• kitty79

6½ åring ...orolig

Hur gör man när man har en snart sjuåring som inte vill samarbeta med något?
    Allt är tjafs och fight,.och jag har verkligen försökt att "välja konflikterna"
    Hon gör ständigt saker som hon vet inte är OK.Saker som vi har talat om hundra gånger..Men det händer om och om igen.

Sakexempel vi kan inte ha några pennor liggandes framme (måste gömma dem) hittar hon en bläckpenna tex så ritar hon på bordet,frågar man varför svarar hon att det var för att hon inte hade något papper ,hon vet att det är fel att rita på bordet..men hon hade inget papper så..och rycker på axlarna det hände idag med en spritpenna,har även ritat på väggarna både i sitt rum och andra delar av huset.
    Självfallet har vi provat att hon får ha egna pennor och papper men det spårar ut.

Att "stjäla" mat ur kylskåp och skafferi..hela tiden ,hon är mätt säger att hon "ville ha" det kan handla om att sno en påse frysta hallon som jag sen hittar gömd under sängen eller bokhyllan osv ,eller majs..eller potatis osv .Har kyl&frys bredvid varann  ovanför dem har vi skåp i det ena finns det ibland kakor,lördagsgodis,oboy osv.Det länsas snabbt hon öppnar frys dörren hämtar en stol och klättrar på fryslådorna för att ta det hon vill ha.Detta händer när man tex är på toaletten.Hon lämnas inte "obevakad" någon längre stund då detta har pågått i några år.

Hon har också väldiga insomningsproblem , somnar oftast inte förrns runt 23 tiden på kvällarna ,trots tidiga morgonar.

Så hur gör man? Har en 3½ åring också och han är "a walk in the park" i jämförelse.

• Svar på tråden 6½ åring ...orolig
  • kitty79

Ingen galen tanke alls , men jag tror inte att det förekommer någon där ,vi bor på landsbygden och skolan ligger på en liten ort i närheten , finns inga affärer där :)

Och beteendet är lika oavsett lov eller skoldagar.Hon är helt klart socker och koffienkänslig (coca cola tex) så energidryck vore ju katastrof ;)

Jag tror att mycket hyperaktivitet beror på att hon är trött men inte vill kännas vid det,ständigt övertrött helt enkelt.

• pigglet

Samma här - dottern är superkänslig för koffein. Innan vi fattade det! Om vi var på restaurang när hon var liten och drack cola, hon somnade faktiskt på kvällen men vaknade senare och var KLARVAKEN! I flera timmar. Tog ett tag innan vi såg sambandet, då vi inte dricker cola så ofta.

Här kan jag i alla fall meddela att hittills funkar kedjetäcket ofantligt bra! Hon har nu sovit med det 9 nätter, inte en enda gång har hon kommit upp på kvällen. Hon somnar som en stock, säger att hon inte ens hinner tänka på att hon ligger i sängen. Ett par nätter har hon tydligen somnat med lampan på, hon har inte ens hunnit släcka innan hon somnat. (Och här pratar vi ändå om ett barn som i hela sitt liv inte kunnat somna om det inte är kolsvart, helt tyst och hon ligger i sängen, det här är inte ett barn man liksom söver i famnen eller som somnar i bilen osv). Vågar inte tro att det är sant, än är hon förkyld och vi vågar inte lita på att detta verkligen ska funka när hon är helt som vanligt.

Sydde täcket själv, köpte kedja på lakkapää - 8 kg kedja blev 30 meter. Flera timmars syning blev det, jag sydde så kedjan går i 18 kanaler i täcket (med 18 tomma kanaler mellan), räknade ut att det var 72 meter sicksack som syddes. Tungt som bara den, det är inget jag gör om heller för det var rätt knepigt hela projektet. Kostnaden var 660 kronor för kedjan, och så ett täcke att sy i, ett lakan, och en massa sytråd.
    Annars finns det ett begagnat på blocket, för 3 800.  

• Litet My

Blev lite full i skratt när jag läste din tråd (inte för att det är roligt dock) men för att min son är klockrent likadan med i stort sett allt i TS. BTW, om du vill ha lite tips eller så får du gärna inboxa mig. Min son fyller 10 så vi har brottats med detta några år nu.

• kitty79

Tack jag inboxar gärna.

