• Anonym (??????????????????????????)

Vad fasen är en 'sommarpeng'?

Återigen denna biomamma.

Hon anklagar maken för att var snål mot sin son. Orsak? Han vill inte ge henne pengar till ett datorspel.

'Inte ens en sommarpeng kan du unna honom'.
    Vad är en sommarpeng? Är det något vedertaget begrepp som man 'ska' ge barn? Och varför kan han inte använda sin 'sommarpeng' hos oss?

I sms:et skrev hon dessutom att han inte fick någon julklapp. Jo, som vi har kvar här. Och i födelsedagspresent fick han bara byxor men det var väl bara för att hon sagt till att han behövde skrev hon också.
    Ja, byxorna köpte vi bara för att hon sa att han behövde. Födelsedagspresenterna han fick i övrigt stannade också här nämligen. För att han skulle ha lite roligare saker här sen han växt ur småbarnsgrejorna.

Usch, jag blir så trött på denna mamma som alltid vill ha pengar till ditt och datt och använder barnet som utpressning.

Ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Vad fasen är en 'sommarpeng'?
    FuckGoggleAskMe skrev 2014-07-04 23:21:03 följande:

Eftersom han är där så sällan, borde ni packa med honom de flesta saker han får av-hos er, han är ju för liten för att komma på det själv. Han borde få njuta av sina presenter lite oftare, än bara hos er. Hemma kör vi med semesterpresent, sonen får välja en present varje semester (dvs även påsklov etc). Ofta kanske jag själv har tid och lust att köpa något till mig då, så då kan väl han också få göra det. Men det där får ju varje familj bestämma själv, det finns inga lagar om sommarpengar eller semesterpresenter.

Se ovan.
    FuckGoggleAskMe skrev 2014-07-04 23:22:35 följande:

Wow, mitt inlägg var så bra att det publicerades två gånger!

Knappast
  • Brumma
    Drottningen70 skrev 2014-07-04 23:12:57 följande:
    Nä ungar är inte dumma, de fattar ju vad ni tycker...
    Eller så är barnet helt nöjt med att ha olika leksaker på olika ställen. Men det finns kanske inte i din tankevärld?

Som min son tex.. Vi är mkt hos både far o morföräldrar. Hos morfar har han vissa leksaker som han älskar att leka med där. Hos mormor andra. Hos farfar o farmor har han ytterligare andra leksaker. De blir extra speciella just för att de bara finns där.

Eller som min bonus som helt enkelt gillar att göra olika saker hos oss och hos sin mamma. Här läser hon och pysslar. Hos sin mamma - spelar hon dator....

Hon önskade sig olika saker hem till pappa o till mamma när hon var yngre - när vi frågade varför hon inte önskade samma sak hos oss var svaret - men det vill jag bara leka hos mamma. Här leker jag ju med annat :D
    Brumma skrev 2014-07-05 00:20:30 följande:
    Eller så är barnet helt nöjt med att ha olika leksaker på olika ställen. Men det finns kanske inte i din tankevärld?

Som min son tex.. Vi är mkt hos både far o morföräldrar. Hos morfar har han vissa leksaker som han älskar att leka med där. Hos mormor andra. Hos farfar o farmor har han ytterligare andra leksaker. De blir extra speciella just för att de bara finns där.

Eller som min bonus som helt enkelt gillar att göra olika saker hos oss och hos sin mamma. Här läser hon och pysslar. Hos sin mamma - spelar hon dator....

Hon önskade sig olika saker hem till pappa o till mamma när hon var yngre - när vi frågade varför hon inte önskade samma sak hos oss var svaret - men det vill jag bara leka hos mamma. Här leker jag ju med annat :D
    Det kommer jag också ihåg från när jag var liten Hur spännande det var att komma till mormor/farmor och leka med deras leksaker

• Brumma
    Anonym (??????????????????????????) skrev 2014-07-05 02:49:03 följande:
    Det kommer jag också ihåg från när jag var liten smile1.gif Hur spännande det var att komma till mormor/farmor och leka med deras leksaker smile1.gif
    Ja :)

Man kan ha olika favoritsaker på olika platser. Det ÄR inte nödvändigt att ha allt man vill ha - jämt..

