• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • enbär
    Hen skrev 2014-06-18 15:03:01 följande:

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
    Vi äter rätt mycket "naturell" vegetarisk mat hemma hos oss som linser och bönor men jag använder mig av sojaprodukter ibland. Den soja som finns i dessa produkter är odlad i Europa så den konkurrerar inte ut regnskog i Brasilien som i princip all soja våra djur äter gör. Och att man "processar" sojan till färs eller korv är ju inte konstigare än att man processar kött och bindväv till korv, däremot nyttigare eftersom processat kött visat sig vara det som är förenat med högst cancerrisk.
  • fluu
    Hen skrev 2014-06-18 15:03:01 följande:

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
    Jag ser sojaprodukter(utom yoggin till mig) som motsvarigheten till halvfabrikat. Dvs vi äter det kanske en gång i veckan. Använder mest bara den torkade sojafärsen som är utan massa tillsatser och skit i och är odlad i Europa.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • förvirrande

Jag tycker helt enkelt att det smakar allt för gott. Och då vi vi Jagar i familjen är köttet en stor del av vårt liv. Och det är ju inte så att man äter 400 gram kött till varje måltid. Men varierede kost där självklart fisk, kyckling och svinkött också ingår tillsammans med all världens grönt funkar fôr oss.

enbär skrev 2014-06-18 14:32:29 följande:

Varför är det så viktigt? Det är inte bra för hälsan, inte för miljön, inte för klimatet osv. Det kan förstås vara viktigt för dig av nåt rent subjektivt skäl som att du tycker det är så gott att det är viktigare än hälsa, milljö, klimat, djurs lidande. Men bara för att det är viktigt för dig behöver du väl inte "pracka på det" på dina barn 21 måltider i veckan? Kan man inte använda sitt logiska sinne och tänka att åtminstone barnen ska få det som är bäst, dvs så lite kött som möjligt? Man kan ju välja att själv röka, dricka öl eller cykla utan hjälm men när det gäller barnen brukar man väl vilja se till att de inte tar efter ens egna dåliga vanor i unga år?

• tessan27

Nu är det också så att min dotter även är allergisk mot soja så det går lixom bort. Och även mot mjölkprotein.

• cloudberry79

Ja, det skulle jag, men om de märkte att mitt barn gick hungrigt och aldrig åt av maten förutsätter jag att de skulle säga det till mig så jag skulle kunna skicka med mat.

Just NO.
  • ChristianH

Jag tycker kott ska finnas tillgangligt - absolut. Skulle inte vilja att mina barn gick paa en vegetarisk forskola.

• nanneN

Nej, hade inte gillat det. Alla former av extremism och påtvingande livsstilar skrämmer mig.
    Folk får mer än gärna vara vegetarianer, religiösa, scientologer, ateister eller vad dom nu vill, men när dom tar för givet att alla andra ska dela deras åsikter, då blir det tvärnit från mig.

• Currykoalan

Ja, jag är dålig på att laga vegetariskt, laga mat måste gå snabbt hemma hos oss och då tycker jag att vegetariskt är svårt. Är inte vidare husmor, så det är väl bristande kunskaper helt enkelt, men, men, som det är blir det mycket kött och mycket fisk. Speciellt fisk är ju enkelt att laga snabbt.

Så hade ungarna ätit fem vegetariska luncher i veckan vore det ju bra.

• Sirian

Nej, inte om det serverades enbart vegetarisk mat. Om det ingick mjölk- och äggprodukter är det mer möjligt, men inte troligt. Jag tror att kött och fisk (inte hot dogs och färdigköpta fiskpinnar) är hälsosamt.

• fluu
    Sirian skrev 2014-07-03 20:23:36 följande:
    Nej, inte om det serverades enbart vegetarisk mat. Om det ingick mjölk- och äggprodukter är det mer möjligt, men inte troligt. Jag tror att kött och fisk (inte hot dogs och färdigköpta fiskpinnar) är hälsosamt.
    Nu ingår ju mjölk och ägg i "vegetariskt". Du tänker på vegansk kost.
  • Jennie med ie
    fluu skrev 2014-07-03 20:34:56 följande:
    Nja, "vegetarisk" utan prefixen ovo och lakto innebär egentligen vegetabilier enbart. Det är för att lakto-ovo-vegetarisk kost är den vanligaste köttfria kosthållningen som de flesta i dagligt tal menar det även när de hör bara "vegetarian". Om vi nu ska vara noga... Livsmedel t ex som märks med bara "vegetarisk" ska inte innehålla varken ägg eller mjölkpdrodukter.
  • Hen
    Och fisk serveras någon/några dagar i veckan i ts exempel.
  • Flizus
    Egentligen så innebär vegetarisk kost enbart vegetabilisk föda, laktovegetarisk kost inkluderar mjölkprodukter och lakto-ovovegetarisk kost inkluderar både mjölkprodukter och ägg.

Däremot så används begreppet "vegetariskt" av de flesta med varierande innebörd. En del vill till och med få in fisk där. Personligen tycker jag inte att ägg är särskilt vegetariska.
  • fluu
    Jennie med ie skrev 2014-07-03 20:56:01 följande:
    Nja, "vegetarisk" utan prefixen ovo och lakto innebär egentligen vegetabilier enbart. Det är för att lakto-ovo-vegetarisk kost är den vanligaste köttfria kosthållningen som de flesta i dagligt tal menar det även när de hör bara "vegetarian". Om vi nu ska vara noga... Livsmedel t ex som märks med bara "vegetarisk" ska inte innehålla varken ägg eller mjölkpdrodukter.
    I Sverige är det mer en allmän term.
  • fluu
    Hen skrev 2014-07-03 20:56:21 följande:
    Och fisk serveras någon/några dagar i veckan i ts exempel.
    Då är det inte heller vegetarisk kost vi talar om.
  • Hen
    fluu skrev 2014-07-03 21:18:08 följande:
    Då är det inte heller vegetarisk kost vi talar om.
    Och ändå kan folk inte tänka sig en sådan förskola...Rött kött måste det vara tydligen.
  • bodimit

Tycker det vore jättebra!
    Man äter alldeles för lite grönt i dagens samhälle. Så länge de får protein från baljväxter osv så är det jättebra!
    Kött kan man servera hemma i sånafall.

• Tess1990

Skulle tycka det var jättebra! 
    om mitt barn inte åt rött kött/annat kött i förskolan/skolan skulle det ändå inte innebära att han aldrig åt rött kött/annat kött, för det kan han göra hemma
    om han och vi vill
    förstår inte varför man måste äta kött till varje måltid varje dag..

Jag och sambon äter för det mesta vegetarisk kost, sen mest fisk och kyckling och bara då och då rött kött (han får tex. en stor saftig stek eller nåt på högtider och jag äter ibland bacon eller någon korv) och ganska sällan skaldjur (försöker lära oss att äta det mer nu)
    annars så äter vi soja, quorn och olika grönsaker

nu är vårat barn inte så gammal så att han äter mat än ^^
    men när han väl börjar så kommer han nog inte få så mycket rött kött och när han får det så kommer jag försöka se till att det är så bra kött som möjligt. 

• Mrs Green

Ja gärna. Kött och kyckling får hon ändå hemma till middag några gånger i veckan så det behövs inte till lunch också. 

Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?