Förstår inte vad BUP håller på med?
    Det förstår inte VC eller Barnmott. heller.

Som det är just nu så somnar hon vid ca 21.30 om hon har fått 3 lergigan senast halv sex.Och fullständig uppmärksamhet efter halv  sex ska tilläggas.

Det har vart några tunga dagar här hemma då vi har haft magsjuka som har gått runt.Dottern är ändå den som har hanterat det bäst , hon konstanterar   att hon tydligen spyr och mår räv och så är det med det ;)

• kitty79

Har läst igenom min egna tråd igen , och faktum är att remissen har svävat i ingenmansland sen början av december , hon kan alltså vara uppe till tre ,halv fyra på morgonen vissa nätter ,nu har vi iofs fått Lergigan ,men det är ju som konstgjord andning. Övervåningen möbleras ständigt om , hela hennes rum är dekorerat med teckningar ,väggar,dörr,garderober,fönsterfoder,golv till tak. Vi gömmer pennor men hon smugglar hem nya från skolan,fritis,farmor mm.Just nu verkar det vara ointressant att måla dock..mer kul att bygga labyrinter slåss med lillebror och jaga katterna.

Har klippt hennes hår kort idag..eller ja pagekort det gjorde lite ont imig ,men eftersom jag inte får lov att borsta det kände jag att det var lika bra ,lättare att sköta osv och hon verkade nöjd med sin nya look.

Att leva med en unge som har som svar på frågan varför hon har målat hela tvättstugan med pratande ponnysar -"du skulle ha gömt pennorna bättre" är ja..

Hon säger aldrig förlåt ,eller verkar ångra något direkt ,eller jo ibland men inte när hon är i "fart".

Vet inte riktigt vad jag vill få sagt egentligen ,men att leva med ett barn som kan fullkomligt vända upp och ned på ett helt hus,bygga labyrinter ,göra så att katterna gömmer sig när de hör henne,fixa blåmärken på sin bror,möblera om en övervåning,svinga sig i trappräcket ,(helt livsfarligt) ha extremt rappa svar på allt! (hon hade ritat på en soffa på fritis ,skrivit sitt namn ,hon sa att det var en en annan tjej ,när jag frågade varför den andra tjejen hade skrivit hennes namn och inte sitt egna,var svaret -för att hon inte ville på påkommen såklart -för att kunna skylla på någon annan...jovisst)  Finns alltid en förklaring.

Eller ha ett övertrött barn som smyger runt i huset klockan två på natten , och tittar på andra som sover , när man då egentligen är vaken (vem kan liksom sova när barnen inte sover? ) och frågar henne vad hon gör ,.får man som svar att det lös där ute..det finns någon där? Eller att vakna mitt i natten (morgonen) av att hon står upp mitt i sängen (när man tror att hon sover sen länge) och säger att hon bara kollar lite? och att jag ser konstig ut.

Jag har en sjuåring med mörka ringar under ögonen,och det borde INGEN sjuåring ha!

• ankan85

Låter väldigt tufft:/ fungerar de ok i skolan annars eller har hon svårt att sitta still och koncentrera sig där? ?

• kitty79

Ankan , läraren har lämnat in någon blankett om extra stöd som jag förstod det.
    Då hon lätt tappar intresse och koncentration om ingen vuxen är direkt närvarande.

• kitty79

Har vart på ett första besök idag,är lite matt ;) de ringde upp mig senare under dagen och ville boka ett hembesök redan nästa vecka, vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt, men det är väl bra.Tösen pratade inte med dem idag....men det hade jag inte räknat med helller.

• kitty79

Uppdaterar lite , Bup har vart på hembesök , dottern pratade med dem idag ialf även om det gick trögt i början.De ifrågasatte varför Skolan inte hade dragit igång någon utredning på henne,jag svarade att skolpsykologen har sagt att det inte är deras bord? Summan av kardemumman är att de skulle kontakta skolan för att de ska börja en utredning ,och Bup skulle å sin sida göra en utredning,.extakt vad detta innebär vet jag inte riktigt,men de sa att för dem kändes det väldigt självklart (med viss friskrivning) att vår tös har någon form av autism.

Känner mig rätt så dränerad,men det är bara att ta i tu med situationen och se vad de kommer fram till.

