• Anonym (Elaka häxan)

Dum i huvudet?

Är det ett normalt pojkstreck att som snart elvaåring stå och sikta med en plastpistol mot sin tvååriga halvsyster och tala om "Slutar du inte skjuter jag dig i huvudet" ?

För några år sedan slängde han lego på min katt så hon blev rädd för honom

Jag tycker inte det är normalt beteende men jag är väl antagligen den elaka styvhäxan som överreagerar, eller?

• Svar på tråden Dum i huvudet?
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 17:27:15 följande:

Ska göra det och försöka hålla mig lugn i fortsättningen

Det är alltid lättare att hålla sig lugn om man har en mental handlingsplan för olika situationer. Det kommer att inträffa fler händelser som gör dig upprörd för så är det att ha barn. Om man då reflekterar över sitt eget agerande efteråt så som du har gjort i och med denna tråd så växer man för varje gång och lyckas förhoppningsvis undvika en del problem eller kanske iaf hantera dem på ett bättre sätt. Det tyder på styrka att reflektera över sitt eget agerande tycker jag.
  • Ess
    Anonym (INTE) skrev 2014-07-29 13:19:42 följande:

Jag accepterar inte heller att nån av barnen "hotar" någon annan. Vare sig det är mina egna barn eller mina bonusbarn. Men det vet dom. Och jag anser även att låta dom vara på sitt rum och spela tv-dataspel är att BELÖNA dom.
    Skulle barnen här hemma göra nåt så fruktansvärt som att hota sådär skulle dom ha spelförbud i minst en vecka.
    Och nej barnen här mår inte dåligt. Vi är jättebra föräldrar. Kärleksfulla och leker med våra barn. Eftersom vi uppfostrat barnen bra så behöver vi heller inte "straffa" dom

Belöna genom att spela?
    Nä, mina barn har inte det som belöning utan dom spelar när dom känner för det.
  • Anonym (INTE)

Ess: Så när dina barn inte gör som dom ska så låter du dom ändå spela?
    Här prioriterar vi att hitta på aktiviteter och att leka med barnen. Medan andra tar den enklare vägen och sätter dom framför tv/dator..

Fast sen kan det ju vara skillnad på hur gamla barnen är.
    I vårt fall så har dom inte fri tillgång till spel eftersom jag tycker barn ska lära sig att leka också. Men då har vi barn mellan 1 och 10 år, där de äldsta inte ens gillar spel.

• Anonym (Meja)
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 17:05:18 följande:
    Så en jobbig tvååring är en ursäkt för att "skjuta" densamma i stället för att be någon ta bort barnet?
    Du brusade upp och klarade inte av att agera okej när du blev upprörd men kräver att en 11-åring skall klara det?

Du får helt enkelt försöka ha lite koll på din 2-åring.

Att prata med 11-åringen och tala om hur han skall agera nästa gång är också en bra ide men det kommer nog tyvärr inte fungera varje gång.

Ibland försvinner förnuftet när man blir arg....
  • Ess
    Anonym (INTE) skrev 2014-07-29 23:39:04 följande:

Ess: Så när dina barn inte gör som dom ska så låter du dom ändå spela?
    Här prioriterar vi att hitta på aktiviteter och att leka med barnen. Medan andra tar den enklare vägen och sätter dom framför tv/dator..

Fast sen kan det ju vara skillnad på hur gamla barnen är.
    I vårt fall så har dom inte fri tillgång till spel eftersom jag tycker barn ska lära sig att leka också. Men då har vi barn mellan 1 och 10 år, där de äldsta inte ens gillar spel.

