du ta ställning. Det är lätt. Är han en skitstövel där nollkontakt är ett måste, gör ts rätt. Är han en snäll kille, ja då agerar ts fel.

Varför har hon bytt nr? Varför anser hon att hon inte vill ha kontakt? Det går ju att spekulera i all evighet om ts inte vill kommenterar det. Hon har ingen skyldighet att redogöra i detalj varför hon anser att det inte är för barnens bästa att ha umgänge med sin tidigare sambo. Det hon efterfrågar är om han kan kräva umgänge.
    Nej det måste jag såklart inte, men jag brukar oftast göra det vid någon tidpunkt under en diskussion. Visst började det med att ts undrade vad exet kunde ställa för krav men sen utvidgades diskussionen(så som de ofta gör på diskussionsforum) till att handla om vem som egentligen "har rätt" i situationen. 
  • Brumma
    Illusion skrev 2014-06-26 13:16:36 följande:

Och svaret på den frågan är ju ja, det kan han.
Svar på tråden Han vill ha barnen vh