Sedan har vi aspekten som tagits upp innan - kommer leksakerna tillbaka? En vän till mig separerade och började ha sina barn vh. Jag rådde honom att ha lite leksaker hos sig så att det skulle finnas ngt när barnen kom. Han tyckte det var synd om dem som inte fick ta med sig det nya pusslet, spelet, ritgrejerna, myskläderna mm hem till mamma (som jag också råkar känna). Så han skickade med ALLT han köpte till barnen under helgerna. Sedan kl första sommaren och barnen skulle vara en vecka i stöten hos föräldrarna. Han bad mamman skicka med lite leksaker, spel, pussel o kläder eftersom han inte hade ngt hemma. Nädå, var svaret. Du ska stå för sådant de behöver hos dig. Så det får du köpa. Grejen var ju att det var precis det han gjort....

Kan ju säga att deras samarbete inte är helt bra ;)

Se till att pojken har det han behöver hos er. Är det ngt han verkligen förälskar sig i och vill ha med till mamma så är det ju bara att testa när den dagen kommer. För vissa funkar det o för andra inte.

Känner ni för att köpa ngt extra som är meningen att ta med hem till mamma så gör det. Men gör det för att ni vill ge honom ngt extra, inte för att mamman vill ha pengar till ngt...
    Brumma skrev 2014-07-05 03:18:46 följande:
    Ja :)

Man kan ha olika favoritsaker på olika platser. Det ÄR inte nödvändigt att ha allt man vill ha - jämt..

Sedan har vi aspekten som tagits upp innan - kommer leksakerna tillbaka? En vän till mig separerade och började ha sina barn vh. Jag rådde honom att ha lite leksaker hos sig så att det skulle finnas ngt när barnen kom. Han tyckte det var synd om dem som inte fick ta med sig det nya pusslet, spelet, ritgrejerna, myskläderna mm hem till mamma (som jag också råkar känna). Så han skickade med ALLT han köpte till barnen under helgerna. Sedan kl första sommaren och barnen skulle vara en vecka i stöten hos föräldrarna. Han bad mamman skicka med lite leksaker, spel, pussel o kläder eftersom han inte hade ngt hemma. Nädå, var svaret. Du ska stå för sådant de behöver hos dig. Så det får du köpa. Grejen var ju att det var precis det han gjort....

Kan ju säga att deras samarbete inte är helt bra ;)

Se till att pojken har det han behöver hos er. Är det ngt han verkligen förälskar sig i och vill ha med till mamma så är det ju bara att testa när den dagen kommer. För vissa funkar det o för andra inte.

Känner ni för att köpa ngt extra som är meningen att ta med hem till mamma så gör det. Men gör det för att ni vill ge honom ngt extra, inte för att mamman vill ha pengar till ngt...
    Ja, så får det bli, pappan vill ju inte ge mer pengar. De grejer  han fick  här senast är ju också rätt omfattande att ta med.

Ett piratskepp tex med lösa gubbar, kanoner osv. Eller hela tågsetet. Det är inget man bara stoppar ner i väskan, men visst, vill han ta hem det till mamma så FÅR han, men vi skickar inte automatiskt hem dem numer då han som sagt 'växt ur' småbarnsgrejerna.

Vissa saker, som pulkor eller andra säsongsleksaker köper vi antingen dubbelt eller så får det åka med till mamma då det används mer hos henne än hos oss. I vintras tex hann vi med EN pulkadag hos oss, nästa gång han kom fanns ingen snö kvar.
  • WilliamsMom

Angående att ta med leksaker mellan föräldrarna, så tycket jag personligen att jag och sonens pappa löst det hela väldigt bra!

Hemma hos mig har sonen en möbel från IKEA i vilken man kan ställa plastbackar i olika storlekar. Samtliga plastbackar har lock. När sonen ska till sin pappa så tar pappan bara med sig några backar (exempelvis tågbanan, småbilarna, duplot och plastdjuren), ställer ner dessa backar, ihop med väskan med kläder, i bagageutrymmet på bilen och sedan bär det iväg hem till pappan. Sakerna kommer alltid tillbaka (här hemma så ingår ju som sagt backarna i en möbel).

• smulpaj01
    WilliamsMom skrev 2014-07-05 04:06:31 följande:

Angående att ta med leksaker mellan föräldrarna, så tycket jag personligen att jag och sonens pappa löst det hela väldigt bra!