Jag använder inte spelandet som varken belöning eller straff.
    Är vi hemma så får dom spela när dom känner för det. Dom är mellan 6-10 år gamla, och i dagsläget så ser jag inte spelandet som ett problem för dom gör så mycket annat också.
  • Anonym (håhåjaja..)
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 17:00:33 följande:
    Inser också att jag var opedagogisk men överdriven, nej det håller jag inte med om. Jag hade givetvis kunnat göra på ett annat sätt men jag kommer nog aldrig tycka det är ok att sikta med ett vapen mot någon annans huvud

Är man snart elva år har man nog hört både en och trettio gånger vad vapen innebär och att det inte är ok att sikta mot någon. Eller lever barnen idag i en skyddad värld bestående av dataspel och frånvarande föräldrar? Det här barnet har givetvis hört förr att det inte är accepterbart att sikta mot någon, det var knappast första gången vapen diskuterades
    Men det ändrar inte saken att det är ett barn.En 11 åring tänker inte på samma sätt som du eftersom det är ett barn, med inte i närheten lika utvecklad förståelse som du..
    Vet du inte att majoriteten av alla föräldrar får tjata sig hesa på sina barn emellanåt? Eftersom ett barn prövar gränser, och inte har samma världsuppfattning som vi!

Du skriver precis som om pojken på riktigt siktat ett skarpladdat vapen mot någon och varit fullt medveten om allt vad det innebär.
  • Anonym (Elaka häxan)
    Anonym (håhåjaja..) skrev 2014-07-30 11:44:31 följande:
    Men det ändrar inte saken att det är ett barn.En 11 åring tänker inte på samma sätt som du eftersom det är ett barn, med inte i närheten lika utvecklad förståelse som du..
    Vet du inte att majoriteten av alla föräldrar får tjata sig hesa på sina barn emellanåt? Eftersom ett barn prövar gränser, och inte har samma världsuppfattning som vi!

Du skriver precis som om pojken på riktigt siktat ett skarpladdat vapen mot någon och varit fullt medveten om allt vad det innebär.
    Jag förstår det du skriver och håller till viss del med. Vi blir nog aldrig överens gällande vapnet/leksakspistolen. Undrar om barn i Irak också leker med leksakspistoler och siktar på folk till höger och vänster? Men det hör hemma i en annan tråd tror jag
  • Anonym (Tea)

Han är alltså 11 år och beter sig på detta vis? Normalt, ja, om föräldrarna tillåter det, så blir det ju normalt. Annars är det inte normalt.

Men så ser ju Sverige ut idag, ungarna härjar fritt, och gränsen för vad som är sunt förskjuts hela tiden.

Att acceptera att 8-9-åring är elak mot djur är också konstigt. Varför behandlar folk sina barn som om de är intelligensbefriade? Små barn förstår inte vad de gör alltid, men går man i skolan så borde man fatta.

• Anonym (Elaka häxan)
    Anonym (Tea) skrev 2014-08-03 11:04:08 följande:

Han är alltså 11 år och beter sig på detta vis? Normalt, ja, om föräldrarna tillåter det, så blir det ju normalt. Annars är det inte normalt.

Men så ser ju Sverige ut idag, ungarna härjar fritt, och gränsen för vad som är sunt förskjuts hela tiden.

Att acceptera att 8-9-åring är elak mot djur är också konstigt. Varför behandlar folk sina barn som om de är intelligensbefriade? Små barn förstår inte vad de gör alltid, men går man i skolan så borde man fatta.

Håller med dig i allt du skriver
  • SupersurasunkSara

När jag var liten lekte vi indian och cowboys, tjuv och polis mm och sköt på varandra. Men aldrig på det utstuderade sättet att vi satte en pistol mot huvudet på någon. Det är helt oacceptabelt. Men det är lika oacceptabelt att han inte fick vara ifred när han önskade det, där borde du ha sagt till dottern att låta honom vara ifred.

När han sen, antagligen i frustration över att varken du, pappan (om han var hemma) eller dottern/systern lyssnade på honom, satte pistolen mot hennes huvud och sa som han sa så borde du (tycker jag) ha tagit den ifrån honom och sagt att så där är det inte ok att göra, absolut inte och jag vill aldrig mer se dig göra så. Jag förstår varför du gjorde så, men det är inte ok och jag ber om ursäkt för att jag inte tog bort/sa till [dotterns namn] när hon inte lät dig vara ifred.

• Drottningen70

Inte ett trevligt beteende, men knappast heller nåt som borde föranleda ett akutbesök på bup.

Svar på tråden Dum i huvudet?