• Muuulin

Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)

För över ett år sedan svarade jag på en annons ang att en kvinna sökte extrafamilj till hennes papillon en tid då hon blivit sjuk.
    Vi fastnade för varandra och hunden fick komma till oss under några månader medan hon var på sjukhus. Hon blev frisk men vi har ändå hållit kontakten och vi har lånat hem hunden och det har funkat bra.
    (Vi är en familj på två vuxna och två barn, 9 och 6 år).
    Nu tidigt i våras så kände hon att hon inte riktigt har orken med en hund så vi fick ta över han eftersom set funkat så bra. (En papillon på tre år. Jätteduktig och lyssnar på oss, vi kan ha han lös på gården utan att han sticker. Ingen problemhund så. Han brukar kunna skälla ut folk som går förbi, helst springa efter dom, men sånt kan man ju träna bort.)
    Det har väl funkat bra, bitvis. Hunden märkte ganska snabbt att han var här för att stanna och började testa gränser, vilket är ganska normalt. Hemma hos henne var det han som bestämde så det blir ju såklart en omställning.Vi visar att det inte är ok och det verkar han vara nöjd över. Han blir som tillfreds när vi "rättar" honom.
    Men till det största problemet. Han hugger oss, främst barnen. Mig har han huggit så det gick hål när jag klippte klorna. Visst, han gillar inte att klippa klorna och trodde jag skulle sluta när han högg men så blev det inte. Sambon högg han åt då hunden låg med ett ben nedanför soffan och sambon skulle ta en tvdosa på hyllan under bordet. Men barnen har han huggit "utan anledning". Dom har aldrig gjort hunden nåt, hunden brukar busa med dom och dom får klappa han, men rätt som det är så kan han morra när dom ska klappa han (eller bara närmar sig), eller så hugger han direkt. Vi vuxna visar direkt att det absolut inte är ok, han verkar fatta, men han fortsätter. Största pojken har han huggit 4ggr. En gång gick det hål, en gång ett rejält blåmärke och resterande småmärken. Och nu ikväll bet han 6åringen första gången (annars brukar han bara morra åt han ibland). Pojken hasade ner från soffan. Hunden låg på mattan nedanför. Pojken är påväg och ska sätta ner handen i golvet och resa sig upp då hunden hugger han hårt i handen så det blir märken.

Det är så svårt när han håller på så. Ena sekunden funkar han bra med barnen och i nästa hugger han rätt som det är. Det kan ju inte fortsätta så. Barnen tar ju hem kompisar , och då vill man ju inte riskera att dom blir bitna också. Eller att han biter så det slutar riktigt illa. Det är ju så svårt att hålla koll och förebygga innan det händer då det sker så plötsligt utan anledning. 9åringen vill väldigt gärna ha kvar hunden, men har bli less på att han hugger och nämnde ikväll att vi kanske inte borde ha han kvar. 6åringen vill inte alls ha hunden nu. Han blev så chockad och ledsen (såklart) när han blev huggen från ingenstans.

Hur hade ni gjort? Ska vi lämna tillbaka han? Eller är det nån som har tips på hur vi ska gå tillväga? Vi har haft han här hemma i fyra månader nu. Och innan dess till och från i ett år. Har alltid varit emot hundar som biter barn, och tyckt att dom inte ska vara nära barn, men denna hund är ju så duktig i övrigt, därför vet jag varken ut eller in. Är det kanske en enmanshund helt enkelt?

//Mvh vet-varken-ut-eller-in ;)

• Svar på tråden Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)
  • sture bergvall
    Fjärilslarv skrev 2014-06-12 17:56:04 följande:
    men om hunden ligger i soffan, barnet kommer dit och börjar klappa, jaha.
    hunden kanske inte vill bli klappad bara för att den råkar ligga i soffan, eller hur.
    Varför ska hunden flytta på sig när den låg där först?
    jag skulle nog säga låt hunden söka kontakt när den vill ha kontakt, den signalerar ju tydligt att den inte vill bli klappad.

va håller du på med.
    en hund ska vara lägst i rang när det gäller människorna i flocken.
    när den accepterar det så kommer den automatiskt att sluta bita.
    likställa en hund med en människa psykologiskt e skit farligt.
    i hundens hjärna e allt om flocken och hierarkin inom den.
    de du ger tips om e en alfa hund som ska bestämma.
  • Hallonbåt02
    sture bergvall skrev 2014-06-15 03:01:34 följande:

va håller du på med.
    Det här handlar inte om rang Sture Bergvall, en hund har rangordning gentemots sin flock om den bor med den, men sällan till sin/sina människor, hundar vet om att människor inte är djur och är  av deras art.
    En hund som är frisk och som har det normalt mentalt tolererar att man klappar eller går bort om den inte vill bli rörd.

