• tinatim

somna utan gråt?

vår kille på drygt 6 månader är jätte svår att få att somna. han kan bara somna om jag kör honom i vagnen eller ammar honom.. jag å min sambo bråkar mkt om det..han tycker att han ska skrika sig till han somnar.. bvc är inte till så mkt hjälp.. hur gör vi? han sover dåligt på dagarna ibland max 1 timma.. men sover hela nätterna från kl22-23 till kl 6-8 lite olika?när han väl somnat:(  

• Svar på tråden somna utan gråt?
  • Natulcien
    tinatim skrev 2014-07-29 23:09:35 följande:

vår kille på drygt 6 månader är jätte svår att få att somna. han kan bara somna om jag kör honom i vagnen eller ammar honom.. jag å min sambo bråkar mkt om det..han tycker att han ska skrika sig till han somnar.. bvc är inte till så mkt hjälp.. hur gör vi? han sover dåligt på dagarna ibland max 1 timma.. men sover hela nätterna från kl22-23 till kl 6-8 lite olika?när han väl somnat:(  

Men...VARFÖR bråkar ni om detta? Vad är problemet?
    Det är ju jättebra att han somnar av både vagn och amning!? Perfekta sätt att söva en bebis.
    Varför i hela friden ska han skrika sig till sömns när han somnar så gott av att ammas!? Hur tänkte din sambo där?

En så liten bebis brukar inte somna själv. Man får amma, vagna, vagga, buffa, sjunga eller vad som fungerar. Men att förvänta sig att hen ska somna själv är lite väl mycket begärt. Det finns enstaka bebisar som gör det, och som då gör det utan gråt. Men de är få.

Att låta en bebis skrika sig till sömns avråds å det starkaste av alla som kan något om barn. Det skapar en enorm stress och otrygghet hos bebisen! Gör inte det, för guds skull!

Fortsätt att amma eller köra i vagn om det fungerar och var glada att ni har en bebis som sover så bra på natten!

Hur söver ni på dagtid?
  • Ramborg

Helammar du?

Jag delammar min sexmånaders. Med både henne och storasyster har vi gett en flaska ersättning vid sängdags. Hållit i famnen som vanligt. När det är en skvätt kvar, upp och rapa, sedan lagt i sängen, gett sista slurken. Sedan har vi gått ut och de somnat. Stora brukade bara vända huvudet åt sidan och somna. Lilla gillar att hålla i en leksak och ha sängmobilen igång (den snurrar långsamt). Men båda somnar /somnade själva.

Det är väl rogivande att få magen full med varm mjölk antar jag.

42.
  • molly1989

Min son sover också dåligt på dagarna, kanske 1-2 timmar sammanlagt. Han är drygt åtta månader. På dagen somnar han bara i vagnen. Dock så bestämde jag tidigt att jag INTE skulle stå och rulla vagn på kvällen/natten. Ganska länge lade vi ner honom i sängen och satt bredvid tills han somnade, tog bara upp honom om han var ledsen, alltså inte om han bara gnällde. Nu lägger vi bara ner honom i sängen och går ut så somnar han av sig själv. Ibland har han det svårare att somna och blir ledsen, då går vi in till honom. Men vagnen använder jag aldrig! På dagen kan jag kompromissa men jag tycker att det är jätteviktigt att ha ordentliga rutiner på natten, när ska barnet vänja sig av med att rullas till sömns?!

• lövet2

En baby är "programmerad" till att somna vid amning. Varför ser ni det som ett problem?

• tinatim

jag menade inte att det är det är något problem att han somnar vid amning men vill att gubben ska kunna lägga honom också plus att jag försöker trappa ner på amningen?så här ser en kväll ut: 
    gröt vid ca kl 20  
    innan dess badar jag honom
    han brukar visa att han är trött då 
    sen ammar jag honom i vår säng han somnar till. sen lyfter jag över honom till sin säng å då brukar han vakna?tar upp honom när han blir jätte skrikig och ammar honom igen..osv så kan det hålla på 1-2 timmar..blir jobbigt i längden.. 
    //Tina 

• Sacro

Att låta barnet skrika sig till söms låter som ett mycket tråkigt sätt att somna på. Ni har ju bra alternativ så använd dem! Sover barnet hela natten så var mycket tacksamma för det :)!

• Ramborg
    tinatim skrev 2014-07-30 11:38:59 följande:

jag menade inte att det är det är något problem att han somnar vid amning men vill att gubben ska kunna lägga honom också plus att jag försöker trappa ner på amningen?så här ser en kväll ut: 

gröt vid ca kl 20  

sen ammar jag honom i vår säng han somnar till. sen lyfter jag över honom till sin säng å då brukar han vakna?tar upp honom när han blir jätte skrikig och ammar honom igen..osv så kan det hålla på 1-2 timmar..blir jobbigt i längden.. 

//Tina 

Pröva med ersättning på kvällen då? Det blir ju lite som att somna till amning men båda föräldrarna kan göra det.
    42.
  • Natulcien
    tinatim skrev 2014-07-30 11:38:59 följande:

gröt vid ca kl 20  
    //Tina 

Fast att skrika tills han somnar är väl inte det enda alternativet till amning och vagn? Kan ni inte ligga tätt intill honom i er säng tills han somnar då? Det kan båda göra.

• mel

Eftersom min lilla tjej på 7 mån inte vill somna liggandes längre så går jag runt i rummet och nynnar på någon melodi med dämpad ljus tills hon somnar och de tar max en halvtimme sen lägger jag ner henne i spjälsängen hon brukar vakna till och vill ha flaskan i munnen i typ en minut sen sover hon hela natten från 21:00 till 08:30 ,de går super bra :) barn är olika men låt inte stakarn ligga och skrika .

• Felinne

Barn som får gråta sig till sömns sover djupt på grund av stresshormonerna som utsöndas gör att barnets kropp tvingas hantera ett trauma som det utsätts för. Det kan du ju förklara för pappan nästa gång han anser att barnet ska skrika sig till sömns...

Annars kan jag rekommendera läsning av boken "Somna utan gråt" (trodde först på din rubrik att du skulle skriva något om just den). Står en hel del bra tips där. Tycker att den har hjälpt oss mycket trots att vår 7,5 månaders sover långt (alltså vääääldigt långt) ifrån perfekt.

Men kort sagt. Det låter som att eran lille dels får för lite sömn och dels går igenom ett utvecklingssprång. Barn på 6månader bör sova ungefär 14-15h per dag. En rekommendation är att försöka få barnet att sova 19-07 (med några kortare uppvak/amningstillfällen) och sedan totalt 2-3h på dagen. Så utan att veta något om er situation så skulle jag spontant säga - se över hur mycket sömn ert barn får och börja natta barnet tidigare på kvällen.

• Maddi
    tinatim skrev 2014-07-29 23:09:35 följande:

Men om ni har hittat ett sätt att få han att somna, varför inte vara nöjd med de? Våran 18 månaders somnar ganska många gånger genom att jag drar vagnen och sen lyfter över han till min säng. Att skrika sig till sömns låter ju inte klokt, vad är de för hemsk människa?

Ni ska vara glad att han sover hela natten från att han somnar tills det är morgon. Min vaknar fortfarande och har inte sovit så många timmar i streck som ditt barn. 
  • vampyria2

Ja jag undrar också vad problemet är, det är en liten 6 månaders baby inte någon docka som man bara kan lägga i från sig och förvänta sig att den ska somna...natta barnet, det ger den trygghet och närhet som är super viktig för att de ska må bra.

Svar på tråden somna utan gråt?