Anonym (Ivf) skrev 2017-09-09 15:11:42 följande:
Vi blev gravida genom IVF efter många år. Jag har bytt jobb tre gånger under tiden. Min man har bytt jobb en gång. Vi har flyttat från storstad till landsbygd. Vi har försökt aktivt och struntat i att försöka. Vi har varit på långa semestrar och slappat. Vi har stressat och inte stressat. Vi har startat process för att adoptera. Ändå har det inte gått. Mrn tillslut ville guldägget fastna efter ivf. Alla ni som kämpar där ute. Stress påverkar INTE fertiliteten. Blir man gravid efter ca ett år så beror det på tur. Inte att man just då slappnade av.
Eller så är jag och min man inte passande till varandra. Så måste det nog vara. Ska nog skilja mig direkt. Det är bara en myt att man kan få ofrivillig barnlöshet för att man inte passar ihop. Läste någon forskning någon gång om att det kanske kan bli så om man ät för lika genetiskt, alltså vid inavel. Så nej, infertilitet är inte ett tecken att man inte passar ihop. Så alla ni ofrivilligt barnlösa, lyssna inte om ni hör sådana struntsaker som att ni kanske bara inte passar så bra ihop.
Bra inlägg!
Det här med att man inte passar för varandra tror jag är en misstolkning av informationen att ett uteblivet plus kan bero på att båda har nedsatt fertilitet utan att vara helt infertila. Om någon i paret senare försöker få barn med en annan person som råkar vara superfertil kanske de blir gravida snabbt och då tolkas det felaktigt som att de var mer "kompatibla".
Jag har två IVF-barn. Det tog två år att bli gravid med första (varav ett år med IVF-försök). Andra barnet blev oväntat till på första syskonförsöket, vi hade räknat med en lika lång process som med första. Vi gjorde utredningen innan vi försökt ett år och jag skulle verkligen rekommendera att inte vänta för länge med att söka hjälp. Lycka till TS!