• mammaSöt

Det är väll givetvis så att hunden måste bort. Direkt. Sen om den ska till barbari miljö eller avlivas vet jag inte men dina barn måste vara trygga i sitt hem och hunden måste bort. Direkt.

• Dina08
    mammaSöt skrev 2014-06-15 06:41:12 följande:
    Det är väll givetvis så att hunden måste bort. Direkt. Sen om den ska till barbari miljö eller avlivas vet jag inte men dina barn måste vara trygga i sitt hem och hunden måste bort. Direkt.

• Fjärilslarv

va håller du på med.
    nej jag tycker inte att en hund ska bestämma, däremot så ska en hund får ligga i fred om den ligger i soffan t ex, det är inte likställt med att hej kom och klappa mig.
  • realisten
    va håller du på med.

• realisten
    va håller du på med.

Om man nu tror på rangordnings och hirarekisnacket finns lite mordernare sätt att se på hund idag. Finns bevis som visar på att hundar inte kämpar om någon rangordning mellan artfrämlingar. Skippa din gamla syn att se på hund för idag finbs det vetenskapliga bevis på att det faktiskt inte fungerar så.
  • Muuulin
    Fjärilslarv skrev 2014-06-12 17:56:04 följande:
    men om hunden ligger i soffan, barnet kommer dit och börjar klappa, jaha.

hunden kanske inte vill bli klappad bara för att den råkar ligga i soffan, eller hur.

Varför ska hunden flytta på sig när den låg där först?

jag skulle nog säga låt hunden söka kontakt när den vill ha kontakt, den signalerar ju tydligt att den inte vill bli klappad.

Du har nog missuppfattat det jag skrev, eller så skrev jag konstigt. Pojken satt i sin soffa på sitt rum. Hunden hoppade upp bredvid pojken. Kommer en hund och hoppar upp bredvid dig så skulle du säkert också klappa den. Men då högg hunden hårt, helt utan förvarning! Så det var inte hunden som låg där först!
  • Fjärilslarv
    Muuulin skrev 2014-06-16 15:11:55 följande:

Du har nog missuppfattat det jag skrev, eller så skrev jag konstigt. Pojken satt i sin soffa på sitt rum. Hunden hoppade upp bredvid pojken. Kommer en hund och hoppar upp bredvid dig så skulle du säkert också klappa den. Men då högg hunden hårt, helt utan förvarning! Så det var inte hunden som låg där först!
    njae jag väntar alltid på att hunden ska ta kontakt med mig.
  • Muuulin

... och senaste bettet satt vi i soffan. Hunden kom sedan och la sig på mattan. Pojken skulle ner från soffan och hasade ner bredvid/ en bit från hunden. Ska inte pojken få gå ner från soffan när hunden ligger där då? Utan måste vi sitta snällt och vänta på att han ska gå därifrån först? ;)

• hundpuss

Tror det största problemet är att din hund inte är bekväm runt småbarn. Väldigt många hundar har detta problemet då små barn ofta rör sig hastigt, gör kosntiga ljud, går märkligt (vinglar fram), sånt kan verka udda/skrämmande för en hund. Sitter barnet stilla kanske hunden är bekväm med att gå nära/hoppa upp/lägga sig bredvid. Men om barnet gör en hastig rörelse (tex kasar ner på rumpan från soffan) så kan hunden bli skrämd och reagera rent instinktivt. 
    Jag säger inte att det är rätt att hunden biter / naffsar ert barn, men det finns en förklaring bakom som är vanlig. 

Hur aktiverar ni hunden ?

Svar på tråden Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)