• Bittersweet2012

    Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)

    Hej! Jag har en liten tjej född i april 2012 och nu bestämde min man o jag att det va dags för syskon Med första tog det på första försöket, så nu väntar vi med spänning att få se hur fort det går denna gång . Nån mer som vill följas åt?

  • Svar på tråden Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)
  • AnnC
    Tallbarr12 skrev 2016-04-04 10:11:25 följande:

    Uppdatering: lillasyster Alice föddes 23/3 kl 00.15 med akut kejsarsnitt i v 34+1, hela 40 cm lång och 1520 g.

    Var hos bm på kontroll på förmiddagenden 22e och hon upptäckte att bebis hjärtljud var lite förhöjda och skickade mig till bedömningsmottagningen "för säkerhets skull". Väl där blev inte ctg godkänt så de gjorde ultraljud och upptäckte att hon var 44% tillväxthämmad. Blev inlagd runt lunch för observation men ctgn på em/tidig kväll såg lite bättre ut så började pusta ut. Men sista ctgn "inför natten" mellan 22-23 såg plötsligt mycket sämre ut så de beslutade om akut kejsarsnitt. Maken var hemma och nattade sonen så han fick kasta sig i bilen och lämna sonen hos barnvakten och sen köra alldeles flr fort till sjukhuset. Tack vare att narkosläkaren behövde springa iväg till förlossningen en stund så han maken fram precis tills att de skulle sätta spinalen..!

    Väl ute upptäckte de att lillasyster var anemisk med hb på 50 så de gjorde helt rätt i att ta ut henne! Hon är pigg och stark men råkade ut för en tarminfektion i veckan så för tillfället får hon dropp och antibiotika och får inte amma. Hon är den snuttigaste bebisen jag träffat så tycker synd om henne! Igår hittade hon makens bröstvårta och sög fast

    Så det blev rätt omtumlande det här men vi börjar hitta nån slags vardag här på neo och min mamma är i Uppsala för tillfället med och bor i huset, handlar till oss, tar med saker från huset när vi behöver nåt, tvättar våra kläder och umgås med oss om dagarna. Sen en vecka tillbaka får sonen vara med på neo med när han klarat av sin 5-dagarskarantän efter sista förskoledagen.


    Grattis till lilltjejen! Vilken tur de upptäckte detta, men vilken tuff start ni har fått.
    Vet hur det är att bo på sjukhus med nyfödd med komplikationer, det är tufft.
    5-dagars karantän för syskon på dagis alltså? Det var det inte på barniva, då fick storasyster komma och hälsa på med en gång. Fortsatte även gå på dagis. Konstigt nog! Förstår karantänen.
    Hoppas nu att hon återhämtar sig bra och snabbt!

    Vi har varit på tillväxtul idag, verkar vara en riktig medelbebis där inne. Har fått tid för bedömning av tappen på torsdag om två veckor, är det tillräckligt moget blir det hinnsvepning som vi hoppas ska skynda på lite. Kommer säkert vara tok omogen men lite spännande är det allt! Känns nära nu :)
  • Maräng87
    Tallbarr12 skrev 2016-04-04 10:11:25 följande:

    Uppdatering: lillasyster Alice föddes 23/3 kl 00.15 med akut kejsarsnitt i v 34+1, hela 40 cm lång och 1520 g.

    Var hos bm på kontroll på förmiddagenden 22e och hon upptäckte att bebis hjärtljud var lite förhöjda och skickade mig till bedömningsmottagningen "för säkerhets skull". Väl där blev inte ctg godkänt så de gjorde ultraljud och upptäckte att hon var 44% tillväxthämmad. Blev inlagd runt lunch för observation men ctgn på em/tidig kväll såg lite bättre ut så började pusta ut. Men sista ctgn "inför natten" mellan 22-23 såg plötsligt mycket sämre ut så de beslutade om akut kejsarsnitt. Maken var hemma och nattade sonen så han fick kasta sig i bilen och lämna sonen hos barnvakten och sen köra alldeles flr fort till sjukhuset. Tack vare att narkosläkaren behövde springa iväg till förlossningen en stund så han maken fram precis tills att de skulle sätta spinalen..!

