Minniemousemommy skrev 2014-06-17 22:47:02 följande:
Då vill jag absolut det första. När barnet blir äldre kan hen börja tänka på varför hen gör vissa saker, och om hen vill göra vissa saker, men inte under barndomen. Mina barn ska äta. Dom ska sova. Dom ska bada. Dom har inga val i vissa saker, men gör dom det dom ska under en vecka tex så kan dom få någon belöning. Tex att vi åker och badar eller att vi går till en djurpark. Är man snäll och duktig så får man ett roligt liv helt enkelt. Samma som i vuxenlivet. Jobbar du hårt och SKÖTER dig på ditt jobb så går det bra för dig och du kan göra roliga saker under ditt liv. Jag uppskattar mina barn både för deras personligheter och för det dom gör för varandra, för sig själva och för andra människor. Jag uppskattar dom och lär dom att älska sig själva, ingen behöver oroa sig.
Risken med belöningar är ju att barnets egen vilja sätts ur spel. Barnet slutar tänka själv och styrs av belöningar. Om Anna ber Stina slänga Pelles mössa i toaletten om hon får en glass...är sannolikheten ganska stor att Stina gör det om hon är van vid belöningar...
Barnet vill hela tiden tjäna något på att göra saker.
Om barnet t.ex. diskar för att föräldrarna ber om det så får barnet träna sin empatiska förmåga och sin förståelse för andra familjemedlemmars behov.
Om barnet diskar för att få spela en halvtimme på IPad'en eller få en glass så tränar barnet istället upp sin förmåga att se möjligheten till egen personlig vinning i olika situationer.
Jag ser ju hellre ett samhälle med de barn som har empati och fötrståelse, och som kan tänka självständigt, än de som bara ser sin egen personliga vinning.