• Redaktör

    Har du städhjälp?

    Hos en del familjer har det blivit en räddning i vardagen att köpa städhjälp, andra skulle inte komma på tanken att låta någon annan städa hemma. Hur gör ni i ditt hem?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du städhjälp?
  • Limaliie

    Nej, vill inte ha någon annan som städar i vårt hem. Det gör vi så bra själva.

  • anyword

    Kommer att ordna städhjälp så fort min kille avslutar sina studier så vi har råd med detta.

    Samtidigt tycker jag det är helt fel att pengar för detta ska kunna dras av på skatten!  Nä, ska jag ha städhjälp så ska jag betala ärligt själv, utan hjälp från rika pappa Reinfeldt.

  • Anonym (Rut)
    anyword skrev 2014-06-18 22:27:47 följande:
    Kommer att ordna städhjälp så fort min kille avslutar sina studier så vi har råd med detta.

    Samtidigt tycker jag det är helt fel att pengar för detta ska kunna dras av på skatten!  Nä, ska jag ha städhjälp så ska jag betala ärligt själv, utan hjälp från rika pappa Reinfeldt.



    Tramsig inställning och inte speciellt genomtänkt. Rutavdraget har skapat massor av arbeten, gjort svarta jobb vita och genererar massor av skatt tillbaka. På det stora hela är Rutavdraget lönsamt för såväl individ som samhället. Men sätt dig du på dina höga hästar och bidra till att försvåra för kvinnliga företagare, göra det svårare för ungdomar att få jobb och hindra folk att få möjlighet till sin pension, sjukersättning mm.
  • Aniiee
    Anonym (Rut) skrev 2014-06-18 22:52:10 följande:



    Tramsig inställning och inte speciellt genomtänkt. Rutavdraget har skapat massor av arbeten, gjort svarta jobb vita och genererar massor av skatt tillbaka. På det stora hela är Rutavdraget lönsamt för såväl individ som samhället. Men sätt dig du på dina höga hästar och bidra till att försvåra för kvinnliga företagare, göra det svårare för ungdomar att få jobb och hindra folk att få möjlighet till sin pension, sjukersättning mm.
    Men rut-avdraget har ju gjort så folk KUNNAT köpa tjänsterna, för att det blir billigare för egna plånboken. VILL man inte dra av rut:en på skatten så går det ju in MER skatt om man ändå köper rut-tjänster........
    anyword skrev 2014-06-18 22:27:47 följande:

    Kommer att ordna städhjälp så fort min kille avslutar sina studier så vi har råd med detta.

    Samtidigt tycker jag det är helt fel att pengar för detta ska kunna dras av på skatten!  Nä, ska jag ha städhjälp så ska jag betala ärligt själv, utan hjälp från rika pappa Reinfeldt.


    Du kan be att inte få avdraget. Det är frivilligt. Det blir naturligtvis dyrare för din plånbok, men som sagt, staten får mer skatter om du låter bli avdraget.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • trolliz

    Åh vad jag skulle önska det! Har förstås en del vänner som hjälper till på eget initiativ när de kommer över. Jag får knappt tid med bara en bebis förstår inte hur man ska klara med fler...

  • Suupermom

    Ja -skulle aldrig få ihop livet annars. 5hvarannan fredag -hade varje förut men det blev för dyrt tyvärr skulle gärna ha det igen...skulle Rut inte finnas skulle jag köpa samma svart till sannolikt lägre kostnad än vad jag betalar med Rut idag så ändrar politikerna det efter valet är det bara städfirmorna och de som har fått en chans till vitt jobb som drabbas....

  • eslah

    Hade städhjälp förr en gång i veckan, hade det på mitt förra jobb som arbetsförmån. Nuförtiden får jag städa själv, men köper ibland enstaka städningar när jag själv inte hinner.

  • Sous

    Ja, 4 h varannan vecka. Det är underbart och räddar verkligen helgerna. Underhållsdammsuger golven och städar badrum+kök lite raskt emellan gångerna.

  • Stockholm08igen

    Jag har hemstäd 4 timmar varje vecka, betalar 396kr per gång efter RUT. Jag får rent hemma och en medmänniska får ett jobb. Hur kan det vara fel???

  • Anonym (.)
    Stockholm08igen skrev 2017-08-25 23:16:47 följande:

    Jag har hemstäd 4 timmar varje vecka, betalar 396kr per gång efter RUT. Jag får rent hemma och en medmänniska får ett jobb. Hur kan det vara fel???


    Det är ett skitjobb, stressigt och tungt, lönen är dålig, cheferna behandlar ofta medarbetarna som skit. Sällan får en ersättning för bensinen. Men intala du dig om att du är en bra människa som ger en medmänniska ett jobb. 
  • Margaux

    Ja. Jag bor dessvärre(i detta fallet ) inte i Sverige så vi har inte Rut. Vi har varannan fredag och betalar ca 1300,-/gång.
    Hade vi haft något motsvarande Rut hade vi haft varje vecka. För mig är det viktigt att de som jobbar som städare också har rätt på sjukpengar, försäkringar etc så svartarbete utgår.
    Det är bäst i världen att komma hem till nystädat hem och nybäddade sängar!

  • modsey

    Japp har haft met ellet mindre regelbundet i snart 20 år. Periodvis utan och efter ett tag undrar jag vad i he vete jag håller på led. Värt varenda krona!

    Just nu har vi 5 timmar varannan Vecka. Däremellan får ju ex toaletterna städas av men vi dammsuger inte ens däremellan och det är inte särskilt dammigt ens när de kommer. Vi har ett stort rätt oplottrigt hus.

  • Anonym (hanna)

    Nej. Jag är hemmafru och vill städa själv. Men jag tycker att det är en bra grej med städhjälp och att kunna köpa andra tjänster. Det ger jobb.

Svar på tråden Har du städhjälp?