    Väl ute upptäckte de att lillasyster var anemisk med hb på 50 så de gjorde helt rätt i att ta ut henne! Hon är pigg och stark men råkade ut för en tarminfektion i veckan så för tillfället får hon dropp och antibiotika och får inte amma. Hon är den snuttigaste bebisen jag träffat så tycker synd om henne! Igår hittade hon makens bröstvårta och sög fast

    Så det blev rätt omtumlande det här men vi börjar hitta nån slags vardag här på neo och min mamma är i Uppsala för tillfället med och bor i huset, handlar till oss, tar med saker från huset när vi behöver nåt, tvättar våra kläder och umgås med oss om dagarna. Sen en vecka tillbaka får sonen vara med på neo med när han klarat av sin 5-dagarskarantän efter sista förskoledagen.


    Stort grattis till lillasyster!! Men oj vilken pers ni gått och går igenom! Vilken himla tur att du var hos bm just den dagen! Vet ni när ni får komma hem eller betor det på hur lillan mår?
  • Bittersweet2012
    Tallbarr12 skrev 2016-04-04 10:11:25 följande:

    Uppdatering: lillasyster Alice föddes 23/3 kl 00.15 med akut kejsarsnitt i v 34+1, hela 40 cm lång och 1520 g.

    Var hos bm på kontroll på förmiddagenden 22e och hon upptäckte att bebis hjärtljud var lite förhöjda och skickade mig till bedömningsmottagningen "för säkerhets skull". Väl där blev inte ctg godkänt så de gjorde ultraljud och upptäckte att hon var 44% tillväxthämmad. Blev inlagd runt lunch för observation men ctgn på em/tidig kväll såg lite bättre ut så började pusta ut. Men sista ctgn "inför natten" mellan 22-23 såg plötsligt mycket sämre ut så de beslutade om akut kejsarsnitt. Maken var hemma och nattade sonen så han fick kasta sig i bilen och lämna sonen hos barnvakten och sen köra alldeles flr fort till sjukhuset. Tack vare att narkosläkaren behövde springa iväg till förlossningen en stund så han maken fram precis tills att de skulle sätta spinalen..!

    Väl ute upptäckte de att lillasyster var anemisk med hb på 50 så de gjorde helt rätt i att ta ut henne! Hon är pigg och stark men råkade ut för en tarminfektion i veckan så för tillfället får hon dropp och antibiotika och får inte amma. Hon är den snuttigaste bebisen jag träffat så tycker synd om henne! Igår hittade hon makens bröstvårta och sög fast

    Så det blev rätt omtumlande det här men vi börjar hitta nån slags vardag här på neo och min mamma är i Uppsala för tillfället med och bor i huset, handlar till oss, tar med saker från huset när vi behöver nåt, tvättar våra kläder och umgås med oss om dagarna. Sen en vecka tillbaka får sonen vara med på neo med när han klarat av sin 5-dagarskarantän efter sista förskoledagen.


    Stort grattis till lilltösen!!!! Men usch vilken tuff start ni hade!!! Hoppas att nu flyter det på som det ska o ni får komma hem snart!

    AnnC när har du bf?
  • Darimna

    Åhh.. stackars storebror som inte fick träffa er på sä länge :-O
    Måste vara ett trauma för livet ju... 


     


    Grattis och vilken tur att det ändå gick bra trots allt. 


     


    Kram

  • Tallbarr12
    Darimna skrev 2016-04-16 19:14:31 följande:

    Åhh.. stackars storebror som inte fick träffa er på sä länge :-O
    Måste vara ett trauma för livet ju... 


     


    Grattis och vilken tur att det ändå gick bra trots allt. 


