Här kan ni få ge konkreta tips på uppfostringsfråga? Hur lära barnet hantera ilska?
Nu har jag läst flera intressanta trådar senaste dagarna om föräldrar till barn som försöker hantera olika problem eller situationer i föräldraskapet, både om ilska och skrikande och förälder som slagit sitt barn.
Kontentan av trådarna är att det är toksvårt att vara förälder, att många gärna kommer med råd hur man INTE ska göra men väldigt få har konkreta råd hur man verkligen SKA göra. Eftersom jag har ett barn i samma ålder som i de trådarna har jag verkligen försökt hitta bra vägledning där men utan att lyckas. Kan någon ge mig KONKRETA tips på hur vi ska hantera vår son och gärna även era bästa lästips för just det här? Jag har lite böcker olästa hemma i hyllan som jag ska ta fram tänkte jag efter semesterresan.
Sonen är 3 år och 8 månader. Glad, gosig, verbal, lugn men också ganska temperamentsfull. Problemet sen något år tillbaka (antagligen sen trotsåldern kom) är att han inte kan hantera motgångar alls. I nästan alla lägen när han inte får som han vill, eller saker eller leksaker inte samarbetar eller liknande, han inte får gå upp för trappan först, ketchupen hamnar fel på tallriken, vi råkar dra upp blixtlåset för långt, då blir han arg och börjar kasta saker eller ha sönder på något vis. Ofta hinner man ju stoppa honom från förstörandet men han är ju lika arg och det är svårt att lugna honom. Han kan ofta putta till sin storasyster om han vill ha det hon leker med eller liknande eller förstöra det hon håller på med. Vi pratar ju om detta, stoppar honom fysiskt från att ha sönder eller ta saker och blir ibland arga. Avleda honom är jättesvårt mitt i situationen. Det känns som att han inte hanterar det här särskilt mycket bättre än för ett år sedan, bara att det sker något mindre ofta.
Exakt hur ska vi vara och göra med honom när sånt här händer, både för att hantera den akuta situationen bra men framför allt hjälpa honom att hantera ilska och motgångar bättre? Ofta står man där med två hysteriska barn, lillebror somnatorgråter för att han inte fick som han ville och för att man blivit arg och storasyster som är ledsen för det lillebror gjort mot henne.
Han är ju snart fyra år så jag trodde han skulle ha lugnat ner sig vid det här laget, brukar det inte vara så?