• kitty79

6½ åring ...orolig

Hur gör man när man har en snart sjuåring som inte vill samarbeta med något?
    Allt är tjafs och fight,.och jag har verkligen försökt att "välja konflikterna"
    Hon gör ständigt saker som hon vet inte är OK.Saker som vi har talat om hundra gånger..Men det händer om och om igen.

Sakexempel vi kan inte ha några pennor liggandes framme (måste gömma dem) hittar hon en bläckpenna tex så ritar hon på bordet,frågar man varför svarar hon att det var för att hon inte hade något papper ,hon vet att det är fel att rita på bordet..men hon hade inget papper så..och rycker på axlarna det hände idag med en spritpenna,har även ritat på väggarna både i sitt rum och andra delar av huset.
    Självfallet har vi provat att hon får ha egna pennor och papper men det spårar ut.

Att "stjäla" mat ur kylskåp och skafferi..hela tiden ,hon är mätt säger att hon "ville ha" det kan handla om att sno en påse frysta hallon som jag sen hittar gömd under sängen eller bokhyllan osv ,eller majs..eller potatis osv .Har kyl&frys bredvid varann  ovanför dem har vi skåp i det ena finns det ibland kakor,lördagsgodis,oboy osv.Det länsas snabbt hon öppnar frys dörren hämtar en stol och klättrar på fryslådorna för att ta det hon vill ha.Detta händer när man tex är på toaletten.Hon lämnas inte "obevakad" någon längre stund då detta har pågått i några år.

Hon har också väldiga insomningsproblem , somnar oftast inte förrns runt 23 tiden på kvällarna ,trots tidiga morgonar.

Så hur gör man? Har en 3½ åring också och han är "a walk in the park" i jämförelse.

• Svar på tråden 6½ åring ...orolig
  • BigMami

Du kan inte få någon form av sömnmedel/lugnande utskrivet av vc, att ge till natten så ni får sova i alla fall? Måste vara jobbigt när hon är uppe till 4 om mornarna.

• kitty79

VC vill inte skriva ut något ,de hänvisar vidare till tex BUP ,de har inte kompetens nog menar de ,.vilket kanske är klokt och rätt utav dem.Det är jobbigt för oss alla att hon inte vill somna och är uppe , vi jobbar båda två och det finns en lillebror som blir väckt då och då. Jag kan inte gå och lägga mig förrns jag vet att hon sover,blir mest någon sorts konstig halvslummer kvällarna/nätterna då man somnar till för några minuter när man försöker få henne att slappna av.

Barnmedicin skickade tillbaka remissen till bup , Bup har nu skickat tillbaka remissen till barnmedicin igen ,så den där stackars remissen har liksom skickats runt fyra eller fem gånger nu.

Jag är rätt så nära att bli sjuk av detta själv,tillvaron krymper en hel del och handlar väldigt mycket om att få henne att sova.

• Ramborg

Hur mycket rör hon på sig om dagarna? Jag tänker som en akut åtgärd medan remissen svävar omkring i ingenmansland. Kanske hon blir tröttare om hon tex idrottar eller går en långpromenad eller simmar en timme varje dag?

Bara en tanke. Om man är fysiskt trött är det ju svårare att hålla sig vaken.

42.
  • Rixa

Oj, vilket jobbigt problem ni har! Lät lite kul med pippi långstrump liknelsen ändå. Jag kan inte tipsa något angående själva problemet med ert barn men har varit runt i sjukvården med min son som fick en skallskada. Han var en s k "Svarte-Petter" som en läkare jag pratade med påstod är en benämning på de patienter ingen vill ta ansvar över. Oftast pga av flera skador inom olika områden som kan påverka de övriga skadorna. De fladdrar runt med olika remisser.  

Kan bara råda dig till att begära ett samtal med verksamhetschef eller överläkare om ni inte kommer vidare. Var bestämd och begär ett inbokat besök omgående. Bestäm dig för att IDAG ska du ha fått till en tid för läkarbesök och släpp inte telefonluren förrän det är klart. Varje gång en remiss går iväg har de responstid på 3 månader och månaderna tickar iväg till ingen nytta och ingen hjälp. 

Begär ut journaler! Det kan vara så att någon skrivit något i en journal som gjort att hon "fladdrar" runt. Står mycket felaktigheter i journaler som påverkar nästa person som läser. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • kitty79
    Ramborg skrev 2015-01-19 00:25:10 följande:

Hur mycket rör hon på sig om dagarna? Jag tänker som en akut åtgärd medan remissen svävar omkring i ingenmansland. Kanske hon blir tröttare om hon tex idrottar eller går en långpromenad eller simmar en timme varje dag?