Hemma hos mig har sonen en möbel från IKEA i vilken man kan ställa plastbackar i olika storlekar. Samtliga plastbackar har lock. När sonen ska till sin pappa så tar pappan bara med sig några backar (exempelvis tågbanan, småbilarna, duplot och plastdjuren), ställer ner dessa backar, ihop med väskan med kläder, i bagageutrymmet på bilen och sedan bär det iväg hem till pappan. Sakerna kommer alltid tillbaka (här hemma så ingår ju som sagt backarna i en möbel).

Vad smart och smidigt
  • Brumma

Superbra att ni hittat ett sätt som passar er :)

Viktigt att komma ihåg dock är att det inte passar/funkar för alla - en lösning är sällan universell ;)

(Det sista var främst inte riktat mot dig utan alla som verkar tro att det bara finns ett sätt att lösa saker på och att det sättet passar alla...)
  • WilliamsMom
    smulpaj01 skrev 2014-07-05 04:47:31 följande:

Vad smart och smidigt

Ja, det är faktiskt väldigt smidigt.

Vi låter ju som sagt sonen ta sina saker mellan våra hem, men vissa saker som pappan köpt till sonen att ha hemma hos honom, stannar där (så som bilbanan exempelvis). Sonen har ändå så jäkla mycket grejer här, så det kan vara bra att vissa saker stannar hos pappa och är lite "unika" just där. :) Däremot så är jag övertygad om att om sonen frågade sin pappa om han fick ta med sig bilbanan hem till mamma, så skulle hans pappa gå med på det. Och jag skulle i min tur se till att hela bilbanan kom tillbaka till pappan vid nästa umgängestillfälle.
    Brumma skrev 2014-07-05 09:17:23 följande:

Viktigt att komma ihåg dock är att det inte passar/funkar för alla - en lösning är sällan universell ;)

(Det sista var främst inte riktat mot dig utan alla som verkar tro att det bara finns ett sätt att lösa saker på och att det sättet passar alla...)

Jag är fullt medveten om att detta inte fungerar för alla. ;)

Men om man låter bli att se sitt barns saker som "sina" saker - och istället ser de som _barnets_ saker - så är dessa backar från IKEA (med tillhörande möbel) verkligen att rekommendera! :)
  • Ess
    WilliamsMom skrev 2014-07-05 09:47:55 följande:
    Men om man låter bli att se sitt barns saker som "sina" saker - och istället ser de som _barnets_ saker - så är dessa backar från IKEA (med tillhörande möbel) verkligen att rekommendera! :)
    Tror inte det är så många vuxna som tex ser bilbanan som sin, och leker med den när barnet inte är där. 
    Det är nog snarare brist på samarbete och att de vet att saken försvinner/går sönder om den tas med till den andra föräldern. Sedan blir det som Brumma skriver, att barnet sitter utan sysslolös utan saker när det kommer till den andre föräldern.

Men faktum är att inte ens de gemensamma barnen får ta med sina saker till vem dom vill, hur som helst. För det hade också slutat med att de försvunnit och/eller gått sönder.

Det är perfekt att ha ett så bra samarbete som ni har. Ni har barnets bästa för ögonen, och är inte ute efter att förstöra vistelsen hos den andre.
  • Brumma
    WilliamsMom skrev 2014-07-05 09:47:55 följande:
    Ja, det är faktiskt väldigt smidigt.

Vi låter ju som sagt sonen ta sina saker mellan våra hem, men vissa saker som pappan köpt till sonen att ha hemma hos honom, stannar där (så som bilbanan exempelvis). Sonen har ändå så jäkla mycket grejer här, så det kan vara bra att vissa saker stannar hos pappa och är lite "unika" just där. :) Däremot så är jag övertygad om att om sonen frågade sin pappa om han fick ta med sig bilbanan hem till mamma, så skulle hans pappa gå med på det. Och jag skulle i min tur se till att hela bilbanan kom tillbaka till pappan vid nästa umgängestillfälle.
    Brumma skrev 2014-07-05 09:17:23 följande:

Jag är fullt medveten om att detta inte fungerar för alla. ;)

Som sagt. Tycker det är suveränt när det funkar. Vi ansåg oxå att bonus saker var hennes saker när hon var liten och skickade med både leksaker o kläder hem till mamman. Tyvärr såg vi aldrig till sakerna igen - oberoende om det var en docka, klänning, regnstövlar eller jacka.. Nästa gång kom hon ändå utan jacka o tunna skor (oberoende väder). Och det blev ganska trist att inte ha några leksaker - dyrt oxå.... Så vi fick tyvärr sluta med det. Hon har dock varit alldeles nöjd med upplägget att hon har saker hos mamma o andra saker hos pappa :)