• ankan85

På sonens skola är det iallafall så att skolan ska göra en basutredning den gör specialpedagog,lärare,skolsköterska och skolläkare sedan skickas en remiss och basutredningen till bup som gör den vidare utredningen, lång process med långa väntetider.

Jag påbörjade kontakt med bup för 1.5 år sedan då tyckte bup inte att det fanns tillräckligt för att starta en utredning och dessutom tyckte de att min pojk var för liten. Nu 1.5 år senare kvarstår svårigheterna och syns tydligare med tanke på kraven i skolan och skolan har påbörjat processerocessen men det är jättelång kö till skolpsykologen så det känns som att jag får vara glad om hans utredning blir klar detta året

• kitty79
    CissiJissi skrev 2015-02-23 23:38:16 följande:

Oj... Jag förstår inte när du får sova ens? Hur överlever du?

Det har väl vart si och så med sömnen det senaste,.Nu somnar hon imellan åtta & nio på kvällen och har gjort i runt tre veckors tid eftersom vi fick Lergigan på recept.Det har räddat upp väldigt mycket ,framförallt för vår tös..

Men det känns ju som konstgjord andning , skulle vi inte ge lergigan imorgon så skulle hon vara uppe och igång, surrandes och snurrandes så är det ju..så det är ju absolut ingen långsiktig lösning.

Och tösen är på precis lika dåligt humör och svårväckt på morgonen när hon har sovit nio timmar som när hon har sovit fyra,samma diskutioner om tights som sitter för hårt åt,mjukisbrallor som inte sitter åt ( ;) ) strumpor som skaver och tröjor som är äckliga.
  • kitty79
    ankan85 skrev 2015-02-24 08:16:20 följande:

På sonens skola är det iallafall så att skolan ska göra en basutredning den gör specialpedagog,lärare,skolsköterska och skolläkare sedan skickas en remiss och basutredningen till bup som gör den vidare utredningen, lång process med långa väntetider.

Jag påbörjade kontakt med bup för 1.5 år sedan då tyckte bup inte att det fanns tillräckligt för att starta en utredning och dessutom tyckte de att min pojk var för liten. Nu 1.5 år senare kvarstår svårigheterna och syns tydligare med tanke på kraven i skolan och skolan har påbörjat processerocessen men det är jättelång kö till skolpsykologen så det känns som att jag får vara glad om hans utredning blir klar detta året

Ja det är den uppfattningen jag har fått också,men vår skolpsykolog sa att det är inte skolans ansvar ,"de sätter inga diagnoser,det är vårdens uppgift" hon verkar ju ha missförstått. Bup sa att skolan ska visst göra en utredning och de ska de göra oavsett vad de själva eventuellt tycker,det ska räcka med att förälder känner oro.Sedan tar BUP med sig den utredningen vid ev.remiss till dem.

Nu fick vi en remiss via VC ,och BUP säger att de ska sköta kontakten med skolan.
  • kitty79

Är nu mitt uppe i en utredning , har vart på BUP en gång i veckan vid ett par tillfällen , det är minsann inte det enklaste man har gjort ,de är väldigt förtegna osv ,säger att de talar om allt vid ett möte senare? känns konstigt men det är väl som det är ..dottern hanterar det hela bra ,men blir trött efter besöken.

• kitty79

Uppdaterar lite ,kanske behöver skriva av mig ,inte vet jag.."Halva" utredningen är klar blev det strax efter skolavslutningen och de har satt en ADHD diagnos..vilken var "uppenbar" och "grav" enligt dem,de vill sätta in medicinering så fort som möjligt,vet inte vad jag känner där riktigt..vi är även vidare remitterade till barnneourologi (tror jag att det var) för vidare utredning inom autismspektrum.
    De vill även att vi ska vara uppmärksamma på hennes sinnesskiftningar ,då en hel del utav det som kom fram i testerna kan tyda på bipolär sjukdom.

Trodde att det skulle kännas som en sorts lättnad att äntligen få den oroliga magkänslan bekräftad,men det var mer som att få en rejäl smäll.Är orolig över hur man ska orka alla dagar ,alla månader och år.Henne älskar jag över allt annat -men omgivningen som inte begriper någonting.

Svar på tråden 6½ åring ...orolig