     


    Kram


    Storebror fick träffa oss, men inte inne på neo. Min man åkte hem och var med honom och jag gick ut i korridoren utanför neo och träffade honom, och han blev ordentligt bortskämd av mormor dessutom.
  • Darimna
    Tallbarr12 skrev 2016-04-16 22:49:32 följande:
    Storebror fick träffa oss, men inte inne på neo. Min man åkte hem och var med honom och jag gick ut i korridoren utanför neo och träffade honom, och han blev ordentligt bortskämd av mormor dessutom.

    Å okej, då så


    Förlåt, tänkte bara på min lilla tjej som blir förtvivlad om hon inte får vara med mig på några timmar. Det är verkligen en mardröm för henne om hon måste klara en natt utan mamma någon gång. Trots att mormor också är väldigt populär. 

  • Tallbarr12
    Darimna skrev 2016-04-18 08:30:56 följande:

    Å okej, då så


    Förlåt, tänkte bara på min lilla tjej som blir förtvivlad om hon inte får vara med mig på några timmar. Det är verkligen en mardröm för henne om hon måste klara en natt utan mamma någon gång. Trots att mormor också är väldigt populär. 


    Min son är som tur är otroligt pappig, så det löste sig bra med att pappa åkte hem en del om dagarna.
  • AnnC

    Nu har vår lilla tjej också kommit, det blev akut kejsarsnitt den 1 maj. Vattnet gick torsdagen, hände inte så mycket mer tyvärr, på lördagkvällen började jag blöda, en bit av moderkakan började lossna så då blev det akut snitt den natten till söndag. Hon hade navelsträngen två varv runt halsen och en knut! Så jag är bara tacksam det blev snitt ändå och att allt gick bra!

  • Maräng87
    AnnC skrev 2016-05-06 16:54:37 följande:

    Nu har vår lilla tjej också kommit, det blev akut kejsarsnitt den 1 maj. Vattnet gick torsdagen, hände inte så mycket mer tyvärr, på lördagkvällen började jag blöda, en bit av moderkakan började lossna så då blev det akut snitt den natten till söndag. Hon hade navelsträngen två varv runt halsen och en knut! Så jag är bara tacksam det blev snitt ändå och att allt gick bra!


    Åh vad roligt! Grattis!
  • Tallbarr12
    AnnC skrev 2016-05-06 16:54:37 följande:

    Nu har vår lilla tjej också kommit, det blev akut kejsarsnitt den 1 maj. Vattnet gick torsdagen, hände inte så mycket mer tyvärr, på lördagkvällen började jag blöda, en bit av moderkakan började lossna så då blev det akut snitt den natten till söndag. Hon hade navelsträngen två varv runt halsen och en knut! Så jag är bara tacksam det blev snitt ändå och att allt gick bra!


    Stort grattis till dottern!! Sån tur att det gick bra! <3

    Vi är hemma sen den 12 april, fick åka på permission medan Alice fortfarande hade sonden kvar, men sedan en vecka tillbaka är sonden borta och Alice helammar <3. Hon har växt på sig en del, vuxit 5,5 cm till 45 cm och väger 2,4 kg nu, så hon är fortfarande rätt tunn och neo vill gärna att hon lägger på sig lite! På måndag börjar maken jobba igen men han ska ta sina 10 pappadagar 2 dagar i veckan i fem veckor tänkte vi istället, tack vare att vi båda fått vabba för Alice har vi fått många veckor hemma tillsammans allihop ändå.
  • Bittersweet2012
    AnnC skrev 2016-05-06 16:54:37 följande:

    Nu har vår lilla tjej också kommit, det blev akut kejsarsnitt den 1 maj. Vattnet gick torsdagen, hände inte så mycket mer tyvärr, på lördagkvällen började jag blöda, en bit av moderkakan började lossna så då blev det akut snitt den natten till söndag. Hon hade navelsträngen två varv runt halsen och en knut! Så jag är bara tacksam det blev snitt ändå och att allt gick bra!


    Grattis till dottern AnnC!!!! Va skönt att allting gick bra!

    Tallbarr - va skönt att ni är redan hemma o lillan mår bra o helammas! Hoppas att hon lägger på snabbt nu .
Svar på tråden Nån mer som vill ha syskon till sin 2012a? :-)