Nu är hon tonåring och klarar av (om vi påminner) att själv packa ner saker så de kommer tillbaka så numera sköter hon allt själv :)

Men än en gång - tycker det är skitbra när det fungerar :D
  • Brumma
    Ess skrev 2014-07-05 10:19:53 följande:
    Tror inte det är så många vuxna som tex ser bilbanan som sin, och leker med den när barnet inte är där. 
    Det är nog snarare brist på samarbete och att de vet att saken försvinner/går sönder om den tas med till den andra föräldern. Sedan blir det som Brumma skriver, att barnet sitter utan sysslolös utan saker när det kommer till den andre föräldern.

Men faktum är att inte ens de gemensamma barnen får ta med sina saker till vem dom vill, hur som helst. För det hade också slutat med att de försvunnit och/eller gått sönder.

Det är perfekt att ha ett så bra samarbete som ni har. Ni har barnets bästa för ögonen, och är inte ute efter att förstöra vistelsen hos den andre.
    Just så :)

Himla smart idé!
    Om/när han börjar fråga efter att ta med sig så kan vi testa om det kan fungera, mamman är inte alltid lätt att samarbeta med, men om jag lägger fram det som så att då slipper ju hon köpa dubbelt av en dyrare leksak om vi använder samma möbel, men en uppsättning backar. Eller iaf har en eller två backar som är gemensamma även om innehållet i dem skiftar.

Dock, just nu har sonen inget eget rum för vi har inte plats, vi letar febrilt efter eget boende så hans leksaksbackar står under vår säng och i klk när han inte är här.

• Anonym (Mia)

Mina barn bor hos mig, är skrivna här. jag får all underhåll och barnbidrag,
    Barnen besöker sin pappa mycket och vi har då bestämt att blöjor, välling, tvättlappar mm köper han och har hos sig. Alla leksaker de får hos honom stannar hos honom, sen visst händer det att någon grej skickas med hit,
    Kläderna köper jag och skickar med när de åker dit.
    De få ggr jag ber pappan om pengar är när det är nåt speciellt, tex nya glasögon eller en cykel osv men då betalar vi halva var. 
    Tycker att detta fungerar fint. Jag betalar allt som sker hos mig, semestrar, skolresor osv, Han betalar när det är hos honom.

Anonym (Mia) skrev 2014-07-05 10:39:40 följande:

Mina barn bor hos mig, är skrivna här. jag får all underhåll och barnbidrag,
    Barnen besöker sin pappa mycket och vi har då bestämt att blöjor, välling, tvättlappar mm köper han och har hos sig. Alla leksaker de får hos honom stannar hos honom, sen visst händer det att någon grej skickas med hit,
    Kläderna köper jag och skickar med när de åker dit.
    De få ggr jag ber pappan om pengar är när det är nåt speciellt, tex nya glasögon eller en cykel osv men då betalar vi halva var. 
    Tycker att detta fungerar fint. Jag betalar allt som sker hos mig, semestrar, skolresor osv, Han betalar när det är hos honom.

Ja, lite så är ju tanken att det ska vara. Alla gör som de vill, men här handlar det ofta som småsaker hon inte har råd med och alltid är det saker till sonen...

Prioritering är en trist men nödvändig sak som man får göra om man inte har så mycket pengar.
    Ofta har vi dessutom sett att hon varit ute helgen efter eller innan  hon fått pengar från oss så det känns inte SÅ himla bra men vi har valt att inte kommentera det.
    Däremot ledde det hela till att pappan tröttnat på att ge pengar.
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-04 20:58:12 följande:
    Så bra då. Vad klagar du för?

Då borde du fått nåt med
    då kan jag upplysa dig i din trånga bubbla att jag har arbetat på två olika ställen men har sagt upp mig, på det ena blev jag sexuellt trackasserad och på det andra så skaffade brukaren katt som jag är dödligt allergisk emot.
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2014-07-04 20:58:12 följande:
    Så bra då. Vad klagar du för?

Då borde du fått nåt med
    och så kan också upplysa lilla prinsessan om att där jag bor så finns det inte mycket jobb och eftersom jag håller på med en läkemedelsbehandling som tar flera år så kan jag inte flytta.
Svar på tråden Vad fasen är en 'sommarpeng'?