Bara en tanke. Om man är fysiskt trött är det ju svårare att hålla sig vaken.

Hon är väldigt fysiskt aktiv på dagarna,ibland är hon svårmotiverad och låg men utomhus är hon varje dag,vi bor på landet och har både stora och små djur (hästar bla) så det faller sig naturligt att tillbringa tid ute.Gymnastiken är det enda som hon pratar positivt om när det gäller skolan.Faktiskt kan hennes aktivitetsnivå ställa till det imellanåt , hon blir speedad.
  • kitty79

I Snart två veckors tid så har vi inte tittat på tv efter kl 19 , osv alla har gått och lagt sig i dubbelsängen vid ca halv nio (liksom ingen ide tidigare) det fungerade någonlunda i två tre nätter ,det fungerar inte längre,vi somnar ifrån henne vaknar till och hon tex står upp i sängen ,tittar ut genom fönstret,pigg som en lärka,vi har provat en ny avslappningscd som hennes lärare gav oss ,ingen som helst effekt.

Barnmedicin och Bup skickar remissen imellan sig fortfarande så vi har inte träffat någon annan läkare än den läkaren på VC som skrev remissen den 12 dec.
    Har ringt och fått telefontid med den läkaren imorgon för att förklara problemet som råder.Det här är helt utmattande.

• Rixa
    kitty79 skrev 2015-01-26 22:10:43 följande:

I Snart två veckors tid så har vi inte tittat på tv efter kl 19 , osv alla har gått och lagt sig i dubbelsängen vid ca halv nio (liksom ingen ide tidigare) det fungerade någonlunda i två tre nätter ,det fungerar inte längre,vi somnar ifrån henne vaknar till och hon tex står upp i sängen ,tittar ut genom fönstret,pigg som en lärka,vi har provat en ny avslappningscd som hennes lärare gav oss ,ingen som helst effekt.

Barnmedicin och Bup skickar remissen imellan sig fortfarande så vi har inte träffat någon annan läkare än den läkaren på VC som skrev remissen den 12 dec.
    Har ringt och fått telefontid med den läkaren imorgon för att förklara problemet som råder.Det här är helt utmattande.

Vilket landsting bor ni i? 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • pigglet

Här är det ingen tv från typ 16 som gäller. 19 låter sent i mina öron, om man tror att det påverkar så löns det kanske inte att sluta när hon egentligen ska vara på väg i säng?

Nu provar vi kedjetäcke här. Sydde ett i helgen, 8 kg tungt. Men dottern blev sjuk i samma vända, så än vet vi inte. Första kvällen somnade hon som en klubbad säl i alla fall, om det beror på att täcket hade avsedd effekt eller om det helt enkelt är så tungt att hon inte kommer sig upp ur sängen ska jag låta vara osagt... 8 kg kedja är TUNGT! Hon har sovit längre på morgonen också.

Men innan provade vi ett 5 kg täcke, det gav ingen effekt alls. Så jag vet inte om det här blev rätt, vi får väl se när hon är frisk igen.

• kitty79

Vi bor i västra götalands regionen.

Vi har fått lergigan av VC att prova för insomning ,det fungerade i två,tre nätter sen började det om igen ,visst inte med samma intensitet som utan lergigan-men ändock så blir det återigen ca en halvtimma senare varje kväll.Idag har hon vänt upp och ned på hela övervången,byggt massa "saker" vart alla möjliga olika djur (farliga sådana då som tiger osv) slagit sin bror flera gånger,igår kväll stod hon och höll i en skål med popcorn,spottade tillbaka popcornen i skålen ,flinade och gav den till mig och sa "här så gott" när hon inte fick någon reaktion så kastade hon popcorn på mig istället,i sådana situationer är det ju bara att fokusera på att inte tappa huvudet,utan bara resa på sig och förklara att det inte är ok.Hon vet ju på något plan att det inte är ok,men det blir lite exorcisten över det hela när det bär iväg..

Vi har försökt att hålla henne ute i snön idag så mycket som möjligt,men jag har på känn hur kvällen kommer bli.

Den läkern på vc som remitterade oss till bup ,ringde dem i tis och då lovade de att de skulle ta upp remissen på ons,jag ringde bup idag och då hade de tagit beslutet att remissen skulle granskas på ledningsnivå? hon kunde inte heller svara på hur lång tid det skulle ta innan ett sådant möte skulle vara.

Jag , vi är ganska trötta här hemma ,det är som att leva mitt uppe i en karusell förutom allt det roliga som normalt sett följer med ett nöjesfält.

• Dasha

ursäkta, en lite galen tanke.... det han inte vara så att hon köper energidryck från äldre barn i skolan? är det likadant under lovet?

Svar på tråden 6½ åring ...orolig