• kitty79

6½ åring ...orolig

Hur gör man när man har en snart sjuåring som inte vill samarbeta med något?
    Allt är tjafs och fight,.och jag har verkligen försökt att "välja konflikterna"
    Hon gör ständigt saker som hon vet inte är OK.Saker som vi har talat om hundra gånger..Men det händer om och om igen.

Sakexempel vi kan inte ha några pennor liggandes framme (måste gömma dem) hittar hon en bläckpenna tex så ritar hon på bordet,frågar man varför svarar hon att det var för att hon inte hade något papper ,hon vet att det är fel att rita på bordet..men hon hade inget papper så..och rycker på axlarna det hände idag med en spritpenna,har även ritat på väggarna både i sitt rum och andra delar av huset.
    Självfallet har vi provat att hon får ha egna pennor och papper men det spårar ut.

Att "stjäla" mat ur kylskåp och skafferi..hela tiden ,hon är mätt säger att hon "ville ha" det kan handla om att sno en påse frysta hallon som jag sen hittar gömd under sängen eller bokhyllan osv ,eller majs..eller potatis osv .Har kyl&frys bredvid varann  ovanför dem har vi skåp i det ena finns det ibland kakor,lördagsgodis,oboy osv.Det länsas snabbt hon öppnar frys dörren hämtar en stol och klättrar på fryslådorna för att ta det hon vill ha.Detta händer när man tex är på toaletten.Hon lämnas inte "obevakad" någon längre stund då detta har pågått i några år.

Hon har också väldiga insomningsproblem , somnar oftast inte förrns runt 23 tiden på kvällarna ,trots tidiga morgonar.

Så hur gör man? Har en 3½ åring också och han är "a walk in the park" i jämförelse.

• Svar på tråden 6½ åring ...orolig
  • ymmmi

Tycker ni borde söka hjälp hos bup.
    För något är inte riktigt som det ska vara tror jag.
    Har ni uträtt hon för några bokstavssjukdomar?
    Som tex autism? Aspergers?

• SIN74

Låter riktigt tufft. Vad har pedaogerna sagt?

Jag skulle ta hjälp av BUP eller liknande.

• kitty79

Ja..Allt är nog som det ska vara förutom att hon har så mycket känslor och viljor.
    Det är som att bo ihop med Pippi Långstrump.
    Vilket är rätt så roligt ,.-men mest väldigt tröttande för oss alla ,även hon skulle jag tro.

Tog faktiskt tjuren vid hornen idag och ringde BUP och fick höra att numer måste man ha remiss för att komma dit ,blev hänvisad till VC ,vid kontakten med VC talade jag om att vi vart i kontakt med BVC ansluten psykolog för ca 2½ år sedan.Hon sa att hon skulle be henne kontakta mej ,lite senare ringer VC upp och talar om att det är via skolan jag måste gå..då hon är över 6½ år.Enligt dem ska jag kontakta skolsköterskan.Ringer Fritids för att höra vilka dagar skolsköterskan är på plats , får reda på dagar av en kvinna som dessutom presenterar sig som specialpedagog och säger dessutom att hon har gjort vissa observationer och förstår vår situation? Men varför har hon inte hört av sig då?

• SIN74

Det var ju konstigt att specped inte hört av sig. Blir det någon remiss då?

Tråkigt att det inte räcker att ringa själv.

• kitty79

Skriver lite här såhär ett halvår senare , Fått remiss till BUP som de skickade vidare till Barnmottagningen/Barnmedicin ,De i sin tur har skickat tillbaka remissen till BUP.Och tiden går...Skolan är inkopplad likaså.Hon har fortfarande lika svårt för att somna , det senaste är att låtsas sova tills det är lugnt i huset sen smyger hon upp och pysslar med sitt..känns ju inte särskilt tryggt.Häromkvällen var det det omöjligt att lägga henne , hon var vaken till fyra på morgonen."Jag vill inte sova,Jag kan inte sova".

• pigglet

Oj! Förstår att ni inte har det lätt!

Remisser hit och dit och väntelistor osv, det är ju så man kan bli galen. Trist att det inte ska gå att få till ett fungerande system.

Ni behöver ju få mer hjälp, men tills vidare: Har ni provat att ta bort all skärmtid? För vår äldsta gjorde det stor skillnad faktiskt, på just sovandet. Det är visst något med det blå ljuset som påverkar melatonin-halten i kroppen (vissa påstår att det handlar om intryck, snabba bildklipp osv, vad vet jag...)
    En annan sak dottern absolut inte tål är koffein, dricker hon tex Coca cola kan hon på riktigt inte sova! Vissa mediciner reagerar hon lika start på - hon kan alltså vara uppe dygn i sträck av hostmedicin eller tavegyl. Det är som att hon reagerar supereffektivt på vissa ämnen.

Hoppas nu att det ska få gå snabbt för er att komma till rätt instans!

• pigglet

... och eftersom hon nu reagerar så starkt på vissa saker undviker vi även trådlösa nätverk så mycket som möjligt. Ingen mobil, ingen trådlös telefon här hemma, inget trådlöst nätverk.

• kitty79

Vi kan ju försöka ta bort all skärmtid,.blir ju inte enkelt att ta den striden ;) i dagsläget har vi dragit ned rejält på det och inget på eftermiddagarna och senare.Likadant med socker ,imorgon är det ju lördag ,"godisdagen" men lördagsgodiset här serveras innan klockan 14.Har infört väldiga restriktioner kring allt sött.Det är precis som att det kickar igång ett begär som i sin tur leder till viljan att leta efter mera.Men lördagsgodis har vi kvar ,svårt att prioritera bort det.Allt annat socker är borta (som juice,dricka,saft,kakor osv finns inget i huset längre).

• kitty79

Ja vad ska man säga mer än att tillvaron känns kaotiskt för tillfället.Remissen befinner sig i ingenmansland mittimellan BUP och Barnmedicin.Och vår tös vill inte sova ,hon arrangerar hellre tulpaner med tejp i sitt fönster och möblerar om i sitt rum...eller tecknar en saga på sina väggar.

• Magu78

Hej
    Jag tog kontakt för min son till Bup förra året. Jag hade dock ingen remiss. Jag ringde något som heter Första linjen (har jag för mig) och berättade om vår situation. Det slutade med att hon kopplade mig till det BUP vi tillhörde och de ringde upp samma dag. Vi har nu varit där 2 ggr. En gång med vår pojke och en gång själva. Allt detta på ca 2 månader. Tycker du ska kolla upp igen. Känns som ni har fastnat någonstans.

Svar på tråden 6½ åring ...orolig